Räikkönen dühösen veszekedett Dennisszel a 2005-ös USA Nagydíj előtt

Forma-1, Ron Dennis, Kimi Räikkönen, USA Nagydíj 2005
(dpa) - The picture shows Formula One McLaren Team Principal Ron Dennis (L) and Finnish Formula One driver Kimi Raikkonen (R) before the start of a Grand Prix that featured only six cars in Indianapolis, USA, Sunday 19 June 2005. All seven of the teams equipped with Michelin tyres withdrew from the race because of safety concerns.
Vágólapra másolva!
Újabb történetet idézett fel a McLaren egykori szerelője, Marc Priestley. Ezúttal a botrányos USA Nagydíj került terítékre, amikor Kimi Räikkönen fejben legyőzte Ron Dennist is.

Hétről hétre történeteket elevenít fel a McLarennél töltött pályafutásának időszakából a csapat korábbi szerelője, Marc Priestley, aki manapság youtuberként ismert. A brit szakember a múlt hét során Kimi Räikkönen búcsúját elevenítette fel a 2006-os Brazil Nagydíjról, ezúttal pedig a botrányos, 2005-ös USA Nagydíj került terítékre.

Az indianapolisi futam az F1 történetének egyik legnagyobb vihart kavaró eseménye volt: miután a szabadedzésen kiderült, hogy a Michelin abroncsai nem bírják a hosszantartó terhelést a döntött kanyarban, mindössze hat olyan autó állt rajthoz, ami Bridgestone gumikat használt. Ez viszont csak a felvezető kör során derült ki, így a közönség, a világsajtó és az érintettek is felháborodtak.

A Michelin abroncsai nem bírták a terhelést az oválon, szerencsére Räikkönen nem szenvedett balesetet, de Ralf Schumacher nagyot esett Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Epa Steve Mitchell

A szabályok abban az évben tiltották a kerékcseréket a futamokon, ezzel a Bridgestone gumikhoz tervezett Ferrarit és Michael Schumachert kivonták a világbajnoki küzdelemből, csak Fernando Alonso (Renault) és Kimi Räikkönen (McLaren) harcolt a végső győzelemért, mindketten Michelin-abroncsokon. Ma már tudjuk, hogy

végül egyikük sem vett részt az USA Nagydíjon, ami inkább a későbbi világbajnok Alonsónak jött jól. A körülmények miatt azonban ez csak az utolsó pillanatban derült ki.

„Szombaton ebédidőben, miután újabb Michelin gumik mentek tönkre a harmadik szabadedzésen, paddock-szerte szerencsejátékosok csoportjai kezdték online nézegetni a fogadóirodák oddsait különböző, szokatlan végeredmények esetére” – idézte fel az eseményeket Priestley a The Mechanic című könyve alapján.

Sokan már pénteken sejtették, hogy végül csak a Bridgestone-gumikat használó autók rajtolnak majd el Forrás: Getty Images/AFP/2005 Getty Images/Clive Rose

„Emberek hatalmas pénzeket tettek fel arra, hogy egy Jordan dobogós lesz, a Minardi pontot szerez, röhejes oddsokkal. Nekem is mondták mások, hogy mindenemet fel kellene tenni erre, mert az ő csapatuk megmondta, hogy nagyon valószínűtlen a részvételük. A McLarennél nem mondtak ilyesmit, tulajdonképpen pont az ellenkezőjéről volt szó.”

Priesley a kötet alapján emlékeztetett, hogy szombat estig lehetett fogadni a furcsa eredményekre, a bookmakerek csak akkor kapcsoltak a Michelin problémái láttán. Az angol szerelő úgy látta, már akkor is lehetetlennek ígérkezett a megegyezés, híresen makacs versenyzőjük viszont nem könnyen adta magát.

Dennis az utolsó utáni pillanatban is tárgyalt a megoldásról, hiába Forrás: Getty Images/2005 Getty Images/Mark Thompson

„Kimi úgy állt hozzá, hogy ’csak csináljuk a dolgunkat’, és akkoriban ezzel mindannyian egyetértettünk – írta Priestley, majd hozzátette, a bokszutca kinyitása előtt még senki sem tudta, hogy mi lesz, Dave Ryan csapatmenedzser is hívást várt Ron Dennis csapatfőnöktől azzal kapcsolatban, hogy indulnak-e a versenyen vagy sem.

„Ez egyáltalán nem Ron Dennisre vall, de néhány perccel a bokszutca bezárása előtt Ron beviharzott a garázsba, izzadtan, levegő után kapkodva, kócos hajjal kiabálni kezdett, hogy ’gyerünk, kifelé!’ Integetett is a kezével. Abban a pillanatban minden megtelt élettel, levettük a melegítő paplanokat a kerekekről, beindítottuk az autót, és mentünk a rajtrácsra.”

Ekkor az érdekeltek azt hihették, hogy a megszokott formában rendezik meg a versenyt, a szerelők is az ismert feladatokkal foglalkoztak. Ekkor viszont új információ érkezett, egyenesen Dennis révén: „Mindössze 10 perccel a rajt előtt becsatoltam Kimi övét, ahogy mindig is, ő csak versenyezni akart. Az őt körülvevő dráma csak szükségtelen zavarkeltés volt – írta a könyvben.

Dennis és Räikkönen nem értett szót egymással, nem lehetett tudni, a finn pilóta mit tervez Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Gero Breloer

„Miközben bekötöttem a rádiókábelét és az italos csövét a sisakjába, Ron odahajolt Kimihez, és azt mondta a megszokott, parancsnoki hangján: ’Kimi, most jöttem ki egy megbeszélésről, és úgy döntöttünk, hogy a felvezető kör után visszatérünk a bokszutcába, és feladjuk a versenyt. Az összes közvetlen ellenfeled ezt fogja tenni. Megértetted?’ Kimi dühös volt. ’Ez baromság. Csak vegyünk részt a k***** versenyen. Azért vagyunk itt!

Priestley felidézte, hogy Dennis végül azzal zárta le a vitát, hogy emlékeztette a pilótát, ő a főnök és utasításba adta az elhangzottakat, Räikkönen viszont csak csóválta a fejét az autóban ülve. „Érdekes pszichológiai küzdelem volt, és Ron veszített. Ilyet korábban még nem láttam. Ránéztem Kimire, mintha azt kérdeztem volna, hogy mi a fenét fog csinálni, és láttam, hogy még mindig mérges, de volt egy pajkos mosoly az arcán, a rostélyon keresztül.”

A felvezető kör még úgy kezdődött, mintha normális versenyre készült volna a mezőny Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

A közjáték érdekesen alakult, mert nem a rádión keresztül zajlott, hanem élőbeszédben, viszont Dennis kénytelen volt kiabálni, mert zaj vette őket körül és Räikkönen már az autóban ült, sisakkal a fején. Priestley így a vitájuk tanúja lett, miközben a munkatársainak fogalma sem volt arról, hogy mi fog történni. Sőt, még ők maguk sem lehettek ebben biztosak.

„Mondtam egy-két munkatársamnak, hogy mi fog történni, de nem tudtam, hogy Kimi mire készül. A kör vége felé Jarno Trullié lett volna a pole pozíció, de ő behúzódott a bokszutcába, és a monitort elnézve nem lepődtem volna meg, ha Kimi kint marad és versenyez. Az utolsó pillanatban viszont ő is behúzódott.”

A korabeli közvetítésen is látszott, hogy a bokszba hajtó pilóták először nem szálltak ki az autóikból, felmerült, hogy körhátránnyal ugyan, de a pontokért legalább harcba szállnak. Végül nem ez történt, de a finn pilótát valószínűleg már ez sem érdekelte volna.

Räikkönen a 2. helyről rajtolhatott volna, előtte csak Jarno Trulli haladt, így nem tudhatta, hogy a mögötte érkezők is betartják-e a megállapodást Forrás: AFP/Stan Honda

„Kimi rádiója ismét életre kelt, most még több káromkodás hangzott el. Ő csak versenyezni akart és mérges volt a szerencsétlenkedés miatt, amibe belekényszerítették” – idézte a könyvből, majd elmondta, Räikkönen rögtön eltűnt a garázsban, holott Ryan azt kérte, hogy a pilóták maradjanak az autóban, mert még akkor is egyeztetések zajlottak arról, hogy a csapatok tényleg visszalépnek.”

A futamot végül Michael Schumacher nyerte Rubens Barrichello előtt, így aki nagy pénzt tett a Ferrari (kettős) győzelmére, a szokásosnál jobb oddsok miatt sokat kereshetett, és még nagyobbat kasználhattak azok, akik Tiago Monteiro vagy a Jordan dobogós helyére, illetve a Minardik pontszerzésére fogadtak.