Roger Penske tagadja, hogy megvenné a Mercedes F1-es csapatát

CART, Paul Tracy, Team Penske Mercedes, Vancouver 1996
Paul Tracy of Canada drives the #3 Marlboro Team Penske Penske PC-25 Mercedes IC 108C during the Championship Auto Racing Teams (CART) 1996 PPG Indy Car World Series IndyCar Molson Indy Vancouver race on 1st September 1996 on the street circuit of Vancouver,Vancouver, British Columbia, Canada. (Photo by David Taylor/Allsport/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Pletykák jelentek meg a német szaksajtóban arról, hogy megfelelő ajánlat esetén a Mercedes eladná az F1-es csapatát, de az esetleges felvásárlással hírbe hozott Roger Penske gyorsan cáfolta az értesülést. A Mercedes szerint a csapat egyelőre nem eladó.

Toto Wolff szokatlan távollétében sorra jelennek meg a spekulációk a Mercedes F1-es csapatának jövőjével kapcsolatban, főleg annak fényében, hogy Lewis Hamilton csütörtökön kijelentette, az osztrák üzletember személyes terveit is figyelembe veszi a szerződéshosszabbítással kapcsolatos tárgyalások előtt és Wolff maga sem zárta ki azt, hogy a Mercedes kiszáll a sportágból.

A német Auto Bild tudósítója, Ralf Bach „megbízható forrásokra” hivatkozva azt állítja, hogy amennyiben a Mercedes talál potenciális vevőt, a csapat eladóvá válhat. „Bennfentes körök” úgy tudják, az orosz F2-es pilóta, Nyikita Mazepin hátországa lehet az egyik érdeklődő, és a kapcsolat nem is lenne újkeletű, hiszen édesapja a Mercedesnél privát tesztprogramot is finanszíroz a számára.

A Team Penske a '90-es években Mercedes motorokat használt az amerikai CART sorozatban Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/David Taylor

A szaklap szerint a másik jelölt az amerikai Roger Penske, aki a múlt héten bejelentette, hogy megvásárolja az IndyCar Seriest, valamint az Indianapolis Motor Speedwayt, és szóba hozta az F1-es nagydíjrendezés lehetőségét is. Penske csapata évtizedekkel ezelőtt versenyzett az F1-ben, 1994-ben Mercedes-motorral nyerte meg az Indy 500-at, vagyonát 1,6 milliárd dollárra becsülik.

Roger Penske azonban a Racer.com megkeresésére reagálva kijelentette, az értesülés „abszolút nem igaz, teljesen be vagyok táblázva.”

A Racer úgy tudja, a Mercedes csapata jelenleg nem eladó, de a tudósítás szerzője, Chris Medland hozzátette, hogy „az összes csapat bizonytalansággal szembesül az F1-es jövőjével kapcsolatban, miközben az új kereskedelmi megállapodásokról tárgyalnak a sportág tulajdonosaival.” Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is elárulta, nem várhatók elköteleződések a szerződések megkötése előtt, mert az rontja az adott csapat alkupozícióját.

Nyikita Mazepint befizették tesztelni a Mercedeshez Forrás: Daimler AG/© LAT Images for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd/Lat Images

Wolff távolmaradása állítólag részben az egyeztetésekkel, részben a Formula E jövő hétvégi szezonnyitójával hozható összefüggésbe, utóbbi a Mercedes első hivatalos szereplése lesz az elektromos autóversenyben, a szaúd-arábiai Rijád utcáin.

Nem költ sokat a Daimler az F1-re

A Mercedes esetleges távozását azért is emlegetik gyakran manapság, mert Ola Källenius, az anyavállalat, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke 1,4 milliárd eurós megtakarítást tervez 2022-ig, a Forma-1 pedig egy hagyományosan költséges tevékenység.

A versenyistállót működtető Mercedes-Benz Grand Prix Ltd. pénzügyi kimutatása szerint 2018-ban a Daimler AG mindössze nettó 39 millió fontot költött a csapatra,

ami adózás után 13,3 millió fontos nyereséget termelt, ráadásul 2021-től életbe lép a költségplafon az F1-ben, így a csapat kénytelen lesz lejjebb szorítani a költségvetését, várhatóan a motorfejlesztés költségei is mérséklődnek, viszont várhatóan a Liberty Mediától származó jogdíjbevételek is csökkennek majd. Feltehetőleg a tárgyalások tétje, hogy ezek aránya és szaldója változik-e.

Källenius (jobbra) rajta tartja a szemét az F1-en, de a szereplés megéri a pénzt a Mercedesnek Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Deniz Calagan

Källenius jól ismeri az F1-es környezetet, korábban a mai McLaren Automotive és az utcai sportkocsikat gyártó Mercedes-AMG ügyvezetője is volt, manapság viszont a csillagos márka elektromos autóit helyezi előtérbe, és nemrég megerősítették, hogy leállnak a belsőégésű motorok fejlesztésével is. Ez látszólag inkompatibilis az F1-gyel, de Källenius így is látja a sportág értékét.

„A Forma-1 kapcsán szerintem busásan kifizetődött a marketing- és márkastratégiánk terén, hogy zsinórban hat bajnokságot nyertünk, ami történelmi siker – mondta nemrég. – Függetlenül attól, hogy valaki Forma-1 rajongó-e vagy sem, racionálisan kell kezelni a marketinggel kapcsolatos ráfordításokat.”

„A Nielsen módszerével mérve a Forma-1-es tevékenységünk médiaértéke évente 1,1 milliárd dollár, ami extrém elérés és hatás. A költségeket nem kívánjuk nyilvánosságra hozni, de meglepően alacsonyak, mert nem szabad elfelejteni, hogy a Forma-1-ben kiadási és bevételi oldal is van. Úgyhogy, most elkötelezetten ülünk itt.”