A Ferrari aggódik, hogy túlzásba viszik a Forma-1 egységesítését

Forma-1, Brit Nagydíj, péntek, Mattia Binotto, Ferrari
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 12: Ferrari Team Principal Mattia Binotto looks on from the pitwall during practice for the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 12, 2019 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Mattia Binottónak, a Ferrari csapatfőnökének nem tetszik, hogy 2021-től szerinte túl sok alkatrészt akarnak egységesíteni a Forma-1-es autókon, úgy véli, ezzel nem fogják tudni csökkenteni a költségeket, közben azonban elismeri, hogy a költségplafonnal sem lesz feltétlenül egyenlő a csapatok helyzete.

Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója azon a véleményen van, hogy az FIA-nak és az F1-nek teljesen felesleges október végéig várnia a sportágat megreformáló 2021-es szabályok elfogadtatásával, mivel a csapatok megbeszéléseiből kiindulva szerinte addigra sem fog egyetértés kialakulni az istállók között. Hogy pontosan mire gondolt Brown, abba Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnökének szavai engednek betekintést, a svájci szakember ugyanis továbbra is a számos alkatrész egységesítése ellen kardoskodik és elárulta, egyelőre nem elégedett a dolgok állásával.

Binotto nem elégedett az új szabályokkal Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

A Forma-1 azt tervezi, hogy a 2021-es technikai regulák számos olyan alkatrészt sztenderdizálnak, amelyeket eddig szabadon fejleszthettek a csapatok. Ezzel azt szeretnék elérni, hogy a tehetősebb istállók ne fordítsanak irreálisan nagy hangsúlyt olyan dolgokra, amelyekre a kisebb istállóknak már nem marad kapacitása, ezzel is kiegyenlítettebbé tegyék a mezőnyt. Döntés még nem született arról, hogy mely alkatrészeket fogják egységesíteni, de

tervben van a felnik, a fékrendszerek, a hűtők, a bokszutcai felszerelések sztenderdizálása, a hidraulikus felfüggesztés-rendszerek betiltása, a különböző egzotikus anyagok felhasználásának szigorítása és a váltó egyes paramétereinek befagyasztása is.

A Ferrari szerint ez azonban már túl sok. „Még nem vagyok boldog. Mi a kezdetektől azt mondtuk, hogy az egységesítés ellen vagyunk, személy szerint úgy érzem, hogy túlságosan ebbe az irányba haladunk – nyilatkozta Mattia Binotto az Autosportnak a nyári szünet előtt. – Hogy miért ellenezzük? Mert úgy gondoljuk, hogy a sportág DNS-ébe van kódolva a versengés, az egységesítés pedig ez ellen a szellemiség ellen van.

Úgyhogy nem vagyok benne biztos, [hogy az egységesítéssel] pozitív lenne a mérleg."

A Ferrari nem akar túl egyforma autókat Forrás: F1

Binotto azt az érvet hozta fel az egységesítéssel történő költségcsökkentés ellen, hogy a csapatok által lényegében már elfogadott költségplafon bevezetésével 175 millió dollárnál úgysem költhetnek többet, ezt az összeget pedig mindenképpen el fogják költeni, ha nem az egységesített alkatrészekre, akkor más, a teljesítményt növelő területekre.

„Nem kellenek egységes alkatrészek ahhoz, hogy pénzt spóroljunk, mert úgyis el fogjuk költeni az elkölthető összeget. Legalábbis a nagycsapatok el fogják. Úgyhogy miközben értem az okokat, szerintem óvatosnak kell lennünk a kockázatok kiértékelésénél az előnyökkel szemben, és a végső célról sem szabad elfeledkeznünk."

Igen ám, csak hogy mint arra a Ferrari csapatfőnöke is utalt, biztosan csak a nagy csapatok fogják kihasználni a 175 millió dolláros keretet,

hiszen akadnak olyan istállók, amelyeknek a jelenlegi költségvetése sem éri el ezt a szintet, nem véletlenül szerették volna többen, ha 150 millió dollárban határozzák meg az évente elkölthető összeget.

Megeshet, hogy a költségplafonnal sem lesz teljesen egyenlő a csapatok költségvetése Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Binotto szerint a különbség így is kisebb lesz a középmezőny és a topcsapatok között, ugyanakkor

ő is elismeri, hogy a 175 milliós plafon túl magas néhány istállónak.

„A fenntarthatóság kulcstényező, szerintem a költségplafon, amelyet mindannyian támogatunk és már alá is írtunk, valamint a pénzügyi szabályozások kulcsfontosságúak a jövőre nézve, mert korlátozzák a költekezést, csökkentik a különbséget a kis és a nagy csapatok között, még akkor is, ha a költségplafon, amiben megegyeztünk, nagyon magas a kis csapatoknak."