Egyszer megúszta, most Vettel jövőjébe kerülhet, hogy ütközött csapattársával

Forma-1, Sebastian Vettel, Red Bull, 2010 Török Nagydíj
ISTANBUL, TURKEY - MAY 30: Sebastian Vettel of Germany and Red Bull Racing crashes out after colliding with his team mate Mark Webber of Australia and Red Bull Racing during the Turkish Formula One Grand Prix at Istanbul Park on May 30, 2010, in Istanbul, Turkey. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Tíz évvel ezelőtt történt az egyik legemlékezetesebb ütközés csapattársak között. Sebastian Vettel és Mark Webber a 2010-es Török Nagydíjon csapott össze, de nem csak a Red Bullnál mérgesedett el a csapaton belüli rivalizálás.

A Forma-1, pontosabban mindenfajta motorsport egyik aranyszabálya, hogy egy pilóta soha, semmilyen körülmények között nem ütközhet saját csapattársával. Ugyanakkor az is köztudott, hogy a mindenkori versenyző elsősorban mindig azt akarja legyőzni, aki vele azonos autót vezet, utána jöhet mindenki más. Éppen emiatt többször előfordul, hogy a nagy rivalizálásnak végül mégis ütközés lesz a vége, főleg, amikor a két pilóta az év egészét tekintve közel van egymáshoz. Cikkünkben (a teljesség igénye nélkül) ezeket mutatjuk be, kiegészítve néhány egészen furcsa, értelmetlen esettel.

A 2010-es szezon a Forma-1 történetének egyik legszorosabb idénye volt, amit végül Sebastian Vettel és a Red Bull tudott megnyerni. Azonban a német pilóta kicsit magának is köszönhette, hogy az utolsó futamra 15 pontos hátrányban érkezett, hiszen az év során rengeteg pontot eldobott. Az egyik legemlékezetesebb ilyen eset a Török Nagydíjon történt, amikor saját csapattársával, Mark Webberrel ütközött össze. Az incidensnek éppen ma van a tizedik évfordulója.

Vettel tíz éve ütközött össze Webberrel Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Mark Thompson

A két pilóta 2009-től versenyzett egy csapatban, amikor Vettelt a Toro Rossótól felvitték a Red Bullhoz. Addigra már volt közös előtörténetük, hiszen a két évvel korábbi Japán Nagydíjon a német pilóta a biztonsági autós fázis alatt nekiment ellenfelének. Az egyébként betegséggel küszködő Webber nagyon megharagudott az akkor még csak 20 esztendős pilótára, de később kiderült, hogy az eseményeket leginkább az előttük haladó Lewis Hamilton idézte elő.

A 2009-es szezonra a Red Bull győzelemre képes autóvá vált, de a Brawn GP akkora előnyt halmozott fel az év első felében, hogy azt egyéni és konstruktőri szinten sem sikerült ledolgozniuk. A két pilóta konfliktusmentesen hozta le az idényt, Vettel a 2., míg Webber a 4. helyen végzett.

Egy évvel később azonban már a Red Bull rendelkezett a legjobb autóval, de a vb az utolsó futamig szoros maradt. Ennek elsősorban az volt az oka, hogy a Ferrarinál és a McLarennél három olyan pilóta volt, akik korábban már felértek a csúcsra, és 2008-ban Felipe Massa is nagyon közel járt ehhez. Ezzel szemben Vettelnek és Webbernek addig még nem volt része igazán éles világbajnoki küzdelemben, ráadásul a német pilóta egyébként is fiatal volt.

Vettelt ráadásul a balszerencse is hátráltatta, hiszen az idény első két futamát a pole pozícióból kezdhette meg, de technikai hibák miatt Bahreinben 4. helyen végzett, Melbourne-ben pedig kiesett.

Mindezek ellenére a hetedik futamra úgy érkeztek meg, hogy a két Red Bull-versenyző azonos pontszámmal vezette a bajnokságot. Az előző két futamon aratott győzelmének köszönhetően Webber volt az, aki egyértelműen nagyobb önbizalommal várhatta az isztambuli fordulót.

Az ütközésből Vettel jött ki rosszabbul, de a csapat utána inkább mellette állt ki Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Mark Thompson

Az első hat alkalomhoz hasonlóan a pole pozíciót ismét az energiaitalosok egyik versenyzője szerezte meg, ezúttal az ausztrál pilóta személyében. Vettel csupán a 3. helyről rajtolt, de Hamilton elrontott kerékcseréje miatt úgy nézett ki, hogy a Red Bull Monaco után ismét kettős győzelmet ünnepelhet.

Egészen a 40. körig, amikor a 11-es kanyar után Vettel bement Webber mellé, azonban ahelyett, hogy megelőzte volna, a két pilóta összeütközött. Az ausztrál versenyző tudta folytatni a futamot, és végül a 3. pozícióban intették le, csapattársa azonban kiesett.

A két pilóta egymást hibáztatta a történtek után. Vettel azt bizonygatta, hogy az ütközés pillanatában már ő volt előrébb, Webber viszont hangsúlyozta, csapattársa volt az, aki jobbra húzott, és ez okozta a balesetet. A felvételeken jól látszik, hogy valóban Vettel mozdított a kormányon, ennek ellenére a Red Bull inkább a fiatalabbik versenyző mellett állt ki. Christian Horner kiemelte, Vettelnek tempóelőnye volt, mert riválisának két körrel korábban alacsonyabb motormódra kellett kapcsolnia.

Mivel Hamilton közel volt hozzá, az akkor 22 éves versenyző nem tehette meg, hogy nem támad.

A felek később rendezték a konfliktust, de a két pilóta viszonya soha nem volt felhőtlen. Az idény folyamán végig fej-fej mellett haladtak, ennek ellenére már akkor is érezhető volt, hogy a csapat Vettelt támogatja, aminek Webber a Brit Nagydíjon hangot is adott, amikor győzelme után kijelentette, „nem rossz ez egy második számú pilótától”.

A következő két évben a német pilóta sokkal jobb teljesítményt nyújtott, így nem volt kérdés, hogy a csapatnak kit kell favorizálnia.

A legközelebbi nagy összezörrenésükre egészen a 2013-as Malajziai Nagydíjig kellett várni. Ekkor ugyan nem ütköztek össze, de Webber igencsak megorrolt csapattársára, amikor az nem tartotta be a „Multi 21” néven elhíresült csapatutasítást. Az ausztrál pilóta a szezon végén vissza is vonult az F1-ből. Ami Vettelt illeti, neki nem Webber volt az utolsó csapattársa, akivel összeütközött…

Vettel ezúttal a másik oldalon áll

2014-ben Daniel Ricciardo érkezett Webber helyére, aki meglepetésre simán megverte Vettelt. Talán éppen ezért nem alakult ki nagyobb ellentét a két pilóta között, leszámítva egy csapatutasítást a Kínai Nagydíjon. A német pilóta aztán a Ferrarihoz igazolt, ahol minden évben simán verte Kimi Räikkönent. A két versenyző ugyan többször is összeért, de a 2016-os sanghaji és spái rajtnál egy harmadik pilóta okozta a balesetet, a 2017-es Szingapúri Nagydíjon pedig a négyszeres világbajnok Max Verstappent akarta kiszorítani, csak pechjére csapattársa rendkívül jól rajtolt.

2019-ben Vettel új csapattársat kapott Leclerc személyében Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

2018 végén a finn versenyző távozott a csapattól, helyére pedig a hatalmas tehetségnek kikiáltott Charles Leclerc érkezett. A monacói pilóta már Bahreinben kis híján futamot nyert, de a nyári szünetben még Vettel állt jobban. Ősszel azonban fordult a kocka, és Leclerc többek között két győzelmének köszönhetően megelőzte sokat hibázó csapattársát a pontversenyben.

Ráadásul a két pilóta között többször is érdekellentét alakult ki.

