Hamilton majdnem ütközött Vettellel, aztán megkapta a győzelmet
2018. szeptember 30. 12:52
Lewis Hamilton zsinórban a harmadik győzelmét aratva 50 pontra növelte az előnyét Sebastian Vettellel szemben a bajnokságban Oroszországban, miközben a hátralévő öt futamon már csak 125-öt lehet gyűjteni. A címvédőnek ezúttal csapattársa segítségére is nagy szüksége volt, az élről induló Valtteri Bottas kétszer is szívességet tett neki: a rajtnál szélárnyékkal kínálta, amivel visszaverte a nála jobban kilövő Vettel támadását, majd a Mercedes utasításának engedelmeskedve elengedte a táv felénél.
Utóbbira számítani lehetett, de a finn kicsit zokon vette,
a célhoz közeledve pedig még reménykedett benne, hogy csapata visszaadja neki az 1. helyet és idén először futamot nyerhet. "Neked és nekünk is nehéz napunk volt. Megbeszéljük később" – vigasztalta a csapatfőnök Toto Wolff rádión a leintés után.
Hamilton "úriembernek" nevezte csapattársát. "Átérzem a helyzetét. Fantasztikus munkát végzett a hétvégén, megérdemelte volna a győzelmet."
Vettel hátránya a futamon nem volt akkora, mint az időmérőn, végig tartotta a Mercedes iramát, jóllehet, támadni egyáltalán nem tudta őket a pályán. Az élmezőnyből Bottas érkezett először vizitre a szerelőkhöz (12. kör), aztán Vettel (13.), majd Hamilton (14.), és az egy körrel korábbi kerékcserének, illetve Hamiltonnak a bokszutca bejáratánál elkövetett kisebb hibájának köszönhetően a Ferrari ideiglenesen megbontotta az Ezüstnyilak alakzatát.
Az "ideiglenesen" alig egy kört jelentett, ugyanis Hamilton szinte azonnal visszavette Vetteltől a pozíciót. A belső ívet agresszívan lezáró német a célegyenes végén még megúszta a pozícióvesztést, de a következő féktávon már nem.
Kis híján felkent a falra. Úgy láttam, kétszer váltott irányt, de ezek szerint mások nem így gondolták
– kifogásolta Hamilton a manőverét. – Szerencsére nem ütköztem a palánknak, utána meg az volt a kérdés, ki fékez később a következő kanyarnál. Én akartam jobban a pozíciót."
Vettel így látta az esetet: "Azt hiszem, megleptük őket a nagyon jó kivezető körömmel a bokszból – mondta. – Megelőztem Lewist, de Valtteri kicsit visszavett a tempóból, az utolsó szektorban küszködtem is kicsit, időt vesztettem, így Lewis felzárkózott. A 2-es kanyarnál levédekeztem, a 3-asban azonban nem láttam végig, nem tudtam, hol halad. Muszáj volt helyet hagynom neki és megelőzött."
Innentől csak abban bízhatott, hogy Hamiltonnal kibabrál a hátsó gumik hólyagosodása, ám ez nem következett be, és végül semmire sem ment azzal, hogy néhány másodperces távolságból üldözte a célig a Mercedeseket.
A büntetések miatt a mezőny végéről kezdő Red Bullok a várakozásnak megfelelően visszakapaszkodtak az 5-6. helyre.
A látványosabb felzárkózás a vasárnap 21 éves Max Verstappené volt, aki a lágy gumin (a legkeményebb hétvégi típuson) úgy ment át a középmezőnyön, mint kés a vajon:
a 2. körben már 11., a 8.-ban 5. volt, és kései bokszkiállásának köszönhetően ő töltötte a legtöbb kört az élen az Orosz Nagydíjon.
Az ultralágy gumin indíthatott volna egy rohamot a 4. Kimi Räikkönen ellen, de 8 mp-es hátrányát csak 5,5-re tudta lefaragni a célig. Csapattársa, Daniel Ricciardo később foglalta el a helyét a középmezőny előtt, de őt az első szárny sérülése akadályozta. "A rajt után az egyik McLaren szélárnyékából félrehúzódtam, és pont nekimentem valamilyen törmeléknek" – mondta az ausztrál.
A maradék pontszerző helyeken Charles Leclerc, Kevin Magnussen, Esteban Ocon és Sergio Pérez futottak be. A sorrenden elsősorban Leclerc változtatott, aki a rajtnál megelőzte Ocont, majd a 2. körben egy bevállalós manőverrel körbeautózta Magnussent a 3-as kanyar külső ívén. "Ez hatalmas előnyt jelentett – ismerte el. – E nélkül sokkal nehezebb dolgom lett volna."
A Force India rövid időre megcserélte a pilótái sorrendjét, hátha Pérez maga mögé utasítja Magnussent,
de nem járt sikerrel, ezért vissza kellett adnia a 9. helyet csapattársának.
A versenyt csak a Toro Rosso pilótái adták fel, fékhiba miatt, aminek előjele az volt, hogy az első körökben Pierre Gasly és Brendon Hartley egyaránt megforgott. Gasly elmondta, hogy "az elejétől fogva jobban beesett a fékpedál, mint szokott," és nem maradt más választásuk, mint kiállni.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Orosz Nagydíj élő közvetítésében! Alaposan felborult az időmérő után a rajtsorrend, ezzel kezdjük meg a felkészülést a versenyre.
A Mercedesek és a Ferrarik várhatóan egy bokszkiállásra hajtanak, nem hagytak maguknak hiperlágy abroncsokat.
Tegnap úgy tartották, 20-25%-os esély van arra, hogy megérkezik az eső a verseny során, de nem úgy tűnik, hogy ez megvalósul.
A Pirelli szerint a leggyorsabb az egykiállásos stratégia. Ultralággyal 15 kört javasolnak, aztán lágyakat a leintésig. Majdnem ugyanolyan gyorsnak tartják a hiperlággyal indulók stratégiáját, ők 9 kör után váltanak majd lágyakra. A két kiállás is lehetséges, de lassabb változat: 7 kör után le lehet cserélni a hiperlágyakat, aztán jön két, egyenként 23 körös etap lággyal.
Követhetetlen lett a büntetések sorozata, a Brendon Hartley egy újabb motorcsere miatt még Max Verstappennél is több büntetést kapott, így ő indul majd a 20. helyről. Stoffel Vandoorne autójában is sebességváltót cseréltek, így visszacsúszott a 15. helyre.
Készült egy fotó a rajtrácson álló Ferrariról, Vettel még a hátsó kerekével is az új aszfalton áll, így az első három helyezett pilóta nagyjából egyenlő feltételekkel indulhat.
Fernando Alonso nemrég azt mondta a Sky Sportsnak, szerinte az egész verseny izgalmas lehet, mert az eső a végén is megérkezhet. Pontszerzésre hajt.
Tom Stallard szerint a 10-es kanyarban esik kissé az eső, de úgy véli, ez el fog menni, és a verseny száraz lesz.
Sainz és Hülkenberg a 11-12. helyről lágy gumikkal indul. Az első négy pilóta ultralággyal, az 5-10. helyezettek hiperlággyal. A 13-16. helyezett szintén ultrával, utána a 17-19. helyen szintén lággyal, az utolsó helyezett Hartley pedig meglepetésre hiperrel. Elindult a felvezető kör.
Nincs változás az első ötös sorrendjében, Charles Leclerc viszont megelőzte Esteban Ocont és feljött a 6. helyre. Kisebb sárga zászlós helyzetek kialakultak, de nagy baleset nem történt.
A Mercedes előnye 1,2 másodperc a másik Mercedes előtt, Charles Leclerc szép manőverrel megelőzte Kevin Magnussent. Max Verstappen közben már a 12. helyen halad, lágy gumival már csak Carlos Sainz van előtte.
Már a 11. helyen halad, és mostantól a DRS-t is használhatja a felzárkózáshoz. A leggyorsabb kör Valtteri Bottasé 1:40.109-cel.
A holland versenyző újabb ellenfeleket fogott meg, már a 9. helyen megy, mindössze 10 másodperc a hátránya a 4. helyezett Räikkönenhez képest.
1:39.770-nel most ő a leggyorsabb a pályán, nagyjából másfél másodperces távolságok alakultak ki az első négy helyezett tagjai között.
Mindkét Toro Rosso megpördült a verseny elején, most pedig betolták őket a garázsba. Alonso kiállt kereket cserélni, lágy gumikra váltott.
A holland pilóta legyűrte a két Force Indiát és a két Haast is, már csak Leclerc választja el attól, hogy feljöjjön az első négy pilóta mögé. Ricciardo közben a 12. helyen halad, pedig ugyanúgy lágy gumikkal indultak egymás mellől. Bottasé a leggyorsabb kör 1:39.517-tel.
8 kör alatt 14 autót előzött meg a pályán. A lágy gumik miatt a tempója egyelőre nem kifejezetten jó, de egy Safety Car akár még a dobogóért is helyzetbe hozhatja.
Grosjean és Stroll volt az első két jelentkező, de várhatóan hamarosan jönnek a többiek is.
A dán pilóta agresszívan, látszólag a fékút során állt Ocon elé, ezzel meghiúsítva az előzést. Utána gyorsan ki is hívták a bokszba, lágy gumikkal a 13. helyre jött vissza.
Egy körrel tovább maradt kint, mint ellenfele, de Magnussen abszolút legjobb időt ért el a hármas szektorban, és megtartotta a helyét a lágy gumikra váltó Ocon előtt. Leclerc is kereket cserélt, ő továbbra is előttük halad.
Ez kicsit korainak tűnik, lehet, hogy a Mercedes a stratégia révén oldja meg szépen a helycserét. Bottas lágy gumikat kapott, Verstappen mögé ért vissza az 5. helyre.
A Ferrarinál reagáltak arra, hogy Bottas rögtön két leggyorsabb szektort futott, de Vettel így is csak jóval Bottas mögé ért vissza.
Vettel megelőzte Hamiltont a bokszban, közben Verstappené a leggyorsabb kör 1:39.507-tel.
A német pilóta 1:39.353-mal a leggyorsabb kört is futotta, Hamilton viszont a szélárnyékban maradt, a célegyenesben támadni kezdte a Ferrarit, majd a 4-es kanyarnál meg is előzte. A visszajátszásban látszott, hogy Hamilton átlépte a záróvonalat a bokszbejáratnál.
Hamilton panaszkodott, hogy Vettel kétszer váltott irányt a célegyenesben, védekezés közben, a sportfelügyelők vizsgálni kezdték az esetet.
Közben Räikkönen is kereket cserélt, Bottasé a leggyorsabb kör 1:38.535-tel, Verstappen vezet, de még nem cserélt kereket.
A német pilóta 1:38.429-et ért el, de ismét 2,1 másodperccel van Hamilton mögött. Räikkönen az 5. helyen hala, 10 másodperccel csapattársa mögött, de csak 4 másodperccel Ricciardo előtt, aki hamarosan ultralágy gumikra válthat.
A finn pilóta 1:38.039-cel a leggyorsabb kört érte el, 7 tizeddel volt tempósabb Vettelnél. 5,4 másodperc lett az előnye Ricciardo előtt, Verstappen mögött 15-tel halad.
A Sky Sports szakértői, Paul di Resta és Johnny Herbert is egyetértett azzal, hogy a német pilóta nem érdemelt büntetést. Räikkönen közben 1:38.025-tel ismét a leggyorsabb a pályán.
Bottas már csak 1 másodpercre van a Red Bull mögött, és a többiek is 1-1,5 másodperces távolságban követik egymást. Közben Magnussen kivezette a pályáról Sainzot.
Ennyire nyilvánvalóan még lekörözni sem szoktak. Hamilton feljött a 2. helyre, Bottas most elkezdte feltartani Vettelt.
Mérnöke egyértelmű utasítást adott neki, előtte azt is lehetett látni, ahogy Toto Wolff rádiózik a mérnökökkel.
Pierre Gasly a Sky Sportsnak elárulta, ő és csapattársa, Brendon Hartley is fékhiba miatt esett ki a verseny elején.
Amennyiben Hamilton megnyeri a versenyt és Vettel csak a 3. lesz, a brit pilóta előnye 50 pontra nő, vagyis két futammal a szezon vége előtt világbajnok lehet.
A Red Bull szerelői ha nem is készenlétben, de várják már, hogy eljöjjön a kerékcsere ideje. Érdekesség, hogy Verstappen szenzációs első köreinek köszönhetően 25 másodperccel halad Ricciardo előtt, de várhatóan így is csak az 5-6. helyezettek lesznek, mert Räikkönen hátránya csak 12 másodperc, a 7. helyezett Hülkenbergé viszont 52 másodperc.
A Ferrari versenyzője 1:37.750-et ért el, Hamilton közben arról beszélt a rádión, hogy néha kihagy a motorja és az abroncsai is hólyagosodni kezdenek.
James Vowles, a Mercedes stratégája elmagyarázta Bottasnak, hogy azért kellett félreállítani őt az útból, mert hólyagosodni kezdett Hamilton abroncsa, ezért a pontverseny éllovasa veszélynek volt kitéve Vettel ellen.
Az időmérőn a 11-12. helyre hajtottak, hogy szabad legyen a gumiválasztás a számukra, ezzel a lágy gumikon indulhassanak, de Hülkenberg a kerékcseréje után ismét a 11. helyen halad, igaz, ultralágy gumikkal üldözheti a két Force Indiát, ahol nemrég szintén csapatutasítással helyet cserélt a korábban előreengedett Pérez és Ocon.
Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:37.395-tel.
A brit pilóta most rákapcsolt, lekörözöttek sem zavarják, 1:37.316-tal jelentkezett, 2,3 másodperccel megy Verstappen mögött.
1:37.116 alatt ért körbe, 2 másodpercre van Bottastól. Nincs kilátás a csatázásra, mindenki kivárásra autózik, hátha történik valami.
Az ausztrál pilóta ultralágy gumikat kapott és egy új első szárnyat is, elképzelhető, hogy még a rajtnál vagy csatázás közben összeakadt valakivel. Visszajött Leclerc elé a 6. helyre.
A brit pilóta a célegyenes végén bebújt a belső ívre, úgy tűnt, meg is előzi Verstappent, de a holland pilóta nem engedte el. Hülkenberg a rádión csodálkozik, "hogy a fenébe" lehetséges, hogy a Red Bull áll a verseny élén. Ricciardo közben 1:36.345-tel a leggyorsabb kört futotta ultralágy gumikkal.
Megérkezett a pályára Vlagyimir Putyin, Bernie Ecclestone fogadta.
A sokáig átmeneti sorrend után Max Verstappen is kereket cserélt, ezzel visszaesett a reális, 5. helyre, 14 másodperccel Räikkönen mögé. 10 köre lenne ezt behozni, nem valószínű, hogy ez elég lesz.
Annyira hólyagosak az abroncsai, hogy 1:36.185-tel új leggyorsabb kört futott, ebben a körben bő fél másodpercet vert Bottasra. Kérdés, hogy visszacserélik-e a helyezést a végén, de nem úgy tűnik.
A Sauberrel természetesen még akkor sem küzdhet a Red Bullok ellen, ha azok a mezőny végéről indulta, de a Ferrari jövő évi versenyzője őrzi a 7. helyet, 14 másodperccel verve Magnussent.
Egyszer kicsúszott, majd beragadt a lekörözött Magnussen mögé, ezzel másfél másodpercet vesztett, morgott is a rádión. Bottas rákapcsolt, 1:35.861-gyel közelített Hamiltonra, de még mindig 2,5 másodperc a hátránya.
Bottas még érdeklődött, hogy mi lesz a befutó, de megerősítették, hogy nem cserélik vissza a helyezéseket. A brit pilóta 50 pontra növelte előnyét a futamot a 3. helyen záró Vettel előtt. Räikkönen, Verstappen, Ricciardo a további sorrend.
Köszönjük szépen a figyelmet, ezzel a közvetítésünk most lezárul, de nemsokára jövünk az összefoglalóval és további hírekkel!