Vágólapra másolva!
Szuperszámítógép kutatja, hogy mitől lesznek izgalmasak az F1-es futamok.

A Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media évek óta arra készül, hogy a sportág legközelebbi, 2021-ben esedékes reformja után a versenyzés kiszámíthatatlanabb, izgalmasabb, kiegyenlítettebb és a csapatok számára olcsóbb legyen. Ehhez az F1 történetében először saját mérnöki gárdát toboroztak, akik önálló kutatás eredményei alapján dolgozzák ki a szabályokat.

A regulák véglegesítése és ratifikálása továbbra is az FIA hatásköre, de Ross Brawn sportért felelős ügyvezető és Pat Symonds technikai igazgató vezetésével az F1 mérnökei számítógépes áramlástani (CFD) szimulációkat és immáron szélcsatorna teszteket is végeznek a Sauber Engineeringnél, minden korábbinál komolyabb kapacitásokkal.

Szélcsatornában is tesztelték az F1 2021-es autóját Forrás: F1

Az F1-es szabályalkotók feladata korábban teljesen kilátástalan volt, mivel az FIA által meghozott regulákat a csapatok több ezer mérnöke kezdte kifürkészni, kiskapukat és kreatív értelmezéseket keresni, ezt ráadásul egyre fejlődő informatikai háttérrel is egyre inkább a maguk javára fordították. Ennek azonban most vége lehet.

– nyilatkozta Symonds az F1 hivatalos weboldalának. – A számítási kapacitás terén borzasztóan nagy fölényben vagyunk bármelyik csapattal összevetve, mert minket semmilyen formában sem korlátoznak” – tette hozzá a brit szakember, aki a Benettonnal, majd jogutódjával, a Renault-val világbajnokságokat is nyert, de csalás miatt később el is tiltották az F1-től.

Tidied up the windtunnel model shots and added a 90's Livery to fit the cleaner shapes: bring on F1 2021! from r/formula1
Így nézne ki Michael Schumacher első, 1991-es Jordanje a 2021-es modell szerint

„Az Amazon Web Services (AWS) szuperszámítógépeit is használhatjuk, és iszonyúan sok processzormagjuk van. A CFD terén a közeget sok kis cellára bontjuk, és minden cellában számításokat végzünk. Egy átlagos csapat 192 magot használ 92 millió cella kezelésére” – magyarázta Symonds.

„Egy nagyságrenddel nagyobb számítási teljesítményt hasznosítunk annál, amit a csapatok [egyenként] használhatnak, és ez megengedi nekünk azt is, hogy két autós szimulációkat végezzünk” – magyarázott Symonds egy lényeges különbséget, hiszen a csapatokat általában kevésbé érdekli, hogy az autójuk mögött milyen (általában káros) légáramlatok jönnek létre.

A csapatok között a mai Alfa Romeo Racing jogelődje, a BMW Sauber volt az egyik úttörő az Albert 2 nevű szuperszámítógéppel. 2010-ben a mára megszűnt Virgin Racing megpróbált pusztán CFD-vel autót tervezni, de megbuktak az ötlettel. A Liberty Mediánál elismerték, elsősorban a CFD-re támaszkodnak, de az eredményeket szélcsatornában is visszaigazolják.