Társoldalunk:

Hogyan csábítsuk el az F1 legjobb tervezőjét?

2017.12.01. 13:23

Adrian Newey több, mint 20 éve az F1 legkelendőbb tervezője, de hiába ostromolja a Mercedes és a Ferrari is, nem tágít a Red Bulltől. Először viszont meg kellett szerezni őt a McLarentől.

A Forma-1 világát általában a versenyzők átigazolása tartja lázban, azonban sokszor az ő sikerüket vagy a bukásukat is az határozza meg, hogy kik tervezik az autót, amit végül győzelemre vezetnek. Michael Schumacher első pályafutása idején tartotta magát az anekdota, hogy a német pilóta valójában Adrian Newey versenyautói ellen küzd, és a brit tervező még ma is etalonnak számít.

Newey 1988-tól a ma már nem létező March csapattal jelent meg az F1-ben, majd a jogutód Leyton House technikai igazgatója lett. 1991 és 1996 között több világbajnok autót is tervezett a Williamsnél, majd megtette ugyanezt a McLarennél is, mielőtt 2005-ben nagy meglepetést keltve az akkor még újonc Red Bullhoz igazolt. Newey autóit 2010 és 2013 között itt sem lehetett megállítani.

Newey a Red Bull sikereinek kulcsa, de Horner szerezte meg őt

Forrás: 2016 Getty Images/Christopher Lee

„Imádtam Adrian autóit. Nagy rajongója voltam Nigel Mansellnek, ülhettem az egyik autójában, amikor a Leyton House-nál dolgozott, és ő is Stratfordból származik, ami nagyon közel van ahhoz, ahol én is felnőttem” – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Motorsport Magazine podcastjában.

Voltak közös érdeklődési pontjaink. Egyszer csak rátaláltam, ahogy az Energy Station mellett állt az első 2005-ös európai versenyen  

– utalt a Red Bull hatalmas motorhome-jára, ami az F1 egyik leghivalkodóbb vendéglátóegysége. – Ekkor lehetett először nyilvánosan látni az Energy Stationt, és pont a McLaren szomszédságában voltunk. Az övék egy nagyon csillogó szerkezet, mi meg a szomszédban zenei fesztivált csaptunk. Adrian kint állt, és csak nézett, igencsak le volt nyűgözve.”

Horner úgy emlékezett vissza, hogy behívta Newey-t, majd később is kapcsolatban maradtak, de a későbbi együttműködésükben nagy szerepe volt David Coulthardnak is, aki pont a McLarentől érkezett a Red Bullhoz. „Mondtam neki, hogy Adrian nem boldog a McLarennél. David azt felelte, hogy (Newey) feleségével kell beszélnem, úgyhogy szervezett egy vacsorát.”

Az első informális találkozó a londoni Bluebird Caféban zajlott.  

„Ott kezdtünk tárgyalni, megbeszéltük a Leamington Spában és Stratfordban töltött időszakát, és rögtön egy húron pendültünk. Innen már elég gyorsan eljutottunk oda, hogy részese akar-e lenni ennek, és meghívtam, hogy találkozzon Dietrich (Mateschitz-cel)” – tette hozzá Horner, aki jól ráérzett, hogy Newey kiábrándult a McLarenből.

Newey autója nyert utoljára konstruktőri világbajnokságot a McLarennek 1998-ban

Forrás: AFP/Torsten Blackwood

Newey nemrég egy orwelli regényhez hasonlította a McLaren akkoriban átadott, új központjának hangulatát, és Horner megérezte, hogy egy ilyen szakembernek másfajta munkakörnyezetre van szüksége, és a Red Bull vállalati kultúrája is jobban illeszkedett a már akkor is legendaként kezelt tervező igényeihez.    

Adrian olyan, mint egy művész, szabadon gondolkodó. Ha bármilyen művészt bezárunk, nem hozzuk ki belőle a legtöbbet,  

hanem eltékozoljuk a kreativitását. Szerintem ez történt vele a McLarennél töltött utolsó éveiben. Elvesztette a varázserejét. Én olyan környezetet próbáltam teremteni a számára, ami szabadságot ad neki, így a lehető legjobban kifejezheti magát. Az utóbbi években utcai autókat tervezett, ő maga is vezetett (versenyautókat), és bukott a sípályákon is” – mondta Horner. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK