A Forma-2 szintjére lassulhat a Forma-1 2021-ben?

Forma-2, Mick Schumacher, Prema Racing, Hungaroring
HUNGARORING, HUNGARY - AUGUST 03: Mick Schumacher (DEU, PREMA RACING) during the Hungaroring at Hungaroring on August 03, 2019 in Hungaroring, Hungary. (Photo by Joe Portlock / LAT Images / FIA F2 Championship)
Vágólapra másolva!
Nem igazán van kibékülve a 2021-es szabályváltozásokkal a Racing Point, a technikai igazgató bírálata után a csapatfőnök is nekiment az új reguláknak, mondván azokkal a Forma-2 szintjére lassulhat a sportág.

Még csak pár hónapja fogadták el a Forma-1 2021-es reformjának szabályait, már számos kritikát kapott a csapatoktól, amelyek egy részére Ross Brawn sportért felelős igazgató reagált is. A jelek szerint a Racing Pointnál különösen nincsenek kibékülve az új regulákkal, Andy Green technikai igazgató után ugyanis most Otmar Szafnauer csapatfőnök is kritikát fogalmazott meg azokkal szemben. A román származású szakember attól tart, hogy a Forma-2-es autók szintjére fognak visszalassulni 2021-től.

Tényleg fennáll a veszélye, hogy nem lesz elég nagy a differencia a Forma-1 és a Forma-2 között? Forrás: Joe Portlock / LAT Images / FIA F2 Championship/LAT Images

Általános elvárás a Forma-1-től, hogy ne csak névleg legyen a motorsport csúcskategóriája, hanem valójában is az F1-es autók legyenek a világ leggyorsabb járművei, legalábbis ami a pályaversenyzést illeti. Jelenleg ez így is van, a 2021-es szabályokkal azonban valamelyest lassulni fog a mezőny.

Szafnauer szerint ez a lassulás viszont olyan mértéket ölthet, hogy a Forma-2 szintjére esnek vissza a köridők, ami a két sorozatban szereplő csapatok költségvetését összehasonlítva irreálisan drágává teheti az F1-et.

A csapatfőnök ezen kívül ugyanazon a véleményen van, mint Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke: felesleges azt várni 2021-től, hogy a középcsapatok is esélyt kapnak a győzelemre. „Ha hat másodperccel lassabbak leszünk körönként, az már nem lesz Forma-1. Mielőtt ezt megtapasztaljuk, a Forma-2-t is le kell lassítani.

akik 200 milliót költenek. Valami nincs rendben" – nyilatkozta a Motorsport-Total.com-nak

Az igazsához hozzátartozik, hogy Szafnauer valamit elnézhetett a két sorozat köridejei közti különbséget vizsgálva,

a Forma-2-es pole pozíció a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj helyszínén ugyanis 15 másodperccel volt lassabb, mint Lewis Hamilton első rajtkockát érő köre,

és Sergio Sette Camara idejénél még az utolsó helyet megszerző Robert Kubica is 10 másodperccel gyorsabban ért körbe. Persze nem minden pályán volt ekkora a differencia, de például az aerodinamikai leszorítóerő szempontjából nem olyan lényeges Monacóban is 10 másodperc volt az F1-es és az F1-es pole között.

A 2014-es szabályváltozásokkal került az utóbbi években a legközelebb egymáshoz az F1 és az F2 (akkor még GP2) Forrás: AFP/Dimitar Dilkoff

Legutóbb a 2014-es szezonra lassultak lényegesen a köridők az F1-ben, de az akkor még GP2 néven futó F2-nél akkor is lényegesen gyorsabbak voltak az autók, a GP2-es szezonnyitón, Bahreinben 5,7 másodperc volt Nico Rosberg és Jolyon Palmer pole-ja között, jóllehet, az F1-es rajtrácson az utolsó helyet megszerző Max Chilton már csak 9 tizeddel tudott jobbat a Marussiával, mint honfitársa a GP2-ben.

Steinerhez hasonlóan Szafnauer a 175 millió dollárban meghatározott költségplafont is lejjebb vinné, miközben nagyobb mozgásteret adna a csapatoknak a szabályokban,

hogy a kis költségvetés mellett a jobb mérnöki megoldások dönthessenek. Christian Hornerrel, a Red Bull csapatfőnökének abban ért egyet a Racing Point csapatfőnöke, hogy nem szabadott volna egyszerre bevezetni a költségplafont az új szabályokkal, mivel így jövőre a topcsapatok plusz költekezéssel jobban felkészülhetnek 2021-re. „Személy szerint én mellette vagyok egy alacsonyabb költségplafonnak, ami alatt ott van egy mozgástér, hogy fejleszthessük az autót. Talán túl későn vezették be a költségplafont és túl magas lett.

Én lépcsőzetesen csináltam volna, először jött volna a költségplafon, aztán az új szabályok."