Vágólapra másolva!
A második spielbergi hétvégére szorosabbá vált az F1 mezőnye. A Mercedes előnye némileg csökkent, de még így is a brackley-i istálló a legesélyesebb alakulat. A Ferrari egy körön még mindig szenved, de a versenytempóban bízhatnak a maranellóiaknál, mint ahogyan a Renault és az Alpha Tauri is ígéretes etapokat futott.

Bár a mezőny ugyanazon a pályán szerepel a hétvégén zajló Stájer Nagydíjon, mint a múltheti Osztrák Nagydíjon, már a gyakorlásokon is körvonalazódott, hogy nem ugyanazt a hétvégét fogjuk látni. Ezt az is bizonyítja, ha megnézzük a két szabadedzés végeredményét, hiszen délelőtt Sergio Pérez, délután Max Verstappen végzett az élen, megtörve ezzel a Mercedes-dominanciát.

Úgy tűnik, a Mercedes fölénye csökkent Ausztriában Forrás: Daimler AG/Steve Etherington/Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.

Azonban a versenytempóban is vannak változások, az egy körön gyengélkedő Ferrari például Charles Leclerc-rel kifejezetten biztató etapot teljesített a közepes gumival. A maranellóiak mellett az Alpha Tauri fejlődött a legtöbbet, a faenzaiak a 4. legjobb körátlagot produkálták. Velük ellentétes utat jár be a Racing Point, ami egy körön erősnek tűnik, de a versenyszimulációnál csak a 7. legjobb körátlagot produkálta, igaz, szoros mezőnyben.

Egy körön csökkent a különbség az élen, a Ferrari továbbra is szenved

Azok után, hogy a szezonnyitón a Mercedes mind a szabadedzéseken, mind az időmérőn kisajátította az első két helyet, a Stájer Nagydíjon meglepő fordulat állt be. Az első szabadedzésen ez még nem látszott, hiszen Valtteri Bottas és Lewis Hamilton ugyan csak a 3. és a 4. pozícióban végzett, de a közepes gumikon mindössze 2 tizedmásodperccel maradtak el a legjobb körét lágy abroncsokon teljesítő Péreztől. Délután viszont már ők is feltették a leggyorsabb gumit, de Verstappent ezzel sem tudták megelőzni.

A Mercedes ugyan javított az Osztrák Nagydíj második szabadedzésén futott legjobb körén, de ez egyrészt a Haast leszámítva minden csapatról elmondható, másrészt ezúttal sokkal melegebb időjárás fogadta a mezőnyt.

A brit pilótának ráadásul gondjai akadtak, így a második gyakorláson csupán a 6. helyet szerezte meg. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elismerte, még nem tudják a probléma okát. Az osztrák üzletember azt is hozzátette, hogy ugyan nem a maximális teljesítményű motorüzemmódban mentek, de nem tekerték le annyira az erőforrást, mint amennyire ilyenkor szokták.

Ez pedig esélyt adhat Verstappennek,

és esetleg Péreznek, bár nem tudjuk, hogy a Red Bullnál és a Racing Pointnál mennyi tartalék van. Azt mindenesetre láttuk, hogy a szabadedzéseken felvették a versenyt a Mercedesekkel, legalábbis ami az egykörös tempót illeti, viszont meglepetés lenne, ha a Q3-ban a Mercedes egyik ügyfélcsapata a gyári istállóval azonos teljesítményszintű üzemmódokat használhatna.

Verstappen most egyértelműen közelebb van a Mercedesekhez, mint egy hete Forrás: THOMAS BUTLER/Thomas Butler Photographer

Mögöttük a McLaren tűnik a negyedik erőnek, őket pedig a Renault, a Ferrari és az Alpha Tauri követi, de itt nagyon szoros a verseny, hiszen ha a legjobb időket nézzük, akkor a három istálló 51 ezredre van egymástól. A maranellóiak tehát egy körön nem sokat javultak, hiába az előrehozott fejlesztések, melynek részeként például az első szárnyon is változtattak.

Változás a Ferrari első szárnyán

Az egyenesbeli problémák viszont még nem oldódtak meg, ahogyan arra Mattia Binotto csapatfőnök a hét elején figyelmeztette a közvéleményt. Charles Leclerc és Sebastian Vettel a mezőny két legalacsonyabb végsebességét produkálta az első szektorban: a német pilóta mindössze 313 km/h-ig jutott, miközben a listavezető Verstappen 323-at ment. Ennek ellenére a Scuderia pilótái pozitívan értékelték a napot, és könnyen lehet, hogy ők egyáltalán nem tekerték fel a motort.

Az eredmények alapján az egykörös tempó még mindig nem elég jó, de a Ferrari pilótái bizakodóak Forrás: Mark Thompson

Ami a mezőny végét illeti, a második szabadedzés végeredménye alapján Alfa Romeo-Williams-Haas sorrend körvonalazódik. Ez az első hétvége után furcsán hangzik, főleg az lenne meglepő, ha a grove-iak elmozdultak volna az utolsó helyről. Ezt azért még ne jelentsük ki, hanem legalább az időmérőt várjuk meg!

A kvalifikáció esetében fontos megemlíteni, hogy a szombati napra heves esőzést jósoltak, ezért könnyen lehet, hogy vasárnap délelőttre halasztják.

Ha pedig akkor sem sikerül megrendezni, akkor a második szabadedzés végeredménye lesz mérvadó. A futam szempontjából nem is feltétlenül az időpont, hanem az időjárás a lényeges, elsősorban a gumitaktikák szempontjából. A pénteken látottak alapján a lágy és a közepes között körülbelül 9 tizedmásodperc a különbség. A második szabadedzésből kiindulva Verstappen és Bottas próbálkozhatna azzal, hogy utóbbival jusson be a Q3-ba, de ők is a határon táncolnának.

Ezúttal nem biztos, hogy biztonsági autó kell a szoros versenyhez

Versenytempóban továbbra is a Mercedes a legerősebb, de korántsincs akkora különbség, mint múlt héten. Akkor már a második szabadedzés is előrevetítette, hogy a brackley-ieket csak a balszerencse állíthatja meg, ami Hamiltonnak meg is jött a rajtbüntetés, a safety car, valamint a rossz stratégia formájában.

Ezúttal viszont sokkal kisebb a differencia, ha a versenyszimuláció első öt körének átlagát nézzük.

A Mercedes nemcsak relatív, hanem abszolút értelemben is vesztett sebességéből, még azzal a Bottasszal is, akinek látszólag semmilyen problémája nem volt. Ezzel együtt még mindig ők vezetik a mezőnyt, de ha a futamon ismét szembesülnek a váltógondokkal, akkor már nagyon nehéz dolguk lehet.

Az első versenyszimulációs etapok köridejei (Verstappen és Leclerc közepes gumikon ment, a többiek lágyon) Forrás: Sebők Máté

A Red Bull hasonló körátlagot produkált, mint múlt héten, de ez egyrészt azt jelenti, hogy közeledett a Mercedeshez, másrészt Verstappen a közepes abroncsokkal kezdte a hosszú etapját. Ha a holland pilóta ismét gumielőnybe kerül az időmérő után, és a versenyen is végigmegy, akkor könnyen lehet, hogy veszélyt jelent a feketére festett Ezüstnyilak győzelmére.

Mögöttük borzasztóan sűrű a mezőny, hiszen a 3. Renault és a 7. Racing Point között kevesebb mint 1 tized a különbség. A két csapat között még ott van az Alpha Tauri, a McLaren és a Ferrari is, de utóbbi kettő esetében nem kaptunk tiszta képet.

A wokingiaknál a hátfájással küszködő Lando Norris mindössze két értékelhető kört teljesített a lágy gumikkal, ami miatt vélhetően jobb átlagot produkált, mint ha további három körrel megnövelte volna etapja hosszát. A Ferrarinál viszont bizakodhatnak, mivel Leclerc a közepes keverékeken kezdett, vagyis papíron a Mercedest és a Red Bullt leszámítva mindenki másnál gyorsabb. Ha a maranellóiak az időmérőre is összeszedik magukat, akkor ezúttal talán önerőből is ott lehetnek az élmezőnyben, még ha dobogóért nem is harcolhatnak.

Ezen a ponton a szokásosnál is jobban kell hangsúlyoznunk, hogy nem ismerjük az autók üzemanyagszintjét, illetve motorüzemmódját.

Könnyen elképzelhető tehát, hogy az eredmények ellenére a Racing Point a középmezőny elején, az Alpha Tauri pedig annak a végén lesz a futamon, mint ahogyan az az Osztrák Nagydíjon is történt.

Az Alfa Romeo 8. helye a versenyszimulációnál is megmutatkozott, a Haas és a Williams összevetésében pedig ezúttal előbbinek áll a zászló, de körönként alig több mint 1 tizeddel. Ez már elég kicsi különbség ahhoz, hogy egy Russell kaliberű versenyző megfordítsa az állást.

Csapatonként a gyorsabb pilóta első 5 (értékelhető) versenyszimulációs körének az átlagos ideje (a Red Bullnál Verstappen 4, míg a McLarennél Norris csak 2 kört teljesített az első etapjában) Forrás: Sebők Máté

Az előrejelzések alapján úgy tűnik, hogy a futam száraz körülmények között fog zajlani, vagyis az erősorrendet csupán a már említett üzemanyagszint és motorüzemmód változtathatja meg.

Az azonban biztosnak tűnik, hogy a középmezőnyben továbbra is szoros lesz a küzdelem, és ezúttal talán a győzelemre sem csak egy csapatnak lesz reális esélye.