Vágólapra másolva!
Új, a nagydíjak első edzésnapján jelentkező rovatunkban közelebbről is górcső alá vesszük a csapatok köridejeit, az adattengerből kibogarászva, hogy ki tűnik gyorsnak vagy éppen lassúnak. Monacóban egyelőre a papírforma érvényesül, de Hamilton maratoni etapja meglepően erős volt.

Sokan már a Monacói Nagydíj előtt elkönyvelték, hogy a pole pozíció ismét a Mercedesé lesz - elvégre az utóbbi három versenyre mindig ők szerezték meg, és itt már a tavalyi időmérőn is Michael Schumacher volt a leggyorsabb -, a csapat versenytempóját azonban a barcelonai és bahreini tapasztalatokból okulva finoman szólva kérdőjelesnek tartották. A Mercedesnél az elmúlt két hétben többször hangsúlyozták, hogy a gumikkal kapcsolatos problémáikra nincs azonnali gyógyír, de a csütörtöki edzésnapon látottak szerint Monacóban jobban állnak, mint az eddigi helyszíneken.

A Pirelli szokás szerint a két leglágyabb keveréket bocsátotta a csapatok rendelkezésére, ám a hercegség kacskaringós pályáján a lassú, kis energiájú kanyaroknak köszönhetően általában nem fogynak el túl gyorsan a gumik. A versenyzők többsége egyetlen kerékcserével teljesítette a tavalyi futamot, és valószínűleg idén is ez lesz a csapatok elsődleges haditerve.

A Mercedesnek gondja származhat ebből, mert egy garnitúra guminak így átlagosan a táv felét, azaz 39 kört kellene kibírnia, márpedig ők a hátsókat a kelleténél jobban koptatják. Hamilton azonban csütörtökön délután futott egy maratoni hosszúságú, 26 körös etapot a szuperlágy keveréken, mégpedig meglepően erős, 1:21.910-es átlaggal. "Volt egy kis alulkormányzottság és a gumik enyhén szemcsésedtek, de a hosszú etapjaink ettől eltekintve elég jól alakultak" - mondta. "Az egy mért körös tempómon viszont még javítanom kell."

Forrás: AFP

Persze leginkább Nico Rosberggel szemben, aki délután 0,318 másodpercet vert rá. Ő is elismerte, hogy a Mercedes versenytempója ma ígéretesebbnek tűnt a vártnál, bár az elvárásokat tompítandó hozzátette, hogy "még mindig akadtak problémáink." A Mercedesnek mindenesetre valószínűleg tényleg Monacóban lesz a legtöbb esélye a győzelemre, mert ha el is kopnak a gumijaik, itt nehezebb lesz megelőzni őket, mint legutóbb, Barcelonában.

Az élmezőnyből csak Mark Webber futott a Hamiltonéhoz hasonlóan hosszú etapot, de nem a szuperlágy, hanem a lágy gumikon. Az ő időeredményei ingadozóbban alakultak, bár ennek főként az volt az oka, hogy - amint az ilyenkor szokásos - néha szándékosan visszavett a tempóból, megtéve egy-egy lassú, a fékek és a gumik hűtésére szolgáló kört (a grafikonon ez a hirtelen csúcsokon látható). 1:25.916-os átlaga ezért nem mérvadó, az viszont egyértelmű volt, hogy amikor rálépett a gázra, gyorsabb volt Hamiltonnál. A Mercedes számára biztató ugyanakkor, hogy a Red Bullon az etap végéhez közeledve a keményebb keverékű gumik is hamarabb elkezdtek veszíteni a tapadásukból.

Forrás: Farkas Péter [origo]
Webber és Hamilton leghosszabb etapja a második szabadedzésen (vízszintes tengely: körök, függőleges tengely: a köridő másodpercben)

"Hagyományosan nem szoktunk túl pengék lenni itt csütörtökönként, úgyhogy az előző éveket nézve a mai nyitónapunk még jobban is sikerült a szokásosnál" - mutatott rá Webber, aki egyébként a legjobb körideje alapján 5. lett a két Mercedes és a két Ferrari mögött. A címvédő Sebastian Vettel már kevésbé volt elégedett, mert a szuperlágy Pirelliken megmagyarázhatatlanul gyengén muzsikált, olyannyira, hogy a keményebb keveréken, egy 4 körös etap 2. körében érte el a legjobb időeredményét. A szuperlágyakkal "nem tudtam javítani, és meg kell értenünk, miért" - ismerte el.

A Red Bull tehát az időmérőn egyelőre nem számíthat túl sok jóra, márpedig ez Monacóban az előzési nehézségek miatt döntőnek bizonyulhat. Vettel másokhoz, így Felipe Massához és Kimi Räikkönenhez hasonlóan azok közé tartozott, akik délután is csak egy kicsit rövidebb, 13-15 körös etappal készültek a versenyre, és 1:22.652-es a körátlaga nem volt kiemelkedő. Mindhárman a szuperlágy gumikat használták, s bár Massa Vettelével ezredmásodpercre megegyező átlagot ért el, a gyors körökben a Ferrari tempója kicsit lendületesebbnek tűnt a Red Bullénál.

Forrás: Farkas Péter [origo]
Vettel, Massa és Räikkönen csak 13-15 mért körös etapot tett meg, mindannyian a szuperlágy gumikkal. Räikkönen átlaga volt a legjobb, de ő csak egy hűtőkört teljesített (a 6. volt az)

Mindez nagyjából egybevág az eddigi tapasztalatokkal. Akárcsak Kimi Räikkönen adatai, amelyek azt mutatják, hogy a Lotus a hosszú etapokon szokás szerint sokkal kedvezőbb helyzetben van, mint egy mért körben. A finn mindenkinél gyorsabban, 1:21.395-ös átlaggal tette meg a maga 15 körét, ami részben annak köszönhető, hogy csak egyetlen hűtőkört iktatott közbe - ezt leszámítva nagyjából együtt haladt Massával. Az is árulkodó, hogy az említett három versenyző legjobb körideje a hasonló hosszúságú etapok során nagyon közel volt egymáshoz: Räikkönené 1:19.483, Vettelé 1:19.490, Massáé pedig 1:19.586.

Összességében tehát az a kép rajzolódik ki, hogy az időmérőre a Mercedes a legesélyesebb, versenykörülmények között viszont ismét a Lotus és Ferrari van előnyben - csak éppen ez Monacóban kevesebbre lehet elég, mint más pályákon. A küzdelmet az döntheti el, ha valakinek kétszer kell kiállnia kereket cserélni.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

http://static.origos.hu/s/partners/f1/html/session_2013_6_2.html