Társoldalunk:

Vettel: Halálos balesetek helyett inkább legyen örökké unalmas az F1

2019.09.08. 10:45

A négyszeres világbajnok részben egyetért Sir Jackie Stewarttal, aki a Belga Nagydíj után azt mondta, Anthoine Hubert halála ébresztőt fúj a pilótáknak, akiknek felelősebben kellene versenyezniük, hogy elkerüljék a súlyos baleseteket.

Megrázta a Forma-1-et és a tágabb értelemben vett autósport-közösséget az F2-es Anthoine Hubert halála a múlt szombaton megrendezett belgiumi futamon. Az FIA vizsgálatot indított, Alain Prost további biztonsági fejlesztéseket szorgalmazott, a spái pálya pedig bejelentette, várhatóan átépítik a baleset helyszínét, bár nem annak következményeként.

A korábbi háromszoros világbajnok Sir Jackie Stewart úgy vélte, a pilótáknak lehet, hogy ismét hozzá kell majd szokniuk ahhoz, hogy halálos balesetek miatt elveszítik a versenytársaikat. A skót legenda a sportág történetének legveszélyesebb korszakában szerepelt, sokat tett a biztonság fejlesztése érdekében, és bírálta napjaink versenyzőit.

Megemlékezés Spában Hubert halála miattForrás: Xavi Bonilla / DPPI/Xavi Bonilla/Xavi Bonilla

„Véleményem szerint túl sok baleset alakult ki az előző 24-36 hónap során, mert olyan mértékű megtorlás nem volt, mint a belgiumi hétvégén – nyilatkozta a PA Sportnak a korábbi háromszoros világbajnok. – Láthattuk, hogy letörnek szárnyak, autók emelkednek a levegőbe. Még vasárnap is, amikor Max Verstappen összeakadt Kimi Räikkönennel az első körben." 

A pilótáknak fel kell készülniük arra, hogy belássák, talán kevesebb dolgot engedhetnek meg maguknak azt gondolva, hogy golyóállók. 

„Nem hihetik, hogy mindig mindent meg fognak úszni. Ez lehet az ébresztő a számukra. A spái sokk és gyász ilyen evidens megjelenése újdonság lehet ennek a generációnak. Hirtelen mindenki felfogja, hogy istenem, ha valami rosszat teszünk, abból tragédia lehet. Ilyen elég hosszú ideje nem fordult elő, de nem kizárt, hogy újra megtörténik."

Javul a biztonság, de balesetek mindig lesznekForrás: NurPhoto/Emmanuele Ciancaglini/NurPhoto/Emmanuele Ciancaglini

Stewart elárulta, többször is beszélt Hubert honfitársával és egyik mentorával, a korábbi négyszeres világbajnok Alain Prosttal a baleset után. „Úgy éreztük, visszamentünk az időben" – mondta Stewart, utalva arra, hogy Prost is elárulta, ismét eszébe jutottak azok a halálos balesetek, amelyek az ő aktív pályafutása alatt történtek. 

Lehetséges, hogy a pályának szembe kell néznie e remek kanyar lelassításával, de ha ezzel életeket mentünk, akkor miért ne tennénk meg? 

– vetette fel Stewart. Ezt az általában hagyománytisztelő Sebastian Vettel sem zárta ki, fenntartva, hogy szerinte a skót veterán a tapasztalata révén tehet ilyen megállapításokat, míg napjaink versenyzői erre nem alkalmasak, hiszen nem versenyeztek a régi idők Forma-1-ében.

Vettel hallgat a veteránokraForrás: AFP/Kenzo Tribouillard

"Mindannyiunkat megérintette ez szombaton és vasárnap, amikor a pályára tartottunk és versenyeztünk, de bizonyos fokig ez a motorsportok része. Veszélyes, de ettől is izgalmas. Az biztos, hogy az elmúlt évek ébresztőt fújtak Jules [Bianchi] és most Anthoine halála miatt. Még mindig van, amit jobban csinálhatunk, amit fejleszthetünk, és amin dolgozhatunk, mert 

inkább szeretnék az idők végezetéig unalmas Forma-1-es világbajnokságot, és visszakapni őt. E felől nincs kétség. 

Honfitársa, Nico Hülkenberg szerint a juniorkategóriákra inkább jellemző, hogy „a dolgok kissé hektikussá válnak és elszabadulnak", mert „talán kissé túlságosan izgatottak lesznek" a versenyzők, ettől függetlenül úgy vélte, Stewart megállapításainak „egy része nyilvánvalóan helytálló." Felvetette, hogy a versenynaptár egyes kanyarjaira speciális előírások vonatkozzanak.

„Az aszfaltozott bukóterek arra csábítanak minket, hogy nyomjuk, mert nincsenek azonnali következmények. Ezt szerintem felügyelni kell, valahogy meg lehet találni a helyes összhangot. Talán az is szóba kerülhet, hogy egyedi megoldásra lesz szükség, mert az Eau Rouge például eléggé egyedi kanyar, nem is látjuk, amíg fel nem érünk a dombtetőre.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK