Társoldalunk:

A belgiumi horrorbaleset az F1-ben is halálos kimenetelű lett volna

2019.09.23. 17:24

Az FIA igyekszik levonni a megfelelő tanulságokat a belgiumi Forma-2-es tragédiából, azokat már a jövő évi Forma-1-es szabályzatba is beépíthetik. A Racing Point technikai igazgatója állítja, egy F1-es autón is kifogott volna a balesetben fellépő erőhatás.

Megkezdődött a belgiumi halálos kimenetelű F2-es baleset vizsgálata. Az adatokat a Forma-1 technikai munkacsoportjának ülésén be is mutatták, további elemzések után könnyen elképzelhető, hogy mindez hatással lesz a 2020-as és a 2021-es szabályokra is.

A Belga Nagydíj Forma-2-es futamának második körében Juan Manuel Correa belerohant Anthoine Hubert autójának oldalába, aminek következtében a francia pilóta életét vesztette, míg az amerikai versenyző súlyos sérülésekkel került kórházba, egy ideig mesterséges kómában is tartották. A történtek után az F1-es mezőny több tagja is megrendülten nyilatkozott, a biztonság pedig ismét előtérbe került.

Komoly kérdéseket vet fel az Anthoine Hubert halálával végződött balesetForrás: AFP/Remko De Waal

Noha a 2020-as technikai szabályok javarészt már véglegesek,

biztonsági változtatásokat még végre lehet hajtani, főleg, ha az autó szerkezete nem módosul.

Ilyen megoldás lehet például plusz oldalelemek felhelyezése, vagy az orrkúp átalakítása. „A vizsgálatok továbbra is folynak” – nyilatkozta Andy Green, a Racing Point technikai igazgatója a Szingapúri Nagydíj hétvégéje alatt.A csapatokat megkérték, hogy alaposan tanulmányozzák az alváz ellenállóerejét. Biztos vagyok benne, hogy a következő ülésen a további lépésekről is fogunk beszélni."

A baleset körülményeinek elemzése során megállapították, hogy a sportágban eddig példa nélküli erőhatás lépett fel. Az ehhez hasonló incidensek elkerülése érdekében az FIA további biztonsági módosításokat tervez a jövő évre. 

Legyenek bármilyen erősek a jelenlegi autók, a spái ütközésnél fellépő erőket nem tudják elviselniForrás: AFP/Remko De Waal

Green úgy véli, hogy az autók elején található területet kell megvizsgálniuk, hogy az ilyen ütközéseknél több energiát nyeljen el.Hatalmas volt az ütközés, esély sem volt rá, hogy a jelenlegi karosszéria ezt kibírja, legyen szó akár F2-es, akár F1-es kocsiról – mondta Green. – Az energia egy részét az orrkúpnak kellene elnyelnie, de ez most a szükségesnél jóval kisebb mértékben történt meg, úgyhogy a jövőben ezt kell fejlesztenünk, továbbá az alváz oldalának ellenállóerejét is muszáj növelnünk."

A baleset átfogó vizsgálata után az autóknak vélhetően szigorúbb törésteszteken kell átesniük 2021-től. Green leszögezte, hogy az istállók támogatják a tervezett módosításokat, de jelenleg a 2020-as szabályokra koncentrálnak. „2021-re részletesebben is tanulmányozzuk a problémát, a csapatok között ezen a téren nincs vita – jelentette ki. – Most viszont mindenki a jövő évi szabályokkal foglalkozik, mert egy extra oldalelemről szóló döntést soha nem késő meghozni."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK