Társoldalunk:

Tudnak-e Forma-1-es csapatok lélegeztetőgépet gyártani?

2020.03.20. 08:46

Több iparvállalat mellett négy F1-es csapat is elkezdte vizsgálni, hogyan tudnák segíteni a koronavírus elleni védekezést Nagy-Britanniában. Egy magyar szakértő rámutatott azokra a területekre, ahol az autósport a válságkezelés hasznára lehet.

Brit iparvállalatok segítségét kérte a szigetország kormányzata, mert az országban lévő 5.000 lélegeztetőgép várhatóan nem lesz elég a koronavírussal megbetegedők kezelésére, számolt be a Guardian. A helyi egészségügyi államtitkár, Matt Hancock vasárnap felhívta a figyelmet, hogy amelyik gyártó csak teheti, állítsa át a kapacitásait lélegeztetőgépek gyártására.

A BBC szerint kormányzati célok 20.000 lélegeztetőgép beszerzését jelölték ki a lehető leggyorsabban, kérdés azonban, hogy a gyártásra elméletileg átállítható vállalatok milyen gyorsan tudnak reagálni, a bürokrácia mekkora teret enged nekik, és az új beszállítók utólagos ellenőrzése, a minőségbiztosítás mekkora akadályt jelent.

Arról egyelőre nincs hír, hogy az F1 saját mérnöki gárdája is megmozdult volna, de ők nem rendelkeznek gyártási kapacitássalForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

A felkért vállalatok között a Dyson, a Unipart Group, a Honda és a JCB is szerepel, valamint a Racefans értesülése szerint a Mercedes, a McLaren, a Red Bull és a Williams F1-es csapata is vizsgálni kezdte, hogy miként tudnának segíteni orvosi eszközök fejlesztésében és gyártásában. Megkérdeztük Kling Sándort, a Red Bull Technology szerkezeti elemzőjét, hogy mit tehetnek az autóversenyre specializálódott vállalatok a jelenlegi helyzetben.

A szakértő azt nem tartotta valószínűnek, hogy az F1-ben dolgozó mérnökök az orvosi műszereket fejlesztő szakembereknél jobb megoldásokkal állnak majd elő, mert nincs ennyire speciális tudásuk, de úgy vélte, sokszínű szakmai hátterüknek is köszönhetően hasznos segítséget nyújthatnak akkor, ha konkrét megoldandó probléma elé állítják őket.

Ha egy elektronikus tervezőnek megmondják, hogy milyen funkciók kellenek, neki idézőjelesen mindegy, hogy egy orvosi műszerben kell adott funkciókat ellátni vagy versenyautóban  

– mondta Kling Sándor a GPhíreknek. – Akadnak csövek, amelyekben mennek gázok vagy folyadékok, erre szakosodott mérnökök megtalálhatók a Forma-1-ben, hiszen ott van a fékfolyadék, a hűtőrendszer, a légtechnika, ami megy be a motorhoz, ezekhez is precízen meg kell tervezni a csöveket és csatornákat. Egyik pillanatról a másikra át tudnak állni.”

A Red Bull F1-es gyára elsősorban versenyautók készítésére rendezkedett beForrás: Kling Sándor

„Az én pozíciómban ez rendszeres: egyik nap még futóművön dolgozunk, és ott kell érteni, hogy mi történik, a másik nap meg már a hidraulikus rendszeren vagy az első szárnyon. Nekünk ez teljesen általános. Akadnak területre szakosodott emberek, de a párhuzamokat mindenképpen meg lehet találni, és ha konzultálnak olyan mérnökökkel, akik már csináltak ilyet, néhány nap alatt is át lehet állni. A gyártás meg még egyszerűbb.”

A Forma-1-es autókban tízezres nagyságrendben találhatók különböző alkatrészek, bevett gyakorlat, hogy az 1-2 hetente zajló versenyek között is készülnek módosítások, új elemek annak érdekében, hogy az autók az adott pályán a lehető leggyorsabbak legyenek vagy a korábbi tapasztalatok alapján az általános teljesítményük javuljon. Ehhez olyan gyártástechnológiai eljárásokat és infrastruktúrát alakítottak ki, ami kisszériás termékek előállítására is gyorsan lehetőséget biztosít.

Tisztaság és precizitás a Red Bull gyárában - GalériaForrás: Thomas Butler photographer/Thomas Butler

„Lélegeztetőgépeket valószínűleg kis sorozatban csinálnak, gyors prototípus gyártással a műanyag alkatrészeket el lehet készíteni. Itt egy-egy darabról van szó. A kerékcserét végző csapatnál a légkulcsokhoz vagy a rádiókhoz is mindig egy-egy elemre van szükség, úgyhogy minden istállónál be lehet állítani néhány nagyteljesítményű 3D nyomtatót ilyen alkatrészek gyártására is.”

Az orvosi eszközökben is vannak fém alkatrészek, ezeket is óriási precizitással meg tudják csinálni a Forma-1-es csapatok 

– tette hozzá. – Az F1-ben az egyik leggyakrabban használt fém a titán, ezt az orvostechnikában is nagyon sokszor alkalmazzák, bár elsősorban protézisekhez. A Forma-1-es gyártás terén is előfordul, hogy az orvostechnikához hasonló vagy talán egyenrangú szintű sterilitást kell elérni. Amikor egy ragasztást végzünk el, akkor a felületnek olyan zsírmentesnek kell lennie, amennyire csak lehet. Erre olyan munkastandardokat és technológiai leírásokat állítanak össze, amelyekben pontosan rögzítik, hogy mikor kell felvenni a gumikesztyűt, utána az elemet be kell tenni az adott gépbe, szárítani kell megadott ideig az előírt hőfokon, majd egy percen belül ragasztani kell. Valószínűleg, a Forma-1-es gyárakban nagyon könnyen át tudnak állni steril környezetre – mondta Kling Sándor.

Williams Advanced Engineering 2016-ban speciális babahordozót fejlesztettForrás: LAT Photographic/Malcolm Griffiths

Az F1 mellett a családi vállalkozásában is dolgozó szakember szerint a csapatoknak a jelenlegi helyzetben nem kifejezetten szükséges ilyen jellegű feladatok elvállalása, mert az eredetileg 2021-re tervezett szabálymódosítások esetleges elhalasztásával kapcsolatos tárgyalások, a személyzet otthoni munkavégzésre való átállítása és az előszezoni tesztek tapasztalatainak kiértékelése önmagában is lekötné a kapacitásokat, de ennek egy részét át is tudják csoportosítani az újszerű feladatokra.  

Példátlan a helyzet, de az irány nem az

„A II. világháború óta példátlan, hogy a kormányzat a megszokottól eltérő termék előállítására kér gyártókat – nyilatkozta Justin Benson, a KPMG nevű üzleti tanácsadó vállalat egyik képviselője a BBC-nek. – Viszonylag bonyolult felszerelésről van szó, sok alkatrészből áll és meghatározott beszállítói lánc kell hozzá, úgyhogy

némi időre van szükség, ha egy autógyártót arra kérnek, hogy lélegeztetőgépet gyártson.” 

Noha a helyzet kétségtelenül emlékeztet arra, amikor a britek minden lehetséges üzemben Spitfire repülőgépeket akartak gyártani, a Forma-1-ben a McLaren, a Williams, a Red Bull és a Mercedes már régóta keresi a lehetőséget, hogy a versenysportban kikísérletezett megoldásaikat más iparágakban, például a gyógyászatban is értékesíteni tudják.

A Red Bull évente több, mint 1 millió alkatrészt tervez, gyárt és ellenőriz

„A külvilág számára nem volt azonnal nyilvánvaló, hogy az egészségügyben is meg tudunk oldani kritikus kihívásokat – írta Adam Hill, a McLaren Applied főorvosa 2017-ben. – Akadnak kulcsfontosságú területek, amelyeken jelentős eltérés van napjaink helyzete és aközött, amit tehetnénk, hogy jelentősen javuljon a betegek állapota” – vélte általánosságban.

A McLaren eleinte élsportolókkal foglalkozott, később a brit közegészségüggyel, az NHS-szel is együttműködés indult.

A főbb kutatási területek között szerepel a diabétesz, a légzőszervi kezelések, kardiológia, mentális egészség, valamint a csontok és ízületek, de a McLaren komoly szakértelemmel rendelkezik az adatelemzés, az adatvezérelt döntéshozatal, valamint a biomechanika terén is. A Williams nemrég nagyrészt eladott mérnökirodája az egészségügyet külön nem említi célpiacként, de a kisszériás gyártás terén szerzett tapasztalataikat más szektorokban hasznosítani tudják.

A Forma-1 a kutatás terén is segíti az orvoslást, a 2019-es Magyar Nagydíjon Sir Jackie Stewart lapunknak elmondta, a demencia kezelésének támogatására létrehozott alapítványán keresztül a világ minden pontjáról érkező doktorandusz-hallgatókat F1-es csapatokhoz küldik gyakorlatozni, ahol a hatékony és gyors munkavégzés módszereit tapasztalhatják meg a gyakorlatban is.

Átállíthatják a gyártást"Forrás: Ferrari"
A Ferrari és az FCA is tárgyal lélegeztetőgép-gyártásról
Az olasz kormányzat arra kérte a havi 160 lélegeztetőgép gyártására képes Siare Engineeringet, hogy a kapacitását emelje havi 500-ra, számolt be a Reuters. A vállalat ügyvezetője, Gianluca Preziosa tárgyalni kezdett a FIAT Chrysler (FCA), a Ferrari és a Marelli képviselőivel, hogy szálljanak be az alkatrészgyártásba és esetleg az összeszerelésbe is, elsősorban az elektronika terén.
Az FCA-t és a Ferrarit is részben felügyelő EXOR szóvivője megerősítette, hogy csütörtökön tárgyalások zajlottak, két fő csapásirány merült fel: a gyártás kiszervezése az autógyárakba, valamint az FCA és a Ferrari technikusainak delegálása. A Reuters forrása szerint a Ferrari felkészült a termelés átállítására, de döntés egyelőre nem született.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK