A legenda szerint a náciknak szánták, de egyszer majd az F1 parádézik a holland pályán

Forma-1, Holland Nagydíj 1982, René Arnoux
The #16 Equipe Renault Elf Renault RE30B Renault V6 turbo driven by Rene Arnoux of France lays atop the tyre barrier after crashing out of the Dutch Grand Prix on 3rd July 1982 at the Circuit Park Zandvoort in Zandvoort, Netherlands. (Photo by Grand Prix Photo/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Virágzik a retró az F1-ben, idén vagy jövőre a Holland Nagydíj tér vissza. Képes volt bármelyik ország erre ilyen hosszú szünet után? Mit keres a dzsungellakó Tarzan a tengerparton? Miért kezdtek kísérletezni a Safety Car bevezetésével? A legemlékezetesebb zandvoorti pillanatokat összefoglaló cikkünkből kiderül!

A Forma-1 éves turnéi eleinte a közel-keleti és ázsiai terjeszkedésről szóltak ebben az évezredben. 2012-ben aztán sokadik alkalommal visszatért az USA Nagydíj egy új helyszínen, majd a retró jött divatba, megint bekerült a vendéglátók közé Ausztria, Mexikó, Franciaország.

A nosztalgiasorozat újabb felvonását a Holland Nagydíj adja, melyet 35 év után rendeznek meg –

ilyen hosszú szünet után még egyetlen ország sem tért vissza a körforgásba

(az 1955-ös Le Mans-i tragédia után a versenyzést betiltó Svájc 1982-ben csak névadója volt a dijoni pályán rendezett futamnak).

Csata az 1963-as versenyen Forrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

Ennek alkalmából leporoljuk a zandvoorti pálya történelemkönyvét; mint nemsokára visszatérünk rá, a port szó szerint kell érteni.

A náciknak épült(?)

Először 1952-ben rendeztek Holland Nagydíjat. A helyszín a maga 4,2 kilométeres hosszával szokatlanul rövidnek számított, a monacóit leszámítva addig egyik pálya sem volt ennyire az, Zandvoortban ugyanis nem erdőn-mezőn tekergő országutakon jelölték ki a vonalvezetést, hanem tengerparton.

A grandprix.com ismertetője alapján a belvárosban már korábban is rendeztek autóversenyeket, de a mai aszfaltcsík elődje a legenda szerint a második világháborúnak és a bevonuló náciknak köszönhető: a polgármester állítólag azt ajánlotta a hódítóknak, hogy a polgárokat ne szállítsák Németországba munkatáborba,

helyette építsenek utakat a tengerparti dűnéken, amin a nácik majd látványos győzelmi felvonulásokat tarthatnak.

Később a part menti katonai létesítmények megközelítése miatt folytatódott az útépítés.

A célegyenes végi kanyar Forrás: Getty Images/2012 Grand Prix Photo/Grand Prix Photo

Bármi is az igazság, a háború lecsengése után, 1948-tól ismét megjelent az autóverseny Zandvoort életében. Az első két világbajnoki futamot Alberto Ascari simán nyerte, a következő kettőt Juan Manuel Fangio és Stirling Moss. Nagyobb meglepetésre 1959-ig kellett várni, amikor a svéd Jo Bonnier egyetlen nagydíjgyőzelmét aratta.

Sok izgalom eleinte nem volt a rajtok és egy-két műszaki hiba kivételével, az 1961-es Holland Nagydíjon például először fordult elő a Forma-1-ben, hogy az összes rajthoz álló pilóta célba ért, és ezután 2005-ig kellett várni a következő alkalomra.

Pedig a szélben kavargó parti homok mindig komoly kihívást állított a csapatok elé, hogy ne okozzon kárt a hajtáslánc érzékeny elemeiben: bizonyára számos motorra ez jelentette a halálos ítéletet az idők folyamán.

Tarzan a tengerparton

Zandvoort ikonikus momentumai közé tartozik Gilles Villeneuve három keréken autózása a kiszakadt kerékkel (1979). "Miután láttam a tévében, megértem a bírálatokat, tényleg szörnyen nézett ki. De nem az, hogy három keréken mentem, hiszen ezt már sokan csinálták, hanem hogy hátrafelé lifegett a kerék, ami hatalmas balesetet okozhatott volna – mondta a sportág talán legvakmerőbb pilótája. – Azonban fogalmam sem volt róla, hogy ott lifeg. Ha tudom, megállok."

"Borzasztó volt a vibráció, ami egyszer csak megszűnt, s mivel nem láttam a kereket a tükörben, azt hittem, levált.

Kiesés a Tarzanban: Nelson Piquet, 1983 Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

A legtöbb látványosság a Tarzan nevű első kanyarhoz kötődik. A hosszú jobbos neve hivatalosan onnan ered, hogy egy nagydarab fickó volt az egyik kiskert tulajdonosa, ahol a versenypályát felhúzták,

és állítólag csak azután volt hajlandó eladni a földjét, hogy megígérték neki, róla nevezik el az ottani kanyart.

Más vélemények szerint az építést végző, ugyanígy hívott úthengerről nevezték el, vagy pedig magáról a filmről.

Voltak itt nagy balesetek, előzések, ütközések bőséggel. 1977-ben James Hunt zsinórban harmadik győzelmére hajtott a holland pályán (az első igazi bravúr volt a kis Hesketh csapattal a szeszélyes időjárásban), és nem hagyta, hogy Mario Andretti körbeautózza, aminek karambol lett a vége. "Ott nem lehet előzni, nem tudom, mit művelt" – fortyogott a címvédő

Hunt "azt hiszi, ő a világbajnok és a világ ura is – hangzott az amerikai oválokon edződött Andretti véleménye. – Azt mondja nekem, hogy az F1-ben nem előzünk kívülről. Tájékoztatnom kell, hogy versenyző vagyok, és ha belülről akadályoznak, kívülről próbálkozok."

James Hunt, 1976 Forrás: Getty Images/2012 Grand Prix Photo/Grand Prix Photo

Valóban, két év múlva Villeneuve-nek összejött a manőver a Tarzan külső oldalán, így vette át Alan Jonestól az 1. helyet az ominózus kerekes sztori előtt. 1983-ban Alain Prost és Nelson Piquet akadt össze a kanyarban, amiben az ártatlan brazil húzta a rövidebbet, és úgy tűnt, riválisa ezzel bebiztosítja magának a vb-címet.

Halálos tüzek

Más karambolok sajnos szerencsétlen kimenetelűek voltak: Zandvoortban két pilóta hunyt el F1-es nagydíjon bekövetkezett balesetben, ezen a nem szívderítő listán csak Monza és a Nürburgring előzi meg. Mindkét áldozat halálra égett.

Az első Piers Courage volt 1970-ben, aki egy kicsúszásnál nekiment egy homokbuckának, felborult, és nem tudták kimenteni a lángoló autóból.

Pedig a versenyt kis híján meg sem rendezték, a holland kormány az utolsó pillanatban dobott pénzzel kitömött mentőövet rá. Egy vizsgálat szerint az egyik legnagyobb sörgyár örököse már nem szenvedett a tűzben, mert az egyike kereke már agyonütötte a boruláskor. Eleinte egyébként úgy hírlett, a haja szála sem görbült, mert a közeli sportbíró fülkéjénél a balesetben elszakadt a telefonvezeték, a legközelebbi posztnál meg láttak egy fehér alakot a kocsi mellett, ezért ott azt hitték, minden rendben.

Jim Clark, 1965 Forrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

Ekkoriban már megjelent az aggodalom, hogy a pálya nem elég biztonságos és felújításra szorul. 1973-ban új köntösbe öltöztették a paddockot, amit annyira kicentiztek, hogy az első edzés előtti napon a csapatok még be sem tudták lakni.

A futamon aztán ismét szörnyűség történt: Roger Williamson felborult és a lángok közt lelte halálát. Sőt, valójában nem is a tűz, hanem a füst és az oxigénhiány ölte meg. Ami különös szívfacsaró volt, hogy jobb felkészültséggel talán meg lehetett volna menteni az életét. Az oltásra kijelölt tűzoltóautó ugyanis mindössze néhány száz méterre parkolt a helyszíntől, de nem indulhatott el a forgalommal szemben.

Williamsonnak egyvalaki próbált segítséget nyújtani, egy megálló versenyző, David Purley, akit bátorságáért később Szent György érdemrenddel tüntettek ki Angliában.

– mondta Purley a veterán újságírónak, Nigel Roebucknak. – Nem az történt, hogy megpróbáltam megmenteni a barátomat, nem ismertem jól Rogert. Ösztönös reakció volt."

Körökön át égett az autó, a biztonság kereszteslovagjai meg simán lassítás nélkül átszáguldottak a baleset helyszínén. Ezután döntöttek úgy, hogy amerikai mintára kipróbálják a Forma-1-ben is a Safety Cart, a szezonzárón be is vetették.

1960-ban történt még egy halálos baleset Zandvoortban, a Tarzanban Dan Gurney csúszott ki fékhiba miatt és halálra gázolt egy tiltott helyen álló tinédzsert.

Lauda nyerte az utolsó Holland Nagydíjat Forrás: AFP/Dominique Faget

A holland pálya hattyúdala 1985-ben jött el, Niki Lauda utolsó győzelmével. Egy évvel korábban a verseny délelőttjén leomlott egy felüljáró a paddock fölött, többen megsérültek, a pályát üzemeltető cég pedig végül bedobta a kulcsot. Mindez nekünk, magyaroknak tett igazán jót, a nyári időpontra ugyanis megüresedett egy hely a naptárban, és beléphetett a Hungaroring.