Lewis Hamilton hatalmas hajrával és a Mercedes stratégiai zsenialitásával legyőzte a sokáig élen haladó Max Verstappent a Magyar Nagydíjon, és próbált érveket gyűjteni maga mellé a sajtót foglalkoztató vitában, hogy melyikük a jobb. A pole-ból induló holland higgadt védekezéssel maga mögött tartotta ellenfelét, amíg azonos taktikán mentek, de a táv végére elfogytak a gumijai, és a 67. körben bekövetkezett az elkerülhetetlen, az újabb szett abroncsért kiálló Hamilton megelőzte.
A 2. helyet azért megmentette és a bajnokságban 7 pontra megközelítette Valtteri Bottast,
akit egy korai szárnycsere kivett a játszmából és körhátrányban befutva csak 8. lett.
A teljesen lelassuló Verstappennek így simán belefért egy biztonsági kerékcsere a hajrában – ennek köszönhetően elvitte a leggyorsabb körért járó pontot –, mivel a Ferrarik csak kibicek voltak, egyperces hátrányban értek célba.
Reális céljukat, a dobogót Sebastian Vettel érte el Charles Leclerc-t az utolsó előtti körben megelőzve, ezt a helycserét szintén az eltérő haditervek tették lehetővé.
A pálya természete miatt kiemelt fontosságú volt a rajt, és az utóbbi időszak kedvezőtlen tendenciájából kiindulva ezek idegőrlő másodpercek voltak a Red Bullnál. Verstappen azonban most jól lőtt ki, simán megőrizte a vezetést, Bottas ellenben hiába tartotta a pozícióját az első kanyarnál, a következőnél elvesztette csapattársával szemben, Hamilton gyönyörűen autózta körbe. A finn annyira kiesett a ritmusból, hogy a dombra felfelé Leclerc, a célegyenesben Vettel is elment mellette.
Mint kiderült, Leclerc-rel csatázva megsérült az első szárnya, amit néhány kör múlva lecseréltek, így az utolsó helyről kellett minél jobban visszakapaszkodnia.
Meglepett, nem láttam jönni, alig láttam valamit
a tükörben – mondta a koccanásról. – Tudtam, hogy rosszul jöttem ki a kanyarból és érkezhet valaki, de minden gyorsan történt." Szörnyen alakult az első perc Pierre Gaslynak is, a másik Red Bull-lal a 6.-ról a 9. helyre pottyant, a McLarenek és Kimi Räikkönen átgázoltak rajta.
Verstappen és Hamilton hamar elszakadt, a Ferrarira nézve kritika, hogy az élen zajló küzdelem első fontos döntéseit az határozta meg, a Red Bull és a Mercedes mikor tud akkora előnyt kiépíteni egy bokszkiálláshoz, hogy visszaérjenek Leclerc elé.
Hamiltonnak ez kínálhatta volna az első alkalmat az élre állásra, de a Mercedes nem tudta meghúzni az elévágási opciót (valószínűleg beragadtak volna a Ferrari mögé), és Verstappen járta meg előbb a depót, a 25. körben.
Erre úgy reagáltak a riválisnál, hogy Hamilton kerékcseréjével egészen a 31. körig vártak, így frissebb abroncsokon indíthatott új rohamot.
Gyorsan el is fogyasztotta a hátrányát, egyszer nagyon közel járt az előzéshez, de Verstappen kőkemény védekezéssel lezárta a szögeket. Úgy tűnt, kifogy a szufla az Ezüstnyílból, ám a Mercedesnél kihasználták az első két helyezett mögötti hatalmas űrt, és minden mindegy alapon behívták a címvédőt még egy szett gumiért 22 körrel a leintés előtt.
Kezdetben Hamilton nem zárkózott kellően gyors ütemben a Red Bullhoz, de azon később látványosan elfogyott a kemény keverék, és a 67. körben különösebb ellenállás nélkül kellett átadnia az 1. helyet. A sorsa percekkel korábban már megpecsételődni látszott. "Egyszerűen nem voltunk elég gyorsak, de mindent megpróbáltam, hogy életben tartsam a kemény keverékű gumikat. Sajnos ez sem volt elegendő" – nyilatkozta Verstappen, aki nem tűnt letörtnek.
A Red Bull szerint ők nem másolhatták a Mercedes taktikáját, amelynek bejött az "ingyen" kerékcsere, pilótájukat nem tudták volna az élen tartani. Eleinte Hamilton sem lelkesedett érte, a leintés után rádión kénytelen volt elnézést kérni a főstratéga James Vowlestól, amiért megkérdőjelezte a sikert hozó döntést.
"Nehéz volt az élre kerülni, [Verstappen] nagyon jól védekezett
és nem tudtam, hogy 19 másodperces hátrányt le tudom-e dolgozni,
de leszegett fejjel hajtottam, minden köröm olyan volt, mint az időmérőn" – vallotta be Hamilton, aki elárulta, hogy a fékekkel gondja volt, és próbált tartalékolni velük a végső támadásra.
Tőlük messze lemaradva Vettelnek sikerült Leclerc elé kerülnie az utolsó előtti körben, amit az tett lehetővé, hogy a 39. körig kint maradt az első etapjában, és a C-tervre váltva a legjobban tapadó lágy abroncson ment a táv második felében. "A 4. helyről nem volt vesztenivalónk, elnyújtottuk az első etapot, és reméltük, hogy a lágy keverék kibírja a leintésig, és így történt. A végén ez volt a gyorsabb gumi. Lefaragtam a hátrányt [Leclerctől], egyetlen lehetőségem volt [megelőzni], amit kihasználtam" – mondta, elismerve, hogy rengeteg munka vár a Ferrarira.
Elöl a stratégiai elemek domináltak, kevésbé egyoldalú küzdelmet tartalmazó jeleneteket inkább a mezőny hátsóbb fertályán lehetett találni. Bottas és Daniel Ricciardo bemutatott néhány előzést a mezőny végéről kapaszkodva, a verseny leglátványosabb pillanatai pedig a Toro Rosso párosához fűződnek: Danyiil Kvjat több kanyaron át tartó csatában előzte meg Alexander Albont. A csapattársak a kötelező minimális helyet hagyták egymásnak, de érezték a határokat, és Albonnak végül be kellett hódolnia. Az orosz azt mondta, túl hamar állt ki kerékcserére, és később ez visszaütött, csapattársa mögé csúszott.
Bottast ugyanúgy kihívták még egy garnitúra gumiért, mint Hamiltont,
de nem kaparintotta meg a 6. helyet, amit az első kerékcseréje után elérhetőnek tartott a csapat.
A menetelése megakadt Ricciardónál, a 9. helyig jutott, és a friss szett nem adott hatalmas löketet neki, csak eggyel jobb pozícióba lépett fel a célig.
Gasly a bokszkiállások során mentett valamennyit a becsületéből, a csapat időzítése és munkája segítségével visszaszerzett a rajtnál elbukott három pozícióból kettőt, Carlos Sainz azonban így is előtte ért célba a McLarennel. "Ez az 5. hely még jobban esik, mint a hockenheimi, mert egy normális futamon előztem meg Pierre-t és az egyik Mercedest" – mondta a spanyol a Skynak. A futamot egyedül Romain Grosjean adta fel, ezzel alighanem Albon járt legjobban, aki felmarkolta az utolsó pontot. Sergio Pérezt a 64. körben utasította maga mögé egy kemény manőverrel a célegyenes végén, a kocsik össze is értek.
A Forma-1 nyári szünetre vonul, a következő versenyt már szeptemberben, az ősz első napján rendezik Belgiumban.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint |
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification |
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |