Társoldalunk:

Kísérleti jelleggel bevezethetik a fordított rajtrácsos versenyeket

2020.05.31. 12:04

Sajtóértesülések szerint lehetséges, hogy néhány idei F1-es hétvégén nem az időmérő edzés, hanem egy, a bajnokság állása alapján meghatározott, fordított rajtrácsos sprintverseny határozná meg a normál futam indulási sorrendjét. Állítólag egy csapat ellenzi az ötletet, de a többiek is azt várják, hogy a szavazásig dolgozzák ki a koncepció részleteit.

A koronavírus-járvány minden szempontból újratervezésre kényszerítette az F1 és az FIA vezetőségét, valamint a csapatokat. Az új versenynaptárban például valószínűleg több olyan helyszín is lesz, ahol két futamot is fognak rendezni, ami (ebben a formában) még soha nem fordult elő a sportág történetében.

Ez pedig akár további változtatásokra is lehetőséget adhat. A The Race értesülései szerint egy pénteki megbeszélésen az érintettek arról tárgyaltak, hogy néhány hétvégén kísérleti jelleggel bevezetnék a fordított rajtrácsos futamokat.

Akár már Ausztriában bemutatkozhat az új szabályForrás: AFP/Georg Hochmuth

A portál úgy tudja, azokon a helyszíneken, ahol két futamot rendeznek, az egyik vasárnapi verseny rajtrácsát nem az időmérő edzés, hanem egy, az Autosport értesülései szerint 30 percig tartó sprintfutam alakítaná ki. Utóbbira pedig a bajnokság állásához képest fordított sorrendben állnának fel a pilóták. A részletek még nem világosak, de mivel az első, várhatóan Ausztriában rendezendő viadal előtt még nem lehet tabelláról beszélni, így vélhetően a dupla hétvégék második felvonásáa során alkalmaznák ezt a fajta módszert.

A rendszer abból a szempontból hasznos lenne, hogy könnyebben különbséget lehetne tenni két, azonos helyszínen rendezett hétvége között.

Emellett ráadásul a gyakorlatban is kiderülhet a koncepció létjogosultsága. A legnagyobb felelősség persze a leggyorsabb autókat vezető pilóták vállán nyugszik, hiszen nem mindegy, hogy milyen hamar tudnak a mezőny végéről az élre zárkózni.

A döntést minél korábban meg kell hozni, hiszen július elején minden bizonnyal el fog indulni a szezon, és amennyiben bevezetik az új formátumot, az FIA-nak át kell írnia a szabályzatot. A szövetség teljes mértékben támogatja az ötletet, de ahhoz, hogy ez meg is valósuljon, a csapatok egyhangú beleegyezése szükséges.

Hivatalos szavazást még még nem tartottak, de állítólag pénteken kiderült, hogy egy istálló ellenzi az ötletet. Az Autosport úgy tudja, ez a csapat a Mercedes, akik nem tartják helyesnek, hogy mesterségesen befolyásolják a sorrendet. Emellett a többiek is szeretnék tudni a részleteket, mielőtt (várhatóan jövő héten) lezajlik a voksolás.

A fordított rajtrácsos futamok gondolata már tavaly is napirenden volt. Ekkor azonban nem mindenkinek nyerte el a tetszését, többek között Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is élesen bírálta a koncepciót, amit nem sokkal később el is vetettek.

Nehéz eltalálni a megfelelő szabályozást

Randeep Singh, a McLaren főstratégája nemrég több felmerülő kérdést is megválaszolt a Redditen, és egyebek mellett a fordított rajtrácsos sprintfutamokra is kitért. A brit szakember elmondása szerint alapvetően két álláspont létezik a paddockon belül. Az egyik szerint mindez nem illene a Forma-1 szellemiségéhez, míg a másik tábor izgalmasabb versenyzést vár a koncepciótól. Singh szerint utóbbi meg is valósulhatna.

A frodított rajtrácsos sprintfutam Monacóban valószínűleg túlságosan is felborítaná a valós erősorrendetForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Készítettünk egy modellt, ami megmutatta, hogy a megfelelő paraméterekkel általában több előzés lenne, és ezeknek a nagy része hasonló tempóra képes autók között menne végbe, nem pedig kikerülésről lenne szó” – jelentette ki.

Ugyanakkor a megfelelő paraméterek megtalálása rendkívül bonyolult feladat, hiszen nem mindegy, hogy a formátum egyáltalán melyik pályákon lehet életképes, valamint az is fontos, hogy a sprintverseny hány körből állna.

„A helyszíneket nem könnyű kiválasztani, hiszen mindegyik más-más jellegzetességgel rendelkezik – magyarázta. – Az előzéshez szükséges tempókülönbséget illetően Monacót és Bahreint össze sem lehet hasonlítani. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a futam hossza, illetve az előzés nehézsége között annak érdekében, hogy a valós sorrend a kívánt mértékben boruljon fel.”

Randeep Singh, a McLaren stratégájaForrás: McLaren.com

Singh arra is kitért, hogy egyes pályákon többféle ívet is lehet használni, ami újabb szempont, ugyanakkor hozzátette, a csapatok minden változást a saját előnyükre akarnak fordítani.

Emiatt, ha az első fordított rajtrácsos futam a szezon elején lesz, akkor lehetséges, hogy egyesek megpróbálják kijátszani a szabályt, és addig szándékosan rosszabbul fognak teljesíteni, hogy aztán a sprintversenyen a mezőny elejéről indulhassanak.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK