Vágólapra másolva!
Sajtóértesülések szerint Jean Todt elismerte a nem Ferrari-motort használó csapatoknak, hogy ő maga rendelte el az olaszok elleni vizsgálatot, és végül a titkos megállapodás megkötéséről is ő döntött. Az ellenfelek továbbra is kitartanak azon álláspontjuk mellett, hogy a Ferrari 2019-es erőforrása az év nagy részében szabálytalanul működött.

Hiába közeledik az idei első versenyhétvége, a Ferrari és az FIA körül kialakult botrány továbbra sem csitul. A két fél titkos megállapodást kötött, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség megvizsgálta az olaszok tavalyi motorját. A hét nem Ferrari-erőforrást használó csapat tiltakozott a döntés ellen, és előbb nyílt, majd bizalmas levélben kérték számon az FIA-t.

Utóbbinak teljes tartalma természetesen nem ismert, sajtóinformációk szerint a beadványban 21 kérdést fogalmaztak meg, összesen hat oldalon keresztül, továbbá öt napot adtak a válaszadásra. A határidő kedden lejárt, a Daily Mail értesülései szerint Jean Todt és Chase Carey is reagált.

Todt állítólag elismerte, hogy ő maga állapodott meg a Ferrarival Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Nurphoto

A brit napilap úgy tudja, az FIA elnöke – aki a Ferrari történetének legsikeresebb korszakában volt az istálló csapatfőnöke – levelében elismerte, hogy személyesen hozta meg a döntést a titkos megállapodásról. A vizsgálatot szintén a francia szakember rendelte el, de egyik fél sem tudta minden kétséget kizáróan bizonyítani saját igazát. Ennek következtében Todt előtt három lehetőség állt:

tovább tanulmányozzák az ügyet, és valamilyen módon megpróbálják lezárni, vagy a Nemzetközi Sportdöntőbíróság elé viszik azt, vagy megegyeznek. Todt végül az utóbbit választotta.

A döntés meghozatala előtt az elnök konzultált a többi FIA-illetékessel, valamint az F1 első emberével, Chase Carey-vel arról, hogyan lehetne konszenzusra jutni. Todt állítólag számos javaslatot kért és kapott a szövetség technikai, jogi, valamint pénzügyi részlegétől, sőt, még egy rendkívül tapasztalt ügyvéd segítségét is igénybe vette.

Todt támogatta az eljárások megindulását

Az Auto Motor und Sport értesülései szerint a 74 esztendős szakember korábbi vádakra is reagált. A tavalyi Abu-dzabi Nagydíj előtt a Ferrari nem annyi üzemanyagot töltött Charles Leclerc autójába, mint amennyit az FIA-nak megadott. A kizárást elkerülték, de a szövetség 50 ezer eurós bírság befizetésére kötelezte őket.

Todt tagadta azon vádakat, miszerint próbálta lebeszélni a többi csapatfőnököt arról, hogy feljelentést tegyenek. Valójában ennek ellenkezője történt, többeket is személyesen győzködött, hogy indokolt esetben tegyenek lépéseket.

Todt a válaszában bírálta a tiltakozó istállókat, mivel szerinte a valótlan állításaik aláássák a szövetség, az alkalmazottak, valamint az elnök jó hírét. Hozzátette, a vádaskodással rossz fényt vetnek a szervezet becsületére.

Carey leszögezte, a Liberty Media nem vett részt a vizsgálatokban Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Carey szintén reagált, és öt bekezdésből álló levelében leszögezte, az F1-es jogokat birtokló Liberty Mediából senki, így ő maga sem vett részt a vizsgálatban. A vállalat szóvivője nem volt hajlandó részletezni a levél tartalmát, de annyi bizonyos, hogy az amerikai üzletember kiállt az FIA, és annak eljárásmódja mellett.

A riválisok nem nyugszanak

A nem Ferrari-motorral versenyző istállók továbbra sem nyugszanak bele a döntésbe, mert meg vannak róla győződve, hogy a Ferrari tavalyi erőforrása nem felelt meg a szabályoknak. Az egyik csapattag azt állítja, hogy egy szoftveren keresztül pontosan lehet látni, hogy az olaszok kijátszották az FIA átfolyást mérő műszereit. Az adatok pedig egyértelműen megmutatják, hogy bizonyos időszakokban a Ferrari nagyobb teljesítményhez jutott.

Az elemzésekből ugyanakkor az is kiderül, hogy a partnercsapatoknál nem állt rendelkezésre ez az eszköz. Ezen kívül akadtak más gyanús jelek is.

„Ott van az abu-dzabi eset, továbbá bizonyítékunk van rá, hogy a megmagyarázhatatlan teljesítményjavulás az Ausztrál Nagydíj után kezdődött és a mexikói hétvégéig tartott – magyarázta a meg nem nevezett csapattag az AMuS-nak. – Utóbbi pontosan akkor történt, amikor az első gyanúsítások napvilágot láttak. Továbbá arra is kell hogy legyen bizonyíték, hogy a Ferrarinak sikerült az előírtnál több benzint töltenie az autóba."

Melbourne-ben a tavalyi Ferrari-motor lesz az egyik legfőbb beszédtéma Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Amennyiben igazak a vádak, akkor a rivális istállók vélhetően joggal kérik számon az elmaradt büntetést. Főleg, ha megnézzük, máshol mennyire szigorúan szankcionálják azt, ha valaki nem tartja be a szabályokat.

„Más sportszövetségek sokkal szigorúbban büntetik a csalást” – mondta egy szintén a neve elhallgatását kérő alkalmazott.

Annyi bizonyos, hogy az ügynek még korántsincs vége, sőt, valószínűsíthető, hogy az Ausztrál Nagydíj hétvégéjének legalább az első részében még mindig ez lesz az egyik legfőbb beszédtéma. Pénteken mindenképpen várható folytatás, ugyanis az FIA aznapi hivatalos sajtótájékoztatójára Mattia Binotto mellett Toto Wolffot, Christian Hornert és Zak Brownt hívták meg, vagyis tulajdonképpen a Ferrarinak, a Mercedesnek, a Hondának és a Renault-nak is lesz egy-egy képviselője.