Társoldalunk:

Hamilton a Hungaroring után hazai pályán írhat történelmet

2020.07.30. 11:03

Két hét szünet után a Forma-1 Silverstone-ba látogat, ahol még soha nem rendeztek ennyire későn futamot. Lewis Hamilton ismét történelmet írhat, a Ferrarik pedig valószínűleg szenvedni fognak a számos trükkös részt tartogató pályán. A hétvége során közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy megtudjuk, valójában melyik a második legjobb csapat a mezőnyben.

Egy szabad hétvége után ismét három egymást követő futamot tartanak a Forma-1-ben, aminek során kétszer Silverstone-ban, egyszer pedig Barcelonában fognak versenyezni. A történelem első F1-es futamának helyszíne tehát Ausztriához hasonlóan két futamot rendez, az elsőt a szokásos Brit Nagydíj, a másodikat pedig A 70. Évforduló Nagydíja néven, hiszen a világbajnokság éppen ennyi ideje indult hódító útjára az egykori katonai repülőtéren. 

A pihenő után a Forma-1 bölcsőjébe, azaz Silverstone-ba látogat a mezőnyForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Sokáig az sem volt biztos, hogy a mezőny egyáltalán ellátogat-e Silverstone-ba az idei évben, hiszen a koronavírus-járvány miatt a brit kormány minden beutazó számára kéthetes karantént rendelt el. A Forma-1 személyzete azonban mentességet kapott ez alól, így a Brit Nagydíjra továbbra is igaz, hogy minden egyes évben megtartják. 

Silverstone végül két futam rendezésére kapott lehetőséget, de korábban több megoldás is felmerült. 

Még a versenynaptár első helyszíneinek bejelentése előtt szó esett arról, hogy a második hétvégét fordított vonalvezetésen futják, de erre valójában nem volt reális esély, mert ehhez új engedélyeket kellett volna szerezni. Emellett nemrég kiderült, hogy a promóterek felajánlották a Liberty Mediának, hogy akár 12 versenyt is megrendeznek, de erre azért egyáltalán nem volt szükség.

Ezzel együtt nézők itt sem lesznek, ami mindenkinek rossz, de elsősorban a brit pilótáknak fájhat. Lewis Hamilton már beszélt a szurkolók jelentőségéről, de honfitársának, Lando Norrisnak is hiányozni fognak. A McLaren pilótája azzal vigasztalja rajongóit, hogy különleges sisakfestéssel készül a hétvégére. 

A silverstone-i futam időpontja eredetileg július 19-én lett volna, és még a járvány kitörése után is volt rá esély, hogy ebben az időpontban tartják meg. 

A karanténra vonatkozó törvények viszont akkor még nem tették lehetővé a verseny megrendezését, ezért későbbre tolták. Ez pedig azt jelenti, hogy a történelem legkésőbbi Brit Nagydíját fogják megtartani, hiszen augusztusban még soha nem volt verseny ezen a néven. (Igaz, az Egyesült Királyságban már ősszel is volt futam, de az 1983-as és 1985-ös Brands Hatch-i viadal Európa Nagydíjként futott.)

Ezúttal nem lesznek szurkolókForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Amikor a Forma-1 Nagy-Britanniába utazik, akkor az időjárással mindenképpen foglalkozni kell. Az előrejelzések szerint pénteken 30, szombaton és vasárnap 22-24 fokos lesz a levegő hőmérséklete, utóbbi két napon pedig 20-40 százalékos eséllyel lehet csapadék. 

Emellett a szél sem fogja megkönnyíteni a pilóták és a mérnökök dolgát, ráadásul péntekről szombatra várhatóan az iránya is jelentősen változik. 

„A pálya korábban egy repülőtér volt, ezért a szél fontos szerepet játszhat, mert jelentősen befolyásolja az autó irányítását – mondta Sebastian Vettel, aki korábban kétszer nyert ezen a helyszínen. – Lehetséges, hogy a kocsi kevésbé lesz vezethető, de akár előnyére is válhat a pilótának, és még többet ki tud hozni belőle.”

Legendás, de trükkös kanyarok

Silverstone vonalvezetése sokat változott az évek során, de az alapvető karakterisztikája megmaradt. A sok gyors, olykor egymásba fűződő kanyar miatt a pilótáknak kifejezetten sokba kerülhet egy hiba, legalábbis ami a köridőt illeti. A harmadik hazai versenyző, George Russell a Forma-1 hivatalos magazinjának a Brit Nagydíjra készített kiadásában elárulta, hogy az aszfaltcsík különböző pontjain mire kell figyelni. 

Ha a nagyon gyors Maggotts-Becketts kombinációban az ember túlerőlteti, akkor a következő két kanyar sem lesz ideális. 

A 3-as és 4-es (Village és Loop) ugyan sokkal lassabb, de azokra ugyanez vonatkozik. Ha az ember túl gyors az első kanyarban, akkor a következő bejáratát is elrontja. Szóval bizonyos pontokon különösen fontos, hogy ne erőltessük túl a vezetést.”

Silverstone pályarajzaForrás: Mercedes-AMG F1

A Williams versenyzőjének a kedvenc része a Copse-től a Stowe-ig tartó szakasz. Utóbbi előtt a versenyzők a széliránytól függően használják a fékeket, mivel adott esetben az is elég, ha elemelik a lábukat a gázpedálról. Hátszélnél viszont figyelniük kell arra, hogy a fékek már igencsak lehűltek, mivel utoljára a Luffield-kanyar előtt voltak igazán igénybe véve. Többek között ez is megmutatja, hogy Silverstone nem egy fékgyilkos pálya, a csapatoknak nem ez jelenti a legnagyobb kihívást. 

Russell kiemelte, annak ellenére, hogy gyors pályáról van szó, remek előzési lehetőségeket kínál. 

Az egyik ilyen a Wellington-egyenes vége. Mivel ezután rögtön a Luffield, majd nem sokkal később a Copse következik, valószínűtlen, hogy valaki a szélárnyék segítségével visszatámadjon. Azt már mi tesszük hozzá, hogy az egyenes végén van az első DRS-zóna érzékelési pontja, úgyhogy ha a helycsere úgy jön ki, akkor az elöl lévő nyithatja az állítható hátsó szárnyat, amivel még növelheti is a különbséget.

Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet visszatámadni, akár még az említett szakaszon belül. A brit pilóta rámutatott, hogy Silverstone-ban több különböző ív létezik, ezért például egy Brooklandsben történő kifékezés esetén a Luffield külső ívén meg lehet kísérelni a pozíció visszaszerzését. 

Ugyanez vonatkozik a 3-as és a 4-es kanyarra, illetve a Stowe-ra. 

Russell szavait mindenképpen alátámasztja a tavalyi futam, ahol több emlékezetes csata is volt. Előbb Hamilton és Valtteri Bottas, majd Charles Leclerc és Max Verstappen vívott egymással körökön keresztül, a monacói pilóta pedig később Pierre Gaslyval szemben is bemutatott egy szép előzést.

A gyors kanyarok miatt a pálya az átlagosnál nagyobb fizikai igénybevételnek teszi ki a versenyzőket. Éppen ezért Russell (és vélhetően a többi pilóta is) örül, hogy nem itt volt a szezonnyitó, mert így Ausztriában és a Hungaroringen a versenyzők teste fel tudta venni a ritmust. 

Nemcsak a pilótáknak, hanem a gumiknak is megterhelő lesz ez a hétvége, így nem csoda, hogy ez elmúlt évekhez hasonlóan a Pirelli ezúttal is a három legkeményebb keveréket választotta. 

Az már jóval érdekesebb lesz, hogy a jövő heti futamon viszont eggyel lágyabb abroncsok állnak majd rendelkezésre. Az arányokat az idei szezonnak megfelelően most is az olasz gumigyártó határozta meg. Szintén az abroncsokat érinti, hogy a tavalyi évvel ellentétben ezúttal nem aszfaltozták újra a pályát, így volt idő arra, hogy jobban összeérjen.

Továbbra is Mercedes-fölény, de ki lesz mögöttük?

Az vélhetően nem lesz kérdés, hogy Silverstone-ban is a Mercedes lesz a legjobb csapat. Azon belül pedig Hamilton tűnik favoritnak, aki a turbókorszak eddig eltelt hat évéből ötször győzni tudott hazai pályáján, 2018-ban pedig úgy lett 2., hogy a futam elején Kimi Räikkönen megforgatta. Valtteri Bottas számára a tavalyi időmérő adhat némi reményt, amikor legyőzte csapattársát, másnap pedig hatalmas küzdelemre kényszerítette őt.

Hamilton és Bottas tavalyi csatája Silverstone-ban

Ha viszont bejön a papírforma, akkor a hatszoros világbajnok a két héttel ezelőtti csúcsbeállítás után ezúttal rekordot dönt, hiszen hét győzelmével immáron egyedüliként fogja vezetni a legtöbb hazai nagydíjon aratott győzelmek rangsorát Alain Prost előtt. (Igaz, ha nem a verseny elnevezését, hanem a helyszínt nézzük, akkor Michael Schumacher még jócskán előtte van, hiszen Hockenheimben és a Nürburgringen összesen kilenc diadalig jutott.) 

A Mercedesnek ráadásul kifejezetten kedvezhet a DAS, hiszen szombaton és vasárnap nem lesz meleg, így a trükkös kormánymű nagyobb különbséget jelenthet a gumik felmelegítésénél. Ez utóbbi pedig itt különösen fontos, így a rendszer nagy előnyt biztosíthat a riválisokkal szemben. 

Az viszont kérdéses, hogy melyik csapat lesz közvetlenül mögöttük, ha nem is időben, de helyezések tekintetében. Ausztriában a Red Bull, míg a Hungaroringen a Racing Point tűnt az elsőszámú kihívónak, vélhetően ezúttal is közülük kerül ki az, aki normális körülmények között a dobogó legalsó fokára pályázhat.

Ausztriában úgy tűnt, hogy egyértelműen a Red Bull a második erő, de a Racing Point hungaroringi teljesítménye árnyalta a képetForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Bryn Lennon

A bikások abban reménykedtek, hogy a Hungaroring lassú kanyarjainak köszönhetően közelebb kerülnek a címvédőhöz, ehhez képest az időmérőn pocsékul szerepeltek, és csak Max Verstappen nedves pályán bemutatott felzárkózása mentette meg a hétvégét (na meg persze a szerelők). 

Még ha a Magyar Nagydíjon felmerülő problémákat ki is küszöbölték, akkor sem biztos, hogy a Red Bull lesz a második erő a hétvégén. A Racing Pointban ugyanis ott van a Mercedes-motor, emellett pedig a gyors kanyarokban néhol még a Mercedesnél is nagyobb tempóra voltak képesek. 

Az elmúlt három futam alapján a silverstone-i központú istállónál felmerül a kérdés, hogy a pilóták ki tudják-e hozni a maximumot az autóból. Sergio Pérez mindhárom hétvégén hibázott, így hiába van több pontja csapattársánál, tavalyi önmagához képest mégis Lance Stroll nyújtja a jobb teljesítményt. A kanadai pilótának viszont nem biztos, hogy megvan a szükséges alaptempója, bár a hungaroringi időmérőn ellenkező jeleket mutatott. Az biztos, hogy a Brit Nagydíjon mindketten újból bizonyíthatnak.

A Ferrari megint a középmezőnyben fog szenvedni?

Az idei Ferrari-motor a tavalyinál sokkal gyengébbre sikeredett, és mivel Silverstone-ban rengeteg padlógázas szakasz található, könnyen lehet, hogy a Magyarországon látott fejlődés után a maranellóiak ismét szenvedni fognak. Ezt valamelyest kompenzálhatja a viszonylag jó leszorítóerő, ami szintén fontos tényező, de nem lenne meglepő, ha Vettel és Charles Leclerc az ausztriai időmérők után ismét egymással küzdene a Q3-ba jutásért.

A gyenge motorerő Silverstone-ban is jelentősen hátráltathatja a FerraritForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Bryn Lennon

A McLaren esetében az a kérdés, hogy a csapat melyik arcát mutatja, az Osztrák és a Stájer Nagydíjon látott remek szereplést, vagy a Hungaroringen tapasztalt lassú tempót. James Key, a csapat technikai igazgatója elárulta, hogy a wokingiak néhány fejlesztést is tesztelni fognak a hétvége során, ami a későbbiekben fontos lehet, főleg a Ferrarival vívott harcban. 

Ami az utolsó három csapatot, vagyis az Alfa Romeót, a Haast és a Williamset illeti, egyre inkább körvonalazódik a tendencia. 

A grove-iak az erős Mercedes-motornak köszönhetően most már legalább az időmérőkön labdába rúgnak, és a Hungaroringen mind Russell, mind Nicholas Latifi legyőzte a másik négy pilótát. A versenyen azonban megfordul a sorrend, és a Williams rendre az utolsó helyen végez a célba érők közül.

A kvalifikáción vélhetően nem lesz nagy változás, hiszen a Ferrari erőforrásával hajtott autók a hétvége ezen részén szenvednek a legjobban. Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke ki is jelentette, hogy a pálya karakterisztikája miatt ez várhatóan nem a legörömtelibb hétvége lesz az istálló számára.

A Brit Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 12:00-13:30
  • 2. edzés: péntek 16:00-17:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK