Hamilton délután átvette a vezetést a Red Bull Ringen
2014. június 20. 13:57
A Mercedes az eddiginél is magabiztosabban uralta a pályát a Forma-1-be tizenegy év után visszatérő Osztrák Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén. Lewis Hamilton 1:09.542-es ideje 1,3 százalékkal volt jobb a ferraris Fernando Alonsóénál, aki a 3. helyen végzett, s mindössze 1,6 másodperccel maradt el Michael Schumacher 2003-ban felállított pályacsúcsától.
Miután az első edzésen csapattársa, Nico Rosberg volt a leggyorsabb, Hamilton a másodikon átvette tőle a kezdeményezést, és mindkét típusú gumival ő érte el a legjobb köridőt. Már 18 perc után az élre állt, majd a 37. percben az elsők között kapta meg a szuperlágy Pirelliket, és egy 1:09.652-es körrel megerősítette a pozícióját, mielőtt még tovább javított. Rosberg eleinte nem tudta tartani vele a lépést, s végül az etapja 7. körében közelítette meg őt 0,377 másodpercre.
Alonso tartotta délelőtti harmadik helyét a délutáni edzésen, amely továbbra is rengeteg pályaelhagyást hozott: főleg a 8-as kanyar bizonyult problematikusnak, és a vezetést az autók aerodinamikáját megbolygató erős szél még inkább megnehezítette. A Williamsek ismét gyorsak voltak, és mindössze 2 ezredmásodperc választotta el őket egymástól.
A címvédő Sebastian Vettel hátránya már hozzájuk képest is 3 tized volt, ehhez azonban hozzájárult, hogy friss szuperlágy gumikkal a Red Bull egyik versenyzője sem tudott tiszta kört futni. A legjobb tíz közé beverekedték magukat a McLarenek is, a pályáról többször lesodródó Kimi Räikkönent viszont Jean-Eric Vergne már a 11. helyre szorította.
A rádión az autójára panaszkodó Romain Grosjean még Max Chiltontól is kikapott, Kamui Kobajasi pedig fékproblémák miatt csak 24 kört tett meg. A legtöbbet, 50-et Rosberg teljesítette.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Osztrák Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Az F1 tizenegy év után tér vissza Stájerország gyönyörű hegyei közé. Az idő jelenleg felhős, komoly esély van egy zuhéra a következő másfél órában.
Délelőtt nem túl nagy meglepetésre Rosberg és Hamilton volt a leggyorsabb, bár a németnek gondjai voltak az ERS hűtésének pumpájával. A 3-4-5. helyen talán nem véletlenül végzett három olyan versenyző, akik már az előző korszakban is megfordultak a pályán: Alonso, Massa és Button. A Red Bull szenvedett.
Az eső fenyegetése miatt a csapatok nem engedhetik meg maguknak, hogy vesztegessék az időt. Ericsson, Chilton, Sutil és Kobajasi máris a pályára hajtott.
1:13.627-tel egyelőre ő a leggyorsabb. Rosberg délelőtt 1:11.295-tel zárt az élen.
12 autó van a pályán, egyelőre Kvjat 1:11.749-es köre az etalon, de az eredmények folyamatosan javulnak. A levegő 18, az aszfalt 28 fokos.
Ericsson a 2-es kanyarnál, a meredek emelkedő tetején fékezi el magát, Maldonado pedig a trükkös 8-asban sokall be. Már Alonso áll az élen, az ideje 1:11.217. Ez már a hétvége eddigi legjobbja.
A pálya szélén álló Martin Brundle szerint a 8-as kanyarban láthatóan sokkal gyorsabb, mint eddig bárki más. Az első köre 62 ezreddel lassabb Alonsóénál.
1:10.835 alatt teljesíti, de Alonso is futott egy 1:10.899-et az előbb. Vettel és Ricciardo csak most hajtott ki a garázsból. Hamilton 6 ezredes különbséggel feljött másodiknak.
Bő negyedóra után: Hamilton (1:10.525), Rosberg, Alonso, Massa, Bottas, Magnussen, Button, Pérez, Räikkönen, Kvjat, Vergne, Vettel.
"Egyelőre nincsenek meglepetések - a pálya pont úgy viselkedik, ahogy a szimulációk alapján vártuk" - írják a Renault-nál. A Red Bull Ring vonalvezetése változatlan a régi A1 Ringéhez képest, de természetesen újraaszfaltozták.
1:10.460-ra, miközben Bottas megelőzi Rosberget, aki kitartóan körözget. Alonso visszatért a bokszba.
0,039 másodpercre csökkent a hátránya Hamiltonhoz képest, ezzel visszaelőzte Bottast.
Aki esetleg lemaradt volna róla: az FIA kevésbé szigorú ítélkezést ígér a hétvégétől, hogy merészebb versenyzésre bátorítsa a mezőnyt. Érdekes lesz látni, hogy ez kihat-e Pérez montreali ügyére, amit ma délután 4-kor újratárgyalnak.
A bokszbejáratnál. Pedig a tegnap délutáni eligazításon közölték a csapatmenedzserekkel, hogy ezt biztonsági okokból nem szabad megtenni. Délelőtt Ricciardo is elkövette ugyanezt a kihágást, vizsgálatot is indítottak ellene.
