Hamilton megnyerte hatodik vb-címét, Bottas a hajrában győzött Austinban
2019. november 03. 19:50
Az összes igazán fontos kérdés eldőlhetett az idei USA Nagydíjon, a 2019-es Forma-1-es világbajnoki sorozat 19. állomásán, amennyiben ugyanis a meglepetésre csak az ötödik helyről rajtoló Lewis Hamiltonak ugyanis elég volt a nyolcadiknál jobb helyen (vagy kilencedikként a leggyorsabb kört megfutva) végeznie, hogy az övé legyen az idei vb-trófea. A címvédő első komoly próbatétele a rajtnál jött el, meg kellett úsznia az első kanyart, ami olyannyira jól sikerült neki, hogy az első kör végén már a harmadik helyen haladt, miután az első kanyarban Charles Lecler-t, a nyolcasban pedig Sebastian Vettelt is megelőzte. Az eleje zavartalanul eljött, Alex Albon azonban összekoccant Carlos Sainz-cal, és rögtön az első kör végén kiállt kereket cserélni.
A rajt igazi vesztese Sebastian Vettel volt, aki nemcsak a második pozíciót bukta el, hanem egészen a hetedik helyig esett vissza, csapattársa, Daniel Ricciardo és Lando Norris is elment mellett. Ezután sikerült valamennyire felülkerekednie a láthatóan hatalmas tapadáshiánnyal küzdő autón a négyszeres világbajnoknak,
a kilencedik körben azonban egyik pillanatról a másikra véget ért a versenye, a kilences kanyarban található bukkanón ugyanis eltörött a Ferrari jobb hátsó felfüggesztése.
Az élen Bottas, Verstappen, Hamilton sorrendben haladtak szoros emberfogásban a versenyzők, Charles Leclerc a negyedik helyen hamar leszakadt, körönként nagyjából egy másodperccel volt lassabb a vezető hármasnál, hamar eldőlt tehát, hogy három szereplős lesz a győzelemért folyó küzdelem.
A taktikai csata a 13. körben kezdett éleződni, a Red Bull ugyanis kihívta a Bottastól kissé leszakadó, Hamiltonnal a nyakán autózó Verstappent kemény gumikért. A következő körben ugyanígy tett a Mercedes is Bottasszal, aki még éppen, hogy a holland elé ért vissza a saját kemény keverékű Pirelliein.
A vezetést megöröklő Hamilton nem követte két riválisát és kint maradt, a mérnökétől pedig hamarosan megtudta, hogy Bottas és Verstappen kétkiállásos taktikán van.
A kérdés innentől kezdve az volt, hogy Hamilton meddig tudja elnyújtani az első etapját, hogy a másodikban minél kevesebb kört kelljen megtennie a verseny végéig a kemény gumikon.
Hamilton végül a 24. körben látogatta meg a szerelőit, egy körrel később a tervezettnél, a csapat ugyanis a 23. fordulóban akarta kihozni, ő azonban megtagadta a kerékcserét.
Az extra kör közben a frissebb gumikon rohamosan közelítő Bottas simán elviharzott mellette DRS segítségével a hátsó egyenesben, vélhetően ez is arra sarkallta Hamiltont, hogy álljon ki. A Mercedes világbajnokának első és egyetlen bokszkiállása után Bottas és Verstappen haladt az első két helyen – a holland folyamatosan szakadt le a finnről – Hamilton pedig a harmadik pozíciót birtokolta. Mérnöke vázolta neki a helyzetet: vezetni fogja a versenyt az élen álló kettős második kerékcseréje után, de szorosak lesznek az utolsó körök.
Verstappen a 34., Bottas a 35. kör végén állt, ki, Hamilton pedig annak rendje és módja szerint ismét átvette a vezetést, a hátralevő 20 körnek 9,5 másodperces előnnyel vágott neki Bottas előtt, egyre kopó kemény gumikon. Bottas és Verstappen közepes keveréken vette üldözőbe. Hogy mennyire volt kritikus Hamilton taktikája, csak utólag fogjuk megtudni, a mérnöke mindenesetre a tudtára adta, hogy rizikós lesz a gumik tartóssága, ezért van B tervük arra az esetre, ha nem bírná végig a fehér oldalfalú Pirelli.
Végül végigbírta, de Hamilton szempontjából nem elég sokáig maradt jó állapotban. Bottas eleinte rohamos ütemben, majd kicsit lassabban zárkózott fel rá, a 47. körre azonban bejött 2 másodperc alá.
Az első komoly támadás az 51. körben érkezett, Bottas a hátsó egyenesben DRS segítségével kívülről fordult csapattársa mellé, ő azonban agresszívan leterelte a 77-es rajtszámú Mercedest a bukótérbe.
A következő körben azonban már nem volt menekvés, Bottas gond nélkül elsuhant Hamilton mellett ugyanott, ahol egy körrel korábban még nem sikerült neki.
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Az utolsó három körre Verstappen is utolérte Hamiltont, majd DRS-távolságon belülre került, Kevin Magnussen az utolsó előtti körben fékhiba miatt a 12-es kanyar kavicságyában landoló Haas-Ferrarija azonban megmentette a hatodik világbajnoki címe felé száguldó britet, Verstappen ugyanis kétszer is támadhatta volna DRS-sel az utolsó két körben.
Az ekkorra már messze járó Bottas idei negyedik győzelmét aratva behúzta az USA Nagydíjat, de Hamilton sem szomorkodhatott, második helyével ugyanis bebiztosította hatodik világbajnoki címét, átvéve ezzel a második helyet az örökranglistán.
Ami a középmezőnyt és az ezen a futamon oda visszasilányuló Charles Leclerc-t illeti, a monacói pilóta 52 másodperces hátrányban jött be a negyedik helyen, viszont a hajrában feltett lágy gumival legalább a leggyorsabb kör az övé lett. Mögé az első kört még az utolsó helyen záró Alex Albon ért fel a Red Bull-lal, a további pontszerző helyeken Daniel Ricciardo, Lando Norris, Carlos Sainz, Nico Hülkenberg és Sergio Pérez osztozott ebben a sorrendben. Pérez egyébként a 11. helyen futott be, miután Danyiil Kvjat kilökte az utolsó körben, az oroszt azonban megbüntették, így zsinórban másodszor bukott el pontszerző helyezést, ezúttal a mexikói javára.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az USA Nagydíj élő közvetítésében! Az első austini futamtól eltekintve most a legnagyobb a közönség a Circuit of the Americas körül, ráadásul világbajnokavatás is jöhet, ha Lewis Hamilton legalább 4 pontot szerez vagy Valtteri Bottas nem nyer.
A finn pilóta szerezte meg a pole pozíciót a vasárnapi futamra, ezzel tett egy lépést a számára elengedhetetlen győzelem felé. Ehhez azonban Vettelnek és Verstappennek is lesz egy szava.
A pilóták előszeretettel rövidítették a pályát a 8-as kanyarban, egy új hurkával próbálják a futamon megakadályozni ezt.
A gumiszállító szerint a lágy/közepes beosztású gumitaktika a leggyorsabb, az F1 saját előrejelzése viszont arra jutott, hogy a leggyorsabb a közepesen rajtolni és a 14-24. kör között lecserélni azt keményekre. A stratégák úgy vélik, hogy lágy/kemény 10 másodperccel lassabb a teljes versenytáv során.
Szokatlan, de nem maradt csak közepesből új szettjük, ez azt jelenti, hogy lágyakat semmilyen körülmények között sem akarnak felrakni, a kemény pedig elég tartós így is.
Szombaton még azt mondta, nem készül arra, hogy "csodát tesz" a versenyen, a pilótaparádén azonban már azt ígérte, hogy mindent belead majd, és megpróbálja megnyerni a futamot.
Daniel Ricciardo, Valtteri Bottas és a Red Bull pilótái Mexikóváros és Austin között megálltak Los Angelesben, a híres Hollywood Boulevardon is némi gumit égetni. Különleges élmény volt a bemutató mindannyiuknak.
---- separator ----gallery-content-type:3839cb8a-ea53-4b26-8a18-dface5c1ee7f---- separator ----A korábbi háromszoros világbajnok fontos szerepet játszott a Mercedes-csapat felvirágoztatásában, Lewis Hamilton szerződtetésében is vastagon benne volt. A brit pilóta a rajt előtt is odament a Niki Lauda emlékét őrző piros baseball sapkához.
Stefano Domenicali 2008 és 2014 között volt a Ferrari csapatfőnöke, manapság a rivális Lamborghini ügyvezetője.
Max Verstappen és egykori csapattársa, Carlos Sainz is pályafutása 100. F1-es nagydíján vesz részt Austinban.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke ma 50 esztendős, ennek apropóján az egész csapat a jellegzetes szemüvegét mintázó 50-es számot viselve ünnepelte a svájci szakembert.
A Sky Sports szerint egy jókora repedést fedeztek fel a szerelők Max Verstappen hátsó szárnyán, ezért kicserélik az alkatrészt. Ez egyáltalán nem rutinfeladat, főleg nem alig 20 perccel a rajt előtt.
"Felhívott, hogy apa, itt kell lenned, az egész család itt van - nyilatkozta Anthony Hamilton a Sky Sportsnak. - Ez az egész hihetetlen. Hogy eddig eljutottunk, és mi történt velünk. Minden év olyan, mint az első évünk a Forma-1-ben. Úgy érzem, mintha ez lenne az első világbajnokság a számunkra. A fiatalok olyanok, mint a vörös posztóra ugró bikák, Lewis pedig le akarja győzni őket."
A holland pilóta elárulta, hogy az egyik szárnyvéglap tört el, de már minden rendben van, mondta a Sky Sportsnak. Bottas viccelődve kijelentette, nem érez nyomást a verseny előtt.
Andreas Seidl a Sky Sportsnak elismerte, szerinte ők is csak a verseny során jönnek majd rá, hogy egy vagy két bokszkiállással teljesítik a futamot. Lando Norris felhívta a figyelmet, hogy változott a szélirány, most szembe fúj a célegyenesben, ami jót tesz a szélárnyékban autózóknak.
A két Red Bull eltérő taktikával indul a futamon, Verstappen közepes, Albon lágy gumikkal. Utóbbi valószínűleg két cserével megy majd.
Úgy tűnik, Verstappen autójának megjavításától eltekintve senkinek sincs gondja az USA Nagydíj előtt. Íme a mai este egyik főszereplője, Lewis Hamilton a rajt előtt.
Szétválasztotta a gumitaktikát az Alfa Romeo, a 17. helyről kezdő Kimi Räikkönen lágy gumikkal indul, valószínűleg megpróbál jól rajtolni és gyorsan előrébb lépni. A 11. helyezett Nico Hülkenberg és a 13. helyezett Danyiil Kvjat keményekkel kezd.
A Mercedes pilótája megőrizte a vezetést, Verstappen átvette a 2. helyet, Vettel a 3. helyen haladt, de Hamilton és nem sokkal később Leclerc is megelőzte.
A német pilóta elfogadhatóan rajtolt, majd Leclerc, Norris és a 2. kanyar elején Ricciardo is megelőzte őt. Bottas vezet Verstappen és Hamilton előtt.
Albon kiállt kereket cserélni, közepes keverékű gumikkal folytatja.
Vettel a rádión jelentette, hogy komoly alulkormányzottsággal küzd, arra gyanakszik, hogy sérült az autója, de nem tudja mitől, mert nem ment neki semminek.
A rajtnál Albon és Sainz ütközött, de a sportfelügyelők csak nyugtázták az esetet.
A sportfelügyelők mégis napirendre tűzték, hogy Albon kiszorította Sainzot az 1-es kanyarban, de a thai pilóta járt rosszabbul. A spanyol versenyző egyelőre a 9. helyezett, Albon a kerékcsere után az utolsó.
Néhány pillanattal később bejelentették, hogy nem lesz ítélet az ügyben.
A Mercedes pilótája korábban még sohasem vezette a mezőnyt az austini pályán, ma azonban már 4 kört teljesített az élen. Az előnye bő másfél másodperc Verstappen előtt.
A német pilóta elfékezte magát a célegyenes végén, a Ferrarinál látják, hogy alulkormányzottsággal küzd, pedig valóban nem ért össze senkivel az 1. körben.
A rádión megdicsérték a brit pilótát, de arra kérték, hogy figyeljen a túlkormányzottságra, ezek szerint reménykednek az egykiállásos taktikában. Norris hátránya már 14 másodperc.
Leclerc 9,5 másodperc hátrányban van Bottas mögött, szóltak neki, hogy átálltak a B tervre (ez a két kiállásos lehet), de közelebb kellene kerülnie Hamiltonhoz, aki 6 másodperccel megy előtte.
A német pilóta átugrathatott a 9-es kanyarnál a bukkanón, majd a fűre sodródott, ettől eltört a hátsó felfüggesztése. Kénytelen volt félreállni.
Vettel kiesése közben nagy csata zajlott a középmezőny legjobb pozíciójáért, Daniel Ricciardo kifékezte Lando Norrist, és átvette az 5. helyet. Kimi Räikkönen közben lágy gumikkal a 9. helyen halad, a 17. helyről rajtolva.
A világbajnoki címre hajtó Hamilton már csak 1,1 másodpercre van a 2. helyezett Verstappentől. Meglepő lenne, ha a brit versenyző rárontana a forrófejű hollandra.
A Red Bull pilótája ismét izgalmas versenyt fut, a rajtbaleset után visszaesett az utolsó helyre, de már a 15. helyen halad, miután megelőzte Kubicát, Strollt, Russellt és Giovinazzit.
Verstappen közben küszködik a tempós kanyarokban, Hamilton 1 másodperc környékén van mögötte.
A szerelők 2,6 másodperc alatt szervizelték a Red Bullt, ez lehetőséget ad Lewis Hamiltonnak, hogy elévágjon, és tartósan átvegye a 2. helyet. A holland pilóta kemény gumikkal folytatja.
A Red Bull megtáltosodott a kemény gumikon, Verstappen hatalmas középső szektort autózott, és a szintén kemény gumikra váltó Bottas alig tudott visszaérni elé. A kezdeti gyengélkedés után Bottas azonban lendületbe jött.
A finn pilóta a célegyenesben utolérte a Ferrarit, Leclerc hiába védte a belső ívet, a Mercedes új gumijai annyival jobb tapadást biztosítottak, hogy az Ezüstnyíl simán elszáguldott. Verstappen fél körrel később követte őt.
Mérnöke szólt Albonnak, hogy némi aerodinamikai sérülést látnak az adatokban. Vettel balesete után szóltak Leclerc-nek, hogy kerülje a bukkanót a 8-as kanyarban.
A brit pilóta vezet, mérnöke szerint tartják az eredeti, egykiállásos taktikát, és azt sejtik, hogy az ellenfeleik kétszer fognak kiállni. Hamiltonnak most egy Safety Car vagy VSC nagyon jól jönne.
Eddig bírták a lágy gumik a McLarenen és az Alfa Romeón, de Räikkönennek egyelőre bevált az, hogy a 17. helyről a piros jelzésű gumikkal indult. Egyelőre visszaesett a 14. helyre, de sokkal jobban áll a 18. helyezett csapattársánál.
A Red Bull pilótája a kerékcseréknek köszönhetően felzárkózott a 9. helyre, de neki még egy kerékcsere biztosan hátra van.
A Ferrari pilótája is kemény gumikkal folytatja, átmenetileg megelőzte a két Renault, de ennél fontosabb, hogy ha Hamilton is kiáll, akkor a tényleges 3. helyen folytathatja majd a futamot.
Lecler kerékcseréje nem volt sima, a bal hátsót nem tudták időben rögzíteni. Mexikóban a jobb hátsóval volt gond.
Ricciardo kiállt kereket cserélni, Hülkenberget pedig megelőzte, így visszaszerezte a 4. helyet. Valószínűleg ez ma a legjobb pozíció, amit önerőből el tud érni.
Mérnöke kihívta kerékcserére, ő viszont közölte, hogy a pályán marad még. Ezzel elérte, hogy Bottas utolérje, és az egyenesben a DRS segítségével meg is előzze őt.
A brit pilóta valószínűleg megpróbálta feltartani Bottast, de ez nem sikerült, elvesztette a vezetést és az összidő szempontjából valószínűleg kedvezőtlenebb időben ment ki kemény keverékű gumikért. A 3. helyen folytatja.
Mérnöke vázolta a helyzetet Hamiltonnak, arra számítanak, hogy az első két helyezett kiáll még egyszer a bokszba, így Hamilton ismét az élre kerülhet, de védekezésre kényszerülhet majd.
Mérnöke figyelmeztette a brit pilótát, hogy 24 kört ment közepes keverékű gumikkal, és "kritikus", hogy a keményekkel célba tudjon érni. Ez reakció volt Hamilton tempójára, ami túl durva ahhoz, hogy kibírják az abroncsai. Azt kérte, hogy mondjanak neki egy köridő célt, amit tartani tud.
"Ezek a köridők játékba hoznak téged a győzelemért, de az kell, hogy a verseny végén is maradjon gumid" - mondta Hamiltonnak a versenyre visszatérő mérnöke, Peter Bonnington.
A Red Bull pilótája már bő 7 másodpercre van a Mercedestől, Verstappen jelentette a rádión, hogy az autója már fordulni is alig akar. Az AWS grafikája szerint az abroncsai már csak 20%-os állapotban vannak, kérdés, hogy ez jelent-e valamit, tekintve, hogy a Mercedesnél és a Pirellinél sem tudják, hogy a közvetítés milyen adatokból dolgozik.
A thai pilóta már a 7. helyen halad, ami figyelemre méltó, mert már a 31. körét teljesítette ezzel a lágy gumis szettel. Vajon Ricciardóra veszélyt jelenthet?
Bottas a lekörözések miatt futott egy gyenge, 1:41-es kört, de Verstappen így is 7,3 másodpercre van tőle. A holland pilóta a szél miatt is küszködik, Leclerc és Sainz kiszélesítette a pályát és kissé kárt tett az autójában. Kubica a bokszban feladta a versenyt.
A holland pilóta a 3. helyen folytatja közepes keverékű gumikkal, miután a 34. kör végén kereket cserélt. Reagált a Mercedes is, a következő kör végén kihívták Bottast is szintén közepesekért, így Hamilton átvette a vezetést. Kérdés, hogy bírja-e a végéig.
20 kört kell kibírnia az élen, úgyhogy átlagosan fél másodpercet veszíthet, de csapattársa az új gumikkal eleinte ennél valószínűleg sokkal többet hoz majd rajta.
A finn pilóta 1:36.957-tel új pályacsúcsot futott, 5,7 másodpercre csökkentette a hátrányát a 38. kör derekára.
Albon megelőzte Ricciardót, és feljött az 5. helyre.
Bottas nem tudott közelebb kerülni, Hamilton még mindig 5,4 másodperccel vezet csapattársa előtt. Verstappen további 5,3 másodperc hátrányban van.
Mérnöke azonban nem tűnt nyugtalannak, annyit felelt, hogy figyelik a helyzetet. Albon kiállt újra a bokszba, 40 kört ment közepes keverékű gumikkal, az utolsó 15 körre lágyakat kapott.
Mérnöke szerint van olyan opció, hogy Hamilton kiálljon még egyszer, és harcoljon a 2. helyért. Ez valószínűleg lágy gumit jelent a végére. A brit pilóta azt mondta, inkább megy tovább.
Közben Leclerc és Norris kiállt még egyszer, a Ferrari lágy, a McLaren közepes keverékű gumikat kapott.
A pontverseny éllovasa még 3,3 másodperccel vezet, kérdés, hogy elfáradnak-e az abroncsai a végére. Ha igen, Bottas a DRS-sel könnyedén megelőzi majd. Közben szép csatában Hülkenberg átvette a 11. helyet Räikkönentől, igaz, közben levágta a pályát.
A Ferrari pilótája 1:36.169-re gyorsult lágy gumikkal, az élmezőnyben csak ő megy piros jelzésű abroncsokkal, így jó esély van arra, hogy ezt meg is tudja tartani.
A Red Bull pilótája száguld a lágy gumikkal, simán kikerülte Sainzot és megy Ricciardo után. A különbség már csak 3,3 másodperc, de nemrég még 5 volt.
Hülkenberget utasították, hogy a pályaelhagyás után engedje vissza maga elé Räikkönent.
Bottas megszabadult a lekörözöttektől és nagy léptekkel közelíteni kezdett Hamiltonhoz. Most ismét a finn pilótának kezd állni a zászló.
Mérnöke elmondta neki, hogy 1 mp-re van Hamiltontól, ezt valószínűleg ő is tudja, mert azt kérte, hogy mostantól ne beszéljenek hozzá. Megvívhat a két pilóta a győzelemért, bár ez most csak jelképes téttel bír, hiszen jelen állás szerint Hamilton megnyeri a világbajnokságot.
A thai pilóta behozta a hátrányt, amit a rajtbalesettel szenvedett el, Vettel kiesése után feljött a reálisan elérhető legjobb helyre, az 5. pozícióba.
Hamilton hamarosan utolér egy lekörözöttekből álló vonatot, ez hátrányos is lehet a számára, de jól is jöhet, mert időlegesen ő is használhatja majd a DRS-t. Bottas hátránya 1,1 másodperc.
Bottas a szélárnyék segítségével kívülről támadta Hamiltont, de a brit pilóta leterelte Bottast a pályáról, és egyelőre tartja a vezetést.
A finn pilótának csak várnia kellett, már annyival rosszabbak Hamilton kemény abroncsai Bottas közepeseinél, hogy a féktávot sem kellett megvárnia, hogy megelőzze csapattársát. Most kérdés, hogy Verstappen utoléri-e Hamiltont, a különbség 2,8 másodperc.
A Mercedes pilótája már csak 1,3 másodperccel vezet a Red Bull előtt a 2. helyen, de a körök is fogynak, már csak 2,5 van hátra a leintésig.
Fékhiba miatt a Haas kicsúszott a 2-es szektorban sárga zászló van érvényben. Verstappen közben DRS-távolságon belül van, de a hátsó egyenes végén így nem lehet előzni.
Kettős Mercedes-győzelemmel zárult az USA Nagydíj, a pole pozícióból kezdő Valtteri Bottas megnyerte a versenyt, de csapattársa, Lewis Hamilton örülhet igazán, mert 2. helyével bebiztosította pályafutása hatodik világbajnoki címét. A dobogó 3. fokára Max Verstappen állhat fel a Red Bull színeiben. Ez a Mercedes F1-es történetének 101. győzelme.
Hamilton a hatalmas sikerhez képest kimérten fogadta mérnöke gratulációját.
"Még mindig szárnyalunk, még mindig" - mondta a hatszoros világbajnok. - Micsoda hihetetlen hétvége! Nagyon köszönöm srácok a mai napot, és mindenkinek, aki eljött. Nem is hiszem el, tényleg nem tudom elhinni."
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk további hírekkel és összefoglalóval!