Hamilton a Hungaroring után hazai pályán írhat történelmet

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Brit Nagydíj 2019, dobogó
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 14: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates on the podium during the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 14, 2019 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Két hét szünet után a Forma-1 Silverstone-ba látogat, ahol még soha nem rendeztek ennyire későn futamot. Lewis Hamilton ismét történelmet írhat, a Ferrarik pedig valószínűleg szenvedni fognak a számos trükkös részt tartogató pályán. A hétvége során közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy megtudjuk, valójában melyik a második legjobb csapat a mezőnyben.

Egy szabad hétvége után ismét három egymást követő futamot tartanak a Forma-1-ben, aminek során kétszer Silverstone-ban, egyszer pedig Barcelonában fognak versenyezni. A történelem első F1-es futamának helyszíne tehát Ausztriához hasonlóan két futamot rendez, az elsőt a szokásos Brit Nagydíj, a másodikat pedig A 70. Évforduló Nagydíja néven, hiszen a világbajnokság éppen ennyi ideje indult hódító útjára az egykori katonai repülőtéren.

A pihenő után a Forma-1 bölcsőjébe, azaz Silverstone-ba látogat a mezőny Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Sokáig az sem volt biztos, hogy a mezőny egyáltalán ellátogat-e Silverstone-ba az idei évben, hiszen a koronavírus-járvány miatt a brit kormány minden beutazó számára kéthetes karantént rendelt el. A Forma-1 személyzete azonban mentességet kapott ez alól, így a Brit Nagydíjra továbbra is igaz, hogy minden egyes évben megtartják.

Silverstone végül két futam rendezésére kapott lehetőséget, de korábban több megoldás is felmerült.

Még a versenynaptár első helyszíneinek bejelentése előtt szó esett arról, hogy a második hétvégét fordított vonalvezetésen futják, de erre valójában nem volt reális esély, mert ehhez új engedélyeket kellett volna szerezni. Emellett nemrég kiderült, hogy a promóterek felajánlották a Liberty Mediának, hogy akár 12 versenyt is megrendeznek, de erre azért egyáltalán nem volt szükség.

Ezzel együtt nézők itt sem lesznek, ami mindenkinek rossz, de elsősorban a brit pilótáknak fájhat. Lewis Hamilton már beszélt a szurkolók jelentőségéről, de honfitársának, Lando Norrisnak is hiányozni fognak. A McLaren pilótája azzal vigasztalja rajongóit, hogy különleges sisakfestéssel készül a hétvégére.

A silverstone-i futam időpontja eredetileg július 19-én lett volna, és még a járvány kitörése után is volt rá esély, hogy ebben az időpontban tartják meg.

A karanténra vonatkozó törvények viszont akkor még nem tették lehetővé a verseny megrendezését, ezért későbbre tolták. Ez pedig azt jelenti, hogy a történelem legkésőbbi Brit Nagydíját fogják megtartani, hiszen augusztusban még soha nem volt verseny ezen a néven. (Igaz, az Egyesült Királyságban már ősszel is volt futam, de az 1983-as és 1985-ös Brands Hatch-i viadal Európa Nagydíjként futott.)

Ezúttal nem lesznek szurkolók Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Amikor a Forma-1 Nagy-Britanniába utazik, akkor az időjárással mindenképpen foglalkozni kell. Az előrejelzések szerint pénteken 30, szombaton és vasárnap 22-24 fokos lesz a levegő hőmérséklete, utóbbi két napon pedig 20-40 százalékos eséllyel lehet csapadék.

Emellett a szél sem fogja megkönnyíteni a pilóták és a mérnökök dolgát, ráadásul péntekről szombatra várhatóan az iránya is jelentősen változik.

„A pálya korábban egy repülőtér volt, ezért a szél fontos szerepet játszhat, mert jelentősen befolyásolja az autó irányítását – mondta Sebastian Vettel, aki korábban kétszer nyert ezen a helyszínen. – Lehetséges, hogy a kocsi kevésbé lesz vezethető, de akár előnyére is válhat a pilótának, és még többet ki tud hozni belőle.”

Legendás, de trükkös kanyarok

Silverstone vonalvezetése sokat változott az évek során, de az alapvető karakterisztikája megmaradt. A sok gyors, olykor egymásba fűződő kanyar miatt a pilótáknak kifejezetten sokba kerülhet egy hiba, legalábbis ami a köridőt illeti. A harmadik hazai versenyző, George Russell a Forma-1 hivatalos magazinjának a Brit Nagydíjra készített kiadásában elárulta, hogy az aszfaltcsík különböző pontjain mire kell figyelni.

A 3-as és 4-es (Village és Loop) ugyan sokkal lassabb, de azokra ugyanez vonatkozik. Ha az ember túl gyors az első kanyarban, akkor a következő bejáratát is elrontja. Szóval bizonyos pontokon különösen fontos, hogy ne erőltessük túl a vezetést.”

Silverstone pályarajza Forrás: Mercedes-AMG F1

A Williams versenyzőjének a kedvenc része a Copse-től a Stowe-ig tartó szakasz. Utóbbi előtt a versenyzők a széliránytól függően használják a fékeket, mivel adott esetben az is elég, ha elemelik a lábukat a gázpedálról. Hátszélnél viszont figyelniük kell arra, hogy a fékek már igencsak lehűltek, mivel utoljára a Luffield-kanyar előtt voltak igazán igénybe véve. Többek között ez is megmutatja, hogy Silverstone nem egy fékgyilkos pálya, a csapatoknak nem ez jelenti a legnagyobb kihívást.

Russell kiemelte, annak ellenére, hogy gyors pályáról van szó, remek előzési lehetőségeket kínál.

Az egyik ilyen a Wellington-egyenes vége. Mivel ezután rögtön a Luffield, majd nem sokkal később a Copse következik, valószínűtlen, hogy valaki a szélárnyék segítségével visszatámadjon. Azt már mi tesszük hozzá, hogy az egyenes végén van az első DRS-zóna érzékelési pontja, úgyhogy ha a helycsere úgy jön ki, akkor az elöl lévő nyithatja az állítható hátsó szárnyat, amivel még növelheti is a különbséget.

Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet visszatámadni, akár még az említett szakaszon belül. A brit pilóta rámutatott, hogy Silverstone-ban több különböző ív létezik, ezért például egy Brooklandsben történő kifékezés esetén a Luffield külső ívén meg lehet kísérelni a pozíció visszaszerzését.

Ugyanez vonatkozik a 3-as és a 4-es kanyarra, illetve a Stowe-ra.

Russell szavait mindenképpen alátámasztja a tavalyi futam, ahol több emlékezetes csata is volt. Előbb Hamilton és Valtteri Bottas, majd Charles Leclerc és Max Verstappen vívott egymással körökön keresztül, a monacói pilóta pedig később Pierre Gaslyval szemben is bemutatott egy szép előzést.

A gyors kanyarok miatt a pálya az átlagosnál nagyobb fizikai igénybevételnek teszi ki a versenyzőket. Éppen ezért Russell (és vélhetően a többi pilóta is) örül, hogy nem itt volt a szezonnyitó, mert így Ausztriában és a Hungaroringen a versenyzők teste fel tudta venni a ritmust.

Nemcsak a pilótáknak, hanem a gumiknak is megterhelő lesz ez a hétvége, így nem csoda, hogy ez elmúlt évekhez hasonlóan a Pirelli ezúttal is a három legkeményebb keveréket választotta.

Az már jóval érdekesebb lesz, hogy a jövő heti futamon viszont eggyel lágyabb abroncsok állnak majd rendelkezésre. Az arányokat az idei szezonnak megfelelően most is az olasz gumigyártó határozta meg. Szintén az abroncsokat érinti, hogy a tavalyi évvel ellentétben ezúttal nem aszfaltozták újra a pályát, így volt idő arra, hogy jobban összeérjen.

Továbbra is Mercedes-fölény, de ki lesz mögöttük?

Az vélhetően nem lesz kérdés, hogy Silverstone-ban is a Mercedes lesz a legjobb csapat. Azon belül pedig Hamilton tűnik favoritnak, aki a turbókorszak eddig eltelt hat évéből ötször győzni tudott hazai pályáján, 2018-ban pedig úgy lett 2., hogy a futam elején Kimi Räikkönen megforgatta. Valtteri Bottas számára a tavalyi időmérő adhat némi reményt, amikor legyőzte csapattársát, másnap pedig hatalmas küzdelemre kényszerítette őt.

Hamilton és Bottas tavalyi csatája Silverstone-ban

Ha viszont bejön a papírforma, akkor a hatszoros világbajnok a két héttel ezelőtti csúcsbeállítás után ezúttal rekordot dönt, hiszen hét győzelmével immáron egyedüliként fogja vezetni a legtöbb hazai nagydíjon aratott győzelmek rangsorát Alain Prost előtt. (Igaz, ha nem a verseny elnevezését, hanem a helyszínt nézzük, akkor Michael Schumacher még jócskán előtte van, hiszen Hockenheimben és a Nürburgringen összesen kilenc diadalig jutott.)

A Mercedesnek ráadásul kifejezetten kedvezhet a DAS, hiszen szombaton és vasárnap nem lesz meleg, így a trükkös kormánymű nagyobb különbséget jelenthet a gumik felmelegítésénél. Ez utóbbi pedig itt különösen fontos, így a rendszer nagy előnyt biztosíthat a riválisokkal szemben.

Az viszont kérdéses, hogy melyik csapat lesz közvetlenül mögöttük, ha nem is időben, de helyezések tekintetében. Ausztriában a Red Bull, míg a Hungaroringen a Racing Point tűnt az elsőszámú kihívónak, vélhetően ezúttal is közülük kerül ki az, aki normális körülmények között a dobogó legalsó fokára pályázhat.

Ausztriában úgy tűnt, hogy egyértelműen a Red Bull a második erő, de a Racing Point hungaroringi teljesítménye árnyalta a képet Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Bryn Lennon

A bikások abban reménykedtek, hogy a Hungaroring lassú kanyarjainak köszönhetően közelebb kerülnek a címvédőhöz, ehhez képest az időmérőn pocsékul szerepeltek, és csak Max Verstappen nedves pályán bemutatott felzárkózása mentette meg a hétvégét (na meg persze a szerelők).

Még ha a Magyar Nagydíjon felmerülő problémákat ki is küszöbölték, akkor sem biztos, hogy a Red Bull lesz a második erő a hétvégén. A Racing Pointban ugyanis ott van a Mercedes-motor, emellett pedig a gyors kanyarokban néhol még a Mercedesnél is nagyobb tempóra voltak képesek.

Az elmúlt három futam alapján a silverstone-i központú istállónál felmerül a kérdés, hogy a pilóták ki tudják-e hozni a maximumot az autóból. Sergio Pérez mindhárom hétvégén hibázott, így hiába van több pontja csapattársánál, tavalyi önmagához képest mégis Lance Stroll nyújtja a jobb teljesítményt. A kanadai pilótának viszont nem biztos, hogy megvan a szükséges alaptempója, bár a hungaroringi időmérőn ellenkező jeleket mutatott. Az biztos, hogy a Brit Nagydíjon mindketten újból bizonyíthatnak.

A Ferrari megint a középmezőnyben fog szenvedni?

Az idei Ferrari-motor a tavalyinál sokkal gyengébbre sikeredett, és mivel Silverstone-ban rengeteg padlógázas szakasz található, könnyen lehet, hogy a Magyarországon látott fejlődés után a maranellóiak ismét szenvedni fognak. Ezt valamelyest kompenzálhatja a viszonylag jó leszorítóerő, ami szintén fontos tényező, de nem lenne meglepő, ha Vettel és Charles Leclerc az ausztriai időmérők után ismét egymással küzdene a Q3-ba jutásért.

A gyenge motorerő Silverstone-ban is jelentősen hátráltathatja a Ferrarit Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Bryn Lennon

A McLaren esetében az a kérdés, hogy a csapat melyik arcát mutatja, az Osztrák és a Stájer Nagydíjon látott remek szereplést, vagy a Hungaroringen tapasztalt lassú tempót. James Key, a csapat technikai igazgatója elárulta, hogy a wokingiak néhány fejlesztést is tesztelni fognak a hétvége során, ami a későbbiekben fontos lehet, főleg a Ferrarival vívott harcban.

Ami az utolsó három csapatot, vagyis az Alfa Romeót, a Haast és a Williamset illeti, egyre inkább körvonalazódik a tendencia.

A grove-iak az erős Mercedes-motornak köszönhetően most már legalább az időmérőkön labdába rúgnak, és a Hungaroringen mind Russell, mind Nicholas Latifi legyőzte a másik négy pilótát. A versenyen azonban megfordul a sorrend, és a Williams rendre az utolsó helyen végez a célba érők közül.

A kvalifikáción vélhetően nem lesz nagy változás, hiszen a Ferrari erőforrásával hajtott autók a hétvége ezen részén szenvednek a legjobban. Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke ki is jelentette, hogy a pálya karakterisztikája miatt ez várhatóan nem a legörömtelibb hétvége lesz az istálló számára.

A Brit Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 12:00-13:30
  • 2. edzés: péntek 16:00-17:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-