A Honda F1-es története - Galéria

Forrás: Honda Racing F1
1/31
A Honda először 1964-ben állt rajthoz az F1-ben, teljesen önálló autóval, beteljesítve az alapító, Honda Szoicsiro álmát. A képen Ronnie Bucknum versenyez a Német Nagydíjon, pontot nem szereztekForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
2/31
Nem kellett sokat várni az első győzelemre, mindössze pár évvel azután, hogy az első utcai autójukat legyártották, 1965-ben győzelmet ünnepelhettek a Mexikói Nagydíjon Richie Ginther révénForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
3/31
1967-től a legendás John Surtees is csatlakozott a csapathoz, rögtön megnövekedett a begyűjtött pontok száma, és megnyerték az Olasz Nagydíjat is, a konstruktőri világbajnokság 4. helyén végeztekForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
4/31
1968-ban véget is ért a Honda hőskori szereplése a Forma-1-ben. A győztes RA301-es továbbfejlesztett változata, az RA302 megbízhatatlannak bizonyult és Jo Schlesser egy Honda volánja mögött halt meg, így a gyártó inkább az utcai autók fejlesztésére és az amerikai piacra koncentrált, és kiszállt az F1-bőlForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
5/31
Másfél évtizedes hiátus után a Honda a ma már nem létező Spirit istálló motorszállítója lett. Az első évben a sikerek elmaradtak (a képünkön Stefan Johansson látható)Forrás: Honda Racing F1
Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
6/31
A következő szezon azonban változást hozott, hiszen a japán gyártó a Williams beszállítója lett, és Keke Rosberg révén Dallasban megserezték az első győzelmüket isForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier
Forrás: Honda Racing F1
7/31
A Williams a Honda történetének eddigi második legsikeresebb partnercsapata, összesen 23 győzelmet és 19 pole pozíciót szereztek közösen 1983 vége és 1987 közöttForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
8/31
1968-ban a Williams-Honda pilótái 16-ból 9 futamot megnyertek, a konstruktőri világbajnokság a csapaté lett, de az egyéniben alulmaradtak a McLarennel szembenForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
9/31
A következő szezonban még nyomasztóbb lett a Honda motorfölénye, a 16 futamból 11-en győztek a Williams és a Lotus beszállítójaként, a Williams megnyerte a konstruktőri vébét, Nelson Piquet pedig az egyénit (a képen csapattársa, Nigel Mansell látható)Forrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
10/31
1988-ban létrejött az F1 egyik legfélelmetesebb együttműködése, a McLaren-Honda. Ayrton Senna és Alain Prost 16-ból 15 futamot megnyert, ebből 11-et zsinórban, ezt a rekordot egyelőre a Mercedes sem tudta megdönteniForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
11/31
A Williams és a McLaren mellett a Honda olykor más csapatoknak, például a Lotusnak (képünkön) vagy a Tyrrellnek is adott motort, általában az előző évi fejlesztést. Előfordult, hogy elvárták japán pilóta, például a képen is látható Nakadzsima Szatoru alkalmazásátForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
12/31
A Senna-Prost viszály sem tudta megakadályozni, hogy a McLaren-Honda hegemónia folytatódjon az 1989-es szezon soránForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
13/31
Prost 1990-ben átnyergelt a Ferrarihoz, így Senna és Berger nyugodtabb párost alkothatott. Mindkét pilóta közel került a gyártóhoz, Sennát hősként szerették Japánban, Berger versenymérnöke pedig napjaink technikai igazgatója, Tanabe Tojoharu voltForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
14/31
Forma-1, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1991Forrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
15/31
Az 1992-es szezon során a McLaren-Honda nem tudta tartani a lépést az aktív felfüggesztéssel induló Williams-Renault ellen, de Senna így is megnyert három futamot. Az év végén a Honda búcsút mondott az F1-nek, a '90-es évek további részében csak a Mugen tuningműhely adott motorokat a Ligier, a Prost és a Jordan istállónakForrás: Honda Racing F1
Forrás: Getty Images/Mark Thompson
16/31
A Honda eredetileg arra készült, hogy 2000-től gyári csapattal tér vissza, Jos Verstappen tesztelte is az autójuk prototípusát 1999-ben, de a technikai igazgató, Harvey Postlethwaite halála miatt a projektet leállítottákForrás: Getty Images/Mark Thompson
Forrás: Getty Images/Clive Mason
17/31
Gyári istálló helyett a Honda a BAR (képünkön) motorszállítója lett, az 5. helyen zártak a konstruktőri vébén, megelőzve a két dobogós helyet szállító, Mugen-Hondával versenyző JordantForrás: Getty Images/Clive Mason
Forrás: Honda Racing F1
18/31
Villeneuve 2001-ben két dobogós helyet is hozott a csapatnak, de a 6. helyezést érték csak el az összetettben, kikaptak a Jordan-HondátólForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
19/31
A BAR 2002-ben csak a 8. helyet szerezte meg az összetettben, a 6. helyen záró Jordan ellenében a Honda mégis őket választotta, 2003-tól gyári támogatott csapatként versenyeztek továbbForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
20/31
A BAR élére kinevezték a Prodrive-tól érkező David Richards-ot, Villeneuve csapattársa pedig Jenson Button lett, majd a szezon vége előtt menesztették a kanadai pilótát. A konstruktőri vébén visszakapaszkodtak az 5. helyreForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
21/31
2004-ben a Honda befektetett a BAR csapatba, miközben pályafutásuk legjobb évét élték, és a mindent elsöprő Schumacher-Ferrari tengely mögött a BAR lett a 2. helyezett, Button pedig egyéniben a 2. lettForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
22/31
A következő évben viszont ismét helyreállt a "rend", a 2004-ben gyengélkedő csapatok magukra találtak, így a BAR-nak ismét csak a 6. hely jutott, de ehhez az is kellett, hogy három futamról kizárják a csapatot rejtett benzintankok miatt, az USA Nagydíjtól pedig visszaléptek a Michelin gumik miattForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda Racing F1
23/31
A 2006-os szezontól a Honda a nevére vette a BAR-t, Rubens Barrichello érkezett a Ferraritól, és Super Aguri néven indítottak egy fiókcsapatot lényegében azért, hogy Szato Takumának maradjon állás az F1-benForrás: Honda Racing F1
Forrás: Honda
24/31
Hosszú évek próbálkozásai után a Hungaroringen megtört a jég: Jenson Button megnyerte a Magyar Nagydíjat, ez a saját pályafutásában és a Honda újkori történetében is mérföldkövet jelentett, de áttörést nem hozottForrás: Honda
Forrás: Honda Racing F1
25/31
2007-re a dohánygyárak kivonulása után a Honda nem tudott főszponzort szerezni, ezért a V8-as motorok korszakában még benzinfaló F1-ben szinte értelmezhetetlen környezetvédelmi arculattal jelentek meg. Az autójuk mindössze a konstruktőri vébé 8. helyére volt jó, de ehhez is a McLaren kizárása kellettForrás: Honda Racing F1
Forrás: Glenn Dunbar /LAT Photographic
26/31
Bár a Brit Nagydíjon Rubens Barrichello dobogóra állhatott, hiába szerződtették Ross Brawnt csapatfőnöknek, a brit szakember nem hozott gyors megváltást, és a Honda a gazdasági világválság miatt kiszállt az F1-ből. A 2009-es szezonra fejlesztett autójuk Mercedes-motorral a Brawn GP színeiben világbajnok lettForrás: Glenn Dunbar /LAT Photographic
Forrás: Getty Images for Honda Motor Co./2015 Getty Images/Chris Mcgrath
27/31
A válság évei alatt nem sokat lehetett hallani a Honda F1-es terveiről, de Ron Dennis, a McLaren akkori elnöke visszacsábította a gyártót az F1-be. A projektet nagyon elsiették, és az agresszív tervezési filozófiát követő csapat óriásit égett a Hondával, mindössze 0 pontos Marussiát előzték meg, és a 9. helyen zártak a világbajnokságonForrás: Getty Images for Honda Motor Co./2015 Getty Images/Chris Mcgrath
Forrás: Steven Tee/LAT Photographic
28/31
A következő szezonra javult a helyzet, de a Honda még mindig sorra kapta a rajtbüntetéseket és a teljeítmény terén is le voltak maradva. Fernando Alonso (képünkön) és Button is tehetetlen volt, bár a 6. helyen zártak a konstruktőri vébén, kilátástalannak tűnt a helyzetük, Button lényegében vissza is vonult az F1-tőlForrás: Steven Tee/LAT Photographic
Forrás: LAT Images/Glenn Dunbar
29/31
2017-ben már annyira tarthatatlan volt a helyzet, hogy Alonso a Monacói Nagydíj helyett inkább az Indy 500-on versenyzett, ekkor pont Button helyettesítette őt. A csapat ismét csak a 9. lett az összetettben, és a szezon végén motort cseréltek a Toro Rossóval, ami átadta a Renault-t a McLarennek, és felvállalta a HondátForrás: LAT Images/Glenn Dunbar
Forrás: Getty Images/2018 Getty Images/Clive Mason
30/31
Akkor még nem ismerték el, de a Toro Rosso lényegében előkészítette a terepet a Red Bull számára. A 2018-as Bahreini Nagydíjon Pierre Gasly a 4. helyezett lett a sokat fejlődő Honda-motorral, ami meggyőzte a Red Bullt, hogy vállalható kockázat lett a Honda egy élcsapat számára isForrás: Getty Images/2018 Getty Images/Clive Mason
Forrás: Getty Images/2019 Johannes Schedl/Johannes Schedl
31/31
Az új turbókorszakben először 2019-től a Honda a Red Bull két csapatát is ellátja erőforrásokkal. Max Verstappen rögtön az idénynyitón dobogóra állt a Red Bull-Hondával, a június végén rendezett Osztrák Nagydíjon pedig megszerezte a Honda első győzelmét a hibrid érábanForrás: Getty Images/2019 Johannes Schedl/Johannes Schedl