BUDAPEST, HUNGARY - JULY 18: The cars of Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP and Lance Stroll of Canada and Racing Point are seen in parc ferme during qualifying for the F1 Grand Prix of Hungary at Hungaroring on July 18, 2020 in Budapest, Hungary. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Helmut Marko kijelentette, semmi problémája nincs azzal, hogy a Racing Point lemásolta a tavalyi Mercedest, és amennyiben ez a jövőben is szabályos lesz, akkor az Alpha Tauri-Red Bull viszonylatban is hasonló eljárás várható. Ugyanakkor mind ő, mind Toto Wolff felhívta a figyelmet, hogy néhány istállónak nincs olyan partnercsapata, amellyel együtt tudna működni ilyen téren.
A Racing Point idei autója gyakorlatilag a téli tesztek óta téma a Forma-1-ben, miután a silverstone-iak lényegében lemásolták a 2019-es Mercedes W10-est. A Renault óvása után pedig inkább az a kérdés, hogy mindezt szabályos körülmények között tették-e.
Az eljárás miatt sokan támadták Lawrence Stroll alakulatát, de olyanok is akadtak, akik semmi kivetnivalót nem találtak benne. Közéjük tartozik Helmut Marko, a Red Bull és az Alpha Tauri tanácsadója, aki odáig ment, hogy amennyiben nem lesz tilos, az energiaitalosok is erre az útra lépnének.
Ha nekünk is megengedik, akkor az Alpha Taurinál ugyanezt fogjuk tenni, amivel rengeteg pénzt spórolunk
– nyilatkozta a Kronen Zeitungnak. – Az viszont aggodalommal tölt el, hogy ezt eddig nem lehetett tudni. Amennyiben viszont jóváhagyják, akkor teljes mértékben támogatom.”
Az Alpha Taurinál nem lenne teljesen új a módszer, hiszen a faenzai istálló elődje, a Toro Rosso a 2000-es évek végén szintén másolta a Red Bullt. Az akkori és a mostani eset között az a különbség, hogy az olasz csapat nem az előző, hanem az adott évi autót vette át, leszámítva a motorokból fakadó különbségeket.
Az ügyről Toto Wolffot is megkérdezték, akit jobban érintenek a történtek, hiszen a Racing Point az ő istállójának autóját másolta le.
A Mercedes csapatfőnöke rámutatott, hogy segíteni kell a kisebb istállókat, amit a silverstone-iak esetében ők eddig is megtettek azzal, hogy szélcsatornát, valamint különböző alkatrészeket biztosítottak nekik, ami a brackley-iek számára is jövedelmező volt. Ebből a szemléletmódból fakadóan az osztrák üzletembert nem zavarná a Red Bull és az Alpha Tauri, vagy éppen a Ferrari és a Haas együttműködése, de hangsúlyozta, hogy ehhez két, erre alkalmas fél szükséges.
„Mindkét szervezetnek olyan módon kell működnie, hogy ez lehetségessé váljon – magyarázta az Auto Motor und Sportnak adott interjújában. – Általában ez megbukik, mert egyik vagy másik istálló még nincs felkészülve erre.”
Emellett mind Marko, mind Wolff felhívta a figyelmet arra, hogy a Renault és a McLaren ezt nem tudja megtenni, mert nem rendelkeznek egy kvázi B-csapattal. Utóbbi szerint innen ered, hogy ezek az istállók másképpen ítélik meg a Racing Point és a Mercedes együttműködését.
Ők ezt úgy élik meg, hogy azért estek vissza a Racing Point mögé, mert utóbbi lemásolt egy másik autót, és ahelyett, hogy a mérnökök újra feltalálták volna a spanyolviaszt, megépítettek egy Mercedest.
Számos kisebb csapatnak ez a problémája, olyanokat is beleértve, amelyek kapcsolatban állnak valamelyik élcsapattal. Mindent saját maguk akarnak megcsinálni.”
A Ferrari visszahozta volna az ügyfélautókat
A Racing Point kapcsán felmerült, hogy ismét vezessék be az ügyfélautók rendszerét. Korábban ezt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke hangoztatta, most pedig kollégája, a Ferrarit irányító Mattia Binotto árulta el, hogy ők konkrét lépéseket is tettek.
A koronavírus-válság alatti tanácskozások során a Ferrari javasolta, hogy legyenek ügyfélcsapatok, hasonlóan, mint a MotoGP-ben
– nyilatkozta az Autosportnak. – Ezt azonban talán mindenki elutasította, az összes csapattól kezdve az F1-ig és az FIA-ig, amit teljes mértékben megértünk. Úgy vélem, ez olyan döntés, amit együtt hozunk meg.”
Binottót a konkrét esetről is megkérdezték, amiről már kicsit máshogyan vélekedett. A svájci szakember szerint minden istállónak önállóan kellene működnie, amire a szabályok lehetőséget is adnak.
„Az összes istállónak függetlennek kéne lennie, és saját maguknak kellene fejleszteniük – szögezte le. – Az új Concorde-egyezmény és a kellően világos szabályok mindezt lehetővé teszik. Nagyszerű lenne, ha a tíz csapat tíz különböző autóval állna fel a rajtrácsra.”