Vágólapra másolva!
Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója részletese elmondta, hogy milyen óvintézkedésekkel készülnek a jövő héten rajtoló F1-es szezonra, és miként fognak még csapaton belül is "buborékokat" kialakítani.

Noha július 5-én az Osztrák Nagydíjjal végre kezdetét veszi az idei Forma-1-es szezon, mindez nagyon szigorú előírások mellett fog megtörténni. A csapatok 80 fős személyzettel utazhatnak a futamokra, az Ausztriába lépés előtt négy naposnál nem régebbi koronavírus-teszttel kell rendelkezniük, a nagydíjak helyszínén pedig csak elkülönítve, védőfelszerelésben dolgozhatnak. Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója elmagyarázta, hogy ők mit tesznek a tömeges fertőzés elkerülése érdekében.

A Ferrari Mugellóban gyakorolta az új folyamatokat Forrás: Ferrari

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nagyon komoly protokollt dolgozott ki azért, hogy a csapatok egymástól elkülönítve dolgozhassanak a futamokon, ezért a megszokott paddock az idén nemlétező fogalom lesz, motorhome-ok helyett konténerváros fogadja az ott dolgozókat. „A Forma-1-es paddock buborék lesz abban az értelemben, hogy mindenkire ugyanazok az előírások és egészségügyi procedúrák fognak vonatkozni, aki belép oda” – magyarázta Mekies.

Úgyhogy a csapatok tagjai nem fognak egymással csevegni, ahogyan azt a korábbiakban megszokhattuk. Ilyesmi nem lesz a következő futamokon."

Mekies elmondta, hogy saját döntésre

a Ferrari nem csak a 80 fős személyzetét fogja elkülöníteni a többi csapattól, hanem istállón belül további elkülönítést alkalmaz azért, hogy ha valaki elkapja a fertőzést, ne sodorja veszélybe ezzel a teljes csapatot.

„A Forma-1-es buborékon belüli csapatbuborékban további buborékok lesznek. Lesz a tizenhatos autó buborékja és az ötös autó buborékja, valamint valószínűleg ezen belül a szerelőké és a mérnököké” – utalt Sebastian Vettel és Charles Leclerc stábjára.

Erre nincs szabály, a csapaton belül nem kötelező ilyen buborékokat kialakítani. Csak az szerepel az előírásban, hogy a csapatot el kell különíteni a többi csapattól, az már a mi felelősségünk, hogy ezen belül további elkülönítést alkalmazunk. Próbáljuk mindezt úgy megoldani, hogy az ne legyen hatással a működésünkre."

A folyamatos maszkiveselés extra nehézség lesz a sokszor hőségben dolgozó szerelőknek Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Több másik istállóhoz hasonlóan a Ferrari is gyakorolta már azt, hogy milyen az új protokoll szerint dolgozni. Mekies kiemelte, hogy a szerelőknek különösen a maszk állandó viselése jelent megterhelést, hiszen hőségben sem vehetik majd le azt, ezért igyekeznek légzőgyakorlatokat beiktatni a helyzet könnyebbé tételére.

Az F1-es istállóknál megszokott, hogy ha valamilyen komoly probléma lép fel, és adott esetben mondjuk motort kell cserélni az egyik autóban két edzés között, akkor azt nem csak az adott autó szerelőgárdája végzi, hanem a másik is besegít. Ilyen esetekre dönthet úgy a Ferrari, hogy feloldja a csapaton belüli elkülönítést.

Ebben a döntésben azonban autonómiánk van."

Ami a koronavírus-teszteket illeti, korábban úgy volt, hogy kétnaponta tesztelik a paddockban dolgozókat, ezt azonban mostanra ötnaposra mérsékelték.

Mekies ezzel együtt úgy véli, hogy továbbra is elég szigorú előírások mellett indul el a szezon.

Ötnaponta fogják tesztelni a csapatok személyzetét Forrás: Daimler AG/© Steve Etherington for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd./Steve Etherington

„Egyáltalán nem arról van szó, [hogy így akarják elkerülni, hogy egy pozitív eset megzavarja a versenyhétvégét.] Lesznek tesztek a versenyhétvégék alatt abban az esetben, ha bárki tüneteket produkál. Húszféle protokoll-variációt alkottunk, és mivel ez egy gyorsan változó környezet, igyekszünk a megfelelő kompromisszumot megtalálni.

A tervezés során szóba került, hogy kétnaponta legyenek kötelező tesztek, de ezt végül öt napra csökkentettük. A következő hetekben reményeim szerint további előírásokon lazíthatunk, de ha a teljes képet nézzük, szerintem jócskán olyan biztonságos keretek között fogunk versenyezni, amennyire csak lehet."