Most csillapodott a forgalom, a tabella eleje így fest: Hamilton, Rosberg, Bottas, Alonso, Massa, Ricciardo, Vettel, Magnussen, Button, Kvjat, Pérez, Räikkönen.
Délelőtt is szenvedtek az utolsó kanyarnál, ahol most Ricciardo és vergne egymást követve sodródik le. Grosjean arról érdeklődik a rádión, hogy biztos nincs-e gond az autójával, de megnyugtatják, hogy csak fel kell melegedniük a gumiknak.
Magnussen már fel is jött velük az 5. helyre, és most a Mercedesek próbálkoznak.
Rosberg egy elfékezés miatt csak 1 tizedet farag le az előző idejéből, Hamilton viszont a szuperlágy gumik tapadását kihasználva 1:09.652-re szorítja le a lécet. Szép kör!
Az előző idején 4 tizedet javítva újra bebiztosítja magának a 3. helyet, amit Massa az előbb átmenetileg elfoglalt. Buttonnal azt közlik a rádión, hogy a szuperlágy Pirellik kb. 6 tizeddel gyorsabbak a lágyaknál, és az első körben lehet kihozni belőlük a maximumot.
Nos, a mérnökeinek igaza volt: 0,590 másodpercet javított a szuperlágyakon. Bottas 2 ezredet vert Massára, ezzel már ő a negyedik. A Red Bullok is a szuperlágyakkal mentek ki.
Érdekes módon az etap 7. körében futotta meg az abszolút legjobb szektort a pálya elején, így Hamilton után ő is befért 1:10 alá. Egyik Red Bull sem tudott javítani a köridején a szuperlágy gumikkal.
A 3. mért körében javított 1:10.807-re, amivel 1,3 másodperc a hátránya Hamiltonhoz képest. Ricciardo csak most jött fel a 8. helyre.
Miután mindenki megtette a körét a szuperlágy gumikkal is: Hamilton, Rosberg, Alonso, Bottas, Massa, Vettel, Button, Ricciardo, Magnussen, Vergne, Räikkönen, Kvjat. Ricciardo az imént lesodródott a 8-as kanyarnál, ami ma a legnehezebbnek bizonyul a versenyzők számára.
A versenyzők így javítottak a lágyról a szuperlágy keverékre:
HAM 1:10.460 => 1:10.652
ROS 1:10.499 => 1:10.399 => 1:09.919
BOT 1:10.790 => 1:10.519
ALO 1:11.899 => 1:10.470
MAS 1:11.049 => 1:10.521
RIC 1:11.072 => 1:10.920
VET 1:11.275 => 1:10.807
MAG 1:11.382 => 1:10.982
BUT 1:11.403 => 1:10.813
KVY 1:11.659 => 1:11.261
PER 1:11.677 => 1:11.296
A különbség 5-8 tizednek tűnik, ez nem számít nagynak.
Hamilton, Rosberg és Button a szuperlágy, Bottas a lágy gumikon vágott neki a sajátjának.
Rajta is a mumus, a 8-as kanyar fogott ki. Rosberg jóval gyorsabb, 1:13-as köröket megy.
Ők is 1:14-es köröket tudtak menni legutóbb. Csak a Mercedesek diktálnak 1:13-as tempót, de a McLarenek ebben az etapban még nem jutottak 1:16 alá. Persze az üzemanyagszinteket nem ismerjük. Rosbergnek az előbb szóltak, hogy a kisebb fogyasztás érdekében más fordulatszámnál váltogasson fel.
Ezen is 1:13.937 alatt tette meg a legutóbbi körét, míg Hamilton, aki maradt a szuperlágy gumikon, 6 tizeddel gyorsabb volt. De most ő is kiállt a bokszba. Közben Alonso, Vettel és Button szintén a keményebb keverékre váltott.
Emellett erős szél is nehezíti a vezetést, részben ez is lehet az oka a sok kicsúszásnak a 8-as kanyarnál. Most, hogy mindenki a versenyre készül, a sorrend persze már nemigen változik.
Ezért vesztegel a garázsban a Caterhammel: az autója a féktávokon jobbra húzott. Közben odakint, a pályán szinte pillanatonként jelentenek egy pályaelhagyást a sportbírók. A csapatok többsége már mindkét típusú gumit kipróbálta, de a Force Indiák még csak a szuperlággyal teljesítettek hosszú etapot eddig.
Mindkét autójuk a 17. körét teljesíti egyhuzamban. Massa a szuperlágyakon 1:15.366-os, Bottas a lágyakon 1:14.765-ös eredményt ért el legutóbb.
Úgy tűnik, véget ért a napja: a garázsban kiszállt az autójából, és elsétált. 37 kört tett meg, és ő végzett az élen, úgyhogy valószínűleg egyszerűen befejezte a munkát. Közben Ericsson túlfutott a 2-es kanyaron.
A célegyenesre kanyarodva a fűre csúszik, és végigpattog rajta, mielőtt vissza tud evickélni a pályára a Ferrarival. Az edzésnek azonnal vége.
Hamilton természetesen maradt az élen, hamarosan a többiek is befejezik a hosszú etapjukat, és visszatérnek a garázsba. Bottas autóján a Williams még búcsúzóul gyakorolta a kerékcserét, a nap pedig szépen kisütött. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval.