Megtört a jég, Vettel győzelemre váltotta a szerencsés taktikáját
2019. szeptember 22. 13:50
Pályafutása során az ötödik alkalommal nyert a Szingapúri Nagydíjon a Ferrari versenyzője, Sebastian Vettel, aki bő egy év után vetett véget az F1-es győzelmi aszályának. Charles Leclerc a pole pozíció megszerzése után a 2. helyen ért célba, ezzel a Ferrari lett az első csapat, ami kettős győzelmet ünnepelhet a városállam futamának 2008 óta íródó történetében.
Leclerc a rajtnál megtartotta a vezetést, miközben Lewis Hamiltonnak inkább a 3. helyről kezdő Vettelre kellett figyelnie. A német pilóta több kanyaron keresztül kereste a fogást ellenfelén, de a Mercedes versenyzője jól helyezkedett, és a kör végére lerázta a Ferrarit, amit már inkább Verstappen kezdett támadni.
A verseny első negyede során az élen vonatozás alakult ki, Leclerc visszafogta a tempót, de Hamilton így is csak 1 másodperc körüli távolságból tudta követni őt, támadási helyzetbe nem került. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ezt az időszakot úgy jellemezte, mint a boxolók küzdelmét, amikor eltáncolnak egymás elől, és várják az első nagy ütést.
A Ferrarinak ez a tempó eleinte megfelelt, Hamilton viszont lassúnak találta. Abban reménykedhettek, hogy nem küldik be a Safety Cart, mert Leclerc a 9. körben még mindig csak a 17. helyre tudott volna visszajönni egy korai kerékcsere esetén. Ez azonban nem fenyegetett, az első körben kialakult kisebb balesetek után eleinte nem történtek ütközések.
A többé-kevésbé tervezett kerékcserék sorát Danyiil Kvjat kezdte meg a 12. körben, miután visszaesett a tempója, és ő maga a 18. helyre csúszott a fal érintése után. Az orosz pilóta volt, hogy egyszerre két helyet is vesztett, amikor a futam elején remekül versenyző Daniel Ricciardo megelőzte. A kizárás miatt az utolsó helyről kezdő ausztrál a 10. körben már a 12. helyen haladt, miután a rajtnál koccant is egyet.
Leclerc a versenytáv negyedénél még mindig kontrollált tempóval vezette a mezőnyt, Hamilton 1 másodpercen belül haladt hozzá képest, de támadási helyzetbe sem tudott kerülni,
részben azért, mert a sorban haladva a pilótáknak kezelniük kellett a hőmérsékleteket, Bottasnak szóltak is, hogy húzódjon ki Verstappen szélárnyékából, és hűtse az autóját. A finn pilóta jobb híján Vettel és a holland versenyző mögött vonatozva töltötte a futam első negyedét, miután a rajtnál nem tudott előrébb kerülni.
Leclerc a 14. körben kapott utasítást arra, hogy állítsa vissza az autóját verseny üzemmódba, pont akkor, amikor Kvjat, majd Sergio Pérez a leggyorsabb kört futotta új gumikkal. A monacói versenyző megduplázta az előnyét, a 17. körben 1,9 másodperccel vezetett a gumikkal küzdő Hamilton előtt, míg Vettel lemaradása további 1,5 másodperc volt.
Az elszakadás nem bizonyult tartósnak, Hamilton visszajött 1,1 másodperces hátrányra,
miközben a 19. kör végén Vettel és Verstappen is kereket cserélt, mindketten kemény gumikra váltva. A német pilóta a 10. helyre jött vissza, a Red Bull versenyzője viszont beragadt a 11. helyezett Hülkenberg mögé, aki még a rajt után cserélt kereket egy baleset következtében. Leclerc-t a 20. kör végére Hamilton teljesen utolérte, ekkor a monacói versenyzőt is kihívták a bokszba.
Hamiltont arra utasították, hogy csinálja az ellenkezőjét annak, amit Leclerc tesz, így a pályán maradt. A hibátlannak tűnő kerékcsere ellenére a fiatal versenyzőt megelőzte csapattársa, az egy körrel korábban a bokszba hajtó Vettel. Valtteri Bottast a 22. kör végén hívták ki a bokszba, ezzel nagy hátrányba került még Verstappenhez képest is.
A Mercedes kockáztatni kezdett, elhúzták Hamilton etapját abban reménykedve, hogy Safety Car vagy VSC esetén kisebb időveszteséggel letudhatják a bokszkiállást.
A tempó terén a zászló nem a brit pilótának állt, de az a kezükre játszott, hogy Vettel és Leclerc utolérte az akkoriban 5. helyezett Lance Strollt, aki az ellentétes gumistratégia miatt akkor még nem állt ki kereket cserélni. Bottast a 25. körben arra kérte James Vowles, a Mercedes stratégája, hogy tartsa fel a 10. helyezett Alex Albont, ezzel biztosítva, hogy nem előzik meg Hamiltont.
A pontverseny éllovasát végül a 26. kör végén hívták ki a bokszba, Hamilton épp visszaért a 8. helyre Bottas elé, miközben az Alfa Romeo pilótája, Antonio Giovinazzi állt az élre Pierre Gasly, Ricciardo, Vettel, Stroll és Leclerc előtt. A Ferrari német versenyzője lélegzetvételnyi előnyhöz jutott, mivel Stroll két körre megfogta csapattársát és még tovább Verstappent is.
Vettel közben megelőzte Ricciardót is, és a verseny feléhez közeledve nyerő helyzetbe került, az egyetlen dolga az volt, hogy óvja az abroncsait, és tartsa a pozícióját a közvetlen ellenfelei előtt.
Mérnöke figyelmeztette is, hogy figyeljen a hátsó kerekeire, miközben keményen beszúrt a 2. helyezett Gasly mellé. A 31. körben, pont a verseny felénél Vettel visszaszerezte a vezetést is, DRS-sel megelőzte az addig vezető Giovinazzit, miközben Leclerc csak a 4. helyen haladt, Verstappen a 6. volt, a két Mercedes pedig a 8-9. helyen szerénykedett.
Giovinazzi átmeneti szárnyalása a 34. körig tartott, addigra már a Mercedesek is legyűrték őt, ráadásul összeakadt Ricciardóval, amikor a Renault versenyzője próbálta megelőzni az olasz pilótát. Ricciardo defektet kapott, és a kereket cserélő ellenfeléhez hasonlóan visszaesett a mezőnyben. Másfél körrel később Romain Grosjean a falnak lökte George Russellt, és
a 36. körben a verseny során először a pályára küldték a Safety Cart.
A Ferrarik nem tudtak eléggé meglépni a Mercedesektől, 1 másodperc hiányzott nekik ahhoz, hogy visszatérhessenek Hamilton elé újabb kerékcserék után, ezért az élmezőnyből senki sem állt ki a bokszba. Leclerc felzárkózhatott Vettel mögé és elégedetlenkedni kezdett a stratégia miatt, mire neki és Vettelnek is megmondták, hogy csatázhatnak a győzelemért.
A küzdelem a 42. körben indult újra, de nem tartott sokáig: először Stroll kapott defektet, miután nekiment a falnak, de ő még folytatni tudta a futamot, csapattársa, Pérez azonban valószínűleg műszaki hiba miatt feladta, és a 44. körben ismét a pályára rendelték a biztonsági autót. Ez a Ferrari malmára hajtotta a vizet a gumikezelés terén.
A mezőnyt a 48. körtől engedték el ismét, Leclercnek ekkor már azt mondták, hogy célba kell érnie az autójával, ennek ellenére 1 másodpercen belül követte Vettelt.
Addig viszont ismét nem jutottak el, hogy DRS-t is használni lehessen, mert Kvjat nekiment Kimi Räikkönen autójának a célegyenes végén, ezért harmadszor is pályára küldték a Safety Cart. Ez rövidebb intermezzo volt, az 52. körtől ismét lehetett versenyezni, ekkor már eljutott a mezőny a célig, az élen változás nélkül.
A számára kedvező stratégiát remekül kihasználva, bátor és jókor végrehajtott előzésekkel Vettel az idei első győzelmét szerezte a bosszankodó Leclerc előtt (a leggyorsabb körért járó bónuszpont is sokáig az övé volt, de végül Magnussené lett), megelőzve a Mercedeseket maga mögé utasító Max Verstappent. Az Ezüstnyilak pilótáinak nem hozott szerencsét a taktikai hazardírozás,
dobogós pozíciók helyett Hamilton és Bottas kénytelen beérni a 4-5. hellyel.
„Nagyon későn hívtak be, úgy gondoltam, hogy kicsit korán, mert nem voltam benne biztos, hogy a gumijaim végigbírják a második etapot. Mindent beleadtam a kivezető körön, mert láttam, hogy a két előttem levő autó nem ment be a bokszba. Egy körrel később nagyon meglepődtem, hogy előrébb kerültem” – mondta Vettel a győzelem sorsát eldöntő kerékcseréről.
„A 21-es kanyarban, amelyik a bokszbejárat előtti utolsó, megkaptam az üzenetet, hogy hajtsak a bokszba. Nem tudom, hogy ez azért volt-e, mert valaki kiállt, vagy hirtelen elég nagy lett a különbség, de nyilván bejött, úgyhogy boldog vagyok. Utána elég nehéz volt vigyázni a gumikra és előzgetni, próbáltam olyan gyorsan lehagyni az előttem levőket, amilyen gyorsan csak tudtam.”
Leclerc az interjú során sem rejtette véka alá az elégedetlenségét, és Mattia Binotto csapatfőnöknek is reklamált.
„Mindig nagyon nehéz így elveszíteni egy győzelmet, de végül is ez egy kettős siker a csapatnak – nyilatkozta Leclerc az autóból kiszállva. – Az én szempontomból el vagyok keseredve, ahogy mindenki más is lenne, de néha így alakulnak a dolgok.”
Verstappen a győzelemért ugyan nem küzdhetett, de csapatfőnöke méltatta a Mercedesek megelőzése után. „Az egész verseny jól alakult, az elején nagyon lassan mentünk, aztán elkezdtem szenvedni a gumikkal, kijöttünk a bokszba, ami elég jó húzásnak bizonyult, mert Lewis elé vágtunk. Onnan csak a gumikra vigyáztunk, a Safety Car-újraindítások kicsit trükkösek voltak, mert lehűltek a gumik. Összességében örülök a dobogónak, itt sosem könnyű előzni.”
Az élmezőny mögött több test-test elleni csata is kialakult a verseny során, ráadásul az eltérő taktikák miatt az a ritka helyzet is előfordult, hogy a kisebb csapatok pilótái a dobogós helyeken is haladtak, amikor a lágy gumikon induló első 10 helyezett kiállt a bokszba. Az átmeneti fellángolást azonban egyikük sem tudta látványos eredményre váltani.
Monzához hasonlóan Giovinazzi ismét pontot mentett az Alfa Romeónak a 10. helyen, miközben Albon ismét hozta a kötelező 6. helyet a Red Bull volánja mögött, de csak a kerékcserék alkalmával lett volna esélye, hogy megkeserítse a Mercedes-pilóták életét. Lando Norris küzdelmes versenyen szerzett értékes pontokat a McLarennek, miután
Carlos Sainz már a rajtnál defektet kapott és visszaesett, Ricciardo hasonlóan járt a verseny derekán, amikor már a pontszerző helyek kapujában járt, és Nico Hülkenberg is műszaki gondokkal küzdött,
de a német versenyző végül bejött a 9. helyen. Kisebb sikert ünnepelhet Gasly is, mivel a Toro Rossónál az idei legjobb eredményét érte el, mióta a nyári szünetben lefokozták a Red Bulltól. Majdnem pont nélkül maradtak a Haas versenyzői, de Kevin Magnussen futotta a verseny leggyorsabb körét, így végül a bónuszpont az övé lett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |