Társoldalunk:

Karanténigazolások és fura menetrend - Ez történt az F1-ben március óta

2020.06.29. 13:02

Márciusban a koronavírus miatt lényegében leállt a Forma-1, de mégis történtek fontos, a sportág jelenét és jövőjét is befolyásoló események. Ezeket gyűjtöttük csokorba a hétvégi idénynyitó előtt.

Mindössze egyszer fordult elő eddig a Forma-1 történetében, hogy két szezon között hét hónapos szünetet tartott a mezőny, akkoriban viszont még nem létezett a tömegmédia, és maga a sportág sem volt annyira csúcsra járatva, mint manapság. Március közepén még csak kevesen vették komolyan a koronavírus fenyegetését a Forma-1-ben, aztán derült égből villámcsapásként lefújták az Ausztrál Nagydíjat, és gyorsan kiderült, hogy a sportágban soha nem látott kihívást kell kezelni.

Március helyett csak júniusban léptek pályára először F1-es autók, a rajt a hétvégén esedékesForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Erre lényegében a Forma-1 hibernálása volt a válasz, de a háttérben azért így is zajlottak események, nem is akármilyenek. Az idénynyitó közeledtével ezeket összegezzük, hogy azok is könnyebben eligazodjanak a sportág eseményeiben, akik versenyek híján az elmúlt időszakban kevésbé követték a fejleményeket.

Elhúzódó újratervezés

A Forma-1 jogtulajdonosát felkészületlenül érte a koronavírus berobbanása. Hosszú hetek teltek el, mire körvonalazódni kezdett, milyen formában lehet újraindítani a sportágat, a helyzet júniusra stabilizálódott valamelyest, ekkor bejelentették az idei módosított versenynaptár első nyolc állomását. Az európai helyszíneken a sportág történetében először előfordul, hogy egy pályán két nagydíjat is rendeznek. A Magyar Nagydíj nem ilyen, de zárt kapuk mögött legalább meg lehet rendezni, az eredeti időpontnál korábban. 

A teljes versenynaptár bejelentése még az első futam előtt várható, december 13-ig összesen 15-18 futam megrendezésére van esély. 

Versenyek híján az F1 a szokásosnál nagyobb szerepet töltött be a társadalmi felelősségvállalás terén: a Project Pitlane révén Pat Symonds technikai igazgató összefogta az angliai csapatokat, amelyek különböző lélegeztetőgépek kifejlesztésén dolgoztak, a Mercedes megoldását hasznosítani is sikerült. A Ferrari közben anyagi támogatást nyújtott, és szintén alkatrészeket gyártott orvosi célokra.

Vettel és a Ferrari döntötte a dominókat

Eredetileg a 2021-es szezonra terveztek átfogó technikai szabályváltozásokat a Forma-1-ben, ezért és a kereskedelmi megállapodások rendezetlensége miatt a járvány kitörésekor még kevés pilótának volt állása a jövő évre. Nagy mozgás azóta sem volt, de ami történt, az megrengette a pilótapiacot

A Ferrari döntötte a dominót, miután valószínűleg Sebastian Vettel köreiből kiszivárgott, hogy a négyszeres világbajnok az év végén elhagyja a csapatot. 

Az olaszokat nem érte váratlanul a helyzet, néhány nap múlva bejelentették, hogy Carlos Sainz érkezik Vettel helyére 2021-től, a McLaren pedig már ezt megelőzően nyilvánosságra hozta, hogy Daniel Ricciardo váltja a spanyol versenyzőt. A helyzet felbőszítette a Renault csapatfőnökét, és gyorsan elterjedt, hogy Fernando Alonsóval tárgyalnak a visszatérésről.

A vártnál hamarabb kiderült, hogy Vettel az év végén elhagyja a Ferrarit, ez Leclerc-rel még pikánsabb küzdelmet vetít előreForrás: Ferrari

A pletykák idővel elcsendesedtek, egyelőre nem tudni, hogy a korábbi kétszeres F1-es világbajnok újra szerencsét próbál-e, ahogy az sem dőlt el, hogy mi lesz Vettel sorsa. Német sajtóértesülések szerint a négyszeres világbajnok a Mercedes egyik ülésére pályázik, ha ez nem jön össze, akkor visszavonul. Utóbbi a valószínűbb, főleg, hogy 

Valtteri Bottas úgy tudja, a Mercedes nem számol Vettellel. 

Bottasnak és Lewis Hamiltonnak sincs még szerződése 2021-re, a finn pilótának Vettel mellett George Russelltől is kell tartania, de Instagram-posztjai alapján nagyon készül a szezonra. Hamilton esetében valószínűleg csak az a kérdés, hogy ő és a Mercedes a Forma-1-ben akar-e maradni, bár a gazdasági viszonyok miatt lehet, hogy kevesebb pénzzel kell majd beérnie.

Az átigazolási piac egyik, szó szerint milliódolláros kérdése, hogy mit hoz a jövő Toto Wolff számáraForrás: Daimler AG/Steve Etherington

A pilótapiac mellett a csúcsvezetők körében is volt mozgás: folyamatosak voltak a pletykák, hogy Wolff az Aston Martinhoz készül, de egyelőre megelégedett azzal, hogy befektetőként megjelent az autógyárnál, a vezérigazgatói posztot meghagyta Tobias Moersnek, aki a Mercedes-AMG utcai részlegétől érkezik. 

Wolff kapcsán felmerült, hogy ha marad is az F1-es istállónál, feladja a csapatfőnöki tisztet, és a felügyelőbizottság elnöke lesz, erről hivatalosan egyelőre nem született döntés. 

Arról viszont igen, hogy a Mercedes F1-es motorgyárának ügyvezetője, Andy Cowell júliustól távozik a posztjáról, a feladatait pedig szétosztják a vállalaton belül. Noha egy F1-es erőforrás megalkotása egyáltalán nem egyszemélyes feladat, Cowell kiválása érzékeny veszteség lehet a Mercedesnél, de hónapok óta készülnek erre, és az új motorszabályok megjelenésére is legalább 2026-ig várni kell. 

A pilóták és csúcsvezetők keringőjét tovább befolyásolhatja, hogy miként alakul a csapatok helyzete, de úgy tűnik, az átmeneti nehézségek ellenére minden csapat folytatja a versenyzést. 

Halasztott reform, új szabályok

Lelombozó lehet, ha azzal kezdjük az események összefoglalását, hogy az átfogó technikai szabályváltozásokat 2021-ről 2022-re halasztották, de a koronavírus miatt egy sor egyéb reformot bevezetnek, már az idei szezon során, és ezek a műszaki regulák átírásával együtt hosszabb távon izgalmasabbá tehetik a sportágat.

A Racing Point lehet a korábbiaknál is szigorúbb megszorítások egyik nyerteseForrás: Motorsport Images

Az FIA először adminisztratív jellegű eljárásokat változtatott meg, ezek lényege, hogy a rendkívüli helyzetre való tekintettel nem kell minden döntéshez teljes egyetértés, így elérték, hogy a versenynaptárat és szükség esetén a hétvégék lebonyolítási rendszerét is átírhatják a csapatok akadékoskodását figyelmen kívül hagyva. Erre is építve 

megállapodás született, hogy jövőre 145 millió dollárra csökken a költségplafon, és átfogó, a fejlesztéseket korlátozó, teljesítménykiegyenlítést megcélzó szabályokat is hoztak. 

Ezek lényegéről ittitt és itt írtunk bővebben, de a regulák hatásait csak 2021-től lehet majd érezni, igaz, azt az idei eredmények is befolyásolják. Ami viszont már az idén is tapasztalható lesz, hogy egyelőre megszűnik a szabad gumirendelés a Forma-1-ben, és a távolságtartásra vonatkozó előírások miatt a dobogós díjátadást sem tartják meg az eddigi formában.

Várhatóan Mugellóban is lesz nagydíjForrás: Ferrari

Az eddigi hírek alapján a gumik és a díjátadás menete lesz a két fő változás, amit a közönség is tapasztalhat, valamint az új grafikák a tévés közvetítés során. Felmerült, hogy a második osztrák és a második brit hétvégén az időmérő helyett fordított rajtrácsos kvalifikációs futamokat rendezzenek, de ezt elsősorban a Mercedes ellenkezése miatt elvetették. 

Hivatalosan nem lehetett tesztelni, de júniusban több csapat is pályára lépett. 

A Mercedes, a Renault és a Ferrari 2018-as autóval tesztelt Silverstone-ban, a Red Bull Ringen, valamint Mugellóban, az Alpha Tauri elővett egy kétéves Toro Rossót, és filmforgatás keretén belül meghajtotta az idei modellt is Imolában. Az idei autót használta a Red Bull és a Racing Point is Silverstone-ban.

Feltörtek a videojátékok

A valós versenyzés nélküli időszakot sok pilóta videojátékokkal, vagy ha úgy tetszik, esporttal hidalta át. Lando Norris és Max Verstappen már Ausztráliából visszatérve beült az otthoni szimulátorába, és először a Bereznay Dánielt is foglalkoztató Veloce Esports versenysorozatán indult, majd egyéb kategóriák futamain is megmérette magát.

Eleinte Norris volt a legfelkapottabb F1-es pilóta az online versenyzés terén, de Leclerc a követők száma tekintetében már túltesz rajtaForrás: AFP/Oli Scarff

Verstappen később szándékosan elkerülte az F1 hivatalos, celebekkel felhígított bajnokságát, amit végül George Russell nyert meg, de Charles Leclerc is nagyon aktív volt, a Twitch nevű videojátékos streaming szolgáltatás révén a közönség hosszú órákon át láthatta, ahogy kortársaival együtt versenyeznek, bohóckodnak online. 

Leclerc két filmforgatáson is részt vett, a Monacói Nagydíj idején egy Ferrari SF90-es sportautóval száguldozott Monte Carlóban, majd Maranello lakóit ébresztette az SF1000 morajával. 

Eltekintve az IndyCarhoz vagy a NASCAR-hoz képest rangon aluli minőségű közvetítésektől, az F1 esport-bajnokságát elkerülték a botrányok, de máshol akadtak gondok: az Indy 500 tavalyi bajnoka, Simon Pagenaud sportszerűtlenül kiütötte Norrist a versenyből egy virtuális IndyCar futamon, Daniel Abt pedig kirúgatta magát az Audi Formula E-csapatából, miután viccből csalt egy esport-versenyen.

Szomorú hírek is érkeztek

Noha fertőzések voltak, nem érkezett hír arról, hogy a koronavírus bárkinek is súlyosan érintette volna az egészségi állapotát a Forma-1-ben, de sajnos így is történtek szomorú fejlemények a sportágban. Áprilisban, életének 91. esztendejében meghalt Sir Stirling Moss, a britek legendás versenyzője, talán minden idők legjobb olyan pilótája, aki sohasem nyert világbajnoki címet. 

Horrorisztikus, 19 évvel ezelőtti balesete után ismét súlyos sérüléseket szenvedett Alex Zanardi, 

a Lotus, a Jordan és a Williams egykori F1-es pilótája, kétszeres CART-bajnok. Az olasz parasportoló egy országúti kerékpáros versenyen áttért a szemközti sávba, ahol összeütközött egy teherautóval. Súlyos fejsérülésekkel azonnal megműtötték, cikkünk írásakor az állapota súlyos, altatásban és lélegeztetőgépen tartják.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK