Társoldalunk:

Roger Penske tagadja, hogy megvenné a Mercedes F1-es csapatát

2019.11.17. 06:21

Pletykák jelentek meg a német szaksajtóban arról, hogy megfelelő ajánlat esetén a Mercedes eladná az F1-es csapatát, de az esetleges felvásárlással hírbe hozott Roger Penske gyorsan cáfolta az értesülést. A Mercedes szerint a csapat egyelőre nem eladó.

Toto Wolff szokatlan távollétében sorra jelennek meg a spekulációk a Mercedes F1-es csapatának jövőjével kapcsolatban, főleg annak fényében, hogy Lewis Hamilton csütörtökön kijelentette, az osztrák üzletember személyes terveit is figyelembe veszi a szerződéshosszabbítással kapcsolatos tárgyalások előtt és Wolff maga sem zárta ki azt, hogy a Mercedes kiszáll a sportágból.

A német Auto Bild tudósítója, Ralf Bach „megbízható forrásokra” hivatkozva azt állítja, hogy amennyiben a Mercedes talál potenciális vevőt, a csapat eladóvá válhat. „Bennfentes körök” úgy tudják, az orosz F2-es pilóta, Nyikita Mazepin hátországa lehet az egyik érdeklődő, és a kapcsolat nem is lenne újkeletű, hiszen édesapja a Mercedesnél privát tesztprogramot is finanszíroz a számára.

A Team Penske a '90-es években Mercedes motorokat használt az amerikai CART sorozatbanForrás: Getty Images/2019 Getty Images/David Taylor

A szaklap szerint a másik jelölt az amerikai Roger Penske, aki a múlt héten bejelentette, hogy megvásárolja az IndyCar Seriest, valamint az Indianapolis Motor Speedwayt, és szóba hozta az F1-es nagydíjrendezés lehetőségét is. Penske csapata évtizedekkel ezelőtt versenyzett az F1-ben, 1994-ben Mercedes-motorral nyerte meg az Indy 500-at, vagyonát 1,6 milliárd dollárra becsülik.

Roger Penske azonban a Racer.com megkeresésére reagálva kijelentette, az értesülés „abszolút nem igaz, teljesen be vagyok táblázva.” 

A Racer úgy tudja, a Mercedes csapata jelenleg nem eladó, de a tudósítás szerzője, Chris Medland hozzátette, hogy „az összes csapat bizonytalansággal szembesül az F1-es jövőjével kapcsolatban, miközben az új kereskedelmi megállapodásokról tárgyalnak a sportág tulajdonosaival.” Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is elárulta, nem várhatók elköteleződések a szerződések megkötése előtt, mert az rontja az adott csapat alkupozícióját.   

Nyikita Mazepint befizették tesztelni a MercedeshezForrás: Daimler AG/© LAT Images for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd/Lat Images

Wolff távolmaradása állítólag részben az egyeztetésekkel, részben a Formula E jövő hétvégi szezonnyitójával hozható összefüggésbe, utóbbi a Mercedes első hivatalos szereplése lesz az elektromos autóversenyben, a szaúd-arábiai Rijád utcáin.

Nem költ sokat a Daimler az F1-re

A Mercedes esetleges távozását azért is emlegetik gyakran manapság, mert Ola Källenius, az anyavállalat, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke 1,4 milliárd eurós megtakarítást tervez 2022-ig, a Forma-1 pedig egy hagyományosan költséges tevékenység.

A versenyistállót működtető Mercedes-Benz Grand Prix Ltd. pénzügyi kimutatása szerint 2018-ban a Daimler AG mindössze nettó 39 millió fontot költött a csapatra,  

ami adózás után 13,3 millió fontos nyereséget termelt, ráadásul 2021-től életbe lép a költségplafon az F1-ben, így a csapat kénytelen lesz lejjebb szorítani a költségvetését, várhatóan a motorfejlesztés költségei is mérséklődnek, viszont várhatóan a Liberty Mediától származó jogdíjbevételek is csökkennek majd. Feltehetőleg a tárgyalások tétje, hogy ezek aránya és szaldója változik-e.  

Källenius (jobbra) rajta tartja a szemét az F1-en, de a szereplés megéri a pénzt a MercedesnekForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Deniz Calagan

Källenius jól ismeri az F1-es környezetet, korábban a mai McLaren Automotive és az utcai sportkocsikat gyártó Mercedes-AMG ügyvezetője is volt, manapság viszont a csillagos márka elektromos autóit helyezi előtérbe, és nemrég megerősítették, hogy leállnak a belsőégésű motorok fejlesztésével is. Ez látszólag inkompatibilis az F1-gyel, de Källenius így is látja a sportág értékét.

„A Forma-1 kapcsán szerintem busásan kifizetődött a marketing- és márkastratégiánk terén, hogy zsinórban hat bajnokságot nyertünk, ami történelmi siker – mondta nemrég. – Függetlenül attól, hogy valaki Forma-1 rajongó-e vagy sem, racionálisan kell kezelni a marketinggel kapcsolatos ráfordításokat.”

Az összes marketinggel és médiával kapcsolatos befektetésünket az elérés és a hatás figyelembevételével mérlegeljük, megvizsgálva, hogy mibe is kerülnek ezek.” 

„A Nielsen módszerével mérve a Forma-1-es tevékenységünk médiaértéke évente 1,1 milliárd dollár, ami extrém elérés és hatás. A költségeket nem kívánjuk nyilvánosságra hozni, de meglepően alacsonyak, mert nem szabad elfelejteni, hogy a Forma-1-ben kiadási és bevételi oldal is van. Úgyhogy, most elkötelezetten ülünk itt.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK