Verstappen győzelmet, Hamilton ötödik vb-címét ünnepelhette Mexikóban
2018. október 28. 19:48
A tavalyi után az idei Mexikói Nagydíjat is Max Verstappen nyerte meg, miután lerajtolta csapattársát, és a vezetést csak ideiglenesen vesztette el a kerékcserék alkalmával. Sokáig Lewis Hamilton volt a 2. helyezett, azonban a Mercedesnek gondot okozott a gumikezelés, ezért a brit pilótát a végére majdnem lekörözték. Végül csapattársa előtt a 4. helyezett lett.
Hamiltonnak ez is elég lett a világbajnoki cím bebiztosításához, hiszen az első 7 helyezett között ért célba, és Sebastian Vettel nem tudott nyerni. A Ferrari versenyzője a 2. helyig jutott, a pályán megelőzte Daniel Ricciardót és Hamiltont is, de Verstappent nem tudta utolérni. Ricciardo sokáig tartotta a 2. helyet, végül műszaki hiba miatt feladta a versenyt.
A Mexikói Nagydíj rajtja előtt sokan attól tartottak, hogy tömegbalesetet láthatunk majd az első kanyarban, miután az élről rajtoló Red Bullok voltak a leglassabbak az egyenesben a hétvége során, a Ferrarik és a Mercedesek pedig rájuk esnek hátulról.
Utóbbi be is következett, Hamilton egy pillanatra még az első helyet is átvette, Verstappen azonban mélyebbet fékezett és elsőként fordult el.
Hátrébb Ricciardót Valtteri Bottas támadta, aki azonban Vettel áldozatául esett, a Ferrari németje könyörtelenül ment el a Mercedes mellett az ötös kanyarban.
A középmezőnyben történt a nagyobb kavarodás, Ocon elveszítette az első szárnya nagy részét, miután nekiment az egyik Renault-nak, a leszakadó darab pedig beszorult Alonso autója alá, aki pár kört így volt kénytelen megtenni, mielőtt műszaki hiba miatt félreállít a McLarenjével. Ezzel eldőlt, hogy a spanyol nem fogja megdönteni Michael Schumacher versenyben megtett körök terén tartott rekordját.
Az első etapban Verstappen odacsapott a lovak közé, és elszakadt Hamiltontól, akit Ricciardo követett árnyékként, mögöttük jóval leszakadva jött Vettel, Bottas, majd Kimi Räikkönen. A kerékcseréket alig több mint 10 kör után a két Mercedes kezdte, Hamilton már nagyon panaszkodott a gumijaira, ő és csapattársa is a szuperlágyakat tette fel.
Már ekkor körvonalazódni látszott, hogy a címvédőnek nem lesz könnyű futama.
A Red Bullok reagáltak a Mercedesre, és ők is kijöttek szuperlágyért, míg a két Ferrari tovább húzta.
Noha maradt a sorrend az első cserék után, Verstappen jócskán növelni tudta az előnyét, hátrébb Hamilton a gumikkal küszködött, Ricciardo ráesett a nyakára. Az ausztrál a gumielőnye ellenére nem tudott mit kezdeni az ebben a pillanatban még csak négyszeres világbajnokkal, helyette Vettelre kellett figyelnie, aki a féltáv előtt nem sokkal ki is fékezte őt a célegyenesben, és Hamilton után eredt.
A Mercedes britjének meg voltak számolva a percei a harmadik helyen, mielőtt Vettel őt is simán megelőzte.
Hamilton ezután szó szerint sétakocsikázást mutatott be, annyira óvta a szuperlágy abroncsokat,
Vettel szép lassan elkezdte lefaragni hatalmas hátrányát Verstappennel szemben, a Mercedes világbajnoka pedig várta, hogy Ricciardo is utolérje.
Az események a 48. körben gyorsultak fel ismét, Ricciardo beszúrt kívülről Hamiltonnak a célegyenes végén, lekergetve ezzel a Mercedest a fűre.
A kör végén Vettel a bokszba hajtott új ultralágyakért, majd ugyanígy tett Hamilton és az élen autózó Verstappen is, sőt, a másik Mercedesszel Bottas is kijött, miután őt Räikkönen hajszolta hibába az egyes kanyarban.
Ricciardo és a Ferrari finnje maradt az egyetlen az élmezőnyben, akik nem cseréltek kereket, és egy kiállással próbálták meg teljesíteni a versenyt. A sorrend ekkor: Verstappen, Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Hamilton, Bottas volt az élen.
Vettel hamar utolérte Ricciardót a friss ultrlágyakon, de előzni körökön keresztül nem tudott. A megmentője a Renault-motor képében érkezett,
a 62. körben megadta magát a Red Bull az ausztrál alatt, VSC-fázist idézve elő.
A folytatásban lenyugodtak a kedélyek, Bottas még beiktatott egy biztonsági kerékcserét, majd körrekordot repesztett, de pozíciót már nem nyert vele. Verstappen letekert motorral bekocogott az élen, Vettel 17 másodperccel mögötte, a gumikkal remekül spóroló Räikkönené lett a harmadik hely, míg Hamilton közel volt ahhoz, hogy kört kapjon Verstappentől a negyedik helyen.
Hátrébb a két Sauber örülhetett kettős pontszerzésnek, Charles Leclerc a hetedik, Marcus Ericsson a kilencedik helyen zárt. A „B” csoport legjobbja Nico Hülkenberg lett hatodik helyével, a Renault azonban nem lehetett teljesen elégedett, Carlos Sainz ugyanis műszaki hiba miatt feladta a futamot. A McLaren az utóbbi hónapok szenvedése után szenzációsnak mondható 8. helyet ért el Stoffel Vandoorne-nal, míg az utolsó helyről rajtoló Pierre Gasly elcsípte az utolsó pontszerző helyet. A Force Indiák az eltérő stratégiával nagy reményekkel várták a futamot, de mindketten kiestek.
Lewis Hamilton eddigi 5 világbajnoki címéből ez volt a 3., amelyet úgy nyert meg, hogy nem állhatott dobogóra.
Az idei második győzelmét arató Verstappen örült neki, hogy az ő autója végigbírta, na meg persze annak is, hogy az elrontott időmérő után javítani tudott.
A rajt volt a kulcs. Hogy őszinte legyek, tegnap nem aludtam túl jól
– nyilatkozta Verstappen. – Az autó remekül működött. Szerintem kettős győzelmet is elérhettünk volna, Daniel kiesése után persze az ember azt reméli, hogy az ő autója nem robban le."
Vettel láthatóan nem fogadta kitörő örömmel a második helyet, hiszen közben matematikailag is elbukta a világbajnoki címet. Az interjúk alatt sportszerűen gratulált Hamiltonnak.
Ez nyilvánvalóan nem könnyű nap a számunkra, de nagyon megérdemelték, gratulálok Lewisnak és a csapatának, az egész év során kiváló munkát végeztek
– mondta a Ferrari pilótája. – Ki kell állnunk, és el kell fogadjuk ezt, és gratulálnunk kell. Imádtuk volna, ha tovább kitartunk, de nem ez volt a helyzet."
Räikkönen szokás szerint rövidre fogta. „Egész jól bírták a gumik. Mindig jobb eredményt szeretnénk, de nem panaszkodhatok. Van még két verseny, próbálunk jól teljesíteni."
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Mexikói Nagydíj élő közvetítésében! Izgalmas esténk lehet, hiszen a két Red Bull indul az élről, mögülük nagyobb végsebességgel jön a világbajnoki címre hajtó Hamilton és Vettel. Mindenki azt ígérte, hogy nem lesznek óvatosak, a csapatfőnökök viszont már előre aggódnak, hogy mi lesz ebből.
A Pirelli szerint az a leggyorsabb stratégia a versenyen, ha ultralággyal indul valaki (az első hat pilóta így tesz), 9 körig, majd kétszer 31 kört mennek szuperlágyakkal. A hiperlágyas pilóták (7-10. hely) 5 kört mennek majd várhatóan, utána kétszer 33 kört a szuperlágyakkal.
Felmerülhet az egy kiállás is, de ebben az esetben nagyon spórolni kell: Egy etap 15-18 körrel ultralágyakon, aztán szuperlágy a végéig.
Az élmezőnyben csak neki maradt két új szuperlágy szettje.
Az ausztrál pilóta új pályacsúccsal 0,026 másodpercet vert Max Verstappenre, aki minden idők legfiatalabb rajtelsője lehetett volna. A kör alább megnézhető, két részletben (a másodikhoz a jobb oldali nyílra kell kattintani).
A francia pilóta elárulta, tudatosan áldozták fel a Q3-as szereplésüket azért, hogy a 11. helyről szabad gumiválasztással kezdhessék a futamot. A 12. helyről kezdő Fernando Alonso is hasonlóan versenyképes lehet.
Ismét a péntekihez hasonlók az időjárási körülmények. Akkor a csapatok a Malajziában megszokott szintű hűtést használták, a meleg a gumik mellett a motorokat és a fékeket is megterheli.
Elfékezte magát a rajtrácsra menet és átvágta az 1-es kanyart.
Viszonylag egyszerű a képlet, ha a Mercedes pilótája az első hét hely egyikén ér célba, Vettel eredményétől függetlenül behozhatatlan marad az előnye. Amennyiben Hamilton legfeljebb a 8. helyezett lesz, Vettel a mai futam megnyerésével életben tarthatja a reményeit.
A német pilóta még sohasem nyert futamot úgy, hogy nem az első három rajtkocka egyikéről indult, Mexikóban ráadásul még dobogóra sem állhatott. Ma mindenképpen meg kell törnie ezt a statisztikát, ha versenyben akar maradni a világbajnoki címért.
Szokatlannak tartják Bottas szombati motorhibáját, nem félnek attól, hogy a probléma Hamilton autóján is felmerül a vasárnapi futam során.
A NASCAR-legenda, Jeff Gordon a Sky Sportsnak azt mondta, őrült első kanyar jöhet. A táv a rajtrácstól Szocsi után itt a leghosszabb.
Meleg van, de a verseny végére megérkezhet az eső is. Az is érdekes, hogy az eddigi három futamból kétszer megjelent a Safety Car, egy késői SC-fázisra egyelőre úgy tűnik, csak a Ferrari készül gumikkal.
A Ferrari versenyzője azt mondta, 1-2 kiállás között őrlődnek, fontosnak tartja, hogy a verseny végén hogyan kezelik majd az abroncsokat. Úgy véli, újra megismerték az autójukat, miután az elmúlt pár hét során a fejlesztések tévútra vitték a Ferrarit.
Mexikóban nem kell kétszer kérni a közönséget, hogy ellátogassanak a versenyre. A leintés után Armin van Buuren játszik majd a bulizóknak.
Verstappen valószínűleg szeretne gyorsan Ricciardo elé kerülni, de a Red Bullok legjobb esélye a sikerre az, ha egymást védve elfoglalják a pálya kétharmadát, így szűkítik az előzési lehetőségeket. A Mercedes pilótái nagyon jól csinálják ezt.
Az eddig is ismert részleteket ismertette ő is, de így is érdekes, hogy az 1992-es világbajnok is fel van pörögve.
Szuperlággyal indul: Ocon, Pérez, Hartley, Magnussen, Grosjean
Ultralággyal indul: Alonso, Vandoorne, Stroll, Szirotkin (és az első hat helyezett)
A brit pilóta feljött a 2. helyre Ricciardo megelőzésével, Bottas a 4. helyezett Vettel előtt, Sainz befért Räikkönen elé.
Kavarodás volt a középmezőnyben a rajtnál, Oconnak oda a jó taktikája, mert orrkúpot kellett cserélni az autóján. Szuperlággyal folytatja Hartley mögött, aki ultralággyal megy.
A finn pilóta legyűrte az elé befurakodó Renault-t, de így is csak az élmezőny végén mehet Bottas után. Verstappené a leggyorsabb kör 1:20.959-cel.
A holland pilóta bő fél másodpercet vert Hamiltonra az előző körben, 1,8 másodperccel vezet, így a DRS-t sem lehet ellene használni. Hamilton valószínűleg nem is akarja, hiszen a 2. hellyel simán világbajnok lenne.
Lelassítják a mezőnyt, mert Alonso autójában valószínűleg a motor megadta magát. Füstölni kezdett, ezért félre kellett állnia, a sportbírók most távolítják el az autót. Lehetséges, hogy valamilyen törmelék rongálta meg a hűtőradiátorát.
A Red Bull pilótája 2 másodpercre növelte az előnyét az élen, Hamiltont 1,6-ra követi Ricciardo, mögötte Vettel csak 2,6-ra jön.
Ő az egyetlen az élcsoportban, aki viszonylag közel halad egy ellenfeléhez, a többiek tisztes távolságot tartanak. Valószínűleg mindenki vár, hogy mi lesz a gumikkal.
A Red Bull pilótája 1:20.923-mal szakad el Hamiltontól, újabb fél másodpercet adott a Mercedesnek. Hamiltonnak nemrég azt mondták, használja a "varázsféket", ő hozzátette, hogy eléggé "törékenynek" érzi a gumikat.
A német pilóta 8,6 másodpercre van Verstappentől, ez csak akkor nem nagyon sok, ha a holland pilóta kétszer akar kiállni, Vettel viszont csak egyszer. Hamiltonnak szemcsésedni kezdenek az abroncsai.
Szemléletes bizonyíték a Mercedes gumiproblémájára, hogy Ricciardo utolérte Hamiltont, a különbség 1 másodpercen belüli. A hiperlágy gumis Ericsson is kénytelen védekezni a szuperlágyas Pérez támadásai ellen.
Kihívták a Mercedeseket, szuperlágy gumikra állították át őket. Így tettek a Sainz és Szirotkin autójával is, bár a Williamsre ultralágyakat raktak fel.
A Red Bull pilótája is szuperlágyakat kap, természetesen Hamilton mögé jön vissza, kissé hátrébb, mint korábban volt. Hülkenberg is megjárta a bokszutcát,szuperlággyal folytatja a 13. helyen.
Vettel és Räikkönen egyelőre bírja az ultralágyakkal, Verstappen szuperlágyakat kapott, és pont Räikkönen mögé ért vissza. Kérdés, hogy a finn pilóta a használt kerekekkel meddig tudja feltartani őt.
Pérez nagy nehezen megelőzte Ericssont a 7. helyért.
A finn pilóta meg sem próbálta akadályozni ifjú ellenfelét, a Ferrari már nagyon csúszkál. Vettel is azt mondta, hogy az abroncsai kezdenek romlani.
A holland pilóta 1.20.299-et futott, közben Hamilton és Ricciardo is felsorakozott Räikkönen mögött. Nem kell sok egy újabb előzéshez.
A finn pilóta sportszerűen, de keményen védekezett, a gumijaival azonban egyszerűen már nem lehet úgy kigyorsítani, ahogy az újakkal. A kör végén a Ferrari kihívta Vettelt a bokszba, szuperlágy gumikat kapott és a 4. helyre jött vissza, Räikkönen is követte, ő a 6. helyen folytatja.
2,5 másodperc körül volt az előnye a bokszkiállások előtt, most 8,5 másodperc annak is köszönhetően, hogy gyorsan legyűrte Räikkönent, Hamilton viszont beragadt kissé a Ferrari mögé.
A mexikói pilóta a 20. körét tapossa a szuperlágy gumikkal, ezek már kezdenek viseltesek lenni, de Pérez még mindig gyorsabb Sainznál, aki egyszer már cserélt kereket. Őt kell figyelni ahhoz, hogy kiderüljön, mennyit bír ma a szuperlágy gumi.
Megpróbálták vele feltartatni az üldözőket, hogy segítsék Vettelt, ez azonban nem jött be. A kerékcserék előtt 1 másodpercre volt Bottastól, most 12-re, bár sokkal gyorsabb az élmezőny többi tagjánál. Az élcsoport spórolhat az abroncsokkal, mert Räikkönen hátránya 31 másodperc Verstappenhez képest. 22 kör alatt.
Mérnöke szólt neki, hogy Hamilton nem igazán boldog az abroncsaival, az ausztrál pilóta mondta, hogy vette, és próbál csökkenteni a 2 másodperces hátrányán.
A Mercedes pilótája továbbra is panaszkodik a gumikra, mérnöke mondta neki, hogy csak ultralágyból van már új szettjük.
A különbség 1,5 másodperc körül stabilizálódott, Hamiltonnak mondták, hogy a többiek is hozzá hasonlóan küszködnek a gumikkal. Verstappennek azt mondta a mérnöke, hogy a verseny vége sehogy sem lesz könnyű, akár 1, akár 2 kerékcserét hajtanak végre.
A Ferrari pilótája a lekörözéseket is felhasználva 0,8 másodpercre feljött a Red Bull mögé, Hamilton közben 2,4-re meglógott Ricciardótól.
A német pilóta már kóstolgatta Ricciardót, de vissza kellett vennie, mert Sainz autója megállt a stadiunban, a műszaki mentés idejére VSC-t léptettek életbe.
Egy igazi Safety Car jobb lett volna nekik, de így is visszajött a 9. helyre használt ultralágyakkal. Vettel közben centikre autózik Ricciardótól, nagyon várja az újraindítást.
Vettelnek esélye sem volt előzni, és a bal első abroncsa elég rosszul néz ki. Verstappen közben 12 másodperccel megy Hamilton előtt.
A lekörözéseket, a szélárnyékot és minden neki kedvező tényezőt bevetve Vettel megelőzte Ricciardót a célegyenesben. Előttük pont Leclerc és Pérez csatázott a 8. helyért.
Röhejesnek nevezte, hogy Pérez nem állt félre időben, miközben Leclerc-t támadta. Ez valóban nem segített neki a védekezésben Vettel ellen.
A holland pilóta 13 másodperccel jár Hamilton előtt, aki 2,1-el megy Vettel előtt, ez nemrég még 3,5 másodperc volt. Egy kerékcsere még mindenkinél várható.
A Ferrari pilótája gyorsan ledolgozta a hátrányát a Mercedes mögött, a DRS-t kihasználva pedig simán el is ment Hamilton mellett. A brit pilóta próbált védekezni, de a Ferrari úgy jött, mint egy gyorsvonat.
A brit pilóta 1:23-as kört futott legutóbb, Verstappen és Vettel 1:20.5-6-ot tud. A többiek is általában 1:21-re képesek, már csak az első 6 helyezett van körön belül.
Közben Ocon a másik Force Indiával összeakadt Hartley-val, megsérült az első szárnya, és egyre több törmelék borítja a pályát.
Pérez fékhiba miatt adta fel a futamot.
A német pilóta 1:20.263-at, aztán 1:20.260-at futott, ezek fél másodpercekkel gyorsabbak Verstappen köreinél, de a hátránya még mindig 12,6 másodperc. Hamilton egyre mérgesebb, mert nehezen tudja tartani az 1:21.8-as köridőt, amit mérnöke előírt a számára.
A Ferrari legutóbb 1:20.112-t ért el, ez 7 tizeddel volt jobb Verstappen körénél. Hamilton vibrációt érez, a mérnöke azt mondja, hogy szemmel tartják a problémát.
Még a gumikkal küszködő Mercedes is gyorsabb a Red Bullnál az egyenesben, Ricciardo egyelőre csak felzárkózni tud.
Vettel rohama is alábbhagyott, mégmindig 1:20.4-et tud, de a hátránya továbbra is 10,5 másodperc.
A Ferrari versenyzője ultralágy gumikat kapott, Hamilton is jön utána a bokszba, a Mercedesnek reagálnia kellett, mert a brit pilóta elfékezte magát a célegyenes végén, így Ricciardo el tudott menni mellette.
Bottas nem sokkal később szinte lemásolta Hamilton elfékezését az 1-es kanyarnál, ő Räikkönen ellen próbált védekezni, sikertelenül.
Hamilton és Bottas visszacsúszott az 5-6. helyre, a brit pilóta hátránya 31, csapattársáé összesen 48 másodperc.
A kerékcsere miatt Vettel visszaesett Ricciardo mögé, nagyon gyorsan előznie kellene ahhoz, hogy esélye legyen a győzelemre. Verstappen előnye 8,8 másodperc.
A Red Bull pilótájának most pont jól jött az egyik Sauber lekörözése, mert használhatta ő is a DRS-t (így a leggyorsabb kört is elérte 1:19.462-vel). Bő 40 kör óta használja az autóján lévő szuperlágy szettet.
Verstappen és Ricciardo is felgyorsult az 1:19-es tartományba, Vettel le is maradt kissé Ricciardo mögött.
A Mercedesnek 20 ponttal többet kellene szerezni a Ferrarinál, hogy bebiztosítsák a konstruktőri világbajnoki címet, de ehhez képest mindkét Ferrari előttük megy.
10 kör van hátra, Verstappen előnye 11,5 másodpercre nőtt. Normális esetben ezt már nem nagyon lehetne behozni, de a gumik még feladhatják.
Már a 61. körben füst szállt fel a Red Bullból, motor vagy váltóhibának tűnik. VSC van érvényben, az 1-es kanyarnál állt félre.
Az utolsó 8 körre hiperlágy gumikat kapott, ez valószínűleg inkább biztonsági csere, mivel a 6. helyezett Hülkenberg már körhátrányban van, Hamiltont meg úgysem előzheti meg.
A finn pilóta 1:19.331-gyel használja ki az új hiperlágyak teljesítményét, de Verstappen is egyéni legjobb kört futott 1:19.527-tel.
A Mercedes közelít az időmérős tempóhoz, 1:18.741-et ért el, Verstappen is egyéni legjobbat ért el 1:19.1-gyel. A Red Bull egyelőre nem tudja, mi történt Ricciardo autójával.
Letekertették a motort Verstappennel, így Hamilton valószínűleg megússza, hogy lekörözzék. Egyelőre 66 másodperc a hátránya, kb. 79 egy kör.
Nagyok a különbségek, az első 5 pilóta között senki sincs közel egy előzéshez. Néhány kilométer van hátra a verseny végéig.
A holland pilóta idei második győzelmét érte el a Mexikói Nagydíjon, megelőzve Vettelt és Räikkönent. Ez már önmagában bebiztosította, hogy Hamilton megnyeri az idei világbajnokságot, úgy is, hogy a gumikkal küszködve csak a 4. helyen ér célba Bottas, Hülkenberg, Leclerc, Vandoorne, Ericsson és Gasly előtt.
Köszönjük szépen a figyelmet, nemsokára jövünk összefoglalóval és további reakciókkal!