Társoldalunk:

Bebetonozhatja a Ferrari lemaradását a költségcsökkentés?

2020.03.25. 16:45

A Forma-1-ben jövő tavaszig tilos lesz a 2021 helyett csak 2022-ben érkező új generációs autók fejlesztése, a Ferrarit azonban már a jövő évi modell is nagy fejtörés elé állíthatja, amennyiben egyes területeken nem módosíthat az idei versenygépén.

Leálltak a Forma-1-es csapatok, az olasz istállók után a mai nappal több, Nagy-Britanniában székelő gárda is megkezdte a nyárról előrehozott szünetet. A bizonytalanság a sportág rövid és hosszú távú jövője körül azonban nem szűnt meg, és noha jelenleg aligha az tűnik a legfontosabb kérdésnek, hogy ki lesz a legversenyképesebb az idei, illetve a 2021-es szezonban, ezzel is foglalkozni kell. Az eredetileg 2021-re tervezett szabályváltozások a költségek csökkentése és a csapatok túlélése szempontjából elengdehetetlen 2022-re halasztása nem mindenkinek lesz kifizetődő.

A Ferrari a hírek szerint minél kevesebb korlátozást szeretneForrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls

Abban megvan az egyetértés a csapatok között, hogy jó döntés született az új szabályok bevezetésének elhalasztásával, ettől azonban még adódik a kérdés, hogy kit érinthet a legérzékenyebben az, hogy ezzel együtt több területen a fejlesztéseket is be fogják fagyasztani a következő szezonra. Egyelőre nincs döntés azzal kapcsolatban, hogy pontosan mihez nem lehet majd hozzányúlni az idei autókon, a váltó és a felfüggesztés egyes részei alighanem a korlátozás alá fognak esni, az Auto Motor und Sport értesülései szerint azonban szó van a hűtőrendszerek befagyasztásáról is.

Mindez azt is jelenti, hogy a motorokat sem lehetne majd fejleszteni a szezon vége után, vagy legalábbis nem jelentős mértékben, az ugyanis elengedhetetlenül magával vonzaná a hűtés átalakítását is.

A februárban kirobbant motorbotrány tükrében ez alighanem azt a Ferrarit érintené a legérzékenyebben, amelynek idei erőforrása már sehol sincs a tavalyi, mindenkiénél jobb változathoz képest. Kérdés, hogy a szezon végéig mennyit tud behozni a lemaradásból a Scuderia. Az mindenesetre nem lehet véletlen, hogy az AMuS értesülése szerint a Ferrari és a Mercedes a minél kisebb mértékű korlátozás mellett van, míg a Red Bull az egyetlen topcsapat, amely a minél nagyobb megszorítást szeretné.

Nem lehet az új generációs autókon dolgozniForrás: McLaren

Ami a 2022-re halasztott szabálycsomagot illeti, joggal merül fel a kérdés, hogy a tehetősebb csapatok nem kerülnek-e előnybe azzal, hogy a hátralevő időben folyamatosan fejleszthetik az új generációs kocsikat, míg a kisebb költségvetésből gazdálkodó csapatoknak az elhalasztott és törölt versenyek miatti bevételkiesés ezt nehézzé teszi. Az F1 és az FIA ezt úgy oldotta meg, hogy teljes egészében betiltotta a 2022-es autókon való munkát, a csapatok 2021 februárjáig nem végezhetnek rajtuk szélcsatornás teszteket. Ezzel lényegében 2021-re tolták át azt a párhuzamos fejlesztési időszakot, ami az idei évben játszódott volna le. Mindezzel elképzelhető, hogy a kisebb csapatok még jobban is jártak, mert addigra már érvényben lesz a költségplafon, így a topcsapatok nem tudnak majd gőzerővel dolgozni egyszerre a 2021-es és a 2022-es modellen,

Sorra zárnak be az F1-es gyárak

Miként azt korábban mi is megírtuk, az F1 a csapatokkal közös megegyezéssel előrehozta a kötelező nyári leállást, amelynek értelmében március és április során kell három hetes időtartamra beszüntetni a munkát a gyárakban. A Ferrari, a Haas, az Alpha Tauri és az Alfa Romeo már korábban megkezdte a saját szünetét, a brit kormány március 24-én hozott intézkedései után – amelyek értelmében például már csak a legszigorúbb esetekben lehet az utcára menni – a mai nappal pedig több, Nagy-Britanniában székelő istálló is csatlakozott hozzájuk.

A McLaren Twitteren közölte, hogy a mai nappal leállt a gyára

A McLaren a Twitteren jelentette be, hogy április 15-ig bezárja a wokingi gyárát, ugyanerre az időtartamra, ma hajnali 6 órai kezdettel pedig megtette ezt a Williams is. A Racefans értesülései szerint a Red Bull is mától megy szünetre, holott eredetileg ezt csak péntektől tervezte. Arról egyelőre nincsenek információk, hogy a Mercedes, a Renault és a Racing Point mikortól küldi kötelező szabadságra a dolgozóit.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK