Társoldalunk:

A Mercedes a kisebbik rosszat választotta Hamilton szárnycseréjével

2019.07.05. 20:00

Szokásos futam utáni elemzővideójában a Mercedes érdekes betekintést engedett abba, hogy mi zajlott le csapaton belül akkor, amikor Lewis Hamilton az Osztrák Nagydíjon egy vezetői hiba következtében megrongálta az első vezetőszárnyát, és miért voltak kénytelenek lecserélni a látszólag sértetlen elemet.

Könnyen lehet, hogy Lewis Hamilton negyedik helyébe került az a hiba, amelyet az ötszörös világbajnok az egyetlen tervezett bokszkiállása előtt elkövetett a pálya utolsó kanyarjában. A címvédő rendszeresen kiszélesítette a pályát annak egyes pontjain, a kanyarokban próbálva kompenzálni a hűtési gondok miatt az egyenesekben a vitorlázással szerzett időveszteséget, egy ponton azonban túl messzire ment, megrongálta az első szárnyát, ami miatt le kellett azt cserélni. A Mercedes szokásos futam utáni videójában elmagyarázta, hogy pontosan mi sérült a szárnyon, és miért volt szükség a cserére.

Hamilton többször hibázott a verseny alatt és lovagolta meg a magasított kerékvetőketForrás: Getty Images/2019 Johannes Schedl/Johannes Schedl

Láttunk már olyat Forma-1-es versenyen, hogy egy versenyzőnek megsérül az első vezetőszárnya, adott esetben jókora darabokat hagy el belőle, mégsem hívja be a csapata a bokszba szárnycserére, mert azzal több időt veszítene, mint amennyit a pályán bukik.

Hamilton szemre ráadásul nem is rongálta meg nagyon a szárnyát, a felvételeken gyakorlatilag nem is látszott sérülés.

Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke elárulta, hogy mi történt. „Ráfutott a kerékvetőre a 10-es kanyarban, ettől pedig eltört a szárny állítója. Ezt használjuk arra, hogy a szárny jobb és bal oldalán állítsunk a terelőlapok dőlésszögén, ez befolyásolja a szárny által generált leszorítóerőt, a versenyzők és a mérnökök egyik fő eszköze az autó kiegyensúlyozására, ahogy megpróbálnak nagyobb leszorítóerőt előidézni az első tengelyen."

Hamilton a 10-es kanyar kijáratán elhelyezett sárga "hurkákon" rongálta meg a szárnyátForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Bryn Lennon

A sérülés, noha szemre nem volt komoly, nagyban befolyásolta az autó viselkedését, Hamilton köridejei romlani kezdtek, ő maga pedig a rádión panaszkodott a csapatnak arról, hogy nincs tapadása. A jelentős időveszteséggel járó cserét a Mercedes is szerette volna elkerülni, ezért tanácskozásba kezdett, más megoldást keresve.„Amikor eltört a kerékvetőn az állító, akkor lefittyedt. Csupán néhány fok volt az eltérés, ez azonban azt eredményezte, hogy az autó alulkormányzott lett a gyors kanyarokban” – magyarázta Shovlin. – Két dologról egyeztettünk, hogy a bokszkiállásnál a maximális dőlésszögre állítjuk-e a másik oldalon levő terelőlapokat, hogy javítsunk az egyensúlyon, vagy inkább lecseréljük az orrkúpot. Tanulmányoztuk az adatokat, hogy megértsük, elég mozgásterünk van-e arra, hogy ne kelljen lecserélni, azonban világossá vált, hogy nem lesz elég csak növelni a másik oldalon levő terelőlapok dőlésszögét."

Végül kénytelenek voltak lecserélni a sérült szárnyatForrás: AFP/Christian Bruna

Hamilton valamivel több, mint 11 másodpercet vesztegelt a bokszban, a kerékcserét azonban így is, úgy is végre kellett hajtania a csapatnak, a valós veszteség így ennél kevesebb volt.

Ami pedig ennél lényegesebb, annál is kevesebb volt, amennyit az ötszörös világbajnok a szárny autón hagyásával elszenvedett volna.

„Nyolc másodpercünkbe került a szárnycsere, a verseny egészét nézve azonban kevesebb időt veszítettünk így, mert máskülönben körönként fél másodpercet buktunk volna” – mondta Shovlin, aki kiemelte, hogy manapség nagyok és nehezek a szárnyak, ezért a szerelőknek különösen bonyolult a feladata, ugyanakkor rendszeresen gyakorolják a szárnycserét, így előre tudták, hogy mennyi időt vesz igénybe, valamint azt is, hogy gond nélkül végre tudják hajtani.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK