A szókimondó főnök figyelmeztet: az F1-ben nehéz pénzt keresni

Forma-1, Günther Steiner, Haas F1 Team, Barcelona teszt 5. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 27: Haas F1 Team Principal Guenther Steiner looks on in the garage during Day Two of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 27, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A költségplafon a gyártóknak vonzóbbá, a privát csapatoknak pedig megfizethetővé teheti a Forma-1-et, vélte Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. A szókimondó olasz szakember azonban figyelmeztetett, pénzt keresni továbbra is nehéz lesz a sportágban.

Jövőre életbe lép a Forma-1 régóta ígért költségplafonja, ráadásul a koronavírus miatt az eredeti 175 millió dollár helyett csupán 145 milliót lehet majd elkölteni csapatonként a kivételektől, például a motorfejlesztéstől vagy a versenyzői fizetésektől eltekintve. Ez nagy megkönnyebbülés a privát csapatok számára, és a gyártóknak is vonzóbbá teheti a sportágat.

Günther Steiner, a Haas gyakran káromkodó és általában nyers egyszerűséggel fogalmazó csapatfőnöke szerint sokkal érdekesebbé teszi a Forma-1-et, de úgy véli, ez nem oldja meg a Forma-1 összes problémáját. A 2016-ban létrehozott Haas az F1 legfiatalabb csapata, de egyelőre nem biztosított a hosszútávú fennmaradása.

Az autógyáraknak és a privát csapatoknak is jól jöhet a költségplafon Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto/Joan Valls

Az olasz szakember a Sky Sportsnak elárulta, a tulajdonos Gene Haas azt várja, hogy nullszaldóhoz közelítő költségvetéssel működjenek, szerinte nem reális azt várni, hogy a költségplafon révén az istállók (legalábbis a privátok) nyereségesen tudjanak majd működni. „A belépő csapatok képviselői között mindig vannak emberek, akik azt hiszik, hogy ezzel pénzt fognak keresni.”

„Az szerintem jó dolog a gyártók számára, hogy ha egy igazgatótanács látja a plafont, tudják, hogy maximum mennyit fognak elkölteni. Előfordul, hogy elindulnak egy összeggel, aztán 5 év múlva már három-négyszer annyi pénz kell, amennyit az ember néhány évvel ezelőtt kért. Most benne van a szabályban, hogy maximum mennyit szabad elkölteni. Eléggé világos.”

Steiner szerint drága mulatság a Forma-1 Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Charles Coates

Steiner reméli, hogy az új helyzet meghozza majd az autógyártók kedvét a beszálláshoz (ráadásul 2025-től lehetséges, hogy száműzik a költséges és bonyolult MGU-H-t az erőforrásokból). Noha az élcsapatok sokáig ellenezték a költségplafont majd annak leengedését is, a csapatfőnök úgy vélte, nekik is hasznos lesz a korlátozás.

– mondta Steiner, hogy mi lenne költségplafon nélkül. – Ez nem használt volna a nagyobb csapatoknak sem. Ezt fair kompromisszumnak tartom. Ők is rájöttek, hogy meddig mehetnek el némi leépítéssel, és eljutottunk egy kompromisszumra. Bizonyára tisztában vannak azzal, hogy kisebb csapatok nélkül a sportág nem létezhet.”