Vágólapra másolva!
Elbocsátások kezdődtek az F1-es USA Nagydíjat is rendező Circuit of the Americas pályánál. Az októberi futamot valószínűleg megtartják, májusban már Indianapolisban is versenyt rendeznének.

Az Egyesült Államokba is begyűrűzött a koronavírus, és ahogy a többi kontinensen, úgy az Újvilágban is súlyos károkat okoz a gazdaságban, köztük a tömegrendezvények kategóriájába eső autó- és motorversenyek esetén. Elhalasztották az IndyCar és a NASCAR vonatkozó versenyeit, illetve eltolták a MotoGP austini futamát is, amit az F1-es USA Nagydíj helyszínén rendeznének.

A Circuit of the Americas (COTA) hirtelen nehéz helyzetbe került, a pálya menedzsmentje már a hétvégén kiadott egy közleményt, amelyben rámutatnak, hogy amfiteátrum, versenypálya, stadion és konferenciaterem is működik a helyszínen, ezek azonban koncertek, versenyek és egyéb játékok nélkül „korlátozottan hasznosíthatók.”

Az USA Nagydíjat 2012 óta Texasban rendezik, az idei versenynek már névadó szponzora is van az Aramco révén Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

A közlemény ugyan közvetlenül nem említi, de egyértelműsíti, hogy elbocsátások kezdődtek, úgy fogalmaznak, hogy „megszakad a szívünk az alkalmazottainkért (és a családjaikért), akik az egész évet azzal töltik, hogy felkészüljenek az Austinból és a világ minden pontjáról érkező vendégeink fogadására, most viszont munka nélkül maradnak.”

A pálya képviselői remélik, hogy a világválságot mindenki egészségesen átvészeli, és utána ismét fellendül majd a COTA forgalma.

Előtte viszont nehéz időszak várható: „Csak a következő 90 nap során 600 ezer jegyet érintő rendezvényt kellett elhalasztani, törölni vagy legalábbis kérdésessé vált” – erősítette meg Bobby Epstein, a pálya igazgatója az Austin American-Statesman című lapnak. Ezek között IndyCar- MotoGP futam, Lexus pályanap, USC labdarúgó mérkőzés és Rolling Stones koncert is akad.

A 2017-es USA Nagydíj során Britney Spears is fellépett Forrás: Imaginechina/Hu wencheng - Imaginechina/Hu Wencheng

A kilátástalannak tűnő helyzet ellenére a lap szerzője szerint „nincs kétség” afelől, hogy az F1-es nagydíjat megtartják „valahol Texasban”, mivel az Állam körülbelül 25 millió dollárnyi közpénzt fordít a verseny finanszírozására. A cikket jegyző Steven Cole Smith lehetségesnek tartja, hogy utcai verseny legyen Houstonban, San Antonióban vagy a Texas Motor Speedwayen, azonban

irreálisnak tűnik, hogy az USA Nagydíjat 2021 előtt ne a COTA-n rendezzék meg, mivel a pályának élő szerződése van, más helyszínek pedig nem rendelkeznek az FIA jóváhagyásával.

Elméletileg az Indianapolis Motor Speedway szóba jöhetne, ahol kitartanak amellett, hogy május 24-én megrendezik az Indianapolis 500-at (idáig azonban természetesen nem érnének el a texasi közpénzek), de a pálya tulajdonosa, Roger Penske szerint csak később esedékes az F1-es nagydíj ügye.

Indianapolis érdeklődik az F1 iránt, de nem azonnal Forrás: AFP/Peter Jones

„A fiam, Greg találkozott Chase Carey-vel, és az elmúlt hetek során történtek előzetes egyeztetések – nyilatkozta Penske a Racer.com-nak. – Vajon eljött az ideje, hogy újra megvizsgáljuk az F1-es futam kérdését? Még nem tudom, hogy az anyagi feltételek észszerűnek bizonyulnak-e, de 2022 előtt nem tervezzük, hogy megvalósítjuk.”

A Forma-1 korábban 2000 és 2007 között minden évben versenyzett az indianapolisi pályán kialakított, európai stílusú pályán,

eleinte nagy volt a közönség érdeklődése is, de 2005-ben mindössze hat autó állt rajthoz a Michelin gumik alkalmatlansága miatt, ez pedig elvette a szurkolók kedvét. Penske azonban nem tett le az F1-ről. „Valamikor szeretném látni az F1 visszatérését, ahogy a sportautókét is. Indianapolis a keménymagnak való és különlegessé akarjuk tenni.”