Pórul járhat 2022-ben az, aki az idén nagyon jól szerepel az F1-ben

Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Barcelona teszt, Valtteri Bottas
The Mercedes W11 of Valtteri Bottas and Alexander Albon and the Aston Martin Red Bull RB 16 during the day 2 of the formula 1 testing, on 20 February 2020, in Barcelona, Spain. -- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
James Allison, a Mercedes technikai igazgatója rávilágított, hogy az idei szezonnak sokkal nagyobb jelentősége lesz a Forma-1 2022-ben beköszöntő új korszakában, mint azt sokan elsőre gondolnák.

A számos szabályváltozás mellett az F1 nemrég elfogadta az erőviszonyok kiegyenlítését célzó aerodinamikai fejlesztési korlátozásokat. Ennek értelmében jövőre az idei világbajnok az előre meghatározott, szélcsatornában és CFD-szimulációkkal végzett munkamennyiség 90%-át végezheti el a 2021-es szezon első felében, ez a mennyiség pedig az idei pontverseny sorrendjének megfelelően csapatonként 2,5%-kal nő. James Allison szerint pedig hatással lesz a 2022-es erőviszonyokra.

Allison szerint a 2022-es tiszta lap mégsem lesz annyira tiszta Forrás: DPPI/Florent Gooden

A koronavírus-járvány előtti időszakban rendszeres téma volt, hogy a csapatok miként fogják megosztani az erőforrásaikat a 2020-as és a 2021-es autók fejlesztése között, hiszen akkor még úgy volt, hogy a technikai reformok és az új generációs kocsik jövőre érkeznek. A vírus azonban mindent átírt, az új szabályok bevezetését egy évvel elhalasztották, a csapatok pedig megállapodtak abban, hogy jelentős fejlesztési korlátozások mellett jövőre is az idei autókat használják.

Mivel a 2022-es autókat az idén még nem lehet fejleszteni, jövőre hasonló dilemmával fognak szembesülni, mint amivel eredetileg az idén,

azzal a csavarral, hogy a 2021-es fejlesztéseiket az idei teljesítményük is befolyásolni fogja az aerodinamikai fejlesztéseket súlyozó rendszer bevezetése révén.

„Ezt a szabályt jövőre vezetik be, tehát 2021-ben lép életbe, de fontoljuk meg, hogy ez mit jelent a gyakorlatban – nyilatkozta Allison az F1 Nation podcastban. – 2021-ben mindannyian olyan autókkal fogunk versenyezni, amelyeknek nagyrészt be lesz fagyasztva a fejlesztése, a 2020-as kocsikat fogjuk használni. 2021-ben a munka jelentős részét az fogja kitenni, hogy felkészüljünk 2022-re. A 2021-es aerodinamikai fejlesztések nagy része a 2022-es autóra fog fókuszálni. Úgyhogy azt, hogy aerodinamikai szempontból milyen lesz a 2022-es autó, az fogja meghatározni, hogy milyen jók voltunk 2020-ban."

A 2022-es erőviszonyokra az idei év is kihatással lesz Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls

Allison kissé furcsállja, hogy a szintén az esélyek kiegyenlítését szolgáló 2022-es szabályokba beleszól az, ami két évvel korában történik, és ha valaki az idén nagyon jó, annak jobban meg lesz kötve a keze a 2022-es autó tervezésében.

Ez egy igazán késleltetett visszajelzést adó rendszer. Gondolom ez a kihívás része, de első olvasatra talán nem annyira nyilvánvaló, hogy milyen nagy árnyékot vetnek az új szabályok."

Sokan azzal vádolják az aerodinamikai fejlesztéseket korlátozó szisztémát, hogy mesterségesen befolyásolja az erőviszonyokat, a 2022-es szabályokat pedig azzal, hogy egyforma autókat eredményez, annyira korlátozza a tervezők szabadságát. Allison ezzel nem ért egyet. „Nem vagyok benne biztos, hogy az új szabályok innováció ellenesek, mert

Úgyhogy nem innováció ellenes az új szabály. Amit tesz, hogy több lehetőséget biztosít annak a csapatnak, amelyik több aerodinamikai tesztet végezhet, azzal szemben, amelyiket jobban korlátozzák. Utóbbinak nagyon okosan kell dolgoznia, hogy tartsa a lépést azokkal, akik nincsenek annyira korlátozva."