Vágólapra másolva!
Az FIA formaautós bizottságának elnöke szerint nem kérdés, hogy a Racing Point a Mercedes tavalyi fékhűtőinek másolatával versenyez az idén, a silverstone-i gárda azonban ezzel együtt lehetetlenségnek tartja, hogy szabálytalannak találják a megoldását.

A Magyar Nagydíj után a Renault újabb óvást nyújtott be a Racing Point ellen, továbbra is az RP20-as kódjelű autók fékhűtőinek szabályosságát vitatva. A rózsaszín kocsik legalitását megkérdőjelező, Stájer Nagydíj óta tartó ügy lezárása még odébb van, legkorábban a Brit Nagydíjra születhet döntés, ám ha valamelyik fél fellebbez, akkor jóval tovább is húzódhat a dolog. Ennek ellenére érdemes megvizsgálni, hogy mi alapján határozhatnak a sportfelügyelők.

Lance Stroll a Hungaroringen Forrás: Motorsport Images/Andy Hone

Az idei Racing Point a megszólalásig hasonlít a tavalyi Mercedesre, mondhatni annak másolata. Ez önmagában még nem szabályellenes, vannak azonban az úgynevezett listázott alkatrészek. A sportszabályzat kimondja, hogy ezeknek az alkatrészeknek a szellemi tulajdona az azokat használó csapaté kell, hogy legyen, azaz nem tervezheti őket egy rivális, vagy egy rivális alkatrészeinek tervezését végző harmadik fél.

A Renault azért a Racing Point fékhűtőin keresztül próbálja nyakon csípni riválisát, mert ezen elemek belső kialakítása annyira bonyolult, hogy bármilyen egyezés egy rivális megoldásával aligha lehet a véletlen műve, valamint mivel nem lehet róla fotót készíteni, lemásolni is csak az eredeti változat tervrajzainak birtokában lehet.

Igen ám, az ügyben azonban van egy csavar: a fékhűtők az idei szezontól számítanak csak listázott alkatrésznek, tavaly még minden akadály nélkül megmutathatta a fékhűtőinek terveit a Mercedes a Racing Pointnak. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója ezzel kapcsolatban azt írta szokásos verseny utáni értékelőjében, hogy „a Racing Point nem felejtheti el azt a tudást, amelyet a 2019-es fékhűtőkről szerzett.

Brawn-nal egyező véleményen van Nikolasz Tombazisz, az FIA formulaautós bizottságának elnöke is, aki szerint egy mérnök „soha nem tiszta lappal kezdi a tervezést", és valóban nem tudja kitörölni az emlékezetéből, ha egyszer látott valamit.

Tombazisz és Brawn szavaiból arra lehet következtetni, hogy a felügyelőknek leginkább azt kell majd eldöntenie, hogy a Racing Point szabályosan másolta-e le a Mercedes fékhűtőit, vagy sem.

„A vita szerintem arról fog zajlani, hogy a szabályok adta kereteken belül történt-e az, ami történt. Nem hiszem, hogy nyomozóknak kell lennünk, hanem inkább filozófusoknak vagy ügyvédeknek" – mondta a szakember, aki szerint arról nem fognak óriási vitába bonyolódni, hogy történt-e másolás vagy sem.

A Racing Point elülső fékhűtője Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls

Noha arról még nincs bizonyíték, hogy a Racing Point idei fékhűtőinek belső kialakítása megegyezik-e a Mercedes 2019-es fékhűtőinek belső kialakításával,

még akkor sem biztos, hogy a silverstone-i csapatot megbüntetik, ha végül bebizonyosodik az egyezés.

A felügyelőknek ugyanis el kell döntenie, hogy a Racing Point szabályt szegett-e azzal, ha mondjuk tavaly, még legális keretek között segítséget kapott a Mercedestől, majd mérnökei ez alapján alkották meg a fékhűtőket. Hiszen ne felejtsük el, a fékhűtő tavaly még nem volt listázott alkatrész.

Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke mindenesetre hangsúlyozta, hogy a fékhűtőik az ő szellemi tulajdonukat képezik. „Vannak dolgok, amelyeket a kamera nem lát. A fékhűtők belső kialakítása különösen ilyen.

Amikor az FIA összehasonlítja majd a Mercedesével, ki fog derülni, hogy a mi megoldásunk egyedi, mi terveztük, teljes mértékben a mi szellemi tulajdonunk."

Az FIA nem vizsgálta korábban a fékhűtőt

Érdekes részlet az üggyel kapcsolatban, hogy az FIA a Racing Point gyárában tett látogatásakor nem szentelt kiemelt figyelmet a fékhűtők vizsgálatának, helyette a többi listázott alkatrésszel kapcsolatban kutakodott, és végül mindent rendben talált.

– ismerte be Tombazisz. – Nyilván az autó többi része hihetetlenül hasonlít a tavalyi Mercedeshez, a hasonlító részek pedig tavaly és az idén is a listázott alkatrészekhez tartoztak, úgyhogy semmilyen kifogás nem lett volna elfogadható, ha ezekre [a Mercedes által biztosított] információ által tettek volna szert. Az nyilvánvalóan illegális lett volna."

Biztosak az ártatlanságukban Forrás: Motorsport Images/Andy Hone

Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke elmondta, hogy az FIA emberei két napon át vizsgálódtak a gyárukban, interjúztatták az alkalmazottakat, megvizsgálták a tervrajzokat, az autó fejlesztésének folyamatát, majd mindent rendben találtak.

Érdekes, hogy Szafnauer szerint a fékhűtőket is megnézték.

A Racing Point a Stájer Nagydíj után három hetet kapott arra, hogy bizonyítékokat szolgáltasson a sportfelügyelőknek. Az egész folyamat frusztrálja kissé a csapatfőnököt. „A felügyelőkkel nem lehet megcsinálni azt, amit az FIA-val. Nekünk el elvinni az adatokat hozzájuk, majd tervrajzok segítségével szavakkal elmagyarázni, hogy mit csináltunk. Ez hosszabb időt igényel. Úgyhogy

Erre elmondása szerint nincsenek felkészülve. „Lehetetlen, hogy a fékhűtők illegálisak legyenek. Hosszú időbe telik megtervezni és legyártani azokat, nagyon-nagyon bonyolultak. Nekünk 886 különféle technikai rajzunk van hozzájuk. Nincs másfajta fékhűtőnk, főként azért, mert legálisak. Nem aggódunk emiatt. Ezért használtuk őket az első három versenyen, és ezért fogjuk Silverstone-ban is."