A McLaren eladhatja az F1-es istálló 30 százalékát

Forma-1, Lando Norris, McLaren, Barcelona teszt 5. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 27: Lando Norris of Great Britain driving the (4) McLaren F1 Team MCL35 Renault on track during Day Two of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 27, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Sajtóértesülések szerint a McLaren Group fontolgatja, hogy megváljon az F1-es csapat részvényeinek 20-30 százalékától. Mindez a válság mellett azért vált szükségessé, hogy a költségvetési korlát bevezetése után is fenn tudják tartani működésüket.

A koronavírus-járvány lényegében az összes csapatot megviselte a Forma-1-ben, hiszen az elmaradó futamok miatt mindenkinek óriási bevételkieséssel kell számolnia. A jelek szerint azonban a Williamsnél és a McLarennél a legsúlyosabbak a következmények. Az utóbbit működtető vállalat 133 millió fontnyi veszteséget termelt az első negyedévben, és nemrég bejelentették, hogy a cégen belül 1200 állást fog megszűntetni, amiben az F1-es csapat is érintett lesz.

A Sky News értesülései szerint azonban ez nem elég, és a vállalatnál fontolgatják, hogy túladjanak az F1-es csapat egy részén. Ez 20-30 százalékot jelenthet, tehát ezután is a McLaren Group lenne a többségi tulajdonos, ugyanakkor egy új befektető érkezése több tízmillió dollárt jelentene.

Elképzelhető, hogy a jövőben már nem csak a McLaren Group fogja működtetni a versenyistállót Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Ugyanakkor a portál hangsúlyozza, mindez egyelőre csupán ötlet szintjén merült fel, és még nem tartanak abban a fázisban, mint a Williams, ahol már hivatalosan is új befektetőt keresnek. Egy másik lehetőség a finanszírozásra, hogy a jelenlegi tulajdonosok körében legyen hajtsanak végre tőkeemelést. Ez márciusban már megtörtént, hiszen a tulajdonosok 300 millió fontot invesztáltak a cégbe, viszont állítólag ennél többel nem kívánnak hozzájárulni.

A McLaren versenyzési tevékenysége – ami az F1 mellett az IndyCarban való szereplést is magában foglalja – mintegy 20 százalékát teszi ki a cég éves bevételeinek.

Utóbbit olyan új szponzori szerződések is növelik, mint a Darktrace-szel (brit informatikai biztonsági cég) vagy a British American Tobaccóval kötött megállapodások.

A Sky úgy tudja, a tervezett tőkeemelésnek több oka is van. Egyrészt Zak Brown, a McLaren Group vezérigazgatója mindenképpen vissza akarja vezetni a csapatot a legjobbak közé, másrészt a vállalat biztosítani akarja, hogy az istálló a jövőre életbe lépő, majd egyre csökkenő költségvetési korlát alatt is fenntarthatóan tudjon működni.

A McLarennek mindenképpen tőkeemelésre van szüksége Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

A McLaren már nem először próbálkozik azzal, hogy valamilyen módon pénzt szerezzen. Nemrég előbb állami kölcsönhöz folyamodott, amit a brit üzleti-, energiaügyi- és ipari stratégiáért felelős minisztérium elutasított, emiatt pedig felvetődött, hogy elzálogosítják a gyárépületet és a történelmi F1-es autók egy részét. A hírek szerint azonban ez utóbbi hallatán a kötvénytulajdonosok egyáltalán nem repestek az örömtől.

Ugyanakkor a Sky úgy tudja, hogy az érintettek nemsokára, akár már jövő héten megállapodhatnak.

A McLaren tulajdonosi körében utoljára 2017 elején mentek végbe nagy horderejű változások, amikor az istálló legendás csapatfőnöke, Ron Dennis eladta részvényeit, és végleg kiszállt a cégből. A brit szakember 1980-ban vette át a csapat vezetését Teddy Mayertől, akinek szintén volt részesedése a cégben.