A szezon elején a fiatal versenyzőt jópár alkalommal arra utasították, hogy maradjon Vettel mögött, vagy éppen ne előzze meg őt. A monzai időmérő után a német versenyző nehezményezte, hogy csapattársa nem tartotta magát a megállapodáshoz, Szingapúrban és Szocsiban pedig Leclerc járt pórul.

Brazíliába, a szezon utolsó előtti futamára úgy érkezett a mezőny, hogy Leclerc 249, míg Vettel 230 ponttal rendelkezett, kettőjük között pedig Verstappen állt 235 egységgel. A vb-cím megszerzésére már rég nem volt esélyük, de a 3. helynek is nagy volt a presztízse, ráadásul az sem volt mindegy, hogy a Ferrari házi csatájából ki kerül ki győztesen.

A maranellóiak szempontjából végül a lehető legrosszabb forgatókönyv valósult meg, hiszen a holland versenyző megnyerte a futamot, a két Ferrari pedig pont nélkül zárta a viadalt.

5 körrel a vége előtt ugyanis Vettel megpróbálta visszaszerezni a pár másodperccel korábban elvesztett pozícióját Leclerc-rel szemben, a két pilóta azonban olyan szerencsétlenül ért össze, hogy egyikük sem tudott továbbmenni.

Ma már egyértelmű, hogy ezúttal Vettel húzta a rövidebbet házon belül

Érdekes megfigyelni, hogy a baleset kísértetiesen hasonlított Vettel és Webber törökországi incidenséhez. A német pilóta most is bement riválisa mellé, és ezúttal is ő volt az, aki próbálta kiszorítani ellenfelét. A végeredmény szinte ugyanaz lett, aminek következtében Verstappen kényelmesen bebiztosíthatta a világbajnoki dobogót.

A Ferrari, illetve Mattia Binotto csapatfőnök látszólag egyik oldalra sem tette le a voksát, de az azóta eltelt események más megvilágításba helyezték a történteket.

A monacói pilótának ugyanis 2024-ig meghosszabbították a szerződését, míg a négyszeres világbajnok az idei szezon végén távozik az istállótól. Ahogyan 2010-ben a Red Bull mellette állt ki, úgy a Ferrarinál most kegyvesztetté vált.

Hamilton és Rosberg többször is összeakadt

Az elmúlt évek legemlékezetesebb belháborúját kétségkívül Hamilton és Nico Rosberg produkálta a Mercedesnél. A két pilóta 2013-tól versenyzett együtt a brackley-i istállónál, és már rögtön a második futamon, a már említett Malajziai Nagydíjon érdekkonfliktusba keveredtek, miután a német versenyzőt utasították, hogy ne támadja meg riválisát. Ekkor azonban még nem volt világbajnoki címre esélyes autójuk, így gyerekkoruk óta tartó barátságuk nem került veszélybe.

2014-ben viszont a csapatok V6-os turbómotorokra váltottak, ami a Mercedes hatalmas fölényét hozta el, és szinte kezdettől fogva nyilvánvaló volt, hogy kizárólag nekik van esélyük a végső győzelemre.

Az első nagy csatájukat a Bahreini Nagydíjon vívták, de ekkor még Rosberg lelkesen gratulált az őt legyőző Hamiltonnak.

A két pilóta között fennálló jó viszonyt a monacói időmérő törte meg: a brit versenyző meg volt győződve arról, hogy csapattársa szándékosan hibázott az utolsó mért körén, hogy a sárga zászló miatt már ne lehessen tőle elvenni a pole pozíciót. Innentől kezdve pedig kapcsolatuk valóságos háborúba torkollott, és várható volt, hogy előbb-utóbb össze fognak ütközni.

A 2014-es Belga Nagydíjon Rosberg kilyukasztotta Hamilton gumiját Forrás: Getty Images/2014 Getty Images/Clive Mason

Ez végül Spa-Francorchamps-ban történt meg, miután az élről induló Rosberget Hamilton lerajtolta, de a német versenyző a 2. körben visszatámadott a Les Combes-ban. A próbálkozást az akkor még csak egyszeres világbajnok simán hárította, azonban Rosberg első szárnya kivágta a bal hátsó gumiját. A brit pilóta jelentősen visszaesett a defekt miatt, később pedig fel is adta a futamot.

Mind Hamilton, mind Toto Wolff és Niki Lauda Rosberget tette felelőssé a történtekért.

Előbbi ráadásul később elárulta, riválisa közölte vele, hogy szándékosan járt el ilyen módon, vagy legalábbis nem tett meg mindent azért, hogy elkerülje az ütközést. Ennek ellenére a német pilótát nem büntették meg, így megtarthatta 30 pontos előnyét. A következő hét futamon viszont Hamilton fordított, és végül ő lett a világbajnok.

2015-ben közel sem volt ennyire szoros a küzdelem, hiszen már három versennyel a vége előtt biztossá vált, hogy a brit pilótának sikerül megvédenie címét.

A két versenyző pont a vb-t végleg eldöntő USA Nagydíjon ütközött a rajt után, aminek következtében Rosberg az 5. helyre csúszott. Ennek viszont nem lett jelentősége, hiszen később visszakerült az élre, és a győzelmet saját hibájából engedte ki a kezéből. Elsősorban az a két eset idézte elő a leintés utáni emlékezetes sapkadobálást.

A szezon végére azonban Rosberg felszívta magát, és ez a következő idény elején is kitartott. A német versenyző zsinórban hét futamot nyert, amiből négyet már 2016-ban húzott be, ezzel pedig 43 pontos előnyt épített ki csapattársával szemben.

A Spanyol Nagydíjon történt ütközés volt Hamilton és Rosberg párharcának (egyik) csúcspotja

A Spanyol Nagydíjon viszont ismét túl messzire mentek. A rajt után Rosberg rögtön megelőzte a pole-ból induló Hamiltont, aki a 4-es kanyar előtt próbált visszatámadni. A brit pilóta ráment a fűre, aminek következtében irányíthatatlanul csúszott bele Rosberg Mercedesébe.

Az új turbókorszakban ez volt az első olyan verseny, amelyen egyik Mercedes sem szerzett pontot, és ez azóta is csak egyszer, a 2018-as Osztrák Nagydíjon ismétlődött meg.

Az eset természetesen hatalmas port kavart. Első látásra egyértelműen Hamilton volt a hibás, hiszen ő volt az, aki letért a pályáról, és hátulról eltalálta csapattársát.

Ezt a nézetet osztotta Lauda is, aki a brit pilótát tette felelőssé. Később viszont kiderült, hogy a német pilóta rossz motorüzemmódban rajtolt, ami könnyű célponttá tette őt, emiatt pedig nagyon agresszívan védekezett. Végül egyik pilóta sem kapott büntetést.

Az incidens után Hamilton állítólag komolyan fontolgatta, hogy nem fejezi be az idényt. Végül mégis folytatta a szezont, és a 43 pontos hátrányból a nyári szünet végére 19 pontos előnyt kovácsolt. Ezalatt azonban ismét ütköztek, amikor az Osztrák Nagydíj utolsó körében a brit versenyző megelőzte Rosberget, aki a belső íven nekiment csapattársának. Az újabb incidensből a német pilóta jött ki rosszabbul, hiszen autója annyira megsérült, hogy csak a 4. pozícióban tudott célba érni.

Rosberg még egy 10 másodperces büntetést is kapott, de ez semmit nem változtatott a végeredményen.

A szezon végéig tartó küzdelemből végül Rosberg került ki győztesen, hiszen 5 ponttal többet szerzett ellenfelénél, így neki sikerült felérnie a csúcsra. A kettőjük közötti csatározás akár még a mai napig is tarthatna, de a friss világbajnok a megkoronázása utáni pénteken úgy döntött, hogy visszavonul a versenyzéstől.

Cikkünk a következő oldalon folytatódik, a továbbiakban Prost és Senna párharcáról is olvashat.