A Forma-1-tulajdonos Liberty Media célja, hogy világszerte népszerűbbé tegye a száguldó cirkuszt, és több nézőt vonzzon be. Ennek a legkézenfekvőbb módja, hogy izgalmasabbá teszi a versenyeket. A tavalyi szezonban többször is előfordult, hogy a csapatok az időjárás miatt egyáltalán nem, vagy alig tudtak körözni a pénteki szabadedzéseken, majd vasárnap kiugróan fordulatos versenyt vívtak. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója ezt látva érdekes ötlettel állt elő, amelyről Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója beszélt.
Az alapkoncepció az, hogy a modernkori F1 a fejlett szimulációs technológiáknak és megannyi mérnöknek köszönhetően eljutott arra a szintre, hogy
a csapatok a megfelelő felkészülés mellett elképesztő pontossággal tudják előre meghatározni a versenyek végkimenetelét.
A csapatoknak összesen 4 órányi ideje van a pályán felkészülni az adott versenyhétvégén az időmérőre és a futamra, amit olyan jól ki is használnak, hogy már szinte semmilyen meglepetés nem éri őket. „Az autók teljesen megbízhatóak, a beállítások pedig optimalizálva vannak a gumik és minden más terén – nyilatkozta Lowe az Autosportnak. – Ez azt jelenti, hogy az eredmények sokkal inkább megjósolhatóak,
a legfőbb változót a pilóta és az esetleges hibái jelentik, de még ezen a területen is [nagy a kiszámíthatóság],
a versenyzők teljesen fittek manapság, nem fáradnak úgy el, mint korábban, nagyon edzettek, nem hibáznak."
A legnagyobb ismeretlent egy-egy futam előtt a gumik jelentik, mivel azoknak a viselkedését tudják a csapatok a legkevésbé lemodellezni előre, mindenképpen szükség van a pályán szerzett tapasztalatokra. A tavalyi USA Nagydíj ékes példája volt annak, hogy mi történik akkor, ha ezeket a tapasztalatokat nem tudják megszerezni.
Austinban a pénteki napot elmosta az eső, vasárnap pedig a szezon egyik legizgalmasabb versenyét futotta a mezőny,
az első helyen végző Kimi Räikkönen, a második helyen befutó Max Verstappen, és a harmadikként célba érő Lewis Hamilton pedig mind eltérő gumitaktikával ment végig, mégis tizedek választották el őket a végén.
Brawn szerint ezt a jövőben úgy lehetne reprodukálni, hogy egyszerűen el kell venni a csapatoktól a keverékek pénteki összehasonlításának lehetőségét.
„Olyasmit kell bevinnünk az egyenletbe, ami megakadályozza az optimalizációt – mondta Lowe. – Ross beszélt arról, hogy
nem tesztelhetünk bármilyen gumit pénteken, lenne egy alapgumi, amivel lehet dolgozni az autón és meg lehet tanulni a pályát.
Ilyesmikre gondolt. A verseny ezek után zsákbamacska lenne, ami szerintem nagyszerű. Ross felismerte, hogy az optimalizáció kiszámítható futamokat eredményez, ez az ő saját megfigyelése, amire épített egy projektet."
A Williams technikai igazgatója szerint más módon is el lehetne érni a kiszámíthatatlanságot, például vissza lehetne térni a 30 évvel ezelőtti csapatlétszámhoz, ezzel azonban embereket kellene elbocsátani, amit ő nem szeretne. „Egy futamra akkor két mérnökkel jöttünk, ma harminccal, másik harminc meg otthon van a gyárban. Ha értékesebbé akarjuk tenni [a sportot], meg kell előznünk az optimalizációt, több zavaró tényezőt kell engedélyeznünk, amelyek külső tényezőkből jönnek, amelyeket nem tudunk optimalizálni.
Ez jó ötlet, mivel a másik megoldás az lenne, hogy költségsapkával megszabadulunk a mérnököktől, vagy csökkentjük a versenycsapat személyzetét."
Lowe elmondta, hogy a pénteki gumitesztek eltörlésével nem válna feleslegessé az ebben közreműködő ménökök munkája, őket más feladatokra lehetne átcsoportosítani.