A Ferrari zárta az élen a jerezi tesztet
2012. február 10. 09:32
Jó reggelt! Köszöntjük kedves olvasóinkat a jerezi teszt negyedik napjáról élőben készülő tudósításunkban! Ahogy eddig is, egész nap igyekezni fogunk friss információkkal szolgálni. Igen hideg van Jerezben, éjszaka -4 fok is volt.
A Ferrari felkapaszkodott a tabella élére, amikor Fernando Alonso a jerezi teszt utolsó napján, pénteken a heti összesítésben is a második helyre elég köridőt ért el, a maranellói istállónak mégsem sikerült eloszlatnia az új autójának teljesítményével kapcsolatos kétségeket.
Ahogy az előző három napon, úgy ma is délelőtt született meg a legjobb időeredmény. Alonso 1:18.877 alatt tette meg a körét egy rövid etap során, 4 tizeddel maradva el a lotusos Romain Grosjean csütörtöki idejétől. A spanyol azonban egy elektronikai hiba következtében mindössze 39 kört tudott teljesíteni a nap folyamán. Melynek során egyébként továbbra is sok egyenletes sebességű aerodinamikai tesztet bonyolított le, hogy a csapat minél több adatot gyűjtsön az F2012 viselkedéséről.
A 2. helyen Jean-Eric Vergne végzett a Toro Rossóval, de úgy, hogy egy századmásodperccel elmaradt csapattársa, Daniel Ricciardo szerdai eredményétől. Ennek ellenére azt mondta, kezdi magát kényelmesen érezni az autóban, és az istálló vezető versenymérnöke, Laurent Mekies mindkettejükkel elégedett volt.
Lewis Hamilton nem tudott javítani egy nappal korábbi köridején, mégis ugyanazon a helyen, a negyediken végzett a McLarennel, mint csütörtökön.
A babérokat tegnap learató Lotus ezúttal nem hajtott a dicsőségre, és nem futott neki üres tankos körnek, ezért csak ötödik lett, azaz a közepére került annak a hét autóból álló bolynak, amit mindössze fél másodperc választott el egymástól.
Kamui Kobajasit délután egy hidraulikai hiba hátráltatta, ami miatt Sauberje megállt a pályán, a szerelők azonban lóhalálában meg tudták javítani az autóját, így az utolsó háromnegyed órában visszatérhetett a pályára. "Összességében ígéretesnek tartjuk a C31 első tesztjét" - mondta a Sauber vezető versenymérnöke, Giampaolo Dall'Ara. "Miután az első napon túlestünk a kötelező rendszerellenőrzéseken, és Kamui 106 kört teljesített, aerodinamikai téren sok munkát végeztünk, valamint sokat megtudtunk a 2012-es gumikról is. Ami a beállításokat illeti, szerettünk volna kicsit több időt a pályán tölteni Jerezben, de ez még csak az első teszt volt. Majd Barcelonában behozzuk a lemaradást."
Miután csütörtökön az egész napja elveszett Jules Bianchi balesete miatt, a Force India ma igyekezett behozni a lemaradást. Nico Hülkenberg végre kipróbálhatta a VJM05-öt, de a csapatnak érdekes módon Paul di Resta körideje maradt a legjobbja még a hét első tesztnapjáról. A Force India ma folytatta az előző napon megkezdett aerodinamikai programját, és lehetőséget adott Hülkenbergnek, hogy elkezdjen hozzászokni az új autóhoz és gumikhoz.
A legtöbb kört, 125-öt, Bruno Senna teljesítette a Williamsszel. Délelőtt egy versenyszimuláción is sikeresen túlesett, délután pedig már a teljesítményre koncentrált. A csapat elégedett volt a napjával, és úgy általában a teszthéttel, bár a Caterhamet és a Hispaniát leszámítva csak nekik nem sikerült beférkőzniük 1:20 alá.
A tabella alján Jarno Trulli végzett, aki a héten ezt az egy napot kapta a vezetésre a Caterhamtől. Ezért nemcsak az új CT01-et, hanem a KERS-t is ma próbálhatta ki először, és úgy érezte, az autóban annak ellenére rejlik potenciál, hogy az összesítésben 1,4 másodperccel lemaradtak a Williamstől. "Határozottan előrelépést képvisel 2011-hez képest, jó alapot jelent a közelgő szezonhoz" - vélte. "Egész héten megbízhatóan ment itt Jerezben, és rengeteg adatot tudtunk gyűjteni, különösen a KERS-ről és a 2012-es gumikról, melyek révén a következő néhány teszten tovább csiszolhatjuk a beállításokat. Tudjuk, hogy a tempónk még sokkal jobb lesz - talán mi voltunk az egyetlen csapat az egész mezőnyben, amely egyáltalán nem próbálkozott alacsony üzemanyagszinttel, de át kellett rágnunk magunkat a fejlesztési programunkon minden nap tartva magunkat a tervhez." A Caterham veterán technikai igazgatója, Mike Gascoyne úgy érezte, ez volt a legeredményesebb teszthét egész pályafutása során.
Az előszezoni tesztelés február 21-től 24-ig, Barcelonában folytatódik.
A teszthét összesített köridejeit, a megtett körök számát és az erősorrendet itt tekinthetik meg.
Mindössze 0 fokos hőmérsékleten indult a teszt. Olyan hideg van, hogy a második sebességmérő lefagyott, és nem működik. Délutánra 14 fokot ígérnek.
Fernando Alonso a periszkópszerű mérőberendezéssel a Ferrari hátán hagyta el a bokszutcát.
A japán sauberes 1:20,696-os körével eddig a leggyorsabb a pályán. Mögött Alonso a második 1:21,126-tal, aztán Bruno Senna, Romain Grosjean, Jarno Trulli és Lewis Hamilton következik, de az utolsó négyes még csak ellenőrző köröket futott, és sokkal lassabb a Saubernél és a Ferrarinál.
Jenson Button ma nem vezet, de még a pályán van. A Twitteren arra panszkodott, hogy "valaki leparkolt egy Forma-1-es pályát az motorhome-om ajtaja elé. Forma-1-es autók hangjára ébredtem, halkabban fiúk!!:)"
Fernando Alonso átvette a vezetést 1:19,289-es körével. Ez több mint egy másodperccel gyorsabb a tegnapi legjobbjánál, de a teszten futott legjobb 2012-es autóval futott körnél (Romain Grosjean, 1:18,419) még jóval lassabb. Vettel legjobb köre nagyjából pont ennyi volt tegnap, mint amit most Alonso futott.
Jarno Trulli ma először próbálta ki az új Caterhamet, miután az első két nap Heikki Kovalainen, tegnap pedig a csapat új tesztpilótája, Giedo van der Garde vezetett. Az olasz első visszajelzéseit a Twitteren osztotta meg a csapat velünk: "a pálya nagyon hideg, de az autó általános balansza jó, és a kormányzás jó visszajelzésekkel szolgál." Itt látható egy friss kép Trulliról.
Trullinak különösen fontos a kormányzás milyensége, mivel tavaly ezzel gyűlt meg leginkább a baja. 2011-ben sehogy sem tudtak neki olyan kormányszevot készíteni, ami megfelelt volna az ízlésének.
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:19.289 - 12 kör
2. Kobajasi (Sauber C31) 1:20.696 - 18 kör
3. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:21.353 - 7 kör
4. Hülkenberg (Forci India VJM-05) 1:21,955 - 8 kör
5. Trulli (Caterham CT01) 1:24.172 - 9 kör
6. Senna (Williams FW34) 1:26.214 - 10 kör
7. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:31.730 - 6 kör
8. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:43.061- 5 kör
A német egyre jobb időkre képes a Force Indiával, most már a harmadik a tabellán 1:21,006-os körével.
Paul di Resta azt írja a Twitteren, hogy épp jól megérdemelt kapuccinóját fogyasztja David Coulthard, Mario Franchitti és egykori DTM-es kollégája, Jamie Green társaságában.
Alonso annak elelnére futotta a jó, 1:19-es körét, hogy reggel a csapat bejelentette a Twitteren, hogy továbbra is csak az adatgyűjtésre koncentrálnak, nem a jó köridők elérésére. Főleg az aerodinamikai adatok gyűjtése van terítéken, amit bizonyít a perszkóp mérőeszköz is bizonyított a spanyol autóján.
A finn caterhames ma nem vezet, de még a pályán van, ahol az Autosport nézőinek kérdéseire válaszol. Egy finn rajongójának viccesen azt válaszolta, hogy azt remélte, éjjel esni fog, mert akkor most lenne egy kis jég, és ki tudná próbálni a szöges gumikat is. Kovalainen még nem tudja, hol állnak, ahhoz tudnia kellene a többiek üzemanyagszintjét. Viszont nagyon boldog, hogy még semmkiféle technikai probléma nem hátráltatta a felkészülésüket, még a Caterham által először használt KERS-szel sem volt gond. A finn szerint a Renault-tól kapott KERS hasonlít ahhoz, amit 2009-bena McLarennél használt. Örül annak is, hogy visszatért a jó formája, és még hosszú együttműködést tervez a Caterhammel.
Egy néző mókásan azt kérdezte, hogy mivel már az autó neve Caterham, ez esetleg azt is jelenti-e, hogy már neki kell saját kezűleg összerakni az autót? (az utcai Caterhameket dobozban, kit carként is meg lehet vásárolni, hogy az ember maga rakja össze). Kovalainen nem vette a lapot, és elmondta, hogy egy profi csapat dolgozik az autó szerelésén, nem neki kell összeraknia.
Räikkönen visszatérésének örül, de ugyanúgy fog ellene versenyezni, mint a többiek ellen, a honfitárs-viszony nem számít.
Amikor arról kérdezték, hogy mit tudott segíteni az új autó tervezésében, tréfálkozva így válaszolt:" az orrát nem én terveztem!. A többit igen."
A levegő már 3, az aszfalt 7 fokos azok után, hogy korán reggel 0 fokban kezdték a gyakorlást.
Kobajasi nagyon fázott az autóban, amit így írt le a Twitteren:
A brit 1:20,301-est kört repesztett a McLaren MP4-27-essel, de ez még mindig majdnem egy másodperccel lassabb a tegnapi legjobb idejénél.
A finn szerint a Caterham hátsó része már jobban érződik, mint a tavalyié, ez jó, mert azt jelenti, több a leszorítóerő (ezek szerint nem lehetett túl fejlett tavaly a befújt diffúzoruk). Csak az első tengely tapadásával nincs megelégedve eddig, de hamarosan elkészül az új első szárny, ami remélhetőleg megoldja ezt a gondot. Az új gumik Kovalainen szerint kevésbé extrémek, mint a tavalyiak.
Kovalaienen elárulta, hogy játszik az új, hivatalos Forma-1 szimulátorral a számítógépén. Első szezonjában a hatodik lett, és kapott egy ajánlatot a Ferraritól! Jó játéknak tartja, véleménye szerint a fizika már nagyon közel van a valóshoz.
Fernando Alonso megfutotta eddigi legjobb körét lágy gumikon. Az 1:18,877-es kör már csak fél másodpercre van a legjobb 2012-es autó által futott időtől, amit tegnap ért el Romain Grosjean.
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:18.877 - 22 kör
2. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.673- 19 kör
3. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.919 - 15 kör
4. Kobajasi (Sauber C31) 1:20.696 - 18 kör
5. Hülkenberg (Forci India VJM-05) 1:20,775 - 22 kör
6. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:21.741 - 15 kör
7. Senna (Williams FW34) 1:23.217 - 29 kör
8. Trulli (Caterham CT01) 1:23.545 - 28 kör
Megvolt a nap első piros zászlója. Egy alkatrészdarab levált az egyik autóról a Sito Pons kanyarban, ott, ahol tegnap Bianchi összetörte a Force Indiát. Egy perc alatt eltávolították, és újra zöld jelzés van érvényben.
A világbajnok még egyszer sem jött ki a pályára. ma. Valamit nagyon szerelhetnek a Red Bullnál.
Jean-Eric Vergne, a Toro Rosso frissen szerződtetett 21 éves francia pilótája feljött a tabella második helyre 1:19,667-es körével. A második szektorban még Alonsónál is gyorsabb volt.
Senna és Trulli van a táblázat végén, de eddig ők tették meg ma a legtöbb kört, szám szerint 32-t.
A világbajnok végre megérkezett a bokszba, de még nem ment ki az autóval. A hőmérséklet már 8 fok, a fő lelátó kezd megtelni emberekkel.
A Red Bull azt mondta az Autosport riporterének, hogy váratlan elektronikai problémára bukkantak reggel Vettel autójában, ezért vesztegettek el eddig három órát. Ma eddig csak két ellenőrző kört ment Vettel, pedig tegnap 96 kört teljesített.
Ha elkészülnek végre az autóval, valószínűleg hosszú etapokra fogják kiküldeni a németet.
Sok spanyol látogatott ki a pályára, de bánatukra Alonso nem jött ki, mióta megfutotta az 1:18,877-es körét egy órája. A levegő 14, az aszfalt 8-9 fokos jelenleg Jerezben.
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:18.877 - 22 kör
2. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.667 - 26 kör
3. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.673- 27 kör
4. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:19.729 - 24 kör
5. Kobajasi (Sauber C31) 1:19.834 - 25 kör
6. Hülkenberg (Forci India VJM-05) 1:20.056 - 33 kör
7. Trulli (Caterham CT01) 1:23.215 - 39 kör
8. Senna (Williams FW34) 1:23.217 - 54 kör
A Ferrari bejelentette a Twitteren, hogy épp módosításokat végeznek Alonso autóján, és pár kisebb hibát is kijavítanak. Ezért ment ki olyan régen a pályára. a közönség egyre türelmetlenebb a lelátókon.
Az olasz legjobb ideje 1:22,214, ezzel még mindig csak Sennát előzi meg. Trulli arra panaszkodik, hogy a gyors kanyarokban alulkormányozott a Caterham.
Ma délelőtt különböző szenzorokat próbálgatnak a Lotusnál, de ennak az a hátránya, hogy ezeket az alkatrészeket sok időbe telik, mire ki- és beszerelik. ezért futott még csak 24 kört ma a tegnapi legjobb Romain Grosjean. Ennél csak Alonso ment kevesebbet eddig ma.
Bruno Senna már 67 kört ment ma Jerezben, ő gyűjti a legszorgalmasabban a kilométereket.
A csapatok szövetsége bejelentette, hogy február 29-én 19:30-kor rajongói forumot tartanak majd a második elsőszezoni teszt helyszínén, Barcelonában. A McLaren, a Mercedes, a Ferrari, a Williams, a Caterham és a Hispania vezetőinek és pilótáinak lehet majd kérdéseket feltenni. A csapatok közül csak a Ferrari jelent meglepetést, mivel ők tavaly kiléptek a FOTA-ból.
A Ferrari egyik illetékese tagadta a Sky Sport riporterének a "glory run" tényét. Vagyis szerintük Alonso nem azért futott délelőtt egy első időt, hogy megmutassák a közvéleménynek, hogy nem is olyan rossz az új autó.
Ted Kraviz, a Sky riportere megfigyelt valamit. A Red Bull kiküldött egy fiatal szerelőt a bokszutca végébe, ahol a pilóták a rajtokat gyakorolják. Kezében egy profi hangrögzítő berendezés van, amivel felveszi az összes rajtoló versenyautó hangját. A hangokból rájöhetnek, hogy az autók milyen hosszan pörgetik ki a hátsó kereküket, mielőtt betapadnának, és kilőnének. Ebből következtetéseket vonhatnak le, hogy ki hogyan fejlesztette idénre a rajtképességét.
A HRT új autója tegnap megbukott az FIA töréstesztjén. 16-ból 14 teszt sikerült, de kettőt nem sikerült teljesíteni, állítólag ezekben is kevés hiányzott. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg érvényes szabályozás alapján a csapat a következő teszten sem próbálhatja ki az új autót. Erre esélyük leghamarabb a harmadik elsőszezoni teszten, Barcelonában lesz, március 1-jén. Tavaly még ennél is rosszabbul álltak, akkor csak az ausztrál nagydíj első szabadedzésén tette meg az első métereit az új autójuk.
A csapat komoly átszervezésen esett át a holszezonban: Colin Kollest Luiz Perez-Sala váltotta a csapatfőnöki pozícióban, és a székhelyüket is áttették Kölnből Madridba.
Komoly gondok lehetnek a két élcsapat autójával, Alonso csak 22, Vettel csak 2 kört tett meg ma.
Bruno Senna már 90 megtett körnél tart, és végre ment egy elég gyorsat is: lágy gumikkal a legjobb ideje 1:20,132-re módosult, de ezzel is csak Trulli Caterhamjét előzi meg.
Az Autosport vicces hangulatban lévő riporterei szerint ez összefügg a csapat új szponzorával, egy sampongyártóval, mert a frissen mosott haj csökkenti a légellenállást. Ez persze legfeljebb akkor lenne igaz, ha bukósisak nélkül mennének a versenyzők.
Megkezdődött a nemhivatalos ebédszünet, jelenleg senki sincs kint a pályán. A Caterham megírta a Twitteren, hogy a szünetet az elektromos rendszer szerelésével töltik.
Adrian Newey technikai igazgató és Christian Horner csapatfőnök is elindul a Silverstone-ban rendezett jótékonysági félmaraton futáson március 11-én.
Szemtanúk szerint negyed órája Sebastian Vettel megpróbált kihajtani a bokszból, de öt-hat méterrel később megállt az autója, aztán visszatolták a bokszba. Most állítólag motort cserének az RB8-asban.
Pont a nagybátyjáról elnevezett siklánban állt meg a Williams FW34 97 (!) megtett kör után. Valószínűleg direkt fogyasztották ki az üzemanyagot, hogy a szintjelző pontosságát ellenőrizzék.
A Toyota bejelentette, hogy a második autóját Sébastien Buemi és Hiroaki Ishiura mellett az ex-peugeot-s Anthony Davidson fogja vezetni idén a Le Mans-i 24 órás autóversenyen.
Buemi idén a Red Bull tesztpilótájaként is dolgozik, elsőször a következő, barcelonai teszten vezetheti az RB8-ast. Nemrég írta a Twitteren, hogy épp szorgalmasan rója a köröket a Circuit de Catalunyán - de a szimulátorban.
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:18.877 - 22 kör
2. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.597 - 41 kör
3. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.640- 36 kör
4. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:19.729 - 24 kör
5. Kobajasi (Sauber C31) 1:19.834 - 44 kör
6. Hülkenberg (Forci India VJM-05) 1:19.977 - 45 kör
7. Senna (Williams FW34) 1:20.132 - 98 kör
8. Trulli (Caterham CT01) 1:22.214 - 53 kör
Újra ki lehet menni a pályára, de még csak Kobajasi tette meg, ezúttal a piros jelzésű szuperlágy gumikkal.
Ezen a linken lehet megnézni, ahogy a megállt autóhoz futnak a szerelők, hogy visszatolják a garázsba.
"Úgy gondolom, a csapat magabiztos abban a tekintetben, hogy az idei autóval többet érhetünk el. A csapat nagy figyelmet fordított a részletekre, eddig az autó nagyon megbízható, ami mindig egy fontos tulajdonság."
Ezt ugyan még tegnap este nyilatkozta Senna, de ma sem volt más a helyzet, mivel 98 kört tett már meg a pályán az FW34. Urána uygan megállt, de valószínűleg szándékosan fogyasztották ki belőle az üzemanyagot.
Jelenleg kevés dolog történik Jerezben. A német Auto Motor und Sport munkatársai úgy szórakoztatják az olvasókat, hogy híres versenyautót Legóból készült másolatait mutatják nekik. Íme a gyűjtemény.
De csak végsebességét tekintve. A Sauber C31 valószínűleg alacsony szárnyállással ment, így tudott 286 km/órás sebességre gyorsulni az első ellenőrző pontnál. Ma eddig senki sem volt gyorsabb ennél, de a köridején így sem tudott javítani a japán.
A Force India bejelentette a Twitteren, hogy délután a hosszú etapokra koncentrálnak. Aza cél, hogy a német hosszászokjon az új gumikhoz, és, hogy találjanak helyes beállításokat a VJM-05-öshöz.
Nem sok változott az elmúlt egy órában...
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:18.877 - 22 kör
2. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.597 - 41 kör
3. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.640- 39 kör
4. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:19.729 - 33 kör
5. Kobajasi (Sauber C31) 1:19.834 - 48 kör
6. Hülkenberg (Forci India VJM-05) 1:19.977 - 45 kör
7. Senna (Williams FW34) 1:20.132 - 98 kör
8. Trulli (Caterham CT01) 1:22.214 - 68 kör
Ezt most a Williams is elismerte. Az összes csapat eljátssza ezt egyszer-egyszer.
Az előbb Grosjeanéhoz hasonló, 1:21-es tempóban körözgetett, de nem bírt magával, és a Michelin kanyarnál kifékezte a bokszból röviddel azelőtt kihajtó Lotust. A McLaren továbbra is a 3. helyen áll, Hamilton egyelőre nem javított tegnapi, 1:19.464-es eredményén.
A Ferrari továbbra is az elektromos hiba kijavításán dolgozik. Bár Alonso áll a tabella élén, miután a technikai igazgató, Pat Fry tegnap nyíltan elismerte, hogy az F2012-vel egyelőre elégedetlenek - ami demoralizálólag hathatott a csapat egész legénységére -, a paddock általában szkeptikus a piros autó valódi tempójával kapcsolatban. Sokan úgy vélik, hogy a Ferrari egyszerűen egy PR-körrel igyekezett megnyugtatni a rajongóit, bár a Lotusnál sem tagadták, hogy Grosjean tegnapi 1:18-as eredménye is alacsony üzemanyagszinttel született.
Kijött viszont a bokszból a Sauber, miután a japán komótosan beöltözött a garázsban. Egy 1:21.659-es körrel nyitott. Trulli ebédszünete a tervezettnél hosszabbra nyúlt, de mostanra a Caterham is megint kint van a pályán. Olyannyira, hogy mindjárt meg is futja mai legjobbját: 1:22.198. Igaz, ezzel még mindig bőven utolsó. Kovalainennek tegnap volt 6 tizeddel gyorsabb köre is.
A motorcsere befejeződött a Red Bullnál, Vettel talán végre megkezdheti a munkát. Eddig nem is volt mért köre. Közben Hamilton ismét futott egy gyors, 1:19.866-os kört, ami csak két tizeddel rosszabb mai legjobbjánál.
1:20.072 alatt teszi meg mai első mért körét, majd 1:20.328-ra lassul. Ezzel egyelőre a 7. helyen áll - kezdetnek elmegy.
Pontosabban a hátsó kerékdőlés, a hasmagasságot és a fékerőelosztást. A Saubernél pedig azt mondják, Kobajasi továbbra is a beállításokra és a gumik kiértékelésére fog összpontosítani.
Egy darabig üldözte a Lotust, és úgy tűnt, a Red Bull a szélárnyékban is stabil, de aztán kivágott mögüle, és faképnél hagyta. Ezt kihasználva a nap legnagyobb végsebességét érte el 290 km/ó-val. Ez 4 km/ó-val több Kobajasiénál, amit ő nem szélárnyékban ért el. Vettel továbbra is 1:20-as, 1:21-es köröket fut.
Dominic Harlow, aki már 2005 óta dolgozott a Force India jogelődjénél, a Jordannél, és régi motorsnak számít, a csapat vezető versenymérnöke volt. A folyamatosan új szakembereket toborozó Williamsnél fő üzemmérnökként fog dolgozni. "Dominic a versenyhétvégékinket lebonyolító stábunk erős pillére lesz" - mondta róla Mark Gillan. "Mindig keresünk tehetséges mérnököket." A Williams a technikai fronton tavaly úta szinte teljesen megújult.
Kobajasi Sauberje megállt. Vannak ugyan guminyomok az autó mögött, de a japán már kiszállt belőle, és kíváncsian vizsgálgatja a C31 hátulját. Egyelőre nem világos, hogy megpördült, vagy műszaki hiba történt.
A csapat ezt írja a Twitterén. Az autó már a tréleren van, de erősen kérdéses, hogy az utolsó két órára meg tudják-e javítani.
Alonso azonnal visszatért a pályára, a Ferrari hátsó szárnyán zöld áramlásjelző festékkel. Miután újra bement a garázsba, a mérnökök azonnal elkezdték vizsgálni a nyomokat.
Valójában reggel készült. Jól néz ki. Hülkenberg jelenleg a 6. helyen áll, 1:20-1:21-es köridőket ér el éppen.
A legnagyobb változás az volt az elmúlt órában, hogy végre Vettel is járt a pályán. Senna átlépte a 100 körös határt.
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:18.877 - 26 kör
2. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.597 - 56 kör
3. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.640- 58 kör
4. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:19.729 - 53 kör
5. Kobajasi (Sauber C31) 1:19.834 - 59 kör
6. Hülkenberg (Forci India VJM-05) 1:19.977 - 60 kör
7. Vettel (Red Bull RB8) 1:20.072 - 16 kör
8. Senna (Williams FW34) 1:20.132 - 102 kör
9. Trulli (Caterham CT01) 1:22.198 - 81 kör
Elismerik, hogy a hidraulikai szivárgás miatt "borzasztóan sok" munkájuk lett. "A szerelők keményen igyekeznek. Ha nagy szerencsénk lesz, Kamui később még kimehet a pályára."
Jean-Eric Vergne a tegnapi tesztnap után lenyűgözőnek nevezte az STR7-et, bár elismerte, hogy egyelőre nehéz felmérni az erőviszonyokat. "Újonc vagyok, de azt hiszem, tavaly a világ legjobb autóját vezethettem" - utalt a Red Bullra. "Az persze csak egy pálya volt, ráadásul jó hőmérsékleti viszonyok uralkodtak, és a körülmények közötti eltérés megnehezíti az összehasonlítást, de (erről) is kedvező benyomásaim vannak. Az autó balansza a legelső körtől kezdve jó volt, ezért bízom benne, hogy az alapok megfelelők." A jerezi pálya első szektorában ma épp Vergne érte el a legjobb részidőt eddig.
A bokszutca faláról elé tett tábla tanúsága szerint még 14 kör van hátra belőle. A legutóbbit 1:21.875 alatt tette meg. Kovalainen táblájára pedig azt írták, hogy "KERS 9" - ez nyilván a hibrid rendszer használatára vonatkozó utasítás.
1:19.960-as körével három helyet javít, a következőt viszont már 1:21.718 alatt teljesíti. Továbbra is Webber szerdai, 1:19.184-es köre a Red Bull legjobbja eddig.
"Most minden arról szól, hogy hozzászokjon az autóhoz és a 2012-es gumikhoz" - írják. Itt látható róla egy művészi kép, amint kihajt a Force Indiával a garázsból.
A csapatnál az imént azt mondták, "eddig minden rendben" alakult a mai tesztnappal. Senna tegnap este úgy nyilatkozott, hogy az FW34 szerinte egyértelmű előrelépés tavalyi, gyenge elődjéhez képest. "A csapat bízik benne, hogy ezzel sokkal többet érhetünk el" - mondta. "Nagy figyelmet fordítottak a részletekre, és az autó eddig rendkívül megbízható volt, ami mindig fontos tulajdonság. Ugyanakkor még többet kell megtudnunk róla, hogy kiderüljön, mire képes valójában, és melyek a gyenge pontjai. Néhányat már beazonosítottunk, most igyekszünk megszabadulni tőlük. Folyamatosan kommunikálunk a gyárban dolgozó szakemberekkel és a tervezőstábbal, hogy minden téren erőssé tegyük." A Williams eddigi legjobb ideje a héten Senna mai, 1:21.132-es köre. Bár a szemtanúk szerint az FW34 kifejezetten ingerlékenynek tűnik a kanyarokban, a brazil azt állította, könnyű vezetni, és szeretné, ha az autó kicsit agilisabb lenne.
Már mindketten 14 kört tettek meg, míg Hamilton már befejezte saját hosszú etapját. Senna délelőtt egy 37 körös etapot is teljesített versenyszimulációja során.
Az egy évvel ezelőtti, pocsék előszezon után az idei biztatóan indult számukra. Íme erről a sztorink.
Még csak másfél órával ezelőtt kezdhette meg a munkát a motorcserét követően, de már azóta is 35 kört tudhat maga mögött, míg Alonso csupán 28-at. És Vettel e pillanatban javított, 1:19.606-tal megelőzve Hamiltont is.
Vettel szép lassan felkapaszkodott a 3. helyig az elmúlt órában.
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:18.877 - 28 kör
2. Vergne (Toro Rosso STR7) 1:19.597 - 78 kör
3. Vettel (Red Bull RB8) 1:19.606 - 37 kör
4. Hamilton (McLaren MP4-27) 1:19.640- 74 kör
5. Grosjean (Lotus-Renault E20) 1:19.729 - 71 kör
6. Kobajasi (Sauber C31) 1:19.834 - 59 kör
7. Hülkenberg (Forci India VJM-05) 1:19.977 - 76 kör
8. Senna (Williams FW34) 1:20.132 - 122 kör
9. Trulli (Caterham CT01) 1:22.198 - 99 kör
Egy "idegesítő vízszivárgást" próbáltak kijavítani, most már megtalálták a helyét, és azt ígérik, Barcelonára készen állnak majd a megoldással. Grosjean ismét kimehetett a pályára. Azt mondta, a reggeli hidegben annyira csúszott az aszfalt, hogy a DRS-t nem volt célszerű használni, és még a KERS-t is csak hatodik sebességfokozatban!
Ezúttal Senna Williamse állt meg a 2-es kanyarnál. Úgy tűnt, megpróbált vele visszavergődni a bokszutcáig, de nem járt sikerrel.
A csapat szerelői kitettek magukért, és rohamtempóban orvosolták a hidraulikai hibát, így Kobajasi az utólsó háromnegyed órában még visszatérhet a pályára. Szép munka! Itt egy (még tegnapi) kép a C31-ről:
A tréler visszavitte a Williamst a bokszutcába, a gyorsaság kedvéért menetiránnyal szemben. Még 37 perc van hátra az első teszthétből. Alonso, Grosjean és Kobajasi azonnal kihajtott a pályára.
A levegő 15, az aszfalt 26 fokos Jerezben. Ez már közelíti a keddi értékeket, amikor a legszebb idő volt. A Sauber meg is nyugtatja a szurkolóit a Twitteren, hogy nemsokára a boltokba kerülnek az új baseball-sapkái. Már öten vannak a pályán, köztük
Az utolsó fél órában nekivágott egy 22 körös menetnek a kemény gumikon. Hamilton a közepes keveréken teljesít éppen egy 10 körös etapot.
Mivel ma nem ő, hanem Hülkenberg ül a Force Indiában, megragadta az alkalmat egy országúti edzésre. Íme egy kép. Most már eljött az ideje, hogy a versenyzők felpörgessék az edzésprogramjukat, és leadják a karácsonyi bájglival felszedett extra ballasztot.
Az 1:19.869 elmarad a saját korábbi legjobbjától, de mostani viszonylatban nem rossz. Grosjean viszont nem fejezte be 22 körösnek ígérkező etapját, már 8 után visszamenekült a garázsba.
A Ferrari a Twitteren azt írja, "ez lehet az utolsó" etapja ma. Rajta kívül csak Vettel és Trulli van a pályán.
A csapatok remélik, hogy nem maradtak kiskapuk a szabályzatban a befújt diffúzorok betiltása után, mert az FIA szerintük ügyesen fogalmazta meg a kérdéses passzusokat. Erről bővebben itt írtunk.
Egy nem túl informatív, de annál ügyesebb fotó Trulli autójáról:
1:19.738 lett az ideje, ami nem rossz. Hamilton McLarenjének jobb oldalát bekenték a zöld áramlásjelző festékkel, aztán amikor visszatért vele a garázsba, gyorsan eltakarták a paravánokkal. A lotusos szerelőknek tetszett a jelenet, egyikük még fotót is készített róla. A teszt a végéhez közeledik.
A teszthét ezzel véget ért, Alonsót senki nem tudta letaszítani a tabella éléről. A spanyol még utoljára gyakorolta a rajtolást a bokszutca végén. A hét legjobb körideje 2012-es autóval persze így is Grosjeané maradt. Hamarosan bővbítjük a cikket a teljes eredménytáblázattal.
Köszönjük az egész heti figyelmet! A következő tesztet március 21. és 24. között rendezik Barcelonában, arról természetesen ugyanúgy élőben fogunk tudósítani, mint erről.
És ráadásként egy bréking: a legfrissebb hír szerint az FIA legálisnak minősítette a két csapat kipufogórendszerét. Ez búcsúzóul jó hír a Ferrari és a McLaren számára.