Mark Arnall kisebb megszakítást leszámítva lassan negyedszázada dolgozik a Forma-1-ben. A fizioterapeuta Mika Häkkinen erőnléti edzőjeként került be a sportágba, a kétszeres világbajnok visszavonulása után pedig Kimi Räikkönen fizikai állapotáért felel. A Jégemberrel azóta is együtt dolgozik, 2010-ben még a rali-világbajnokságba (WRC) is követte a finn pilótát.
Ennek megfelelően Arnall tökéletesen tisztában van vele, hogy a Forma-1 mekkora változáson ment keresztül az elmúlt két évtizedben. Häkkinen a 2018-as Japán Nagydíj idején újra vezethette azt az autót, amivel húsz évvel azelőtt először világbajnok lett. Akkori fizioterapeutája szerint a McLaren MP4/13 a mai kocsikhoz képest rendkívül egyszerűnek tűnik, de nem csak ebben lett nagyon más az F1.
„Az autó nagyon szögletes, az aerodinamikai területén pedig egyáltalán nem bonyolult – nyilatkozta a finn MTV3 csatornának Arnall. – Abban az időben viszont nagyszerű kocsi volt, és meg is nyerte a világbajnokságot.”
A brit szakember úgy véli, az azóta eltelt időszakban a Forma-1 hihetetlen fejlődésen ment keresztül. Ez a kijelentés azonban nem csupán technikai szempontból állja meg a helyét,
hanem többek között Arnall szakmái, vagyis az edzés és a táplálkozás is teljesen átalakultak.
„Elképesztően részletes elemzéseket készítünk a vérről, a vizeletről, valamint a belek működéséről, és ezek alapján határozzuk meg táplálékkiegészítőket – folytatta. – Erre korábban nem voltunk képesek. Az egész sportág átalakult, és ez az én munkámra is hatással van, illetve a pilóták is más fizikai kihívásokkal szembesülnek.”
Arnall hozzátette, a tudománynak óriási szerepe volt abban, hogy az iparág ennyire sokat fejlődött.
Mostanra sokkal többet tudnak a test működéséről, aminek következtében az edzésmódszerek is megváltoztak. Manapság olyan tréningeket végeznek, amely az egész testre hat, nem csak egy izomra vagy izomcsoportra.
A brit szakember elmondta, a 2009-es szezon és a KERS bevezetése az ő munkáját is nagyban befolyásolta. A pilótáknak ugyanis a lehető legalacsonyabb testsúlyra kellett törekedniük, hogy minél kevesebb időt veszítsenek. Arnall elmondása szerint Robert Kubica leginkább egy csontvázra hasonlított,
de Räikkönennek is fogynia kellett, hiszen fél kiló akár 2 tizedmásodpercet is jelenthet. A megfelelő testtömegnek pedig a mai napig nagy jelentősége van.
„A hangsúly eltolódott a nyers erőről és a fizikai teljesítményről a testsúly menedzselésére – magyarázta. – A versenyzőknek minél nagyobb tömeget kell leadniuk, aminek jelentős része izomból áll, mivel annak négyszer akkora a súlya, mint a zsírnak. Az izomzat leépítése viszont okozhat problémákat, úgyhogy ez is nagy kihívás a számunkra.”