Hamilton nyerte az év utolsó futamát, a többieknek esélye sem volt ellene
2019. december 01. 13:48
A Mercedes pénteki második szabadedzésen látott versenytempóját elnézve a fő kérdés az volt a 2019-es szezon utolsó versenye előtt, hogy képes lesz-e valaki megszorongatni a pole pozícióból induló Lewis Hamiltont, avagy a hatszoros világbajnok eltűnik a távolban, és vissza sem néz. Végül utóbbi történt, a Mercedes versenyzője tükörsima futamot teljesített, jól jött el a rajtnál, a második helyről induló Max Verstappen sem tudta támadni, ezután pedig a közelébe sem ért senki, a verseny végén ráadásul a leggyorsabb kört is megfutotta, így a maximálisan megszerezhető 26 ponttal zárta az idei évet.
Még ha az első helyért nem is volt csata, a dobogóért zajlott egy kis küzdelem. Ez rögtön a rajt utáni elkezdődött,
a harmadik helyről rajtoló Charles Leclerc a Ferrari egyenesbeli tempóját kihasználva elviharzott Verstappen mellett,
akit a topcsapatok pilótái közül egyedüliként a lágy keveréken rajtoló Sebastian Vettel is szorongatott, de végül nem tudott megelőzni. Közrejátszott ebben az is, hogy a 18. körig technikai hiba miatt senki sem használhatta az állítható hátsó szárnyat.
A DRS hiánya nem csak Vettelt, hanem a motor és egyéb erőforráselemek cseréje miatt az utolsó helyről rajtoló Valtteri Bottast is érzékenyen érintette. A finn pilóta néhány helyet már a rajtnál nyert, többek között Lance Stroll és Pierre Gasly első kanyarban történt ütközésének köszönhetően, állítható hátsó szárnnyal azonban minden bizonnyal gyorsabb lett volna az előrehaladása.
A kerékcserék előtt Hamilton, Leclerc, Verstappen, Vettel, Albon volt a sorrend az élmezőnyben, de csak egészen a 12. körig, a két Ferrari ekkor ugyanis egyszerre hajtott be a bokszba fehér oldalfalú Pirellikért, amire rá is fáztak.
A Mercedes által az idén többször is tökéletesen végrehajtott páros kerékcserét a Leclerc mögött érkező Vettelnél nem sikerült tökéletesen kivitelezni, mindkét bal oldali keréknél gondok adódtak,
a négyszeres világbajnok így az ideális 2,5 másodperc körüli idő helyett 7 másodpercet töltött álló helyzetben, amivel menthetetlenül lemaradt csapattársa mögött.
A Ferrarik kiállására Alex Albonnal reagált a Red Bull a következő körben, a thai-brit pilóta ezzel együtt nem előzte meg Vettelt. Az élen autózó Hamilton és Verstappen a Ferrarikkal és Albonnal ellentétben nem jött ki, mindketten megnyújtották az első etapjukat, utóbbi a 25., előbbi a 26. körben jött végül ki kemény gumikért. Ekkor már csak az időközben az élmezőnyre felérő Bottas nem cserélt a topcsapatok közül, amikor pedig letudta a kiállását, a hatodik helyre tért vissza, reális eséllyel arra, hogy Albont és Vettelt is elkapja.
Az élen eközben Verstappennek adódtak komoly gondjai a motorjával, több alkalommal is panaszáradatot zúdított mérnökére a rádióban, a bokszfalról azonban közölték, vele: nincs mit tenni, így kell végigcsinálnia a versenyt.
Mindez a tempóján viszont olyannyira nem látszott, hogy a frissebb gumikon előbb utolérte, majd a 32. körben megelőzte a szenvedő Leclerc-t, és visszavette tőle a második helyet,
majd ott is hagyta a monacóit. Végül egyik Ferrari sem tudta megcsinálni a versenyt egy kiállással, a 38. körben egy újabb dupla cserét iktattak be, Leclerc lágy, Vettel közepes szettet kapott. Előbbi megőrizte a harmadik helyét, utóbbi azonban visszaesett Bottas és Albon mögé.
A hajrára gyakorlatilag két fontosabb kérdés maradt: kibírja-e Verstappen alatt az autó, illetve Bottas utol tudja-e érni Leclerc-t. Utóbbira egy ideig úgy tűnt, nem lesz a válasz, a friss lágyakon a monacói ugyanis 8 másodperc fölé növelte a kettejük közti különbséget, az utolsó 10 körre azonban elkezdtek elfogyni a gumijai, Bottas pedig begyújtotta a rakétákat. Mindez végül arra volt elég, hogy 9 tizedmásodperccel Leclerc mögött érjen célba,
talán ha marad még egy kör, támadhatta volna a Ferrarit.
Az első helyen Lewis Hamilton sétakocsikázott be, idei 11. győzelmét aratva. Az autóból kiszállva köszönetet mondott a csapatának, elmondta, nem gondolta az év elején, hogy ilyen sikerekben lesz részük. Kiemelte, hogy a bajnoki címek megnyerése után is igyekeztek, hogy még többet kihozzanak a „műremeknek" tartott W10-esből, valamint méltatta Max Verstappen és Charles Leclerc teljesítményét.
„Sok új srác érkezett, a másodiktól a nyolcadik helyig csak hihetetlenül fiatal pilóták álltak a rajtrácson.
Nagyon büszke vagyok arra, hogy egy olyan időszakban versenyezhetek, amikor ilyen remek fiatalok jönnek
– mondta a futamgyőztes. – Ezek a srácok fenséges munkát végeznek, kiváltság itt lenni, és várom, hogy a jövőben további szoros csatákat vívjunk. Reméljük, jövőre közelebb leszünk egymáshoz."
Verstappen elégedett volt a második helyezéssel, amellyel bebiztosította harmadik helyét az összetettben.
„Akadt néhány probléma, de ezek nem befolyásolták [az eredményt]. Valami mást kellett csinálnunk, mint a Ferrari, a tempónk jó volt, de Lewis túl gyorsnak bizonyult – értékelt a Red Bull versenyzője. – Szép lezárása az évnek a [pontverseny] 3. helye. Mindannyian keményen dolgozunk, de jó egy kicsit megpihenni, a családdal és a barátokkal lenni, jövőre pedig erősebben visszatérni."
Aki az első hármasból a legkevésbé lehetett felszabadult, az Charles Leclerc, és nem csak azért, mert ő végzett a legrosszabb helyen, hanem inkább azért, mert nem volt biztos, hogy megtarthatja ezt a helyezést.
A Ferrari a verseny előtt elkövetett ugyanis egy szabálytalanságot, nem annyi üzemanyagot töltött Leclerc autójába, amennyit a jelentésében megjelölt az FIA-nak.
Christian Horner a rajt előtt azt mondta, meg lenne lepve, ha emiatt nem zárnák ki a 16-os rajtszámú Ferrarit. A felügyelők a verseny után tárgyalták az esetet, végül pedig 50 ezer eurós pénzbírságot osztottak ki a Ferrarinak, Leclerc így maradhatott a harmadik.
Ami a további helyezéseket illeti, Vettel még mentette a menthetőt, és az utolsó körben megelőzte Albont az ötödik helyért. A második Red Bull mögött Sergio Pérez végzett, így ő lett a középmezőny legjobbja, amihez a hajrában kellett megelőznie Lando Norrist. Az utolsó két pontszerző helyet Danyiil Kvjat és Carlos Sainz szerezte meg,
utóbbi az összetettben végzett a hatodik helyen, ami remek teljesítmény azt nézve, hogy tavaly hol tartott a McLaren.
A két Renault éppen, hogy lemaradt a pontszerzésről, Daniel Ricciardo a 11., a könnyen lehet, hogy élete utolsó Forma-1-es futamát teljesítő Nico Hülkenberg a 12. helyen végzett. Egy másik pilótát szinte biztosan utoljára láttunk Forma-1-es futamon részt venni, Robert Kubica ott zárta a szezont, ahol a legtöbb időt töltötte az idei évben, az utolsó helyen jött be.
Hamarosan jelentkezünk a bővebb összefoglalóval!
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |