A Ferrari otthon szenvedett fájdalmas vereséget Hamiltontól
2018. szeptember 02. 14:53
Hiába indultak a Ferrarik az első sorból, Lewis Hamilton sokkolta őket, és elhappolta előlük a győzelmet az Olasz Nagydíjon. Sebastian Vettel hátránya ráadásul jelentősen, 30 pontra nőtt mögötte, mert a rajt után ütközött világbajnoki riválisával, és a megpördüléssel ő húzta a rövidebbet.
Ezzel az élről induló Kimi Räikkönenre hárult a teher, hogy győzelemmel ajándékozza meg a hazai szurkolótábort, de nem járt sikerrel, mert a kerékcseréje után
beragadt Valtteri Bottas mögé, akit a Mercedes mozgó útakadálynak nevezett ki,
így Hamilton ledolgozta néhány másodperces hátrányát és felzárkózott mögé.
A címvédő ráadásul 8 körrel frissebb gumikon támadhatta, miközben a Ferrarin a bal hátsó felhólyagosodott, amitől gyakorlatilag csak idő kérdése volt a helycsere az élen. Ez végül a 45. körben következett be. "Onnantól, hogy tönkrementek a hátsó gumik, veszett fejsze nyele volt – mondta Räikkönen. – Nem ideális az eredmény, de ma ez jutott."
Sajnálom, hogy nem nyertem, de talán legközelebb sikerül
– üzente a tifosinak. Hamilton a célegyenes végi sikánnál ment el mellette, a futamon egyébként már másodjára, mert a verseny eleji Safety Cart követő újraindítást is a brit kapta el jobban, és néhány kanyar erejéig megelőzte Räikkönent.
A finn ugyanott vette vissza tőle az 1. helyet, ahol a vb-cím két harcosának autója összeért: a második sikánnál. A rajt után Räikkönen és Vettel kivédekezte a Mercedes támadását – a többes szám nem indokolt, mert Bottas nemhogy képtelen volt támadni, még Max Verstappennel szemben is pozíciót vesztett –, de az annak kedvező szélárnyékot nem tudták eltüntetni.
Hamilton megelőzte Vettelt, aki a sikánnál a belső íven megpróbált visszabújni mellé, de ehhez túl messze volt, és
a balosban olyan szerencsétlenül koccant vele, hogy megforgott, és a mezőny végére pottyant.
"Próbáltam megelőzni Kimit, de nem volt elég hely, és nem akartam hülyeséget csinálni. Lewis látott némit [helyet] a külső oldalon, de aztán szerintem nem hagyott nekem helyet" – mondta Vettel, aki a türelmetlenségével nagyon nehéz helyzetbe hozta magát a bajnokságban.
A sportfelügyelők vizsgálták az esetet, de nem szankcionálták. Az első kilométeren nem ez volt az egyetlen ütközés, Brendon Hartley is összeakadt egy másik autóval, és már a célegyenesben kiesett sérült kerékkel.
Vettel összesen kétszer járt a bokszban, a középmezőnyhöz tartozó autókon szokás szerint könnyedén hámozta át magát, végül a 4. helyet mentette meg.
Kezdetben Hamilton nagyjából 1 másodperces távolságból üldözte Räikkönent, akit a 20. körben hívtak be kerékcserére. A Mercedes a 28.-ig halasztotta a műveletet, és már ezalatt nyílhatott volna lehetőségük az előzésre, mert Daniel Ricciardo motorjának elfüstölése után benne volt a pakliban, hogy a versenyirányítás VSC-fázist rendel el, ami kisebb bokszutcai időveszteséget jelentett volna a Mercedesnek.
Hamilton később hamar utolérte a Bottason fennakadó Räikkönent és lehagyta, így
a Mercedes elegáns bosszút állt a Ferrarin, amely saját hazai versenyükön, Silverstone-ban szintén "idegenben" nyert.
"A Ferrari nehéz próbatételt jelentett a hétvégén. Lenyűgöző munkát végeztek, keményen meg kellett küzdeni velük" – nyilatkozta Hamilton, akit nem fogadott szívélyesen a közönség, éppen ezért megemlítette, hogy saját szurkolói motiválták, köszönetet is mondott nekik.
Harmadikként Verstappen futott be, de a kockás zászló pillanatában már tudni lehetett, hogy 5 másodperces büntetésével Bottast szólítják majd a dobogóra, és Vettel is előtte végez. A gyengébb motorral felszerelt Red Bull-lal sokáig őrizte a bronzérmes pozíciót, ám mint kiderült, ennek során átlépte a sportfelügyelők tűréshatárát.
Először a 19. körben tesztelte a testületet, amikor a célegyenes végi sikánnál védekezés közben átvágott a menekülőúton, és úgy maradt a Mercedes előtt; ezt még megúszta szóbeli figyelmeztetéssel. Azt viszont már nem, hogy a 43. körben ugyanott koccant ellenfelével és kitessékelte a menekülőútra.
Szerintem balra hagytam neki egy autónyi helyet
– jelentette ki Verstappen. A volán mögött ingerültebben vette tudomásul az időbüntetést, azt mondta rádión, ezzel "kinyírják a versenyzést".
Toto Wolff, a Mercedes főnöke hozzátette, hogy Bottas elnyújtott első etapja nemcsak Hamiltont szolgálta, hanem a finn érdekét is. "Valtterinek is ez volt a legjobb, hogy minél frissebb gumikon támadhasson – árulta el a Sky Sportsnak. – Minél tovább kint tartjuk a pályán, annál jobbak az esélyei Max megelőzésére."
Daniel Ricciardo autójában 23 kört bírt ki a futamon az új motor, amelyről beigazolódott a Renault aggodalma, tényleg nem volt golyóálló. Fernando Alonso szintén műszaki hiba miatt esett ki, nála is az erőforrással volt valamilyen baj.
A 6. helyen Romain Grosjean futott be a Force Indiák előtt, pedig állítása szerint nem ő volt jobb helyzetben. "Nyomást helyeztek rám. Sokkal frissebbek voltak a gumijaik a végén, összességében gyorsabbak voltak, de minden tapasztalatom bevetettem" – mondta. A maradék két pontszerző pozíció Carlos Sainzé és Lance Strollé lett, utóbbi "szinte már el is felejtette", ez milyen érzés.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Olasz Nagydíj élő közvetítésében! Ez az utolsó európai futam az idén, bár akadnak még versenyek hasonló időpontban. A tavalyi Monacói Nagydíj óta először Kimi Räikkönen indul az élről. Vajon a 2013-as Ausztrál Nagydíj után nyer-e ismét versenyt?
Bár a közönség hangosan tüntetett ellene, a brit pilóta nem hanyagolta el a szurkolóit Monzában. Este 10 óra után is adott mindenkinek autogramot, aki rá várt.
A Pirelli szerint a leggyorsabb, ha szuperlágy gumikról lágyakra váltanak a pilóták, az első 10 helyről indulók valószínűleg erre hajtanak majd.
Új lágy és közepes keverékű gumi is maradt az élmezőny versenyzőinél, de valószínűleg inkább a lágyakra szavaznak majd a stratégák.
Így fogadta a finn pilóta, hogy megszerezte a pole pozíciót az Olasz Nagydíjra:
A finn kommentátorok egy fokkal lelkesebbek voltak.
A Ferrari-szurkolók keménymagja természetesen Monzába látogatott a hétvégére, akár más földrészekről is.
A rajt előtt egy órával esett az eső, de ha így marad, nem kérdés, hogy slick gumikon indulhat a futam. A verseny során az eső valószínűsége 60%.
Az eddigi 17 alkalomból hatszor nyert, de ötször kiesett a 2007-es világbajnok, amikor a pole pozícióból indult. Monzában viszont az előző 18 versenyből 14-et az 1. rajtkockából nyertek meg.
Martin Brundle, a Sky Sports szakértője emelte ki, hogy az új turbókorszak 2014-es kezdete óta Monzában minden egyes körben Mercedes állt az élen.
Német lapértesülés szerint a Ferrari új elnöke, John Elkann személyesen döntött, e szerint jövőre Charles Leclerc versenyezhet Kimi Räikkönen helyén. Hivatalos megerősítés egyelőre nincs.
Ha száraz marad az időjárás és nem lesz Safety Car, a mai lehet az F1 történetének leggyorsabb futama, miután tegnap az első három helyezett is túlszárnyalta az eddigi leggyorsabb edzéskör rekordját. Safety Car 2011-ben volt utoljára a pályán az Olasz Nagydíj során.
Indul a mezőny a felvezető körre az 53 körös versenytáv előtt. Az első 10 helyezett használt szuperlágyakkal indul, utánuk mindenki új gumikat kapott. Magnusen (11.), Leclerc (15.), Ericsson (18.) és Ricciardo (19.) lágy abroncsokkal kezd.
A két Ferrari eljött az élen, de Vettel összeakadt Hamiltonnal a 2-es sikánban. A Ferrari meg is sérült és visszaesett a mezőny végére.
A Toro Rosso még a rajtnál tört össze. Vettel sérült első szárnnyal az utolsó helyen halad, és ki kell állnia a bokszba.
A Safety Car miatt biztosan elmarad a rekorddöntés Monzában. Az alkalmat négy pilóta is kihasználta, Hülkenberg lágyakra, Ricciardo szuperlágyakra, Vettel lágyakra, Ericsson szuperlágyakra váltott.
Hamilton arra kérte a mérnökeit, hogy vizsgálják meg az első szárnyát a koccanás után, de az adatokban nem láttak rendellenességet. A Sky Sports szerint Vettelt pont Ericsson útjába engedték ki, veszélyesen. Ezt egyelőre nem vizsgálják a sportfelügyelők, de a koccanást igen.
A Mercedes a szélárnyékot kihasználva legyorsulta Räikkönent és átvette a vezetést, de Räikkönen nem hagyta magát és visszaelőzte Hamilton a 2-es sikánnál.
A Ferrari 1:25.439-et ért el, az előnye 0,8 másodperc volt a célegyenesben, ez még a DRS-nél kisebb különbség. Vettel egyelőre a 17. helyen halad.
Közben Pérez és Grosjean összeakadt a Lesmo 1-ben, a Haasról rengeteg törmelék került a pályára, erről szóltak Hamiltonnak. Vettel a 16. helyen üldözi Hülkenberget.
1:24.827-tel igyekszik Räikkönen után, de a különbség így is 1,1 másodperc. Vettel hátránya 16 másodperc a 15. helyen.
A Ferrari pilótája 1:24.538-ra gyorsított, közben már lehet használni a DRS-t, a különbség a kulcsfontosságú 1 másodperc körül ingadozik. Vettel beragadt Ricciardo mögé a 15. helyen, a hátránya 20,7 másodperc.
Nem volt könnyű dolga, már a Parabolicánál más ívet választott, mint a Red Bull, majd a célegyenesben el is kapta ellenfelét. A Lesmo 1 előtt megelőzte Leclerc-t is.
A Mercedes pilótája 1:24.349-re gyorsult, 0,9 másodperc a hátránya, így használhatja a DRS-t is. Alonso a kör végén kivánszorgott a bokszba, ezzel és Gasly megelőzésével Vettel már a 11. helyezett.
A Red Bull pilótája meglepetésre a 3. helyen halad, a hátránya 5 másodperc Räikkönen mögött, de tartja Bottast, aki az egész hétvégén igen gyengén szerepel a Mercedesszel.
Az élmezőny még mindig szuperlágyakat használ, Vettel lágyakon megy, de egyéni legjobb kört futott és 2 tizeddel volt lassabb Räikkönennél. A hátránya 3,8 másodperc Pérez mögött, a Force India körönként fél másodperccel lassabb nála.
Két kör alatt megfelezte a különbséget, már csak 2,8 másodpercre van ellenfelétől, aki gyorsan megelőzte Szirotkint, így a Ferrari már a Williamst üldözi.
A Ferrari pilótája az Ascari előtt kerülte ki a Williamst, ezzel feljött a 10. helyre, de már 25 másodperc a hátránya Räikkönen mögött, pedig szabad pályán lágyakkal is hasonló tempóra képes, mint csapattársa, szuperlágyakkal.
A küzdelem mondjuk erős szó, Strollt is simán kikerülte a célegyenesben. Megy Pérez után, aki a gyenge rajthelye után próbál felzárkózni csapattársa mögé. Ocon egyelőre a 6. helyezett.
Ez azonban nem sikerült neki, mert túl későn indította a manővert a célegyenes végén, és már nem tudott elfordulni. Ezzel időt veszít, mert Pérez simán visszavette tőle a helyét.
A Mercedes már 1 másodpercen belül van a Ferrarihoz képest, Vettel nagy nehezen lenyomta Pérezt. Stratégiai szempontból érdekes csata alakul ki, mert a hátránya nagyjából annyi, amennyi egy bokszkiálláshoz kell.
A Mercedes pilótája elfékezte magát, de Verstappen még jobban, le is vágta a sikánt. A sorrend változatlan, kérdés, hogy ezzel előnyhöz jutott-e.
Vettel lágy abroncsai hólyagosnak tűnnek, közben Hamilton azt mondta a rádión, hogy az ő szuperlágy kerekei jól működnek. A Ferrari pilótája feljött a 7. helyre Sainz megelőzésével. Nem valószínű, hogy még egy kerékcsere nélkül végig tud menni.
Lágy gumikat kap, 2,2 másodperc alatt végeztek a szerelők. A Ferrari versenyzője összesen 23,862 másodpercet töltött a bokszban és a 4. helyre jött vissza, pont Grosjean elé.
Hamiltonnak természetesen szóltak, hogy az ellenkezőjét csinálja, mint Räikkönen, majd sürgetni kezdték őt a rádión.
Hamilton 1:23.611-gyel a leggyorsabb kört futotta, mindenki más csak 24 végét tud. Visszapakoltak a Mercedesnél, elhalasztják a kerékcserét.
Valószínűleg meglepte a Ferrarit, hogy a Mercedes még ennyit tud menni a pályán, 1:23.996-tal folytatja az útját, Räikkönen 1:23.953-at tudott futni, így 22,384 másodperc a különbség. Ez egyelőre nem elég a helycseréhez.
A 23. körben azt mondták neki, hogy még egy kör. Räikkönené a leggyorsabb kör 1:23.535-tel, nem fog sikerülni Hamiltonnak az előzés. Vettel megelőzte Ocont.
A Renault előre szólt, hogy gyorsabb az új változat, de kevésbé megbízható. Mindkét állításuk beigazolódott.
Rezgett a léc, ha Ricciardo kiesése miatt életbe léptetik a VSC-t, akkor Hamilton kevesebb időveszteséggel kereket cserélt volna és visszaszerezte volna a vezetést. Verstappen kiállt a bokszba, Vettel mögé jött vissza, így a német pilóta a 4. helyezett.
A Ferrari pilótája 1:23.515-tel a leggyorsabb kört futotta, miközben Hamilton autóján 2,4 másodperc alatt kereket cseréltek. A Mercedes nem tudott visszaállni a Ferrari elé, közben Räikkönen már az élen álló Bottast üldözi.
Használt szuperlágy szettet kapott az autójára, a 10. helyen folytatja az útját. Hamilton 1:22.497-tel a leggyorsabb kört futotta.
A bokszkiállás előtt 1 másodperc körüli volt a különbség, most 3 másodperc, de Bottas még az élen áll, és ez most nem kedvez a Ferrarinak.
Nyilvánvaló, hogy a Mercedes arra használja Bottast, hogy segítsenek Hamiltonnak, aki közben fel is zárkózik Räikkönen mögé.
A 34. kör elején Hamilton már támadja is a harapófogóba került ferrarist. Elfékezte magát, így a sorrend egyelőre változatlan.
Räikkönen nem nagyon támadja Bottast, ő is tudja, hogy honfitársa előbb-utóbb kiáll a bokszba. Hamilton sem tud hozzá veszélyesen közel kerülni.
Ugyanezt mondták Verstappen kapcsán is, de a holland pilóta ismét visszaszerzi majd a helyét, ha Bottas kereket cserél.
Räikkönen ismét vezet, de kérdéses, hogy a 21. körben felrakott lágy abroncsai kibírják-e a végéig. 2005-ben Montoya bal hátsója hasonlóan rossz állapotban volt, de elment a célig, persze, az egy teljesen másmilyen Michelin volt.
"Próbáld meg életben tartani őket" - szólt az üzenet a mérnökétől.
A Ferrari pilótája az 5. helyezett, 13 másodperc a hátránya a 4. helyezett Bottas mögött, aki új gumikon megy Verstappen után.
A különbség már bőven 1 másodperc alatt van, 0,6-0,8 másodperc körül ingadozik, a Mercedesen sokkal jobbak a gumik.
Mérnöke szólt Verstappennek, hogy Charlie Whiting versenyigazgató elnézte neki a korábbi kanyarátvágást, de még egyszer nem fogja. A Red Bull pilótája keményen, de pontosan védekezik Bottas támadásával szemben.
Koccant a két autó a célegyenes végén, Verstappen nem hagyott elég helyet ellenfelének. Mindkét autó ment tovább, de Bottas 4 másodpercet vesztett ezzel.
A Ferrari pilótája már kénytelen volt behúzódni a belső ívre a célegyenes végén és a sikánból kifelé is védekezni. Vizsgálják a sportfelügyelők Verstappen és Bottas koccanását, ez Vettelnek igen jól jöhet.
A brit pilóta kemény, de tiszta manővert hajtott végre a finn ellenfelével szemben a célegyenes végén, és kívülről megelőzte a Ferrarit. Räikkönen nem tudott támadni a kigyorsításnál sem.
Nem hagyott elég helyet Bottasnak, ezért 5 másodperces időbüntetést kapott, így Bottas nettóban már előtte van. Vettel hátránya 10,1 másodperc, tehát bő 5 másodpercet kellene behoznia rajta.
A brit pilóta 5 másodpercre elhúzott a Ferrari versenyzőjétől. Verstappennek szóltak, hogy büntetést kapott, majd káromkodva azt mondta, kinyírják a versenyzést a büntetésekkel.
Ezzel Vettelnek segít, mert Verstappen büntetése miatt nettóban már a Red Bull előtt van, így azonban a holland versenyző időt veszít. Vettel már csak 6,5 másodpercre van Verstappen mögött.
Verstappen azt mondta a rádión, hogy ő is tudja, hogy Vettellel szemben időt veszít, de nem érdekli.
Ha így marad, 32 pontnyi hátrányba kerül Hamilton mögött, bár Vettel valószínűleg Verstappent még megelőzi a büntetés miatt.
Hamilton 7,9 másodperccel vezet Räikkönen előtt, Bottas pedig leszállt Verstappenről, hátha Vettel nem kerül elé a büntetés miatt. A német pilóta azonban már 5 másodpercen belül van Vettel előtt.
A 3. helyről rajtolva is megismételte tavalyi győzelmét, ezzel nagy lépést tett pályafutása 5. világbajnoki címe felé. Räikkönen lett a 2. helyezett majd' 9 másodperces hátránnyal, mögöttük Verstappen és Bottas ért célba, Vettel előtt, de a német pilóta lett a 4. helyezett Verstappen időbüntetése miatt.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk az összefoglalóval és további hírekkel!