A pilóták szerint szükség van DRS-re a Forma-1-ben

Forma-1, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg, Sergio Pérez, Lance Stroll, Renault, Haas, Racing Point
ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 01: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Renault Sport Formula One Team RS19 leads Kevin Magnussen of Denmark driving the (20) Haas F1 Team VF-19 Ferrari on track during the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 01, 2019 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Daniel Ricciardo szerint unalmas volt az Abu-dzabi Nagydíj azon szakasza, amikor a versenyzők nem használhatták az állítható hátsó szárnyat. Valtteri Bottas és Carlos Sainz egyetértenek a Renault pilótájával, de remélik, 2021-ben már nem lesz szükség a DRS-re.

Daniel Ricciardo úgy véli, az Abu-Dzabiban bekövetkezett szerverhiba megmutatta, bizonyos pályákon nagy szükség van a DRS-re, különben a futamok unalomba fulladnának. Valtteri Bottast bosszantotta az állítható hátsó szárny hiánya, míg Carlos Sainz rámutatott, a versenyzők számára a rendszer csak egy szükséges rossz.

Az Abu-dzabi Nagydíjon csupán a 18. körtől kezdve lehetett igénybe venni az állítható hátsó szárnyat, miután egy rendszerhiba miatt a versenyigazgatás átmenetileg elérhetetlenné tette. Ezalatt csak Bottas tudott egynél többet előzni, de a Mercedes pilótája is lassabban jutott előre, mint ahogyan azt DRS-sel együtt tette volna.

Ricciardo szerint unalmas volt az Abu-dzabi Nagydíj eleje Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Daniel Ricciardo nem találta izgalmasnak a verseny ezen részét. Az ausztrál versenyző úgy véli, vannak pályák, ahol a futamok DRS nélkül is élvezetesek lennének, de máshol nélkülözhetetlen a jelenléte.

„[A DRS hiánya] még unalmasabbá tette [a futamot] – nyilatkozta az Autosportnak. – Néhány pályán szükség van rá, és ez is azok közé tartozik. Olyan helyszíneken, mint például Monza, simán elbírnánk a hiányát, de szerintem összességében nagyszerű eszköz.

Az állítható hátsó szárny átmeneti hiánya alighanem Bottast érintette a legrosszabbul, akinek így sokkal több ideig tartott megelőzni a két Racing Pointot, valamint Nico Hülkenberget. Szinte biztos, hogy a szerverhiba dobogós helyezéstől fosztotta meg a finn versenyzőt, aki a történtek után érthetően nem is volt boldog.

Sainz előzése Hülkenberg ellen

„Nagyon szerettem volna közeledni az élmezőnyre, esetleg a pódiumot is elcsípni, így borzasztóan idegesített a szituáció – mondta. – Mi támadtunk, ebben a helyzetben pedig nyilván szerettük volna, hogy legyen [DRS]. Ugyanakkor valószínű, hogy a védekező pilóták örültek a hiányának.”

Bottas hozzátette, jelenleg szükség van az állítható hátsó szárnyra, de bízik benne, hogy a 2021-es szabályok lehetővé teszik, hogy megszabaduljanak tőle. Ugyanebben reménykedik Sainz is, aki szerint a versenyzők nem kedvelik a DRS-t, de a mai Forma-1-ben elengedhetetlen a jelenléte.

„[A futam] megmutatta, hogy állítható hátsó szárny nélkül jelenleg lehetetlen előzni – szögezte le. – A modern Forma-1-ben nélkülözhetetlen a DRS, de 2021-re remélhetőleg változik a helyzet, mert egyikünk sem szereti ezt az eszközt” – tette hozzá, de az új szabályrendszernek is része az eszköz.

Pérez előzése Norris ellen

Sainznak a futam végén különösen sokat jelentett az állítható hátsó szárny, hiszen az utolsó körben ennek segítségével tudta megelőzni Hülkenberget, aminek köszönhetően a pontverseny 6. helyén végzett. Pár másodperccel korábban pedig Sergio Pérez ment el Lando Norris mellett, és így a mexikói pilóta megtartotta összetettbeli 10. pozícióját. Vélhetően egyik előzés sem sikerült volna az állítható hátsó szárny nélkül.

Megdőlt a legtöbb előzés rekordja?

A Redditen feltűnt egy infografika, miszerint ebben a szezonban 1232 előzést láthatott a közönség, amivel megdőlt a 2012-ben elért 1139 pozíciócsere rekordja. Ez alapján 546 előzést hajtottak végre DRS segítségével, ami az összes helycserének a 44,3 százaléka.

Ugyanakkor kérdéses az adatok hitelessége, mert valószínűnek tűnik, hogy a 2012-es és a 2019-es idényekben más szempontrendszert alkalmaztak, mint például az elmúlt 9 év legkevesebb előzését, szám szerint 435-öt hozó 2017-es évben. Ezt a feltevést erősíti, hogy az Autosport adatai ez utóbbira vonatkozóan megegyeznek, viszont a 2012-es idényben csupán 870 pozíciócserét számoltak, ami a Redditen található infografikán látható számnál majdnem 25 százalékkal kevesebb.