Vágólapra másolva!
Noha az érintettek jó előre beharangozták, mégsem változik a Brit Nagydíjtól a Forma-1-es futamok időmérő edzése: Ecclestone javaslatát a csapatok hétfőn leszavazták Londonban.

El lehet tenni későbbre az unalmas időmérő búcsúztatására beszerzett pezsgőspalackokat, az előzetesen beharangozott tervekkel ellentétben mégsem a Francia Nagydíjon tűnik el mindörökre a jelenlegi rendszer. A Forma-1-es tanács (amelynek 26 tagja között ott van a csapatok, a motorszállítók, a gumigyártók, a szponzorok és a versenyszervezők képviselője) hétfői, maratoni (nyolcórás) ülésén nemet mondott Bernie Ecclestone javaslatára, amelynek értelmében Silverstone-ban már kétszer 25 perces tréninget rendeztek volna. "Nem lesz semmilyen változtatás, ugyanolyan egyhangú marad az időmérő, mint volt" - morogta a tanácskozást követően a 73 esztendős sportvezető.

Hogy a jövőben (az év végéig legalábbis biztosan) továbbra is egyenként nézhetjük a versenyzőket az időmérőn, a csapatok és a szponzorok vétójának köszönhető: tv-jelenlétüket féltve mondtak nemet a kétségtelenül építő szándékkal kiötölt javaslatra. A jelenlegi rendszer ugyanis unalmas, de legalább minden csapat ugyanannyit szerepel a képernyőn, a Minardira felragasztott hirdetéseket így ugyanannyian látják, mint a Ferrari feliratait. Az új szisztémában a közvetítés a legjobbakra fókuszált volna (üres tankos gyors körök, félidőnként minimum kettő), azaz a Minardi és a Jordan valószínűleg sosem került volna képernyőre. Nem véletlen, hogy éppen Paul Stoddart és Eddie Jordan lázadoztak kezdettől fogva az Ecclestone-terv ellen.

Tiltakozásuk ellenére a csapatok korábban rábólintottak a tervezetre, most mégis visszakoztak. Hogy a Max Mosley vezette Nemzetközi Automobil Szövetség ne kerüljön ki olyan kínosan az ügyből, közleményben tudatta, még egy oka volt a meghátrálásnak: amúgy sem lett volna célszerű idény közben megváltoztatni a szabályokat, jobb a kapkodást elkerülni... Nos, ez is egy szempont.

Ott van viszont a Jaguar esete, amely a múlt heti teszteken már az új időmérőre kidolgozott taktikát is gyakorolta. "Közöltek velünk egy változtatást, közösen elfogadtuk, erre most visszavonják az egészet" - füstölgött Tony Purnell csapatfőnök. "Teljesen felháborít, ami történt, ez az egész cirkusz csak ártott a Forma-1-nek." Szó mi szó, igaza van.

A csapatvezetők szintén a tévé érdekeit szem előtt tartva előrukkoltak saját javaslatukkal is, szeretnék, ha a jövőben nem ismételnék meg a rajtprocedúrát, amennyiben valaki a piros lámpák kialvása előtt integetéssel jelzi, képtelen elindulni. Ilyen esetben jelenleg megszakítják a rajtot, s a szerelők beözönlenek a rajtrácsra, az elképzelések szerint jövőre mindez már nem történhetne meg. Az adásidő takarékosabb kihasználása végett ehelyett sárga zászlós figyelmeztetéssel újabb felvezető körre kerülne sor, amely alatt a műszaki hibás jármű felzárkózhatna a többiekhez (ha tud), s elfoglalhatná eredeti rajtpozícióját. A bedványról az FIA később dönt.

Zárásként még Mosley figyelmeztette az istállóvezetőket, két hónapjuk van arra, hogy kitaláljanak valamit a tempó lassítására, ellenkező esetben a Concorde-egyezmény megfelelő pontjára böködve maga hoz intézkedéseket. Az érintettek nem voltak restek, a hírek szerint múlt pénteken titokban már összejöttek, de egyelőre nem jutottak ötről hatra. A legnagyobb gond, hogy a bevezetni szándékozott 2,4 literes, V8-as motorformula nem tetszik a BMW-nek, s kiszállással fenyegetőzik, ha a jövőben ilyen erőforrásokat kell szállítania. Van két hónap a megoldásra.

kd