Vettel helyreállította a rendet Indiában
2011. október 29. 08:36
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat az Indiai Nagydíj szombat délelőtti szabadedzéséről készülő élő tudósításunkban. A csapatoknak szokás szerint egy óra áll rendelkezésükre, hogy elvégezzék az utolsó simításokat az időmérő előtt.
Továbbra is poros pályán, azonban ezúttal kóbor kutyák és piros zászlók nélkül került sor az Indiai Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésére, amelyen Sebastian Vettel magabiztosan szerezte meg az első helyet. Az utolsó néhány percben folyamatosan változott a sorrend, Felipe Massa, Jenson Button és Fernando Alonso is álltak az élen, a Red Bull azonban a döntő pillanatban nem hagyott kétséget afelől, hogy ki a leggyorsabb a pályán.
Mögötte szoros verseny alakult ki, Button végül mindössze 12 ezreddel előzte meg a harmadik helyezett Mark Webbert. Lewis Hamilton elégedetlen volt a McLaren beállításaival, így az edzés nagy részében a középmezőnyben tanyázott, az utolsó percekben azonban ő is magára talált, és egy tizedre megközelítette Webberéket.
A papírformának megfelelő ötödik és hatodik helyet foglalta el a Ferrari, amely tegnaphoz hasonlóan a bizarr látványt nyújtó, feltűnően hajlékony első szárnyát próbálgatta. Az új elemet ismét Felipe Massa autójára szerelték fel, amely folyamatosan szikrákat szórva körözött a pályán, ahogy a látványosan mozgó szárny két vége időről időre súrolta az aszfaltot.
Mögöttük Paul di Resta végzett az egész hétvégén jó formát mutató Force Indiával, Adrian Sutil a csapat másik autójával a 9. helyet szerezte meg. Közéjük Nico Rosberg furakodott be. A Mercedes az edzés nagy részében rövid etapokat próbálgatott, végül Michael Schumacher csak a 11. helyen zárta a délelőttöt, őt Sébastien Buemi szorította ki az első tízből.
A frissen épült indiai pálya továbbra is porosnak bizonyult, s bár a tegnapinál jobb volt a helyzet, többen megpördültek. Bruno Senna például az utolsó pillanatokban csúszott ki nagy sebességgel a 11-es kanyarnál, nem sokkal kerülve el a védőkorlátot. A mezőny hátsó felében nem történt meglepetés, a hazai pályán versenyző Narain Karthikeyan megelőzte az egész hétvégén szenvedő Jérome D'Ambrosiót.
A levegő jelenleg 28, a pálya pedig 35 fokos, továbbra is száraz időre lehet számítani.
Tegnap délelőtt Lewis Hamilton kezdett az élen, nem sokáig örülhetett azonban edzéselsőségének, mivel a sportfelügyelők a sárga zászlók figyelmen kívül hagyása miatt háromhelyes rajtbüntetést szabtak ki rá. Délután Felipe Massa vette át a vezetést.
Perceken belül kezdetét veszi az utolsó szabadedzés. Tegnap a legnagyobb gondot a pályán lévő tetemes mennyiségű por okozta, bár több csapat arról számolt be, hogy a felgumizott ideális íven meglepően jó a tapadás - amikor éppen valaki nem hordja rá a port. A versenyzők körében egyébként osztatlan sikert aratott az új indiai pálya.
Michael Schumacher és Nico Rosberg rögtön egy rajtgyakorlással kezdenek, egy pillanatra megállva, és feltartva a sort a bokszutca kijáratánál.
Egyedül a McLaren versenyzője nem hajtott még ki az ellenörző körére, a legtöbb versenyző már vissza is tért a bokszba, hogy a mérnökök átfussák az első adatokat. A helyzet tegnap óta nem sokat változott, az autók látványosan verik fel a port, ahogy kihajtanak a garázsokból.
Megérte várni, most az övé az egész pálya. A rádión közben rászólnak, hogy ne használja a DRS-t. Az indiai pályán egyébként dupla DRS-zónát jelölt ki az FIA.
Egyelőre minden versenyző visszatért a bokszba, Fernando Alonso kiszállt az autóból, levette sisakját, és egy gurulós széken lógatja a lábát. A Force Indiánál sem sietnek sehova: Paul di Resta a bokszutcai irányítóközpontban cseveg, ahol Nico Hülkenberg is ücsörög éppen.
Lewis Hamilton a McLaren motorhome-jában Rowan Atkinsonnal, Mr. Bean megformálójával cseveg. A versenyző végre mosolyog... A komikus, aki egyébként közismerten nagy autórajongó, augusztusban ripityára tört egy régi McLaren F1-et, a balesetben szerencsére csak a válla sérült meg. Massa közben Marc Genével konzultál a Ferrari garázsában.
A hétszeres világbajnok kihajt a Mercedes garázsából, és újra egy rajtgyakorlással kezd a bokszutca végén, a hétvégén opciós keverékként használt kemény gumikat rakták az autójára. Őt Pérez és D'Ambrosio követi.
1:31.768-as idővel adja meg az alaphangot, a többiek egyelőre elmaradnak tőle. A versenyzők sorra hajtanak ki a garázsból. Következő körében rögtön megjavítja a köridejét, 1:30.948 az új etalon.
Harmadik körét már 1:29.908 alatt teljesíti.
Az utolsó kanyarban blokkolnak a kerekei, elveszti az uralmát az autó felett, azonban a bukótérbe kigurulva gond nélkül folytatni tudja.
1:29.384 az új etalon, Schumacher közben visszatért a bokszba.
Megnézte, hogy minden rendben megy-e. A hírek szerint ma eddig sem denevérek, sem áramszünet nem zavarta az újságírók munkáját - amelyekre az előző napokban akadt példa.
A Williamsnél arról beszélnek, hogy nagyon nehéz megállapítani, hogyan alakul a pálya tapadása a hétvége folyamán. Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke tegnap azt mondta, ennek megjósolása lesz a legnagyobb feladat a hétvégén. Közben Webber javít: 1:28.438.
Míg sok versenyző a nemrégiben elhunyt Dan Wheldon és Marco Simoncelli előtt tiszteleg sisakjával, Hamilton sisakjának tetején egy hatalmas Bob Marley portré látható. Sokan arra tippeltek, hogy az énekes legendás "No Woman No Cry" című számával szeretne üzenni szakítása után, a sisakon azonban egy másik dal, a "One Love" címe olvasható. A versenyzőt egyébként állítólag a Marley család kérte meg, hogy hordja a különleges dizájnt.
Bő egy másodpercet javít Webber idején, 1:26.906 az új etalon.
A McLaren-es sokáig kivárt, most azonban visszatért a pályára, csakúgy, mint Alonso. Már csak a két Ferrarinak nincs mért ideje. Webber közben befejezte hatkörös etapját.
A helyzeten az sem segít, hogy sok más versenyhelyszínnel ellentétben itt nem rendeznek GP2-es futamot, amely segítene az aszfalt felgumizásában. Holnap senki sem szeretne a pálya piszkos oldaláról indulni... Közben Vettel 1:25.311-re javít, és visszatér a bokszban. Alonso második próbálkozásra felugrik az ötödik helyre.
A tegnapihoz hasonló bizarr látványban lehet részünk: Felipe Massa Ferrariján úgy hullámzik az első szárny, mintha gumiból lenne. A két vége emiatt hozzáütődik az aszfalthoz, folyamatosan szikrákat szórva. A brazil jelenleg a 12. helyen áll.
A Mercedes visszatér a pályára, és bő 5 tizedre közelíti meg Vettelt, mögötte Schumacher áll a harmadik helyen.
Romain Grosjean tesztpilóta a Renault bokszutcai irányítóközpontjából követi figyelemmel az eseményeket. Az AUTOSPORT értesülései szerint a fiatal francia a hátralévő versenyek valemelyikén lehetőséget kap majd a pénteki szabadedzésen.
Rádión számol be a csapatnak a jelenségről. Közben Alonso egy kicsit hibázik az egyik sikánban nagy port verve fel. A spanyol a hatodik helyet szerzi meg a kemény gumikon, miután forgalomba kerül az utolsó szektorban.
A McLaren garázsában felrakják a sárga csíkkal jelzett lágyabb keveréket, többen követik a példát, Hamilton azonban továbbra is lágyakon köröz. Közben az időtábla élén álló Vettel visszatér a pályára.
Folyamatosan javít, már csak másfél tizedre van lemaradva csapattársától.
Schumacherhez hasonlóan Rosberg is egy kör után visszatért a bokszba, majd újra kihajtott a pályára. A csapat tegnap délután végig a hosszú etapokra koncentrált. Egyelőre a 3. és 4. helyen állnak.
Azonban még mindig egy új fejlesztést próbálgatnak. Valószínű, hogy erről még sokat hallunk mostanában, az FIA technikai delegáltja nemrég meglátogatta az olaszok garázsát...
A spanyol még egy utolsó próbálkozásra kihajt a garázsból, már Massa autójára is felrakták a lágyabb keveréket, ő azonban egyelőre a garázsban várakozik. Vettel közben visszatért a bokszba, nem tudott javítani korábbi idején. Massa kihajt.
A sorrend jelenleg: Vettel, Webber, Rosberg, Sutil, di Resta, Schumacher, Senna, Buemi, Button, Alguersuari, Alonso. Hamilton csak a 14. helyen áll, közvetlenül Massa előtt. Hamilton a BBC értesülései szerint nem elégedett az autó beállításaival, éppen most állítottak a hasmagasságon.
A spanyol 76 ezredre közelíti meg a Red Bull idejét, Vettel azonban a garázsban várakozik. Közben többen is jó körön vannak.
Massa egy pillanatra átveszi a vezetést, a néhány méterrel mögötte haladó Button azonban nála is jobb időt fut, 1:25.942 az új etalon. Ez még bő két tizeddel elmarad Massa tegnapi legjobbjától.
1:25.784-re javít, Button azonban újabb jó körön van. Közben Barrichello kicsúszik egy fűre, ahol egy bukkanó durván megdobja a Williamst, szokás szerint hatalmas port ver fel a pálya mellett.
Ahogy várható volt... 1:25.191 alatt ér célba, majdnem 6 tizedet verve Alonsóra. Vettel közben visszajött a pályára, Ricciardón kívül mindenki kihajtott a garázsból.
Ahogy Button is, egy abszolút leggyorsabb első szektor után visszatér a bokszba, azonban egyelőre az élen marad. Hamiltonnal közben azt közlik a rádión, hogy az utolsó szektorban még fél másodpercnyi időt találhat, és valóban javít is, egy tizedre közelíti meg csapattársát. Webber beférkőzik közéjük, 12 ezreddel elmaradva Button idejétől.
A kétszeres világbajnok nem hagyta magát, 1:24.824-gyel átvette a vezetést, és megnyerte az edzést. Közben Senna csúnyán megcsúszott a 11-es kanyarban, nem sokkal kerülve el a korlátot. A Renault-nál valószínűleg nem örültek volna, ha az időmérőig hátralévő két órát a brazil autójának újjáépítésével kellett volna tölteniük... A mezőnyből egyedül Alguersuari és Ricciardo érték el kemény keveréken a leggyorsabb körüket.