Sűrű néhány órán van túl a Forma-1 mezőnye, a száguldó cirkusz történetében hatodik alkalommal vasárnap rendezték ugyanis az időmérőt és a futamot. A helyi idő szerint délelőtt 10-től 11-ig zajló kvalifikáción a Ferrari szerezte meg az első rajtsort, a rajt után azt azonban csak méterekig tudta megtartani, az élről induló
Sebastian Vettel a piros lámpák elalvása előtt bemozdult, de Charles Leclerc sem indult jól, az első kanyarba így Valtteri Bottas ért oda elsőként Vettel előtt.
A baj csőstül jön, tartja a mondás, ez pedig tökéletesen illett a vörösökre, a kettes kanyarban Leclerc ugyanis nekiment a kívülről mellé forduló Max Verstappennek, amitől mindkettejük autója megsérült.
Leclerc megrongálódott első szárnnyal is megtartotta a harmadik helyet, de miután a leszakadó darabokkal megszórta a mögötte haladó Hamiltont, a csapat kihívta szárnycserére. A második helyen haladó Vettel is aggódhatott, vizsgálták ugyanis a rajtját, végül azonban
nem büntették meg, vélhetően azért, mert a bemozdulás során nem lépte át a rajtkockája elején található fehér vonalat, valamint a lámpák kialvásának pillanatában már újra mozdulatlan volt az autója.
A futam első szakaszában az élmezőnyben nem sok minden történt, Vettel egy ideg tartotta Bottasszal a lépést, majd fokozatosan elkezdett leszakadni. Hátrébb voltak csaták, Alex Albon például torpedóként vetődött be Lando Norris mellé a sikánban, a két autó összeért, a McLaren újonca kénytelen volt átvágni a bukótéren. Még hátrébb Leclerc és Verstappen vágott át a mezőnyön, ez a Ferrari pilótájának jobban ment, a pályán még egyszer találkozott a hollanddal, másodjára azonban minden rendben zajlott, Leclerc a célegyenes végén előzte meg a Red Bullt.
A két versenyző rajt utáni ütközését eleinte nem vizsgálták a felügyelők, majd változtattak az álláspontjukon, és mégis elkezdték elemezni azt.
Körökön át nem született döntés, majd miután Verstappen a 14. körben a sérült autója miatt feladta a versenyt, az a döntés született, hogy a verseny után hoznak ítéletet.
Az élen az izgalmak a 16. körben kezdtek fokozódni, ekkor állt ki Vettel a második helyről az első kerékcseréjére, és mivel lágy abroncsokat kapott, biztossá vált, hogy két kiállásos stratégiát követ. Bottas egy körrel később követte, ő azonban közepes gumikat kapott, nyitva hagyva a lehetőséget az egy kiállás előtt. Hamiltont további körökre kint hagyták az élen, majd ő is sárga oldalfalú Pirelliket kapott, a kiállása után pedig ingerülten érdeklődött arról, hogy miként nőtt egy teljes bokszkiállásnyira a hátránya Bottas, és 10 másodpercre Vettel mögött.
A kép az ezt követő körökben kezdett tisztulni, a Mercedes versenyzőivel közölték, hogy határeset az egy kerékcsere.
Vettel a 31. körben jött másodszor közepes gumikért, öt körrel később Bottas is követte lágyakért. Ekkor Hamilton, Bottas, Vettel volt a sorrend az élen, a finn pilótát hamarosan megnyugtatták, hogy Hamilton is érkezni fog, és így is tett, a 42. körben ő is lágy gumikat kapott. Innentől kezdve az volt a kérdés, hogy le tudja-e vadászni a második helyen eggyel keményebb abroncsokon haladó Vettelt, valamint, hogy a harmadik kiállást is beiktató Leclerc meg tudja-e futni a leggyorsabb kört a hatodik helyen, ezzel elodázva a Mercedes konstruktőri ünneplését.
A válasz mindkét esetben nem lett, Hamilton hiába próbálkozott be többször is és tapadt Vettel autójának váltójára az utolsó körökben, végül be kellett érnie a harmadik hellyel, de
mivel Leclerc-nek nem jött össze a leggyorsabb kör – ami végül Hamiltoné, és így a Mercedesé lett – az első és a harmadik hely is elég volt az üdvösséghez.
A Forma-1 történetében a Mercedes lett az első csapat, amelyik zsinórban hatszor meg tudta nyerni a konstruktőri vb-t, valamint
az is eldőlt Japánban, hogy már csak Bottas és Hamilton lehet az idén az egyéni világbajnok, a Mercedes tehát ismét mindent visz.
„Nagyon-nagyon boldog vagyok. Az időmérő szorosan alakult, és nem volt könnyű a 3. helyről rajtolni, de sosem adjuk fel, így pedig bármi lehetséges – lelkendezett Bottas a verseny után. – Nagyon jól sikerült a rajtom, megszereztem a vezetést, aztán szuper volt a tempóm. Nagyon élveztem, jó móka volt.
Tudtuk, hogy az egy és a két kiállás is lehetséges, nem volt nagy különbség a kettő között, de nyomhattam, amikor akartam.
Nagy büszkeség ennek a csapatnak a részese lenni, a hatodik bajnoki cím lenyűgöző, mindenkire büszke vagyok. Gratulálok fiúk, lányok!"
Hamiltonon még érezhető volt a feszültség a leintés után, az ötszörös világbajnok a futam közben nem rejtette véka alá a véleményét a csapat taktikájáról, amit szerinte elcsesztek. „Először is gratulálok a csapatnak, jól megérdemelt a zsinórban hatodik konstruktőri cím, ez a legfontosabb, a lehető legtöbb pontot akartam szerezni a csapatnak.”
Vettel nem volt különösebben csalódott amiatt, hogy a saját hibájából elbukta az esélyt, hogy harcoljon a győzelemért, valamint beismerte, hogy ő rontott a rajtnál.
„Sokáig égtek a piros lámpák, úgyhogy az én hibám volt, elvesztettem a lendületet, igazán gyenge rajt volt. A Mercedes nagyon gyors volt a futamon, Valtteri szinte repült az első etap végén. Lewis megpróbált egy kiállással végigmenni, de nem sikerült neki. Próbáltam jól kigyorsítani ott, ahol fenyegetést jelenthetett, de így is megterhelő volt tartani a 2. helyet.
A tempókülönbség miatt a 2. hely talán a legjobb eredmény, de nem örülök a verseny rajtja miatt, ugyanakkor elfogadható a nap a pole-lal és a 2. hellyel."
A negyedik helyen Alex Albon futott be Carlos Sainz és Charles Leclerc előtt. Daniel Ricciardóval hatásos egykiállásos taktikát alkalmazott a Renault, így a mezőny végéről a hetedik helyre jött fel az ausztrál, mögötte Pierre Gasly, Sergio Pérez és Nico Hülkenberg zárt. A mexikói úgy lett kilencedik, hogy az utolsó körben a második kanyarban összeakadt Gaslyval, és a falban végezte.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint |
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification |
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |