Társoldalunk:

Rengeteg pénzből nyer a Mercedes az F1-ben, de hatékony is

2020.01.08. 18:06

Összesítés készült arról, hogy melyik csapatnak mennyibe került tavaly egy megszerzett pont az F1-ben. A Mercedes a költségvetés nagysága és a hatékonyság terén is az élen jár.

A 2018-as szezonhoz hasonlóan a Racefans a tavalyi eredmények alapján is összesítést készített arról, hogy melyik csapat mennyi pénzből gazdálkodik, ezt milyen forrásokból szedik össze és mennyire hatékonyan költik el a rendelkezésükre álló összeget. Utóbbi fokmérője a kimutatás szerint pont/dollár ráta, vagyis az, hogy az adott csapat hány pontot szerzett a büdzséjéből.

Az összesítésből kiderül, hogy valószínűleg a Ferrari dolgozott a legnagyobb költségvetéssel, 435 millió dollárt költhettek el az F1-es csapatra, de a Mercedes is szorosan mögöttük van 425-tel. A harmadik élcsapat, a Red Bull előtt már szakadék tátong, 335 millió dollárra becsült a büdzséjük, igaz, érdemes megemlíteni a Toro Rosso 155 millióját is, amiből profitál az anyaistálló is.

Sokat és okosan kell költeni a sikerekértForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A többiek közül csak a McLaren (250 millió) és a Renault (210 millió) lépte túl a 2021-től életbe lépő költségplafon 175 millió dolláros határát, mindenki más 150-155 millió dolláros büdzsével üzemel, ami kevesebb, mint amit a Ferrari és a Mercedes különböző jogcímeken megkap a jogtulajdonostól, a Red Bull juttatásával pedig megegyezik. Ettől függetlenül,

a kimutatásból kiderül, hogy a Ferrari nem kerül kompenzálhatatlan előnybe azáltal, hogy a többi csapatnál sokkal több pénzt kap a jogtulajdonostól,

mert minden istállónál nagyobb összegű szponzori hátteret tud összeszedni, igaz, az autógyár hozzájárulása alacsonyabb az ellenfelekhez képest, aminek elsősorban a részvényesek örülhetnek. Beszédes, hogy a kimutatás szerint szponzoroktól és technológiai partnerektől 180 millió dollárt gyűjtöttek be, így 2021-től elméletileg lehetséges, hogy az F1-es csapat profitot fog termelni.

Az élcsapatok anyagi lehetőségei között is nagy különbségek vannakForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Hatékonyság terén azonban nem a Scuderia a legjobb, legalábbis Maranellóban 0,86 millió dollárból hoztak ki egy pontot, míg a Red Bullnál 0,8 millióra volt szükség, a Mercedesnél pedig 0,58-ra, amivel felülmúlták a 2018-ban számított 0,61 millió dolláros eredményüket is. A középcsapatoknál már látványosan rosszabb a helyzet,

a vergődő Haastól és Williamstől eltekintve a Renault és az Alfa Romeo (Sauber) teljesítménye a leginkább figyelemre méltó. 

Nehéz magyarázni, hogy a Renault 210 millió dollárból csak 91 pontot hozott ki (2,3 millió/pont), ráadásul az anyacég 90 millió dollárt pumpált a csapatba, ami a Ferrarinál csak 40, a Red Bullnál 65, a Mercedesnél 80 (de ha úgy nézzük, csak 40) millió. A Saubernél szintén szerény a 2,7 milliós eredmény, a 155 milliós büdzséhez a tulajdonosok 15, az Alfa Romeo 30 millió dollárt rakhatott be.  

Csapat Pont Büdzsé (millió $) 1 pont ára (millió $)
Mercedes 739 425 0,58
Red Bull 417 335 0,80
Ferrari 504 435 0,86
McLaren 145 250 1,72
Toro Rosso 85 155 1,82
Racing Point 73 155 2,12
Renault 91 210 2,30
Alfa Romeo 57 155 2,70
Haas 28 150 5,35
Williams 1 150 150

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK