Az F1 vezetése szerint a Mercedes nem száll ki 2020 végén

Forma-1, Német Nagydíj, csütörtök, Mercedes, jubileumi festés
25 July 2019, Baden-Wuerttemberg, Hockenheim: Motorsport: Formula 1 World Championship, Grand Prix of Germany. The race car of Lewis Hamilton from Great Britain of the team Mercedes-AMG Petronas stands in the pit lane. Photo: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa
Vágólapra másolva!
Ross Brawn, a Forma-1 sportért felelős igazgatója úgy gondolja, a Daimler vezetése örül a költségplafon bevezetésének, mivel annak segítségével az eddigiekkel ellentétben pontosan látni fogja, hogy mire költ az F1-es csapat. Éppen ezért nem is tervezik, hogy az idei szezon végén elhagyják a sportágat.

Folyamatosan foglalkoztatja az F1-es közvéleményt, hogy a Mercedes az idei szezon végén elhagyja-e a Forma-1-et, vagy marad az elkövetkező évekre is. Ross Brawn szerint a mezőny egyik istállólának sincs oka a távozásra, ugyanis a költségvetési korlátozással a vezetők nagyobb kontroll alatt tudják tartani a pénzügyeket. Az F1 sportért felelős igazgatója arra is kitért, hogy az új szabályokkal egyszerűbb lenne áthidalniuk az esetleges gazdasági válságot.

A következő idénytől a csapatoknak 175 millió dollárból kell gazdálkodniuk. Ugyan a költségvetési plafon nem mindenre terjed ki, de néhány istállónak jelentősen csökkentenie kell a kiadásait. Brawn úgy véli, az intézkedés tetszik a csapattulajdonosoknak, mert így jobban nyomon tudják követni a gazdasági folyamatokat, éppen ezért úgy látja, a jelenlegi mezőny jövőre is ott lesz a rajtrácson.

Wolff a tavalyi évet leszámítva mindig egyre többet kapott a Daimlertől, de könnyen lehet, hogy ennek vége lesz Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

„Minden jel arra mutat [hogy a jelenlegi gyártók jövőre is a mezőnyben lesznek] – nyilatkozta az Autosportnak. – A vezetőknek sok szempontból tetszenek a jelenlegi folyamatok, mert az irányításuk alatt tudják tartani az eseményeket.”

Brawn külön kitért a Mercedesre, amellyel kapcsolatban felmerült, hogy 2020 végén akár ki is szállhat a sorozatból, bár ez az AMD-vel kötött több éves szerződés tükrében egyre valószínűtlenebb. Brawn 2013 végéig volt a brackley-i istálló csapatfőnöke, utódja pedig Toto Wolff lett,

aki elődje elmondása szerint egyre többet kér a Daimlertől. Az anyacég ennek jelenleg nem tud ellenállni, de Brawn szerint a jövőben ez másképp lesz, mivel tisztában lesznek vele, hogy mire költik a pénzt.

„Toto minden télen egyre nagyobb hozzájárulást kér, mert ez kell neki a győzelemhez – magyarázta. – Erre pedig nem mondhatják azt, hogy »nem adjuk meg, mert már nem akarunk nyerni«. Mostantól viszont tudni fogják, hogy mire költenek.

Ole Källenius [a Daimler elnöke] és a hozzá hasonlók üzenete egyértelmű volt: nagyobb kontrollt akarnak a költségvetésben, és tudni szeretnék, hogy az F1-ben mire kell költeni.”

Az elmondottakat némileg árnyalja, hogy a kimutatások szerint a Mercedes F1-es csapata tavaly és tavalyelőtt is 64,3 millió fontot kapott a Daimlertől.

Brawn úgy véli, a fenntarthatóság nemcsak a csapatok, hanem az egész sportág számára kulcsfontosságú Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Robert Cianflone

Ha viszont a korábbi éveket is megnézzük, akkor igaza van az istálló egykori csapatfőnökének, hiszen 2017-ben ez a szám 60, egy évvel korábban pedig csupán 30 millió font volt. Brawn hozzátette, a költségvetési sapka azért is jelent pozitív változást, mert így a növekedés mindenki számára fenntarthatóvá válik.

A 65 éves szakember arra törekszik, hogy senkiben ne merüljön fel a kiszállás gondolata, mert egyrészt a bevételeik bőven fedezik a kiadásaikat, másrészt az esetleges problémás időszakokat is könnyebben le tudják küzdeni.

Brawn arról is beszélt, hogy a költségvetési korlát nemcsak az istállókat, hanem az egész sportágat a fenntarthatóság felé tereli. A brit szakember úgy véli, amennyiben minden a helyére kerül, akkor az esetlegesen kirobbanó világgazdasági válság sem okozna akkora problémákat. Jelenleg viszont még nincsenek ebben a helyzetben.

Most szigorúbb intézkedéseket kell behoznunk, hogy nagyobb kontrollt gyakoroljunk

– mondta. – Aztán ha az egész elkezd működni, visszavehetünk ebből, de jelenleg nem ez a szituáció áll fenn. Ha most ütne be egy gazdasági válság, akkor megtiltanánk a tesztelést, meg ilyesmi, ami ideiglenesen hatásos lenne, de semmiképpen nem fenntartható. A csapatok ugyanis megtalálnák a módját, hogy elköltsék a pénzt.”