Vágólapra másolva!
Bernie Ecclestone, az F1 korábbi ügyvezető igazgatója szerint az Ausztrál Nagydíj lefújásáról határozó döntéshozók túl hosszú időn keresztül várakoztatták a világot, de ennek megvan az oka. Más kérdés, hogy a helyszíni szurkolókat ez cseppet sem vigasztalta.

A Forma-1 vezetése igencsak lejáratta magát, amikor majdnem fél nappal azután hozott döntést a melbourne-i idénynyitó törléséről, hogy a McLaren az egyik tagjának pozitív koronavírus-tesztje után bejelentette a visszalépését a versenytől. A sajtóban és a közösségi médiában egymásnak teljesen ellentmondó híresztelések jelentek meg arról, hogy mi lesz a futam sorsa, helyi idő szerint péntek reggelre pedig már a szurkolók is megérkeztek a pálya kapuihoz, ahol a szervezők nem engedtek be őket.

Bernie Ecclestone évtizedeken keresztül irányította a Forma-1-et, és ezalatt a sportágnak jó néhány nehéz szituációval szembe kellett néznie, amit az ő vezetésével kellett megoldani. Ennélfogva nyilvánvaló, hogy a 90. életévében járó üzletembernek van némi fogalma arról, hogy mi történhetett a színfalak mögött. Ecclestone szerint a legfőbb probléma a hosszú késlekedés volt, aminek okára rá is világított.

Ecclestone szerint egyértelmű, hogy senki nem akarta viselni a pénzügyi következményeket Forrás: AFP/Erwin Scheriau

„Minden attól függ, hivatalosan melyik fél mondja ki a futam törlését” – nyilatkozta az Auto Bildnek.

A verseny törlésével becslések szerint 35 millió dolláros kár keletkezett. Mindezt a csapatok is meg fogják érezni, ugyanis a biztosítási szerződésben egy világjárvány kitörése nem szerepel az előre nem látható körülmények között. Ráadásul ebben az esetben a helyzet csupán két héttel a futam tervezett időpontja előtt fordult rosszabbra világszerte.

A gazdasági károk mellett nyilvánvaló, hogy az elhúzódó döntés a Forma-1 hírnevének is ártott.

Elsősorban azok a szurkolók jártak rosszul, akik kapunyitásra kimentek a helyszínre, de végül senkit nem engedtek be, ezért órákat kellett egy helyben, összezsúfolódva várakozniuk.

Sokaknak ezt azok után kellett átélnie, hogy messziről érkeztek Melbourne-be. „Borzalmas ez az egész, főleg a turistáknak, akik hosszú utat tettek meg idáig, mint például mi – nyilatkozta egy középkorú hölgy a Reutersnek. – Ők a tengerentúlról jöttek, én Central Queenslandből, ezek a srácok pedig sydney-i lakosok.”

Rengeteg szurkoló gyűlt össze a pálya kapuui előtt Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Quinn Rooney

A nő hozzátette, nem érti, hogy miért mindent a közösségi médián keresztül kell kommunikálni, mivel az idős, illetve középkorú emberektől nem elvárható, hogy „a nap 24 órájában a telefonjukat nézzék”. Vélhetően nem volt tisztában azzal, hogy a Forma-1 vezetése a közösségi médiában sem közölt semmit egészen addig, amíg be nem jelentette az idénynyitó törlését.

Egy fiatal szurkoló rámutatott, hogy az emberek összezsúfolása a kapuknál a lehető legrosszabb volt, amit tehettek.

„Ez egész egyszerűen egy vicc! Már sokkal korábban megkapták a híreket, és mégis… Ha félnek az egészségügyi problémáktól, akkor miért kényszerítenek arra, hogy ennyire összezsúfolódjunk? Így sokkal rosszabb, mint amilyen a versenyen lenne” – értetlenkedett egy fiatal férfi.

Just saw the safety cars on a car trailer from r/formula1
A Safety Car és a Medical Car is idő előtt hagyta el az Ausztrál Nagydíj helyszínét. A képen Melbourne belvárosában várakoznak egy tréleren

A helyszínre kilátogató nézők csütörtökön este egy rövid közleményben értesülhettek arról, hogy az F1 dolgozik a pozitív koronavírus-teszt miatt kialakult helyzeten, ezután azonban 11 órán át semmilyen információt nem kaptak addig, hogy az első szabadedzés kezdete előtt kevesebb mint két órával bejelentették a verseny törlését. Ezután Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója, Andrew Westacott, az Australian Grand Prix Corporation ügyvezető igazgatója, valamint Paul Little, az AGPC elnöke kiálltak a paddockba, hogy sajtótájékoztatót tartsanak a futam lefújásáról.