Az idén nem lesz tömeg az F1-es rajtrácson

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 01: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP prepares to drive on the grid before the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 01, 2019 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Több, a résztvevők biztonságának érdekében hozott intézkedést, valamint néhány technikai szabályváltozást is elfogadott az FIA Motorsport Világtanács. Szigorították a rajt előtti percek forgatókönyvét, valamint elvettek egy taktikai fegyvert a csapatoktól.

Az elmúlt hetekben egyre több részlet látott napvilágot arról, hogy milyen lesz az idei, zárt kapus Forma-1. Ross Brawn nemrég egy sor módosításba avatott be, többek között elárulta, hogy nem lesz pódiumceremónia, versenyzői parádé és rajt előtti közös himnuszhallgatás sem.

Az FIA Motorsport Világtanácsa pedig most hivatalosan is elfogadott egy sor változtatást az F1 technikai és sportszabályzatában, igazodva a koronavírus-járvány által megváltoztatott helyzethez. A módosítások a versenyhétvégék protokollját, a gumikeverékeket, a sportfelügyelők munkáját, az üzemanyag-átfolyást, az olajspecifikációt és különböző szoftvereket érintenek.

Merőben más lesz az idén a Forma-1 Forrás: Daimler AG/© Steve Etherington for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Steve Etherington

A nézőknek, a csapatoknak, a pilótáknak, és minden résztvevőnek nagyon más Forma-1-re kell készülnie a július 5-én elinduló szezon rajtjával, mint amit eddig megszokott. A védőfelszerelésben, egymástól elszeparáltan és csökkentett létszámban dolgozó csapatok legalább olyan szokatlan látványt fognak nyújtani, mint az üres lelátók. A WMSC által elfogadott változtatásokból most pedig kiderül, mely területeket érintik a drasztikus óvintézkedések.

Miután a hagyományos módon nem lehet megtartani, a pódiumceremónia Michael Masi versenyigazgató instrukciói alapján fog zajlani, ennek részleteit később közlik.

A rajt előtti procedúrák is változnak, a bokszutca 40 helyett 30 perccel a rajt előtt nyit, és amint megkapják a zöld jelzést a pilóták, a rajtrácsra csapatonként legfeljebb 40 ember mehet ki.

A közvetlen a rajt előtti előkészületek is mások lesznek, az autókra három helyett öt perccel a felvezető kör kezdete előtt kell mind a négy kereket felhelyezni, és ezután a rajtrácson tartózkodó személyzet nagy részének rögtön a bokszutca felé kell venni az irányt. Ezzel is a tumultust igyekeznek elkerülni. A felvezető kör kezdete előtt 3 perccel minden csapatból már csak 16 fő tartózkodhat a rajtrácson.

Sokkal kisebb lesz a tömeg a rajtrácson, mint eddig Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Rossz hír a szerelőknek, hogy a munkatilalom, azaz a periódus, amely során nem dolgozhatnak az autókon, egy órával rövidül, ezentúl péntekről szombatra kilenc óra helyett nyolcórás lesz. Ennek oka, hogy a COVID-19 miatt bevezetett óvintézkedések növelhetik az autón elvégzendő feladatok hosszát, adott idő alatt tehát valószínűleg kevesebb munkát tudnak elvégezni a csapatok.

Változás lesz a gumikeverékek eloszlásában is. A korábban bevett gyakorlat, miszerint az adott helyszínre kijelölt három keverék eloszlását a csapatok maguk választhatták meg, megszűnik, ezzel némi terhet levéve a Pirelliről.

Ezentúl minden istálló két szett kemény, három szett közepes és nyolc szett lágy gumit kap az adott versenyhétvégére.

Mindez akkor változhat a jövőben és térhet vissza az egyéni választás, ha abba az FIA és a Pirelli is belemegy, és legalább két héttel a szóban forgó verseny előtt történik. Ezzel egy taktikai fegyver kiesik a csapatok kezéből.

Nem lehet majd taktikázni a keverékek eloszlásával Forrás: AGIF/Duda Bairros/AGIF/Duda Bairros

További újítás, hogy biztonsági okokból a sportfelügyelőknek lehetősége lesz távmunkában ellátni a feladataikat, a sportszabályzat vonatkozó pontja ugyanis kimondja:

A technikai szabályokat érintő változások közül az egyik legfontosabb, hogy részleges teljesítmény-leadásnál limitálják az üzemanyag-átfolyás sebességét. Ez a szabály már az idei szezontól érvényben lesz, jövőre pedig olyan intézkedések jönnek mellé, mint a különböző rendszerekhez egy év alatt használható szoftververziók, valamint az üzemanyag- és olajspecifikációk számának limitálása.