Alonso követte a Mercedeseket, rengeteg volt a kicsúszás
2014. június 20. 09:54
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Osztrák Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A Forma-1 tizenegy év után tér vissza a korábban A1-Ring néven ismert spielbergi pályára, amely most a Red Bull tulajdonában van. A részletes futamelőzetesünket és rövid történelmi visszatekintésünket itt olvashatják.
Hűvös időben kezdődik a nagydíjhétvége a stájerországi hegyekben, és sötét felhők is tornyosulnak a pálya felett. Még nem esik, de a következő órákra ez könnyen megváltozhat.
Legalábbis Kimi Räikkönen Ferrarija és Nico Rosberg Mercedese. Az FIA a látványosságon szeretne javítani, ezért a délelőtti edzésen a két autó fenéklemezére titániumbetétet szerelnek. A részletekről itt olvashatnak.
A mezőny ugyanazon a pályán versenyen majd, mint 2003-ban, de a lelátókat, a bokszutcát és a paddockot alaposan átalakították. Paddy Lowe szerint a csapatokat nem segítik majd a pályáról gyűjtött korábbi adataik - a beállítások szempontjából olyan lesz, mintha egy vadonatúj pályán kellene versenyezniük.
A mezőny nagy része máris kihajtott a pályára egy ellenőrző körre. Ahogy a többi új pálya esetében, itt is nagyon fontos lesz, hogy az autók minél több időt töltsenek a pályán a szabadedzéseken.
A szokásosnál is több áramlásjelző festéket kentek rá, ezért meglehetősen furcsa látványt nyújt. Néhány versenyző már a második ellenőrző körét teljesíti, de a legtöbben most a bokszban várakoznak.
A két Mercedes futott először teljes kört. 1:18-as időkkel kezdtek, de utána rögtön javítottak: most Rosberg 1:15.162-es körrel áll az élen, Hamilton 1:15.7-tel a második.
A német hirtelen lelassult a pályán, a mögötte érkező Hamilton alig tudta kikerülni. A bokszba sikerült visszatérnie, de egyértelmű, hogy valami baj van az autójával, ki is szállt belőle. Közben Hamilton átvette a vezetést, 1:12.255-ös idővel áll az élen.
A bokszkijáratnál parkolta le a Caterhamet, egy kicsit füstöl is az autója. Sárga zászlók vannak érvényben, amíg le nem tolják az autót a pályáról. Most már a mezőny nagy részének van mért köre, Massa egy 1:13.219-es körrel befért a két Mercedes közé, Bottas pedig a 4. helyre jött fel a másik Williamsszel. A két Ferrari, Vettel és Maldonado még nem futott teljes kört.
Massa 1:12.5-ös kört futott, már csak 245 ezreddel marad el Hamiltontól, Bottas pedig további 1 tizedes lemaradással feljött a 3. helyre. A bokszban tartózkodó Rosberg folyamatosan csúszik vissza, már csak a 11. Räikkönen első mért köre a 9. helyre volt elég, majd a mérnöke megkérte, hogy változtasson a motorbeállításokon.
A mostani látvány azonban csak nyomokban emlékeztet a régire, a mesterséges megoldás inkább olyan, mint amikor egy megrongálódott autó egyik alkatrésze leér a földre. Räikkönent nem zavarják a szikrák, máris feljött a 2. helyre, 1:12.365-ös idővel.
Sokat már nem tud körözni, mielőtt az első fél órában használható extra abroncsokat vissza kell adni a Pirellinek, de úgy tűnik, a Mercedes megoldotta a korábbi problémákat.
Az első fél óra után szokás szerint elcsendesedett a pálya, a jelenlegi állás: Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Vergne, Massa, Button, Alonso, Bottas, Ricciardo, Magnussen.
Az első 30 percben több versenyző is rontott: többen a Jochen Rindtről elnevezett, 8-as kanyarban fordultak szélesen, Massa pedig a 3-as kanyarban hagyta el rövid időre a pályát. Korábban néhány versenyző jelezte, hogy esőcseppeket látott, de egyelőre nincs számottevő csapadék.
A dán hajtott először a pályára a néhány perces szünet után, majd Button követte őt a másik McLarennel. A csapat a Mercedes erejében bízik, mindkét versenyzőjükkel pontszerző helyen szeretnének célba érni Ausztriában.
Eddig ő futotta meg az abszolút legjobb időt a pálya mindhárom szakaszán, de ez nyilvánvalóan nem ugyanabban a körben sikerült neki, hiszen csak a 8. helyen áll. Közben Gutiérrez és Kvjat is csatlakozott a McLarenekhez a pályán. A Mercedes továbbra is tart az esőtől, Hamilton a pálya északi részén jelezte a csapadékot. A közeli hegyekben már esik.
Az 1-es kanyarnál hagyta el a pályát, de gond nélkül vissza tudott térni. A másik Saubert szétszedték a garázsban, Sutil pedig éppen a paddockban ad interjúkat - nyilván fény derült valamilyen problémára a német első 9 köre alatt.
A német elmondta, mindössze négy kör után motorproblémát észlelt, ezért visszavitte az autóját a garázsba, hogy alaposan átvizsgálhassák. Az edzés hátralévő részében már nem fog a pályára hajtani.
A pálya még nem tűnik vizesnek, de egyre több versenyző panaszkodik az esőre, különösen az utolsó kanyarok környékén és a célegyenesben. A Red Bull Vettelre bízta, hogy kint marad-e a szemerkélő esőben, a német inkább a bokszba hajtott. Most csak négyen köröznek, a két Force India és a Marussiák.
Az energiavisszanyerő-egység hűtésével volt gond, de azóta hibátlanul működik az autója. A 8-as kanyarban egyre többen hibáznak, legutóbb a két Toro Rosso járt pórul ott.
Egy óra telt el az edzésből, a jelenlegi állás: Rosberg, Button, Hülkenberg, Bottas, Hamilton, Pérez, Magnussen, Räikkönen, Vergne, Massa. A két Red Bull egyelőre elbújik a középmezőnyben, Ricciardo a 12., Vettel a 15. helyen áll.
A német motorgyártó 4 csapata kibérelte a mezőny elejét, őket a ferraris Räikkönen követi a 9. helyen. A hétvége előtt is arra lehetett számítani, hogy a motorerő sokat jelent majd ezen a pályán.
Az utolsó kanyarnál csúszott le a füves részre, emiatt kétszer is megpördült az autója, és nagy szerencséje volt, hogy nem találta el a célegyenes melletti falat. A rádión azt jelentette, hogy nagyjából rendben van az autója, de a gumik állapotával kapcsolatban vannak kétségei.
1:11.606-os idővel furakodott be a Mercedes motoros autók közé, de néhány perc múlva Hamilton megelőzte őt 1:11.435-ös körével. Az élen még mindig Rosberg áll, több mint 2 tizedes előnnyel.
Eddig nem volt hatással a köridőkre a csöpögő eső, de most megint intenzívebb lett, és az összes csapat visszahívta az autóit a bokszba. Az előző percekben már nagyon csúszott a pálya, Ricciardo is hibázott a 9-es kanyarban.
A pálya legnagyobb részén most esik az eső, ezért a csapatok nem kockáztatnak. Továbbra is sötét felhők láthatóak az égen, de talán még kimerészkednek néhányan a pályára.
Sőt Pérez is csatlakozik hozzájuk. Egyelőre nagyon óvatosan hajtanak, miközben a pálya állapotát ellenőrzik.
Már a Mercedesek és a Ferrarik is a pályán vannak. Javítani senki nem tud, a pálya állapota nyilvánvalóan nem olyan jó, mint korábban. Hamilton az 1-es kanyarnál hiányzott, ahogy korábban Kvjat is.
A 3-as kanyarnál hibázott, de sikerült visszakeverednie a pályára. Az élmezőnyből most Rosberg nincs a pályán, a többiek viszonylag lassan köröznek. A Mercedes német versenyzője a bokszutcai irányítóközpontból figyeli az eseményeket, úgy tűnik, már nem is fog kihajtani.
Räikkönen, Massa és Vergne is rontott el kanyarokat az elmúlt percekben. Már csak 5 perc van hátra az edzésből, nem valószínű, hogy bárki is javítani fog a csúszós pályán. Hamilton legutóbb 2,5 másodperccel volt lassabb Rosberg eddigi legjobbjánál.
Nem történtek jelentős változások az edzés utolsó szakaszában, a szemerkélő eső megnehezítette a csapatok dolgát. Rosberg 1:11.295-ös idejével, 140 ezredes előnnyel az élen maradt, a további sorrend: Hamilton, Alonso, Massa, Button, Pérez, Hülkenberg, Bottas, Magnussen, Vergne. Köszönjük a figyelmet! A második edzés 14 órakor kezdődik, természetesen arról is élőben tudósítunk majd.
Nem tartogatott nagy meglepetéseket a 11 év után visszatérő Osztrák Nagydíj első szabadedzése: az élen szokás szerint a két Mercedes végzett, őket pedig a délelőtti gyakorlásokon rendszerint gyors Fernando Alonso követte. Az edzés azonban egyik csapat számára sem alakult simán: Nico Rosbergnek egy ERS-hiba miatt körülbelül negyed órát kellett a bokszban időznie, az edzés vége felé a változó intenzitású eső hátráltatta a körözést, és szinte minden versenyző hibázott a csúszós pályán.
A Mercedesek már az edzés elején befészkelték magukat a tabella elejére, csak Jenson Button tudta rövid időre letaszítani őket az első helyről. Rosberg és Lewis Hamilton többször is váltották egymást az élen, végül a német az edzés 50. percében futotta meg 1:11.295-ös körét, amellyel aztán az első helyen is tudott maradni. Ekkor úgy tűnt, már nincs nyoma az ERS hűtését érintő, az edzés elején tapasztalt problémájának. A gyakorlás utolsó perceit azonban Rosberg már nem töltötte a pályán, mert a Mercedes úgy döntött, kicserélik a hűtőpumpát az energiavisszanyerő-rendszerben a második edzésre.
Alonso mindössze 171 ezredes lemaradással követte a másodikként végző Hamiltont, de a Ferrari formájára ebből még nem lehet következtetni, hiszen a péntek délelőtti edzéseken rendszerint jól szerepelnek. Egyébként egyedül a spanyol tudta megakadályozni, hogy a Mercedes motoros autók teljesen kisajátítsák az első nyolc helyet. A hosszú egyenesekkel teli osztrák pályán sokat számít a motorerő, ezért nem meglepő, hogy a williamses Felipe Massa végzett a 4. helyen, valamint a McLaren és a Force India is biztatóan szerepelt.
A Kanadai Nagydíjon győzelmet arató Red Bull egyelőre nem sokat mutatott meg a tempójából, Daniel Ricciardo a 13., Sebastian Vettel pedig csak a 15. helyen végzett. Ehhez az edzés második felében jelentkező eső is hozzájárulhatott: bár a csapadék intenzitása nem volt elég erős ahhoz, hogy teljesen eláztassa a pályát, a gyakorlás vége felé már nem tudtak javítani a versenyzők.
Már az eső megérkezése előtt is rengeteget rontottak a pilóták, a csúszós pályán pedig még több hibát láthattunk. A legtöbben az 1-es, a 3-as és a 8-as kanyarban hagyták el rövid időre a pályát, de az utolsó, 9-es kanyar is gyakran kifogott a versenyzőkön. A leglátványosabb hibát itt Vettel követte el, aki a fűre hajtva kétszer is megpördült, és csak nagy szerencsével tudta elkerülni a célegyenes melletti falat. Az autóját senki nem törte össze, de Marcus Ericsson és Adrian Sutil edzése idő előtt befejeződött műszaki hiba miatt.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Több mint 4 tizedet vert Hamilton idejére, 1:11.839-es körrel vette át a vezetést. Magnussen is jó kört futott, ő a 3. helyen áll, és csak 6 századdal marad el Hamiltontól.
Már nyoma sincs a korábbi problémáknak: 1:11.295-re faragta le a legjobb köridőt, Buttont is 6 tizeddel előzi meg. A lelátókon közben előkerült néhány esernyő.