Társoldalunk:

Verstappen csalónak nevezte a Ferrarit

2019.11.04. 16:27

Az USA Nagydíjon harmadik helyen végző Max Verstappen úgy véli, a napnál is világosabb, hogy a Ferrari miért esett vissza hirtelen az egyenesekben, szerinte eddig egyszerűen csalással voltak annyira gyorsak. Charles Leclerc és Mattia Binotto csapatfőnök sem volt túl boldog a Red Bull pilótájának szavaitól.

Az USA Nagydíj után Max Verstappen igen éles kritikát fogalmazott meg a Ferrarival szemben, ami Charles Leclerc és Mattia Binotto nemtetszését is kiváltotta. A Red Bull versenyzője a futam után a holland Ziggo Sportnak konkrétan csalónak nevezte az olaszokat, akik szerinte azért estek vissza Austinban, mert az FIA által közzétett direktíva miatt változtatniuk kellett az erőforrásukon, ami a holland szerint addig szabálytalan volt.

A rivális istállók régóta kutatják a Ferrari először tavaly jelentkező egyenesbeli fölényének okát. Ilyenkor bevett módszer, hogy kérdésekkel fordulnak az FIA-hoz különböző technikai megoldások szabályosságát illetően. A Red Bull is ezt tette október 22-én, mivel arra gyanakodott, hogy a vörösök ezzel trükközve jutnak extra teljesítményhez. Válaszul Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós bizottságának elnöke több megoldást is szabálytalannak minősített, ezeket egy direktívában fogalmazták meg.

Verstappen szerint egyértelmű a Ferrari futamon mutatott gyengélkedésének okaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Mindezek után a Ferrarik az USA Nagydíjon a hungaroringi futam óta először nem szerezték meg a pole pozíciót, majd a futamon egyenesen lassúak voltak, ami Verstappen szerint nem véletlen. Ez történik, amikor abbahagyod a csalást. [Az FIA] megvizsgálta a kérdést, mostantól szemmel kell tartsuk a helyzetet" – nyilatkozta a Ziggo Sportnak. Verstappen később más újságíróknak kifejtette, hogy egyáltalán nem furcsállja a Ferrari visszaesését, amit egyértelműen az FIA állásfoglalásának tud be, azaz pontosabban annak, hogy a direktíva hatására a Ferrari változtatott az erőforrásán, emiatt annak csökkent a teljesítménye.

Charles Leclerc-t szembesítették holland kollégája szavaival, mire az austini futamot Valtteri Bottashoz képest közel egyperces hátrányban záró monacói pilóta igencsak ingerülten reagált.

„Hogy őszinte legyek, szerintem ez egy vicc – jelentette ki. – Fogalma sincs, nem tagja a csapatunknak. Pontosan tudjuk, hogy mit csinálunk, nem is tudom, hogy miért nyilatkozik ilyet. Semmit sem tud rólunk."

Leclerc nem repesett Verstappen vádaskodását hallvaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Hasonlóan vélekedett Mattia Binotto csapatfőnök is, aki azért igyekezett egy fokkal diplomatikusabb lenni. „Sok hozzászólást olvastam és hallottam ezen a hétvégén a technikai állásfoglalásról és arról, hogy milyen hatása van az autóinkra. Hallottam nyilatkozatokat a verseny után, amelyeket nagyon csalódástkeltőnek gondolok. Szerintem az efféle hozzászólások teljességgel helytelenek a sportban, ártanak a sportnak. Mindenkinek kicsit óvatosabbnak kellene lennie."

Verstappen szerint a Ferrari csak terelt azzal, hogy a tapadáshiányra fogta rossz tempóját, Binotto azonban állítja, hogy ez volt a probléma, szombaton pedig nem a motorjuk miatt nem lett az övék az első rajtkocka. „Szerintem Seb megszerezhette volna a pole-t, de talán kissé túl óvatos volt az egyik kanyarban – utalt arra a svájci szakember, amit Vettel is elismert az időmérő után. – Charles-nak egyértelműen gondja volt szombat délelőtt, ki kellett hagynia a harmadik szabadedzést, majd hátrányban volt a motor miatt, amit beszereltünk az autójába. Ha megnézzük a versenyt, ott sem az egyenesben mutatott tempónkkal volt a gond, hanem a tapadással, mindkét versenyzőnél az első etapban."

Vettel akár pole-ban is lehetett volna, ha bevállalósabb az első mért körén, hiszen hátránya mindössze 12 ezred volt Bottashoz képestForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Az Auto Moto und Sport birtokába jutott GPS-es mérések alapján a Ferrari az előző futamokhoz, de még az USA Nagydíj pénteki szabadedzéseihez képest is veszített egyenesbeli fölényéből, az addigi 0,7-0,8 másodpercről 0,5 másodperc körülire csökkent az előnye. Mattia Binotto ezt a futam után elismerte, majd magyarázattal is szolgált. „Igaz, hogy nem nyertünk annyit az egyenesekben, mint az utóbbi versenyeken, ugyanakkor ugyanolyan tempóra voltunk képesek a kanyarokban, mint az ellenfeleink, legalábbis az időmérőn. Ezen a hétvégén egy kísérlet részeként megváltoztattuk az egyensúlyt a tapadás és a motorerő között, hogy így próbáljuk meg utolérni őket kanyartempóban. Ez ilyen egyszerű. Így is versenyképesek voltunk az időmérőn, a versenyen történteket pedig meg kell értenünk. Meg kell értenünk azt is, hogy mi a legjobb kompromisszum a tapadás és az egyenesbeli tempó között."

Binotto elmondta, hogy a szombati műszaki hiba után a Leclerc autójába szerelt régebbi motor még kettes specifikációjú, tehát a spanyol és a magyar futam között használt változat, így valamivel természetes, hogy lassabb volt a Monzában bevetett hármas változatnál. „Nem volt sokkal gyengébb, de egy kicsit igen, erre számítottunk a fejlesztési lépcső miatt" – nyilatkozta a csapatfőnök.

Binotto szerint semmilyen hatással nem volt rájuk az FIA által kiadott direktívaForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Ami a Red Bull által kicsikart FIA-direktívát illeti, Binotto elmondása szerint azt nem is tanulmányozták bővebben Austinban, nemhogy annak hatására változtattal volna bármin is az autón. „Ezen a hétvégén nem tettük ezt meg részleteiben, de később tanulmányozni fogjuk. Azt hiszem, ez az idén már a harmincötödik ilyen dokumentum. Normális folyamat, hogy a csapatok tisztázást kérnek az FIA-tól, az FIA pedig válaszol nekik. Hogy mindennek volt-e hatása az időmérőre? Nem tudok erről semmit, úgyhogy nem is tudok rá válaszolni."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK